Falkenberg från www.oscar29.com

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Dags för SM-final på Falkenbergs motorbana och denna gång slapp jag att packa släpet. Anledningen var att jag hade låtit allt stå kvar sedan senaste tävlingen i Karlskoga. Jag hade iof lastat ur tältet eftersom jag och Mårtensson hade bestämt oss för att lyxa till helgen med en depåbox. Till slut kom dock Andreas på att han nog var tvungen att stå i tält ändå eftersom det skulle komma en del folk för att se honom köra, och med tanke på bemanningen i hans tält så är jag nöjd att jag slapp det. Istället blev jag ensam i min box, och från det att jag kom tog det 15 minuter tills allt var uppsatt och klart. Jag, Andreas och hans mekaniker Anders åkte sen till GeKås i Ullared för att jag bla skulle handla en presenning att ha som vägg i boxen. Trots feta svennar som sliter i kläder och krockar med kundvagnar så gick det ganska smidigt, och vi var snart tillbaka i depån dit Pålle nu hade anlänt. Vi bestämde oss för att se över hojen och det börjar med att man plockar av avgassystemen, varav det ena innehöll ca 1 liter bensin. Det visade sig att förgasaren till ettans cylinder inte hade gillat att soppakranen stått på och att flottören skumpat upp och ner under transporten. Det var dock inga större problem och efter att ha kollat vevhusen så var det färdigskruvat för det kvällen. Efter att sen ha glidit runt i depån och snackat dynga och tittat på när folk kämpat med sina tält var det dags att gå och lägga sig. Till min stora ”förtjusning” upptäckte jag då att tjejen min hade knyckt täcket och kuddarna bak i husbilen. Det blev till att försöka sova med kläderna på, men det gick mindre bra då det var alldeles för kallt i bilen. Dagen efter blev det därför ytterligare en resa till Ullared som då var invaderat av folk…

Fredag och dags för första träningspasset inför uppgiften att hålla Dobrich bakom mig. För att lyckas så behövde jag bli tvåa om han vann, fyra om han blev tvåa, och åtta om han blev trea. Vi hade kvar samma låda och drevning som på Karlskoga, och den stämde bara på ettan och tvåans växel. Resten blev fel och sexan var inte ens lönt att peta i. Inför nästa pass bytte Pålle lådan medan jag bytte packboxar till vattenpumpen. På andra passet gick det lite bättre ända tills ena expansionskammaren bestämde sig för att spricka, vilket i sin tur gjorde att hojen blev ganska orkeslös och den lät på ett sätt som inte kändes riktigt bra i maggropen. Som tur är har vi ett extra set så det samt nya kolvar monterades inför lördagens kval. Idrottsmannamiddagen bestod av hamburgare från Burger King i Ullared, vilket borgade för gott om energi!

På första kvalet hinner jag inte många varv innan nästa avgassystem säger upp sig. Jag rullar in i depån, tar av mig hjälm och handskar och går ut till räcket för att titta på de andra. Jag hinner dock inte stå där länge förrän det ropas på mig att hojen är fixad och att jag ska ut igen. Hinner inte komma in i körningen riktigt innan passet flaggas av, och jag står då som sjätte man på plattan.
På nästa är det gonatt för ytterligare ett avgassystem. Jag försöker fortsätta att köra, men det känns inte lönt då motorn inte går som den ska. Jag kör in i depån och eftersom vi nu hade sprickor i reservsystemet så hoppade jag istället upp på moppen och åkte för att se hur de andra körde på olika ställen av banan.

Expansionskammarna lämnades till Peder som mekar åt Greven och Allt I Däck, och han gjorde ett strålande jobb och de lämnades tillbaka samma kväll lagade och fina. Ett jättetack till honom!

Warmupen på söndagen kändes ok utan problem med hojen, och tiden innan racet gick åt till att kolla på andra race. Lindström och Gull visade på klasskillnad i SBK respektive 125R, och Per Björk vann dagens hårdaste race i R600.

När det börjar bli dags för race och jag rullar runt banan så tycker jag mig höra lite lite missljud från avgassystemet igen. Jag nämner det till Pålle på plattan men säger att det kanske bara är jag som inbillar mig. Pålle säger att jag ska köra tills hojen rasar helt…
Jag står på sjätte plats men jag går in som fyra i första böjen, bakom Mårtensson, Dobrich och Kilander. Jag minns inte riktigt hur eller var jag körde om Kilander, men Dobrich bromsar jag mig förbi efter krönet på baksidan, och jag passerar start/mål tätt efter Mårtensson. Sen börjar det tråkiga… Jag hör hur det börja låta mer och mer från avgassystemet och hur hojen tappar effekt i framförallt de lägre varvtalen. Den skjuter inte på som den brukar och det dröjer inte länge förrän jag blir omkörd av de jag nyss själv kört om plus Daniel Persson. Tempen stiger till 75 grader och jag börjar fundera på hur det skulle kännas om den nöp i snabbhögern. Eftersom jag har över 20 varv kvar att köra så känner jag mig jäkligt uppgiven och jag sätter mig upp på rakan och slår näven i tanken. Kommer då att tänka på vad Pålle sa, samt att vad som helst kan hända i toppen (läs Dobrich). Estländaren Pärtelpoeg hade nu även han klämt sig förbi men jag bet ihop och försökte kompensera genom att bromsa senare och elda på lite mer i kurvorna. Jag kände att jag då kunde hålla tempot och jag började närma mig honom för att till slut kunna bromsa mig förbi honom i slutet av rakan. Han hängde dock kvar som en igel och jag såg hans framhjul flera gånger. Tyvärr rasade hans hoj på sista varvet efter att den hade spikat itu och istället var det Corneliusson som kom i mål tätt bakom.
Jag visste fortfarande inte hur det hade gått i toppen, men i Parc Ferme fick jag veta att Dobrich hade halkat ner till fjärde plats vilket innebar att jag lyckades behålla andraplatsen.

Målsättningen med säsongen var inte riktigt att bli tvåa så jag är klart nöjd!

Vad det blir nästa år, tvåtakt eller ”diesel”, är inte riktigt klart, men köra ska jag iaf!

Närmast är det dock ERF på Anderstorp som gäller!

Över och ut!
 
Fantastiskt att byta växellåda och pumppackning mellan passen. Tog mig en hel helg att inspektera kolvar och bestycka om förgasarna. :rodnar

Konstigt det där med expansionskamrarna...är det JHA/Harc eller vad? Som publik märkte man dock inget på din körning, såg ju utmärkt ut. Grattis till silvret. :tummenupp
 
Neutral skrev:
2489207 Fantastiskt att byta växellåda och pumppackning mellan passen. Tog mig en hel helg att inspektera kolvar och bestycka om förgasarna. :rodnar

Konstigt det där med expansionskamrarna...är det JHA/Harc eller vad? Som publik märkte man dock inget på din körning, såg ju utmärkt ut. Grattis till silvret. :tummenupp

Systemet är HarcPro och det gick åt 4 st denna helgen! Två ggr har det gått sonder precis efter ”konen” på höger sida, och jag misstänker lite att det är hur jag sätter foten (nästan på röret) som påverkar det. Annars vet vi inte riktigt vad det kan vara! Fredde gav en teori om att det kan vara quickshiftern som är för långsam, vilket i sin tur gör att en massa oförbränd soppa åker ut i avgassystemet där det sen smäller. Har dock aldrig hört eller märkt några avgasknallar…

Att byta kolvar går ju ganska fort och att andra bestyckningen går på några få minuter…
 
oscar skrev:
2489244 Systemet är HarcPro och det gick åt 4 st denna helgen! Två ggr har det gått sonder precis efter ”konen” på höger sida, och jag misstänker lite att det är hur jag sätter foten (nästan på röret) som påverkar det. Annars vet vi inte riktigt vad det kan vara! Fredde gav en teori om att det kan vara quickshiftern som är för långsam, vilket i sin tur gör att en massa oförbränd soppa åker ut i avgassystemet där det sen smäller. Har dock aldrig hört eller märkt några avgasknallar…

Att byta kolvar går ju ganska fort och att andra bestyckningen går på några få minuter…
Går det sönder mitt i materialet eller i svetsen? Är det flexibelt upphängt som originalet? Vad har du för quickshifter förresten, jag är lite intresserad av att köpa en över vintern?

Byta kolvar? Jag hade inte ens upp cylindrarna, bara topparna och avgassystemen. :D J---a airboxen är ju inte rolig att ta ut och in. :mad:
 
:öl :öl
Neutral skrev:
2489207 Fantastiskt att byta växellåda och pumppackning mellan passen. Tog mig en hel helg att inspektera kolvar och bestycka om förgasarna. :rodnar

Bara att öva mera!

Grattis till oss. Mycket :öl blir det i Karlskoga.
 
Neutral skrev:
2489253 Går det sönder mitt i materialet eller i svetsen? Är det flexibelt upphängt som originalet? Vad har du för quickshifter förresten, jag är lite intresserad av att köpa en över vintern?

Byta kolvar? Jag hade inte ens upp cylindrarna, bara topparna och avgassystemen. :D J---a airboxen är ju inte rolig att ta ut och in. :mad:

Det spricker i svetsarna som är minimala på lövtunn rostfri plåt. Upphängningen är som original!

Quickshiftern är en Battle Factory som jag skaffat från www.rscycles.com Den var enkel att montera utan att man måste modifiera osv, och den funkade direkt utan problem!

Om du vill göra det enkelt för dig med airboxen så kan du ju dra kabelhärvan utanför ramen. Det blir inte lika snyggt och prydligt (dvs vi har inte gjort så :D), men det funkar!
 
oscar skrev:
2489244 Systemet är HarcPro och det gick åt 4 st denna helgen! Två ggr har det gått sonder precis efter ”konen” på höger sida, och jag misstänker lite att det är hur jag sätter foten (nästan på röret) som påverkar det. Annars vet vi inte riktigt vad det kan vara! Fredde gav en teori om att det kan vara quickshiftern som är för långsam, vilket i sin tur gör att en massa oförbränd soppa åker ut i avgassystemet där det sen smäller. Har dock aldrig hört eller märkt några avgasknallar…

Att byta kolvar går ju ganska fort och att andra bestyckningen går på några få minuter…

Nu föstår jag varför VM teamen byter avgasystem i parti och minut.....

Om jag förstod din beskrivning rätt så sprack rören i reverskonen (konen där det blir smalare innan ljudämparen) och det är ju föga förvånande då det är där materialet utsätts för störst belastningar av avgaserna. Tyvärr verkar det som om dina expansionskammare har nått slutet på sin livscykel då om de väl har börjat spricka så kommer de snart att spricka på 100 nya ställen. Hur långt har kammrarna rullat och vad är det för material?

Grattis till andraplatsen och låt inte de förföriska dieselångorna ta över ditt liv.:tummenupp
 
Boris JR skrev:
2489275 Nu föstår jag varför VM teamen byter avgasystem i parti och minut.....

Om jag förstod din beskrivning rätt så sprack rören i reverskonen (konen där det blir smalare innan ljudämparen) och det är ju föga förvånande då det är där materialet utsätts för störst belastningar av avgaserna. Tyvärr verkar det som om dina expansionskammare har nått slutet på sin livscykel då om de väl har börjat spricka så kommer de snart att spricka på 100 nya ställen. Hur långt har kammrarna rullat och vad är det för material?

Grattis till andraplatsen och låt inte de förföriska dieselångorna ta över ditt liv.:tummenupp

De har spruckit två gånger i slutet av den konen, men tre gånger på andra svetsar längre fram. Jag tror inte att det har med livscykel att göra eftersom vi har två olika system med olika ålder som helt plötsligt börjat spricka samtidigt!
GP-teamen sätter på nya inför varje race eftersom nya ger mer effekt av någon anledning, dvs inte för att de riskerar att spricka. På Aprilia ska man tydligen gå upp två steg i huvudmunstycke när nya sätts på…

Tack förresten! Inte heeeelt hundra att det blir diesel, men om jag ska köra blåryk så vill jag ha en bra hoj och en bra mek, och Pålle pallar inte längre a life on the road! :D
 
oscar skrev:
2489269 Det spricker i svetsarna som är minimala på lövtunn rostfri plåt. Upphängningen är som original!

Quickshiftern är en Battle Factory som jag skaffat från www.rscycles.com Den var enkel att montera utan att man måste modifiera osv, och den funkade direkt utan problem!

Om du vill göra det enkelt för dig med airboxen så kan du ju dra kabelhärvan utanför ramen. Det blir inte lika snyggt och prydligt (dvs vi har inte gjort så :D), men det funkar!
Ok, tack för tipsen. Den sidan var ju full av godsaker. :)
 
Ett är säkert, svetsar samt materiel tröttas ut i pipor. Att de håller exakt lika många mil är dock inte lika säkert, tror inte man röntgar och kvalitetssäkrar svetsarna på de pipor som säljs till oss dödliga iaf.
 
oscar skrev:
2489288 De har spruckit två gånger i slutet av den konen, men tre gånger på andra svetsar längre fram. Jag tror inte att det har med livscykel att göra eftersom vi har två olika system med olika ålder som helt plötsligt börjat spricka samtidigt!
GP-teamen sätter på nya inför varje race eftersom nya ger mer effekt av någon anledning, dvs inte för att de riskerar att spricka. På Aprilia ska man tydligen gå upp två steg i huvudmunstycke när nya sätts på…

Tack förresten! Inte heeeelt hundra att det blir diesel, men om jag ska köra blåryk så vill jag ha en bra hoj och en bra mek, och Pålle pallar inte längre a life on the road! :D

Utmattning av avgasrör är ett välkänt fenomen och tillverkaren specar säkert hur många timmar rören skall gå. Svetsar är utsatt då materialet där är lite hårdare och sprödare än mitt på plåten. Sen är det givetvis möjligt att sprickorna just denna gång orsakades av detonationer i röret även om jag tycker det verkar långsökt då tryckvågen från en bensinantändning i avgasystemet borde bli rätt mild.
Är det verkligen rostfritt i rören? Borde inte vanligt bonndjärn vara bättre då det inte är lika sprött, fast det har kanske något med utmattning av metallen att göra:va

Varför kunde inte pålle komma på det efter nästa säsong det hade passat så perfekt med mitt sabbatsår från läkarstudierna. Själv hade jag velat se dig som pilot hos team Nordgren på en cykel snabb nog att jaga aprillior rakt fram med. Lutar det åt STCC eller NSB eller kanske rent av EM?
 
Fixx skrev:
2489673 De var som fan.. trodde han alltid skulle vara din side kick.

Om veckan hade nio dagar och jag hade ett jobb lika stekigt som Oscars så hade jag inte tvekat. Men flickan här hemma är inte lika road av mina resor både i jobbet och på fritiden, träning och sena kvällar på kontoret.

/Joakim
 
Pålle skrev:
2490554 Om veckan hade nio dagar och jag hade ett jobb lika stekigt som Oscars så hade jag inte tvekat. Men flickan här hemma är inte lika road av mina resor både i jobbet och på fritiden, träning och sena kvällar på kontoret.

/Joakim
Äntligen så får vi loss Oscar ur tvitaksträsket, nu ska han bara avfettas så all 747 olja går bort och sedan sättas på en fyrtaktare så är han snart botat.
 
Boris JR skrev:
2490237
Varför kunde inte pålle komma på det efter nästa säsong det hade passat så perfekt med mitt sabbatsår från läkarstudierna. Själv hade jag velat se dig som pilot hos team Nordgren på en cykel snabb nog att jaga aprillior rakt fram med. Lutar det åt STCC eller NSB eller kanske rent av EM?

Inte ens mitt jobb är tillräckligt stekigt för att köra hela EM… :mad:
Om det blir fyrtakt i SM så blir det förmodligen på en 600. Det blir iaf inte STCC om inte upplägget ändras där!
Att köra för Mordgren är inte helt uteslutet… :)
Om jag vinner på lotto och om någon (du tex) är villig att lära sig skruva Aprilia så kan jag ta det med! :D
 
oscar skrev:
2491193 Om det blir fyrtakt i SM så blir det förmodligen på en 600. Det blir iaf inte STCC om inte upplägget ändras där!

Vad vill du ha för upplägg`
Mozz
 
oscar skrev:
2491193
Om jag vinner på lotto och om någon (du tex) är villig att lära sig skruva Aprilia så kan jag ta det med! :D

Villig kåt och ställer upp på allt bara jag får skruva prilla.... Frågan är bara om jag vågar det finns ju lite mer lättskruvade/lättinställda moppar där en felbestyckning inte kostar 30kkr....
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top