Falkenberg från www.oscar29.com

Grattulerar till andra platsen.
Det var väl inte dom nya svetsarna som sprack va?:tungan

Boris JR skrev:
2491941 Villig kåt och ställer upp på allt bara jag får skruva prilla.... Frågan är bara om jag vågar det finns ju lite mer lättskruvade/lättinställda moppar där en felbestyckning inte kostar 30kkr....

FEL, om man har full datalogger och superextradeluxe-software så föreslår den en del justeringar av bestyckning själv (mestadels förändringar på nålen vad jag vet). Mindre gissningar mao. och med fräscha delar i motorn som Oscar brukar kunna tillhandahålla så ska det inte gå sönder. Men OM det gör det så kostar det nog mer. Cajbacks ras på Linköping kostade mer än det tredubbla av vad du skrev...

/Joakim

Peder Rosberg skrev:
2493129 Grattulerar till andra platsen.
Det var väl inte dom nya svetsarna som sprack va?:tungan

Nej det var gamla svetsar! :)

Pålle skrev:
2493638 FEL, om man har full datalogger och superextradeluxe-software så föreslår den en del justeringar av bestyckning själv (mestadels förändringar på nålen vad jag vet). Mindre gissningar mao. och med fräscha delar i motorn som Oscar brukar kunna tillhandahålla så ska det inte gå sönder. Men OM det gör det så kostar det nog mer. Cajbacks ras på Linköping kostade mer än det tredubbla av vad du skrev...

/Joakim

Mårtensson mjukvara gör en gråtfärdig! När han pluggar in datorn till hojen så mäter den bla spikningar och framförallt avgastemperaturer vid olika varvtal och olika gaspådrag. Sen säger datorn vilken nål (utav de 200 nånting som finns) han ska använda!
Cajbacks ras gick på mer än det tredubbla, men frågan är om allt var Aprilia original i den motorn… Jag tror att det är som med vilken annan racer som helst, dvs om man sköter prylarna och byter i tid till originaldelar så håller det!

Last edited:
oscar skrev:
2493710

Mårtensson mjukvara gör en gråtfärdig! När han pluggar in datorn till hojen så mäter den bla spikningar och framförallt avgastemperaturer vid olika varvtal och olika gaspådrag. Sen säger datorn vilken nål (utav de 200 nånting som finns) han ska använda!
Cajbacks ras gick på mer än det tredubbla, men frågan är om allt var Aprilia original i den motorn… Jag tror att det är som med vilken annan racer som helst, dvs om man sköter prylarna och byter i tid till originaldelar så håller det!
Och hur många nollor kostar den loggern? Vilken drömpryl att ha, perfekt bestyckning i alla situvationer.

Boris JR skrev:
2494691 Och hur många nollor kostar den loggern? Vilken drömpryl att ha, perfekt bestyckning i alla situvationer.

Den ingick ju i hojen, och det är inte några fantasisummor. Helt klart en mycket bra vän, om man förstår vad man pysslar med..

Jag personligen skulle dock tycka att det vore mycket roligare om det kom en vass Honda (med en säck reservdelar) till Sverige. Jag tror att chassit (och motorkaraktären) på dessa passar bättre för alla svenska banor utom Anderstorp.

/Joakim

Last edited:
Pålle skrev:
2490554 Om veckan hade nio dagar och jag hade ett jobb lika stekigt som Oscars så hade jag inte tvekat. Men flickan här hemma är inte lika road av mina resor både i jobbet och på fritiden, träning och sena kvällar på kontoret.

/Joakim

Förstår att det blir jobbigt.

Tråkigt att vi förlorar en sån trevlig prick i depån.
Men du kommer väl o kollar på nått race då och då...

Pålle skrev:
2496350 Den ingick ju i hojen, och det är inte några fantasisummor. Helt klart en mycket bra vän, om man förstår vad man pysslar med..

Jag personligen skulle dock tycka att det vore mycket roligare om det kom en vass Honda (med en säck reservdelar) till Sverige. Jag tror att chassit (och motorkaraktären) på dessa passar bättre för alla svenska banor utom Anderstorp.

/Joakim

Hur är en vass honda prismässigt jämfört med en Aprilia, med tanke på hur mycket acklimatiseringsbesvär de Aprilior som rullat i sverige har haft så är jag benägen att hålla med dig.

Tekniskt sett så är det inte särskilt farligt att logga TPS +2x EGT och 2x detonation det skulle kunna göras av vilket 500€ datalogger som helst men programvaran som tolkar all data måste kosta multum då det krävs en hel del testande för att få den att pricka rätt.

Boris JR skrev:
2497065 Hur är en vass honda prismässigt jämfört med en Aprilia, med tanke på hur mycket acklimatiseringsbesvär de Aprilior som rullat i sverige har haft så är jag benägen att hålla med dig..

Jag vet faktiskt inte. Jag vet att Nordgren har koll men vi har faktiskt inte pratat om det. Förra året sålde Würth-teamet sina Hondor som gått EM 2005 och förmodligen VM året innan för 30-40K Euro. Men jag tvivlar på att de lämnat kvar alla godsaker i motorn på dem. Ram och sving och en del detaljer såg jag var ex-VM. Men rena A-kit hojar ska ju inte kunna hitta ut på marknaden egentligen, sakerna leasas på årsbasis.

Boris JR skrev:
2497065Tekniskt sett så är det inte särskilt farligt att logga TPS +2x EGT och 2x detonation det skulle kunna göras av vilket 500€ datalogger som helst men programvaran som tolkar all data måste kosta multum då det krävs en hel del testande för att få den att pricka rätt.

Aprilia har nog filat på det bra många år...

/Joakim

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...