Falkenberg 20/4

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Hur funkar det annars, bara att dyka förbi där eller måste man anmäla sig osv? Var kan man läsa mer?
 

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Aldrig kört bana, men är sugen! Men är orolig att vara i vägen för andra snabbare förare. Ang. ryggskydd, måste det vara ett "riktigt" eller går det bra med ett ryggskydd som sitter i en ficka i jackan?

Läs först detta.
Risker med bankörning som är överhängande.

1.Det är beroendeframkallande.
2.Har man en fru eller tjej så kan det bli en del övertalningar
inför körningar på bana. Att prioritera bort en del
inhandling av smink med mera i hushållet är svårt att prioritera bort.
Man behöver ju pengarna till däck, bandagar, bensin, nya bra att ha saker.
;-)
3.Man får nya trevliga vänner som fyller ens facebooksida med roliga och trevliga mc foto och annonser
för bra trevliga bandagar.

Summan av detta är enligt min mening och många med mig.

Självklart att man ska köra på bana!
Vad vore livet utan bankörning och racing?
Vad vore livet tan alla trevliga mc-vänner?
Vad vore livet utan att bli omkörd och från körd av sina polare?


Lyssna och lär.
Här berättar Magnus Mossberg hur det är att vara racingförare.

http://www.fastbikes.se/index.php/m...-magnus-mossberg-ar-man-raceforare-sa-kor-man


:yoparty
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Fick inga svar innan på frågan om ni tror att man klarar ljudkraven med ett slip on som har db-kille monterad ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Erlandsson

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph Speed Triple 1050
Fick inga svar innan på frågan om ni tror att man klarar ljudkraven med ett slip on som har db-kille monterad ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Med db-killern i borde det inte vara några bekymmer men svårt att ge något exakt svar tyvärr

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Blev riktigt bra körning på Falkenberg idag (55 sekunderstempo...vilket jag är nöjd med).

.....Trots det !

Smått rörig första bandag då Svemo beslutat sig för att (som vanligt) panikändra gällande regler i sista stund utan att förankra beslutet och berätta dessa för de som ska köra så vi kan förbereda oss. Nu helt plötsligt "fem i tolv" ska vi alltså tejpa för alla lysen, blinkers....och nummerplåt samt HA HOJEN RACE-NAJAD........................ samt ta "endagslicens". Helt okej med endagarslicensen, den var kommunicerad (ökar iofs priset en 100-lapp). Men nu blev det ett jäkla springande efter tejp och det plockades av nummerskyltar.

Under genomgången går de igenom reglerna, men det är tydligt att ledningen själva fått reda på reglerna minuter innan körningen börjar ! - Så Race-najad hoj ses mellan fingrarna just idag (tack för det).

Dessutom är reglerna lokala, det är bara på VISSA banor de nya reglerna gäller.....Fine, men berätta vad vi har att anpassa oss till INNAN vi är på plats. På Falkenberg måste man nu alltså tejpa och naja. På Ring Knutstorp förra året ville de inte släppa ut mig för att jag hade en öppningsbar hjälm (vilket till slut blev godkänt ändå eftersom de inte kommunicerat reglerna och jag hade kört långt och betalat en hel del pengar för den bandagen). Öppningsbar hjälm verkar vara "Fine" på Falkenbergsbanan (det var i vilket fall inte ett ord om något annat)....Enhetliga regler anbefalles !!

Förra året var det OCKSÅ helt plötsligt nya regler, där det var "helt racingställ" som ställde till det. Det beslutet krånglade till det som fasen för oss under en av bandagarna. Folk kom långväga ifrån, det blev irritation över att INGEN hade en ANING om vad som gällde (ens på plats)..........Men men, efter många samtal och kontroller så var det "ok" med delat racingskinn.........Man blev trött på velandet och tiden gick!

Jag efterlyser följande :

Kommer nytt regelverk så ska dessa regler gälla först vid NÄSTA bandag om inte det är kommunicerat.

Gemensamma regler är VIKTIGT - Som det är nu är det big No-no med en sak på en bana, men helt okej med den på någon annan bana...........men där är det istället nåt HELT annat som är otillåtet.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Någon som har bilder? :hihi

På alla som klotade idag:crash

Man kunde förutspå vilka som skulle klota idag förutom killen med R1:an som gick omkull i utgången av chikanen i 20 km/h, vad hände där liksom:va lite väl många som var ringrostiga efter vinteruppehållet och ville visa vart skåpet ska stå köndes det som, det var inte många grader i asfalten!
 

antonkg

Fartdåre
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Bästkusten
Hoj
Suzuki GSR 600
Blev riktigt bra körning på Falkenberg idag (55 sekunderstempo...vilket jag är nöjd med).

.....Trots det !

Smått rörig första bandag då Svemo beslutat sig för att (som vanligt) panikändra gällande regler i sista stund utan att förankra beslutet och berätta dessa för de som ska köra så vi kan förbereda oss. Nu helt plötsligt "fem i tolv" ska vi alltså tejpa för alla lysen, blinkers....och nummerplåt samt HA HOJEN RACE-NAJAD........................ samt ta "endagslicens". Helt okej med endagarslicensen, den var kommunicerad (ökar iofs priset en 100-lapp). Men nu blev det ett jäkla springande efter tejp och det plockades av nummerskyltar.

Under genomgången går de igenom reglerna, men det är tydligt att ledningen själva fått reda på reglerna minuter innan körningen börjar ! - Så Race-najad hoj ses mellan fingrarna just idag (tack för det).

Dessutom är reglerna lokala, det är bara på VISSA banor de nya reglerna gäller.....Fine, men berätta vad vi har att anpassa oss till INNAN vi är på plats. På Falkenberg måste man nu alltså tejpa och naja. På Ring Knutstorp förra året ville de inte släppa ut mig för att jag hade en öppningsbar hjälm (vilket till slut blev godkänt ändå eftersom de inte kommunicerat reglerna och jag hade kört långt och betalat en hel del pengar för den bandagen). Öppningsbar hjälm verkar vara "Fine" på Falkenbergsbanan (det var i vilket fall inte ett ord om något annat)....Enhetliga regler anbefalles !!

Förra året var det OCKSÅ helt plötsligt nya regler, där det var "helt racingställ" som ställde till det. Det beslutet krånglade till det som fasen för oss under en av bandagarna. Folk kom långväga ifrån, det blev irritation över att INGEN hade en ANING om vad som gällde (ens på plats)..........Men men, efter många samtal och kontroller så var det "ok" med delat racingskinn.........Man blev trött på velandet och tiden gick!

Jag efterlyser följande :

Kommer nytt regelverk så ska dessa regler gälla först vid NÄSTA bandag om inte det är kommunicerat.

Gemensamma regler är VIKTIGT - Som det är nu är det big No-no med en sak på en bana, men helt okej med den på någon annan bana...........men där är det istället nåt HELT annat som är otillåtet.


Kunde inte sagt det bättre själv.
:krama
 

antonkg

Fartdåre
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Bästkusten
Hoj
Suzuki GSR 600
På alla som klotade idag:crash

Man kunde förutspå vilka som skulle klota idag förutom killen med R1:an som gick omkull i utgången av chikanen i 20 km/h, vad hände där liksom:va lite väl många som var ringrostiga efter vinteruppehållet och ville visa vart skåpet ska stå köndes det som, det var inte många grader i asfalten!

Haha lite så.. Tur man klarade sig undan det. Blir nog inte mer mellangrupp för min del. OKEJ, jag kan förstå folk som aldrig har kört bana förr, och har svårt med spårval.. Men om du blir omkörd SKA DU INTE FÅ PANIK, och du ska inte heller tvärnita precis innan en kurva..
Det var ovanligt mycket krasher idag. :crash
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Blev riktigt bra körning på Falkenberg idag (55 sekunderstempo...vilket jag är nöjd med).

.....Trots det !

Smått rörig första bandag då Svemo beslutat sig för att (som vanligt) panikändra gällande regler i sista stund utan att förankra beslutet och berätta dessa för de som ska köra så vi kan förbereda oss. Nu helt plötsligt "fem i tolv" ska vi alltså tejpa för alla lysen, blinkers....och nummerplåt samt HA HOJEN RACE-NAJAD........................ samt ta "endagslicens". Helt okej med endagarslicensen, den var kommunicerad (ökar iofs priset en 100-lapp). Men nu blev det ett jäkla springande efter tejp och det plockades av nummerskyltar.

Under genomgången går de igenom reglerna, men det är tydligt att ledningen själva fått reda på reglerna minuter innan körningen börjar ! - Så Race-najad hoj ses mellan fingrarna just idag (tack för det).

Dessutom är reglerna lokala, det är bara på VISSA banor de nya reglerna gäller.....Fine, men berätta vad vi har att anpassa oss till INNAN vi är på plats. På Falkenberg måste man nu alltså tejpa och naja. På Ring Knutstorp förra året ville de inte släppa ut mig för att jag hade en öppningsbar hjälm (vilket till slut blev godkänt ändå eftersom de inte kommunicerat reglerna och jag hade kört långt och betalat en hel del pengar för den bandagen). Öppningsbar hjälm verkar vara "Fine" på Falkenbergsbanan (det var i vilket fall inte ett ord om något annat)....Enhetliga regler anbefalles !!

Förra året var det OCKSÅ helt plötsligt nya regler, där det var "helt racingställ" som ställde till det. Det beslutet krånglade till det som fasen för oss under en av bandagarna. Folk kom långväga ifrån, det blev irritation över att INGEN hade en ANING om vad som gällde (ens på plats)..........Men men, efter många samtal och kontroller så var det "ok" med delat racingskinn.........Man blev trött på velandet och tiden gick!

Jag efterlyser följande :

Kommer nytt regelverk så ska dessa regler gälla först vid NÄSTA bandag om inte det är kommunicerat.

Gemensamma regler är VIKTIGT - Som det är nu är det big No-no med en sak på en bana, men helt okej med den på någon annan bana...........men där är det istället nåt HELT annat som är otillåtet.

Najja:va misstänker att det inte blir trångt på banan nästa körning, jag som köpte en ny hoj ifall lusten för några varv på falken infinner sig, hade inte tänkt att ha en hoj denna säsong efter att jag sålde gammelninjan i höstas men kom över en gammelgixxer så jag tänkte what the hell liksom, köp. Bara att sälja igen:mad:

Ngn som är sugen på en blåvit gsxr 750 -97 i okej skick är det bara att pm:a. Nya däck idag faktiskt, bridgestone R10, nya bromsskivor.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Att behöva naja en gathoj känns som vansinne...men vi får se var vi landar.
Kul att va igång med banåka igen =)
Ja vad hände egentligen med kraschen på första varvet i medelgruppen :va
Krasch #2 i samma grupp hade jag första parkett på! Nån som vet hur det gick med suzukipiloten?
I övrigt.....fram med bilderna! :yoparty
 
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Här kan ni läsa om de nya reglerna. Det är mer än lovligt risigt och svårt att tyda vad som gäller, och vad de menar för oss som bara kör bandagar.


http://www.svemo.se/sv/Nyalicens-forsakringsregler/

Men informationen vi fick muntligt idag på förarmötet är att vi nu betraktas på samma sätt som en licensierad åkare - Det betyder att det är de reglerna som gäller för licensåkarna som nu appliceras på oss. Bland annat då alltså RejsNajad hoj och Bakljus/bromsljus/blinkers/lampor/regskylt etc bortplockade eller tejpade.


Jag kan alltså bara konstatera - Det är att vi nu räknas som licensierade under en dag (juridiskt sett).
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Att behöva naja en gathoj känns som vansinne...men vi får se var vi landar.
Kul att va igång med banåka igen =)
Ja vad hände egentligen med kraschen på första varvet i medelgruppen :va
Krasch #2 i samma grupp hade jag fösta parkett på! Nån som vet hur det gick med suzukipiloten?
I övrigt.....fram med bilderna! :yoparty

Suzukipiloten var glad efter kraschen! han hade blivit avplockad på nästkommande varv om han inte hade klotat, ett typexempel på hur man inte ska köra på en bandag för gathojar!
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Varför hade han blivit avplockad?

Man sicksackar inte mellan de andra långsammare deltagarna som han gjorde! Den här gången gick det dock vägen men nästa? Kändes som att han valde fel grupp men då är det bara att byta om han tycker att det går för långsamt, man måste respektera de andra som är på banan, alla är inte lika "rutinerade".
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Man sicksackar inte mellan de andra långsammare deltagarna som han gjorde! Den här gången gick det dock vägen men nästa? Kändes som att han valde fel grupp men då är det bara att byta om han tycker att det går för långsamt, man måste respektera de andra som är på banan, alla är inte lika "rutinerade".

Ok....vi va iaf 2 till som höll samma tempo men vi var kanske försiktigare med våra omkörningar....och ja vi valde fel grupp
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Här kan ni läsa om de nya reglerna. Det är mer än lovligt risigt och svårt att tyda vad som gäller, och vad de menar för oss som bara kör bandagar.


http://www.svemo.se/sv/Nyalicens-forsakringsregler/

Men informationen vi fick muntligt idag på förarmötet är att vi nu betraktas på samma sätt som en licensierad åkare - Det betyder att det är de reglerna som gäller för licensåkarna som nu appliceras på oss. Bland annat då alltså RejsNajad hoj och Bakljus/bromsljus/blinkers/lampor/regskylt etc bortplockade eller tejpade.


Jag kan alltså bara konstatera - Det är att vi nu räknas som licensierade under en dag (juridiskt sett).
Och förra året fick man väl inte köra i gatgruppen ifall man inte hade lampor, blinkers och nummerplåt?
Skulle vara kul att få höra hur snacket går när regler klubbas.

Men skit i det! Till nästa gång hoppas jag på att få vara absolut skitlångsammast i licensgruppen!
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Ok....vi va iaf 2 till som höll samma tempo men vi var kanske försiktigare med våra omkörningar....och ja vi valde fel grupp

Helt ok att hålla tempo men man sicksackar sig inte förbi långsammare förare oavsett särskilt inte inne i schikanen när det är 5-6 hojar på rad.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Klubben och Svemo måste hitta en vettig lösning på problemet. Att ta bort nummerplåten och tejpa strålkastaren känns OK. Najning på en gathoj känns ganska onödig under enklare träning.
Man kan även dra nytta av att alla hojar kör på samma försäkringsvillkor genom att kunna blanda " gathojar" och licens hojar helt efter pilotens kompetens och motorprestanda. Med tre fartgrupper medel, snabb, snabbast( race) kan man t.ex. placera nybörjarjuniorer på a2 hojar i medel. När kompetensen ökar går man upp i snabb grupp. Race grupp är inte aktuell för dessa unga piloter enligt min åsikt. Det gamla sättet att placera en 12 årig nybörjare i race grupp blir tyvärr farligt och otrevligt för både junioren och " elitföraren" på 1000 cc.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top