Falkenberg 20/4

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Hej
Då var det dags för årets första körning med " gathojar" på Falkenbergs banan. körningen pågår mellan 17 - 20.

Obs skinnställ är ett krav. Det kan vara ett helställ eller ett 2 delat ställ ihopsatt med en dragkedja. Stället skall ha inbyggda godkända skydd för armbågar,axlar och knä.
Övrig utrustning är integralhjälm ,mc- stövlar , mc- handskar och rygg skydd. Bröst skydd rekommenderas.
Dom "låga" MC skorna är inte tillåtna. Endast "riktiga" mc- stövlar.
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Aldrig kört bana, men är sugen! Men är orolig att vara i vägen för andra snabbare förare. Ang. ryggskydd, måste det vara ett "riktigt" eller går det bra med ett ryggskydd som sitter i en ficka i jackan?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Aldrig kört bana, men är sugen! Men är orolig att vara i vägen för andra snabbare förare. Ang. ryggskydd, måste det vara ett "riktigt" eller går det bra med ett ryggskydd som sitter i en ficka i jackan?

Det skall vara ett separat ryggskydd som täcker hela ryggen. Dom jack monterade skydden täcker enbart övre delen av ryggen.

Det brukar vara två grupper en medel och en snabbare. Vill man ha en lugn introduktion till bankörning är det bättre att välja en smc AK kurs på t.ex Kinnekulle,Knutstorp eller Falkenberg. Där finns en lugn grupp för folk som är nybörjare. Där finns även en god tillgång på instruktörer.

Vid bankörning kör man i sitt eget tempo och håller sitt spår. Snabbare förare får köra om platser där det kan ske på ett säkert sätt. Det är omkörande föraren som har ansvaret för säkerheten.
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Aldrig kört bana, men är sugen! Men är orolig att vara i vägen för andra snabbare förare. Ang. ryggskydd, måste det vara ett "riktigt" eller går det bra med ett ryggskydd som sitter i en ficka i jackan?

Så kände jag med första gången men redan efter första varvet var man inne i det, ingen är där för att trycka undan ngn annan, alla visar varann hänsyn och vill ngn köra om gör hen det vid ett lämpligt tillfälle så du behöver absolut inte känna att du är i vägen för ngn annan! Det du bör tänka på är att inte flänga runt på banan utan har du ett mittspår, försök att hålla dig där så gott du kan och vill du byta spår gör du det lugnt å fint så att dom bakom förstår att du är på väg att byta spår och inte bara kastar dig från sida till sida så att säg, brukar aldrig vara några problem. Tycker du skall testa, bankörning är bland det roligaste som finns. Själv hinner jag inte få ordning på hojen tills onsdag annars hade jag kört då kunde jag guidat dig ett par varv runt banan:)
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Tack abethebabe! Hade varit mycket tacksam över att få lite hjälp på banan i början! Hinner inte skaffa nytt ryggskydd till onsdag (dåligt med pengar till sådan utgift nu med) så blir nog inget på onsdag för mig heller.
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Hur är det med ljudkraven? Min Diavel har slip on med db killer i, klarar man ljudkraven med det tro?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Hade varit sjukt kul, men en onsdag är ju också en jädra dag...

Falkenbergs bandagar har körts på onsdagar så länge jag har kört där (10 år) så det kan väl inte komma som en överraskning!?
 

zodiak

Medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Värnamo
Hoj
2021 Kawasaki KX250X, 2021 Aprilia RS660 Cup
Jag ska ner och träna (licensgrupp) i morgon! Första gången med hoj på den banan så jag skulle verkligen uppskatta lite tips om spårval på plats!

Åker svart/grå luftkyld Ducce, kom gärna och hälsa!

/Per
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Jag ska ner och träna (licensgrupp) i morgon! Första gången med hoj på den banan så jag skulle verkligen uppskatta lite tips om spårval på plats!

Åker svart/grå luftkyld Ducce, kom gärna och hälsa!

/Per

Riktigt rolig bana zodiak! Du kommer ha kul! En av våra SM deltävlingar går där i sommar! Så träna på nu! ;)
 

zodiak

Medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Värnamo
Hoj
2021 Kawasaki KX250X, 2021 Aprilia RS660 Cup
Riktigt rolig bana zodiak! Du kommer ha kul! En av våra SM deltävlingar går där i sommar! Så träna på nu! ;)

Ja det är ju inte så farligt långt att köra och en bra anledning att sluta tidigt :tummenupp Till och med jag ska väl komma ner under 5 min om jag tränar hela sommaren :D
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Ja det är ju inte så farligt långt att köra och en bra anledning att sluta tidigt :tummenupp Till och med jag ska väl komma ner under 5 min om jag tränar hela sommaren :D

Nädå, du ska se det blir bra redan efter några varv när du börjar hitta runt lite. Annars får du köra efter GPS. Låt bara bli o följa hennes instruktioner "Om möjligt, gör en u-sväng"!! :D :tungan
 

antonkg

Fartdåre
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Bästkusten
Hoj
Suzuki GSR 600
Tack abethebabe! Hade varit mycket tacksam över att få lite hjälp på banan i början! Hinner inte skaffa nytt ryggskydd till onsdag (dåligt med pengar till sådan utgift nu med) så blir nog inget på onsdag för mig heller.

Du kan få mitt gamla, inte jätte använt. Skicka ditt nummer så löser vi något. Angående hjälp så hjälper jag jättegärna till också. :krama
 
Last edited:

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Snällt antonkg! Kul att ni är så hjälpsamma!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Erlandsson

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph Speed Triple 1050
Jag kommer, ser ni en svart speed triple som kör långsamt i medelgruppen får ni vinka när ni kör förbi ?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

zodiak

Medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Värnamo
Hoj
2021 Kawasaki KX250X, 2021 Aprilia RS660 Cup
Hur brukar tidsschemat se ut när det är Licens/gatukörning? Körs det två eller tre gatgrupper och en licensgrupp med 15 eller 20 min pass?

/Per
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Två gatgrupper och en licens grupp är vanligt. Passen är C.a 17 min. D.V.S tre pass / timme. Alla brukar få 3 pass per kväll.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top