Falkenberg 20/4

'Utvecklingen att det flyttat över till privata aktörer' vilket tydligen verkar vara en del av problemet kommer ju sig av det självklara faktum att man faktiskt får, under ganska simpla former, köra hoj med de privata aktörerna.
Svårare än så är det inte. Om Svemo inte uppfattar sitt uppdrag att underlätta hojåkning så är de ju uppenbart en del av problemet. Och deras förslag på lösning är kasst.
 
Förstår nu varför alla hojar var så tejpade när jag var o kollade i onsdags. Det köper jag men att jag vid nästa körning ska behöva göra åverkan på min hoj för att kunna naja....glöm det! Det händer inte! Ska de fortsätta så här så kommer nog antalet som kör på falken att minska kraftigt tror jag.!:huvet
 
Medveten om att det kanske är risk för sura miner.. men jag skriver min reflektion ändå då jag tycker detta är intressant.

Läste tråden och kan lätt se att det som folk är mest "irriterade" över är att man får naja gathojen. Jag håller med om att detta är kanske lite overkill för dem som endast tänkt köra enstaka träningar och är kanske nojiga över sina fina gathojar. För det är ju inte riktigt "normalt" att naja en gathoj.

MEN hur svårt är det egentligen att naja en hoj? Göra hål i bromsoksbultarna, oljelocket och där man tappar ur oljan i botten av motorn, oljefilter.. sen naja med najtråd. That's it. Sen om man vill spela in med sin actionkamera ska detta också najas.. att få den i huvet i 200 blås är nog allt annat än skönt! :död Lika skönt att trilla p.g.a oljeläckage. Det kan förvisso ändå hända, men risken är klart mindre.

Jag bryr mig inte så värst mycket om en hoj är bankörd eller ej, men den dagen man ska sälja en fin originalare med najj-hål i diverse bultar och lock tror jag "medelsvensson" drar öronen åt sig "Har du tävlat med den här?!"
 
Skaffade medlemskap i fmk förra året delvis för att supporta klubben men också för att det skulle bli enklare och billigare att köra hoj där.. Att börja tejpa hela hojen och plocka av massa grejer lär inte hända. Dessutom har priset från förra året höjts såg jag, så då lär det inte bli mycket banåka för min del och då finns det ju egentligen inte så stor mening med att vara medlem där längre heller...

Nej fmk skaffa lite ryggrad nu och lös detta snarast!
 
Skaffade medlemskap i fmk förra året delvis för att supporta klubben men också för att det skulle bli enklare och billigare att köra hoj där.. Att börja tejpa hela hojen och plocka av massa grejer lär inte hända. Dessutom har priset från förra året höjts såg jag, så då lär det inte bli mycket banåka för min del och då finns det ju egentligen inte så stor mening med att vara medlem där längre heller...

Nej fmk skaffa lite ryggrad nu och lös detta snarast!
Du får 100 kr rabatt som medlem. Höjningen med 100 kr tillfaller inte klubben utan går till svemo.
Fördelen med prova på licens är att man får ett tydligare försäkringsskydd för deltagarna.
 
Provapålicens är bra.
Grupper indelade efter fart och inte efter lyktstatus är bra.

Det roliga i soppan efter senvinterns facebookrabalder är att idéerna om hur träningarna kommer funka är samma som hur de redan bedrivs av Zenergy, Actionpics och... tadaaa...
Bike Promotion.
 
Last edited:
Provapålicens är bra.
Grupper indelade efter fart och inte efter lyktstatus är bra.

Det roliga i soppan efter senvinterns facebookrabalder är att idéerna om hur träningarna kommer funka är samma som hur de redan bedrivs av Zenergy, Actionpics och... tadaaa...
Bike Promotion.

:Bugar
 
Du får 100 kr rabatt som medlem. Höjningen med 100 kr tillfaller inte klubben utan går till svemo.
Fördelen med prova på licens är att man får ett tydligare försäkringsskydd för deltagarna.


Det spelar ingen roll för mig vem pengarna går till, det blir ju oavsett dyrare (eller som medlem nu, lika dyrt) jämfört med förra året..

Försäkring är väl bra och så, men jag menar att klubbarna runt om i landet måste våga stå emot Svemo när de befarar att den egna verksamheten kommer att påverkas negativt pga Svemos beslut. Vilket är troligt i det här fallet.
 
Det spelar ingen roll för mig vem pengarna går till, det blir ju oavsett dyrare (eller som medlem nu, lika dyrt) jämfört med förra året..

Försäkring är väl bra och så, men jag menar att klubbarna runt om i landet måste våga stå emot Svemo när de befarar att den egna verksamheten kommer att påverkas negativt pga Svemos beslut. Vilket är troligt i det här fallet.

Klubbarna är Svemo, det enda man göra är nog att engagera sig.
Bandagsarrangörerna kör på som vanligt.

Förra året kunde inte jag åka på falkenberg eftersom jag var licenslös på banhoj btw.
Jag tror det här blir bättre på sikt, det är bara utförandet på hojarna som behöver sätta sig.
 
En sak är säker.....

Nästa bandag på Falken så kommer vi att vara nästan ensamma på banan.

För nu ska det plockas ner och rejspreppas :fakta

Även om informationen är dålig om vad som VERKLIGEN gäller, så är det förmodligen så att det ska vara samma som på licenscyklarna (förutom "båten" och förbjud i licens mot glykol i kylaren)

Vilket betyder :

naja bromsoksbultar - hyfsat snabbt gjort
oljefilter - Får väl bli en slangklämma på filtret som säkras upp på lämplig plats
oljeplugg - Borra och krångla.......fan har ju precis servat hojen :huvet
oljepåfyllningslocket - Borra och naja, snabbt fixat detta med.

Har jag glömt något ? - Ja inte fan har jag glömt mer än Svemo i alla fall !! - De "glömmer" att berätta regelverket, panikändrar regler, vet själva knappt själva om vad det är för något de har ställt till med eller ens vad det ÄR som de har beslutat.

Så jag GISSAR att det med najningen jag skrivit ovan är det som gäller.......men SÄKER kan man ju inte vara. Om en vecka har de kanske ändrat sig IGEN.



Ska man se det positivt så är det att jag kan bomba satan och flytta mig ner till 52 sekunders/varv. Bara att nöta järnet.....inga rundningskonor någonstans - för det är tyvärr bara att konstatera att det är alldeles för stor skillnad på kompetensen även i snabb grupp. Jämna grupper är BRA.


Långsam medel är ännu värre.....det är rena vilda western. Man tog sig för pannan mer än en gång när man ser/såg hur oerhört farligt många kör i den gruppen. Den vurpan i schikanen senast var bland det mest besynnerliga jag sett - Hur är det ens MÖJLIGT att krascha hojen i sådan låg fart !!!
 
En sak är säker.....

Nästa bandag på Falken så kommer vi att vara nästan ensamma på banan.

För nu ska det plockas ner och rejspreppas :fakta

Även om informationen är dålig om vad som VERKLIGEN gäller, så är det förmodligen så att det ska vara samma som på licenscyklarna (förutom "båten" och förbjud i licens mot glykol i kylaren)

Vilket betyder :

naja bromsoksbultar - hyfsat snabbt gjort
oljefilter - Får väl bli en slangklämma på filtret som säkras upp på lämplig plats
oljeplugg - Borra och krångla.......fan har ju precis servat hojen :huvet
oljepåfyllningslocket - Borra och naja, snabbt fixat detta med.

Har jag glömt något ? - Ja inte fan har jag glömt mer än Svemo i alla fall !! - De "glömmer" att berätta regelverket, panikändrar regler, vet själva knappt själva om vad det är för något de har ställt till med eller ens vad det ÄR som de har beslutat.

Så jag GISSAR att det med najningen jag skrivit ovan är det som gäller.......men SÄKER kan man ju inte vara. Om en vecka har de kanske ändrat sig IGEN.



Ska man se det positivt så är det att jag kan bomba satan och flytta mig ner till 52 sekunders/varv. Bara att nöta järnet.....inga rundningskonor någonstans - för det är tyvärr bara att konstatera att det är alldeles för stor skillnad på kompetensen även i snabb grupp. Jämna grupper är BRA.


Långsam medel är ännu värre.....det är rena vilda western. Man tog sig för pannan mer än en gång när man ser/såg hur oerhört farligt många kör i den gruppen. Den vurpan i schikanen senast var bland det mest besynnerliga jag sett - Hur är det ens MÖJLIGT att krascha hojen i sådan låg fart !!!

Det va iaf 2 st i medel som körde som rossi! :hihi
Kylarlocket glömde du annars va det nog allt....för banjobultarna behöver man inte göra nåt åt?
 
Last edited:
Jag rekommenderar att ni läser organisationsutvecklingen. Den belyser just dessa problem.
 
Last edited:
En sak är säker.....

Nästa bandag på Falken så kommer vi att vara nästan ensamma på banan.

För nu ska det plockas ner och rejspreppas :fakta

Även om informationen är dålig om vad som VERKLIGEN gäller, så är det förmodligen så att det ska vara samma som på licenscyklarna (förutom "båten" och förbjud i licens mot glykol i kylaren)

Vilket betyder :

naja bromsoksbultar - hyfsat snabbt gjort
oljefilter - Får väl bli en slangklämma på filtret som säkras upp på lämplig plats
oljeplugg - Borra och krångla.......fan har ju precis servat hojen :huvet
oljepåfyllningslocket - Borra och naja, snabbt fixat detta med.

Har jag glömt något ? - Ja inte fan har jag glömt mer än Svemo i alla fall !! - De "glömmer" att berätta regelverket, panikändrar regler, vet själva knappt själva om vad det är för något de har ställt till med eller ens vad det ÄR som de har beslutat.

Så jag GISSAR att det med najningen jag skrivit ovan är det som gäller.......men SÄKER kan man ju inte vara. Om en vecka har de kanske ändrat sig IGEN.



Ska man se det positivt så är det att jag kan bomba satan och flytta mig ner till 52 sekunders/varv. Bara att nöta järnet.....inga rundningskonor någonstans - för det är tyvärr bara att konstatera att det är alldeles för stor skillnad på kompetensen även i snabb grupp. Jämna grupper är BRA.


Långsam medel är ännu värre.....det är rena vilda western. Man tog sig för pannan mer än en gång när man ser/såg hur oerhört farligt många kör i den gruppen. Den vurpan i schikanen senast var bland det mest besynnerliga jag sett - Hur är det ens MÖJLIGT att krascha hojen i sådan låg fart !!!

Jag tänker ivf inte naja, avvaktar istället och hoppas att fmk löser detta för oss med gathojar på ngt sätt och att svemo på ngt konstigt sätt ändrar sig men det skulle väl vara alltför normalt av svemo att ändra sig. Alltså, egentligen har inte jag upplevt att det har varit nått jätteproblem i de olika grupperna, de flesta bandagar på falken brukar köras utan några större incidenter, de gånger det har vatir ngt har det berott på eget misstag så att säg! Alltså, en allmän bandag för gathojar är inte till för att mäta sina muskler med ngn annan utan för att det är kul att köra bana och ger den som har lust att prova på lite bankörning och få uppleva hur kul det är att köra på just bana. Fartskillnaderna kommer man inte ifrån oavsett du kör snabb, medel, långsam eller licensgrupp. Jag upplever dock att licensarna är rent generellt sett duktiga på att köra oavsett hur snabba olika licensförare är (körde licensgrupp en kort period för några år sedan).

Tar man gatgrupper så upplever jag att dem som brukar sätta upp sig i snabb grupp oftast har några år som "banrävar" och det brukar vara ett bra flyt i snabb grupp, ibland har det hänt att ngn tagit sig lite vatten över huvud och satt upp sig i snabb men som regel brukar det gå att byta grupp i mån av plats i de andra grupperna men som sagt det brukar lösa sig. Märker man ändå att ngn är lite långsammare och inte har helt koll hundra så är det egentligen inga större problem, avvakta och passera denne vid ett lämpligt ögonblick och jag har inga problem med långsammare förare bara dem inte använder sig av hela banan så att säg, har också hänt förr att en lite mer ovan förare flackar runt lite hur som helst. Ta ett spår och håll det, vill du byta spår gör det men visa tidigt vad du vill vilket också framförs av träningsledaren vid genomgången innan körningen börjar.

Vad det gäller långsam och medelgrupperna skulle jag vilja säga att det inte brukar vara några större problem, i medelgruppen brukar det oftast husera folk som har några körningar på nacken men som inte är "där riktigt än" men jag har inte varit med om att två förare har varit inblandade i ngn incident med varandra.

Killen med R1:an som gick omkull gjorde det av egen kraft även om det såg minst sagt märkligt ut, stod själv på första parkett och såg det men sånt som händer, såg ut som att framhjulet släppte precis när killen skulle påbörja kurvan, liten dutt på gasen, inget tryck på framhjulet plus kalla däck skulle jag tippa på.

Vad vill jag ha sagt med detta, inte fan vet jag men rör inget som har fungerat i så många år med orimliga krav typ:gnissla
 
Last edited:
Jag antar att det är denna du menar, och lägger en länk för enkelhetens skull;

http://www.svemo.se/ImageVaultFiles/id_10868/cf_44/Rapport_Etapp1_Svemo_Organisationsutredning.PDF

s15 sammanfattar själva idén;

Verksamhetsidé
(dvs. vad organisationen kan och vill erbjuda, uppnå och vem de vill rikta sig till)
”Motorcykel- och snöskotersporten är underhållande och bjuder på starka upplevelser av spänning,
glädje och gemenskap med sportlig rättvisa, för både bredd och elit. Tillsammans vill vi aktivt leda utvecklingen av vår sport så att alla intresserade ska kunna utöva sporten
på ett säkert sätt”.


Jag förstår det som att 'på ett säkert sätt' nu då skall tolkas som att alla skall ha licens eller provapålicens. Då återstår ju ett vägval här;

- Tillse att de som kör med provapålicens har rejsmodifierade hojjar (kravet är väl rimligtvis försäkringsrelaterat), i dagsläget najjat, ingen skylt, inga lampor.
- Alternativt se det som den allmänhetens åkning det är, där vanliga mc-förare kommer med sin vanliga vägcykel för att köra på bana, för att utvecklas som förare eller bara kunna köra fortare än vad man får på allmän väg. Och med mindre träd och diken och inga vänstersvängande bilar.

Alternativ nummer ett kommer rimligtvis vara ett säkert sätt att se till att de bankörningarna blir kliniskt rena från vanliga motorcyklister. Alternativ finns, som fungerar och är okomplicerade.

Det är ju bara för svemo att välja. Men men, vad vet jag...
 
Back
Top