fabror polisen

hbg_speedster

Galen sporthoj.com medlem
Gick med
4 Jul 2003
Ort
helsingborg-ekeby
Hoj
BMX
Alla i detta forum snackar om att ostrypa och trimma sina hojar.....

så ja undrar, vad händer om man blir tagen med en trimmad 125:a....
blir man av med körkortet eller vad händer??
 
När jag blev stoppad så sa dom ingeting om mina olagliga miniblinkers, dom nämde inte mina däck som just nu ser ut som utslitna slicks. Dom sa heller ingenting om att den kunde ha varigt trimmad. Trotts att dom mätte upp 130km\h på 70 sträcka...
Det ända ja fick var 1400:- i fortkörningsböter eftersom dom var snälla och bara skerv 95km\h på böteslappen!
 
Biifer skrev:
När jag blev stoppad så sa dom ingeting om mina olagliga miniblinkers, dom nämde inte mina däck som just nu ser ut som utslitna slicks. Dom sa heller ingenting om att den kunde ha varigt trimmad. Trotts att dom mätte upp 130km\h på 70 sträcka...
Det ända ja fick var 1400:- i fortkörningsböter eftersom dom var snälla och bara skerv 95km\h på böteslappen!

Gud finns med dig! Något han aldrig skulle göra med mig efter alla mina elaka uttal om denna äckliga gestalt :kocko
 
Esquina skrev:
Gud finns med dig! Något han aldrig skulle göra med mig efter alla mina elaka uttal om denna äckliga gestalt :kocko
hehe... Ja gud fanns klart med mig vid den lilla insidenten... Men han var lika snabbt borta som han kom! För hojjen pajjade senare samma kväll. Och sedan dess har det stått i garaget... :gråta
 
Biifer skrev:
hehe... Ja gud fanns klart med mig vid den lilla insidenten... Men han var lika snabbt borta som han kom! För hojjen pajjade senare samma kväll. Och sedan dess har det stått i garaget... :gråta

Haha aa du ser, ett jävla rötägg är vad det är! :tuttar
 
Polisen kan vid misstanke om trimmat fordon skicka dig på en kontrollbesiktning. Eftersom de själva inte kan bevisa att effekten överstiger 11kw.

De får nämligen inte "provköra" ditt fordon på samma sätt eftersom de inte får överstiga hastighetsbegränsingen på den platts de befinner sig. Om det inte är med ett utryckningsfordon.

Så man kan vara alldeles lugn :)
 
Biifer skrev:
När jag blev stoppad så sa dom ingeting om mina olagliga miniblinkers, dom nämde inte mina däck som just nu ser ut som utslitna slicks. Dom sa heller ingenting om att den kunde ha varigt trimmad. Trotts att dom mätte upp 130km\h på 70 sträcka...
Det ända ja fick var 1400:- i fortkörningsböter eftersom dom var snälla och bara skerv 95km\h på böteslappen!

Har din prövotid gått ut lr? ska man inte tappa kortet om man kört för fort eller gör nått annat trafikbrott :va
 
Nejvbie skrev:
Polisen kan vid misstanke om trimmat fordon skicka dig på en kontrollbesiktning. Eftersom de själva inte kan bevisa att effekten överstiger 11kw.

De får nämligen inte "provköra" ditt fordon på samma sätt eftersom de inte får överstiga hastighetsbegränsingen på den platts de befinner sig. Om det inte är med ett utryckningsfordon.

Så man kan vara alldeles lugn :)

Om det är på en 70-väg så borde det la finnas kompetenta poliser som märker skillnad? Dom behöver la inte maxa cykeln?
 
AtlantiZ skrev:
Har din prövotid gått ut lr? ska man inte tappa kortet om man kört för fort eller gör nått annat trafikbrott :va

Man måste åka 30km/h för fort för att bli av med kortet. Det gäller även under prövotiden. Ända skillnaden är att du måste ta om körkortet om du blir av med det under prövotiden.
 
Poffer skrev:
Om det är på en 70-väg så borde det la finnas kompetenta poliser som märker skillnad? Dom behöver la inte maxa cykeln?


En moped får ju inte gå fortare än 30 därför är det väldigt enkelt. En 125a har inga begränsningar när det gäller hastighet.

De kan inte på något sätt bevisa att hojen är trimmad (ostrypt) eftersom de inte har någon gräns.

I extrema fall kan de fatta ringa misstankar och kräva en ombesiktning. Men varför skulle polisen ta det initiativet att provköra en helt godkänd hoj som ser bra ut? Det ger inte de något över huvud taget. Du kan dessutom NEKA provkörning eftersom vissa försäkringar inte täcker det.

På mopeder är det annorlunda eftersom de då enligt lag får provköra fordonet och misstanke till trimm finns. När det gäller 125or så gäller inte samma regler eftersom det då är ett skattat, besiktigat och försäkrat fordon.

Kör med huvudet så blir det inga problem :tummenupp

Tänk så här "Jag ska hålla mig inom de normer för hastighet som jag anser vara proportinella för vägens struktur." :yoparty
 
Nejvbie skrev:
En moped får ju inte gå fortare än 30 därför är det väldigt enkelt. En 125a har inga begränsningar när det gäller hastighet.

De kan inte på något sätt bevisa att hojen är trimmad (ostrypt) eftersom de inte har någon gräns.

I extrema fall kan de fatta ringa misstankar och kräva en ombesiktning. Men varför skulle polisen ta det initiativet att provköra en helt godkänd hoj som ser bra ut? Det ger inte de något över huvud taget. Du kan dessutom NEKA provkörning eftersom vissa försäkringar inte täcker det.

På mopeder är det annorlunda eftersom de då enligt lag får provköra fordonet och misstanke till trimm finns. När det gäller 125or så gäller inte samma regler eftersom det då är ett skattat, besiktigat och försäkrat fordon.

Kör med huvudet så blir det inga problem :tummenupp

Tänk så här "Jag ska hålla mig inom de normer för hastighet som jag anser vara proportinella för vägens struktur." :yoparty


Vill bara få det här rätt....

Ifall jag blir stoppad av en MC Polis med min trimmade 125a, och han vill provköra den, kan jag neka det och låta bli att ge han nycklarna? Vet du vilka försäkringsbolag som inte tillåter att polisen kör ens hoj?
 
Last edited:
Nejvbie skrev:
En moped får ju inte gå fortare än 30 därför är det väldigt enkelt. En 125a har inga begränsningar när det gäller hastighet.

De kan inte på något sätt bevisa att hojen är trimmad (ostrypt) eftersom de inte har någon gräns.

I extrema fall kan de fatta ringa misstankar och kräva en ombesiktning. Men varför skulle polisen ta det initiativet att provköra en helt godkänd hoj som ser bra ut? Det ger inte de något över huvud taget. Du kan dessutom NEKA provkörning eftersom vissa försäkringar inte täcker det.

På mopeder är det annorlunda eftersom de då enligt lag får provköra fordonet och misstanke till trimm finns. När det gäller 125or så gäller inte samma regler eftersom det då är ett skattat, besiktigat och försäkrat fordon.

Kör med huvudet så blir det inga problem :tummenupp

Tänk så här "Jag ska hålla mig inom de normer för hastighet som jag anser vara proportinella för vägens struktur." :yoparty

ok, då fattar jag :kocko Lite trög :rolleyes: Tror inte heller dom skulle säga ngt...men man vet aldrig vad sura poliser kan hitta på :fatta!
 
Hm säg att du inte vet vad försäkringsbolaget heter, och enbart _du_ får köra hojen för försäkringen ska gälla.
 
Nejvbie skrev:
En moped får ju inte gå fortare än 30 därför är det väldigt enkelt. En 125a har inga begränsningar när det gäller hastighet.

De kan inte på något sätt bevisa att hojen är trimmad (ostrypt) eftersom de inte har någon gräns.

I extrema fall kan de fatta ringa misstankar och kräva en ombesiktning. Men varför skulle polisen ta det initiativet att provköra en helt godkänd hoj som ser bra ut? Det ger inte de något över huvud taget. Du kan dessutom NEKA provkörning eftersom vissa försäkringar inte täcker det.

På mopeder är det annorlunda eftersom de då enligt lag får provköra fordonet och misstanke till trimm finns. När det gäller 125or så gäller inte samma regler eftersom det då är ett skattat, besiktigat och försäkrat fordon.

Kör med huvudet så blir det inga problem :tummenupp

Tänk så här "Jag ska hålla mig inom de normer för hastighet som jag anser vara proportinella för vägens struktur." :yoparty

borde dom inte känna på draget att den är trimmad?? då behöver dom inte köra för fort... men ja tror tien att det hjälper att dom "påstår" att den e trimmad. dom måste kunna besvisa det. altså måste den bänkas... det orkar dom inte... då släpper dom dig istället med en fet böteslapp för fortkörning... (ja utgår ifrån att man blir stoppad av den anledningen)

de bestämmelser som finns är ju att det ska vara 15hk i motorn... altså behövs det egentligen inte nåra strypningar på motorn om den bara har 15hk... så om dom säger "du har inga strypningar i motorn" kan man enkelt svara... det behövs inte.. är inte mer än 15hk iaf... då måste dom bevisa att du har mer! då måste dom bänka.. aldrig att dom gör sig det besväret...
 
kan dom nåt så känner dom det kanske... men dom får inte provköra din hoj utan rätt papper... så det är bara att neka..
 
*/ ?>
Nyheter
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Back
Top