Förvandla kawa KLE 500 till motard!

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Tjena!
Har efter ett par tråfar här på forumet & diverse eftersökningar kommit fram till att nästa hojj blir en Kawasaki KLE 500 offroad hojj, och tänker försöka få den se lite mer vettig ut, inköp blir till våren men skulle vilja ha lite tips om vad man till att börja med enklast gör för att få den börja se hyffsad ut!
Det jag har funderat på lite är om man kan ta hela framgaffeln från Kawasaki GPZ 500 då det ska vara i princip samma hojj fast sportstuk & lite vassare motor!
Det är 21" fälgar fram & 17" bak på KLE, på GPZ är de 16" både fram&bak, vad lämpar sig bäst & hur svårt är det att flytta fälgar mellan olika hojjar, har inte pillat så mycke MC innan men inget är ju omöjligt :) och detta verkar ju rätt forum att kolla runt på...
sedan hur jag modifierar tanken/sadeln det löser sig nog & sen får man väll montera en lite sportigare kåpa fram med lyse eller om man inte har någon kåpa alls...
Ni som bytt framgaffel hur har ni gjort? behöver man svetsa om ramen eller har man sån tur att det bara är att bulta dit?
byte av ljuddämpare lär det bli & plocka bort så mycke onödigt krimskrams som möjligt, lär riva ner hela hojjen i delar & lacka ram, tank osv... sedan bygger jag nog lite egna plastkåpor i glasfiber för att få lite personlig stil...
lite tips vore fint! tackar på förhand!

ingen som har provat att slänga dit en framgaffel från GPZ? måste man göra någon slags registreringsbesiktning isåfall? såg det var dubbla bromsskivor fram på den hojjen oxå de såg ju bra ut, sedan kanske de går ta fälgarna från den hojjen oxå & slänga på bak, såg inte redigt ut att vara samma sving, de enda isåfall vore väll att få lite bredare fälgar & så 16" både bak & fram annars duger de nog me 16 fram & 17 bak... man kan ju börja med framgaffeln iaf...

inte bättre o köpa en gpz a då :rolleyes:

ska du ha offroad/motardstuket så byter du ej gaffel...ta bort fälgarna o köp nya ekrar o fälgbanor o lämna in om du e osäker på hur du spänner..
känns som 17" e lite bättre

Blir inte en KLE en rätt trött och framförallt tung motard?

GPZ har säkert dubbelt så dyr försäkring minst... dom skulle ha 3 ggr mer för en honda cbr 600, valet av hojj är redan klart..
hojjen från mobile var visserligen fin oså men inte alls det stuk jag tänkt mig, det är lite svårt att få fart på alla ideer när man inte har hojjen att mäta på men just nu är jag mest inne på själva framgaffeln, det ser ju brutalt ut med lite grövre gaffel som det ser ut att vara på gpz & då får man dessutom bättre bromsverkan antar jag då det är dubbla skivor.. så varför inte byta gaffeln? jag vill ändå veta hur mycket jobb det är & varför lämpar sig 17" bäst?
nu är jag iaf med på hur man byter fälgbanor osv.. det får bli i annat fall..
motoreffekten bryr jag mig inte om, hojjen väger 198 kilo och en 91ans cbr 600 väger 206, en 03a väger 170, så att den skulle vara speciellt tung håller jag inte med om.. dessutom ska den trimmas efter hand
vi får se om det blir för mycket jobb med att byta gaffel, trodde det var vanligt förekommande här på forumet, man ser ju endel mc annonser där dom byggt om hojjarna ordentligt bytt både gaffel & sving osv..

larsat skrev:
GPZ har säkert dubbelt så dyr försäkring minst... dom skulle ha 3 ggr mer för en honda cbr 600, valet av hojj är redan klart..
hojjen från mobile var visserligen fin oså men inte alls det stuk jag tänkt mig, det är lite svårt att få fart på alla ideer när man inte har hojjen att mäta på men just nu är jag mest inne på själva framgaffeln, det ser ju brutalt ut med lite grövre gaffel som det ser ut att vara på gpz & då får man dessutom bättre bromsverkan antar jag då det är dubbla skivor.. så varför inte byta gaffeln? jag vill ändå veta hur mycket jobb det är & varför lämpar sig 17" bäst?
nu är jag iaf med på hur man byter fälgbanor osv.. det får bli i annat fall..
motoreffekten bryr jag mig inte om, hojjen väger 198 kilo och en 91ans cbr 600 väger 206, en 03a väger 170, så att den skulle vara speciellt tung håller jag inte med om.. dessutom ska den trimmas efter hand
vi får se om det blir för mycket jobb med att byta gaffel, trodde det var vanligt förekommande här på forumet, man ser ju endel mc annonser där dom byggt om hojjarna ordentligt bytt både gaffel & sving osv..

Vad folk nog hänger upp sig på är att du vill göra den till Motard vilket i grunden defineras som en ren crosshoj med 17" landsvägsdäck på,där man gör allt för att få ner vikten för att den skall bli snabb och smidig,tex en fulltankad Husa 650 väger ca 129 kg.
Sen finns det naturligtvis olika typer av motarder en del mer landsvägsanpassade än andra tex min KTM Duke platsar bättre in som posörmotard än motard.

När dom läser gaffel från Gpz så tycker iaf jag att det är att gå åt andra hållet då man vill ha lång fjädringsväg som på en crosshoj.

Sen är 17" fälgar att föredra då det är lätt att hitta bra landsvägsdäck till då i pincip alla lite mordernare sporthojar kör på 17" vilket gör däckutbudet stort och enkelt.

I vilket fall lycka till det skall bli intressant att se hur det går med Turbon :)

Last edited:
ok ok jag är lite dålig på detta med betäckningar verkar det som :) jag kollade på bilderna på era hojjar i denna kategori & många var ju råballa..
stuket jag tänkt mig är som sagt att få den se ut som en enduro fast me landsvägsdäck typ... den ser ju inte direkt ut så orginal...
det verkar efter allt ni skrivit dumt att byta gaffel, är bara hoppas bromsarna räcker till annars får man ge sig på det senare istället..
129 kilo var lågt :) men jag ska försöka få ner vikten så gott det går.. får se om jag ger mig på att byta till en mindre tank, det blir antagligen att försöka köra på E85 oxå eller iaf till viss del, kanske blanda i lite 95 oktanig bensin, det återstår oxå att se hur bra gasarna lirar...
då får jag skaffa lite bredare 17" fälgbanor & kasta på det första man gör...
på ett ungefär vad kan det kosta inkl arbete då det känns som jag inte ger mig på att ekra själv...?
tackar för bra åsikter & tips

edit: (beteckningar är jag ännu sämre på) :lol

du kanske ska kolla in min tråd då de låter som de e de du e ute efter nästan :yoparty
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=94894
slutresultat poå ett ungefär fast ändå inte så :)

den bygger på en dr800 som e typ som din..
jag komma dock inte ha kåpor
:rolleyes:

Bifogat

• dr800cafe.jpg
    dr800cafe.jpg
    103.9 KB · Visningar: 276
ozeo japp de verkar ju vara ganska likt till en början :) vi är ju inne på ungefär samma spår iaf..
vad är det för gaffel du har & varför gav du dig på att byta, långa farbrorn menar ju att lång fjädringsväg är eftertraktat, jag var mer inne på bromsarna som sagt.. det såg iaf snyggt ut!

Är det inte bättre att du köper en som redan är motard?. Eller snarare en hoj som är ett bättre ämne att bygga Motard på!.. Du sparar säkert pengar plus att det säkert är en roligare hoj att köra!. Detta är nog det bästa om du nu inte absolut måste har en KLE!!...

Köp ngt annat!

Min högst personliga åsikt såklart!

Men lycka till oavsett!

larsat skrev:
ozeo japp de verkar ju vara ganska likt till en början :) vi är ju inne på ungefär samma spår iaf..
vad är det för gaffel du har & varför gav du dig på att byta, långa farbrorn menar ju att lång fjädringsväg är eftertraktat, jag var mer inne på bromsarna som sagt.. det såg iaf snyggt ut!

det är en fzr gaffel jag kör på..ska bli en cafefighter som på bilden o varför jag gör de vet jag inte :3freak
har tveka både en o 2 ggr men jag ville göra någe kul o avsluta ett projekt nångång :)
ja ingen offroadfjädring bli de jue :rolleyes: men om du vill ha kvar ekerfälgar o få feta bromsar kan du alltid kolla på vissa "äventyrsoffroads" då dom har 2 skivor ibland...skulle va fränt :yoparty
jag har haft tanken :tungan

MILKY: hojjvalet är redan gjort, en KLE 500 passar mig perfekt

ozeo: låter som en bra idé!
skulle vilja veta lite mer om arbetet med byte av gaffeln, hur du fick till infästningen osv..?
ekerfälgarna är ju mycke snyggare än GPZ fälgarna så de har jag gärna kvar..
jag får kolla upp sen vad fälgbanor kostar så man kan fundera lite på om det är lönt att bygga om tills man hittar en vettig gaffel..
hur blir det med besiktning för din del? måste du regga om på nått sätt med nya gaffeln eller vad gäller?
tack för hjälpen!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...