Första vurpan avklarad!!

Av vad man läst i dina trådar är det kanske inte primärt den typen av olyckor du skall vara rädd för.

För ditt barns skull och även din egen borde du skaffa dig nån slags person/livförsäkring. Om du inte sitter på en stor hög pengar redan som du eller barnet kan använda om det skulle gå tokigt.

Nä tror knappast det händer mig att jag snubblar & bryter ryggen :D fast kan hända vem som helst.

Skriver det ena & andra, vissa saker tänker jag inte över innan det händer :D

För min egen skull lever jag 100meter i taget.

Last edited:
All respekt för er som kliver in på akuten efter att ha gjort en halvgasrepa och är rädd för att accelerationen kan ge nackskador om några år. Krävs stake :yoparty.

Det många verkar sakna förståelse för är att nackproblem och liknade som uppkommer ett år efter olyckan nästan alltid faller på att försäkringstagaren inte kan bevisa sambandet mellan olyckan och de långt senare uppkomna besvären.
Då är ju frågan... om ni ett år senare får en läkare att intyga att nackproblemen med stor sannolikhet härstammar från olyckan... tror ni att er bevissituation främjas av en dokumentation från skadetillfället där det inte framkommer någon uppgift om nacken? Tror ni att försäkringsbolagets läkare skulle använda saknade uppgifter om nacken i dokumentationen till er fördel eller nackdel (no fun intended)?

Allt är inte svart-vitt. Låt ditt eget omdöme bestämma. Har du inga besvär gynnas du knappast av att det dokumenteras att du inte har några besvär. Är du osäker - åk för all del in till sjukvården. Eller kör SH-varianten... åk in när du fått bensin på fingret för att det skvätte en droppe när du tankade.

Kör du oförsäkrat? Gäller det resa till eller från arbete finns det skydd i arbetsgivaravgifterna, TFA om jag inte missminner mig.

Det är mer än 10 år sedan det försvann. Kör du ett trafikförsäkringspliktigt fordon får du ingenting. Men cyklar du omkull på väg till eller från jobbet kan du få ersättning.

Som flera andra vill även jag påpeka vikten av att kolla upp sig ifall något uppkommer i efterhand. Jag hade en olycka lik din fast med sand istället för vatten men jag kom aldrig på att kolla upp mig eftersom jag tyckte det hade gått bra. Några dagar efter olyckan fick jag duktigt ont i axeln men då var det väl för sent för att få någon hjälp via försäkringsbolaget misstänker jag. Tack och lov är det nu bara när jag sträcker armen rakt upp och det gör mindre ont för varje vecka som går så förhoppningsvis blir jag problemfri till slut.

Gratulerar! Välkommen i klubben. Jag blev medlem igårnatt.i60-70
Slog över och knäckte inte ens en blinkers. Bröt däremot i alla fall ena stortån som va inkapslad i en tcx s-race ... Fail:dummer

Många år sedan nu som jag for rakt över styret när frambromsen låste sig totalt (trumbroms).Såg väl ut lite som en wannabe stålman när jag slog ner och kanade fram på livremmens överdimensionerade spänne ner i gropen.Byxor och skor var rent uppslitna med en hel del köttsår på kroppen.Allt som är kvar idag är några små ärr men en större kunskap däremot om hur snabbt och hur illa det kan gå när det brakar åt skogen.Somliga har tur ibland medans andra dör.Bara att komma upp i sadeln igen innan man funderat för mycket och blivit alltför skrämd av det roliga i mc körning om oturen tyvärr skulle vara framme.

Några år senare var det dags igen när jag fickparkerad hojen i bakluckan på en bil som stannade vid ett övergångsställe.Landade på personbilens bakruta där jag kunde se två skrämda ögon som stirrade i backspegeln på denna bil.Lär jag aldrig glömma.Gaffeln vek sig i en snygg linje med hojramen och så vad den motorcykeln skrot.Själv åkte jag ambulans in til plåstersjukhuset och en månad senare planerade jag nya stordåd i mc livet.Tur igen och hoppas den håller i sig i fortsättningen med.Vamos ... :crash

Rätt kul med sh andan. 1:st klagar man på höga försäkringspremier o sen så fort ett blåmärke/blodroppe uppstår ska man till akuten o skrika. Hade man haft den andan när man åkte cross förr skulle man nog kunna få ett hyresrum på kss.
Till TS: du har inte vurpat utan bara vält lite lätt:tungan, men :tummenupp att det gick bra, kan fan gå rätt illa i gångfart oxå:näsblod

FÖRSTA vurpan avklarad... Hmmm.. hur många räknar du med att göra??

Skönt att det gick bra, trots allt..:)

Man skall dra upp till akuten direkt efter en vurpa för att bli överkollad och få dokumentation på det.

Men det viktiga är att man går upp direkt och inte far förbi hemma och byter om först.

Varför det?

Jo, för det är oftast timmar och åter timmar av väntan på akuten, men kommer man in iförd MC-ställ blir man ledd raka vägen in och får tamigsjutton knappt säga sitt namn innan man blivit undersökt och utcheckad! :tummenupp

Fråga mig inte hur jag vet... :gnissla

Man skall dra upp till akuten direkt efter en vurpa för att bli överkollad och få dokumentation på det.

Men det viktiga är att man går upp direkt och inte far förbi hemma och byter om först.

Varför det?

Jo, för det är oftast timmar och åter timmar av väntan på akuten, men kommer man in iförd MC-ställ blir man ledd raka vägen in och får tamigsjutton knappt säga sitt namn innan man blivit undersökt och utcheckad! :tummenupp

Fråga mig inte hur jag vet... :gnissla

Gick in på akuten efter att ha gått omkull med lite ont i handen.
Hon i luckan frågade vad som hänt och hur fort det gått, svarade runt 70.

Satan vilken aktivitet det blev, jag tror dom tömde alla avdelningar på specialläkare.

Innom 5 min låg jag naken med stödkrage och ekg, 10 min senare gled jag förbi röntgenkön för en magnetröntgen av skallen och en vanlig röntgen av handen.

Lite tagen av all uppståndelse så förklarade dom att det funkar så då MC olyckor automatiskt drar igång traumagruppen.

Dom var lite sura över att jag körde dit och inte kom med ambulans.

Kom ut med gipsad hand och roliga piller redit fort.

Last edited:
Hahahha fan vad bra. Det trist är väl att dem då ska klippa upp det fina stället och ska man få något ut av försäkringsbolaget så åker ma väl också tillbaka till högsta premien?
Kan jag och vet var jag har ont så drar jag nog av det själv.

min första vurpa va jag 4 år, på en halvautomat honda monkey i finland.
"full fart" in i en tall, krökte båda ytterbenen i gaffeln och spotta blod, kommer ihåg allt som de va igår, min farmor höll på att svimma av incidenten.
nu 16 år senare har man lärt sig ett o annat om mc körning, hjälmen har räddat mig liv säkert 10-15 ggr för att inte tala om alla sprickor, lärkakor och rivsår-grusunderhuden.
har skallat styret och krossa bollarna samtidigt när jag hoppa för långt i en platå, dundra in i träd i endurospåret så man tappat andan flera gånger.
man måste ramla och göra illa sig för att utvecklas.

första inlägget här!:tummenupp/haihappinenhaha

Rätt kul med sh andan. 1:st klagar man på höga försäkringspremier o sen så fort ett blåmärke/blodroppe uppstår ska man till akuten o skrika. Hade man haft den andan när man åkte cross förr skulle man nog kunna få ett hyresrum på kss.
Till TS: du har inte vurpat utan bara vält lite lätt:tungan, men :tummenupp att det gick bra, kan fan gå rätt illa i gångfart oxå:näsblod

Fast nu drivs ju inte akutsjukhusen av försäkringsbolagen utan av landstinget...

Gick in på akuten efter att ha gått omkull med lite ont i handen.
Hon i luckan frågade vad som hänt och hur fort det gått, svarade runt 70.

Satan vilken aktivitet det blev, jag tror dom tömde alla avdelningar på specialläkare.

Innom 5 min låg jag naken med stödkrage och ekg, 10 min senare gled jag förbi röntgenkön för en magnetröntgen av skallen och en vanlig röntgen av handen.

Lite tagen av all uppståndelse så förklarade dom att det funkar så då MC olyckor automatiskt drar igång traumagruppen.

Dom var lite sura över att jag körde dit och inte kom med ambulans.

Kom ut med gipsad hand och roliga piller redit fort.

Värt att tänka på till nästa gång då. Efter min närkontakt med rådjur så åkte jag hem först o bytte om istället för att ta skjuts av ambulansen. Jag fick sitta säkert 2-3 timmar innan jag fick komma in.

3 år sedan, en TT med RoH.

En tjej gör en lätt omkullbromsning i 20- 25 km/h, reser sig och ser lite chockad ut.

Wonderwizard som ledde körningen tog av någon anledning beslutet att ringa 112 fastän hon vill fortsätta.

På vägen in till sjukan eller inne på sjukan droppar blodtryck och det blir allvarligt.

Sårad lever med lång tid på sjukhus och lång sjukskrivning.

Efter detta ringer iaf jag 112 när nån varit i backen.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman