Första vurpan avklarad!!

Bra tips! Drar till vårdcentralen efter jobbet och kollar vad dom säger!!

Btw.Var på verkstaden också, det är ju slutåkt denna säsong kan jag säga. 6 veckor för kåplackningen samt 8 v kö tid!

SUGER!

Bra tips! Drar till vårdcentralen efter jobbet och kollar vad dom säger!!

Btw.Var på verkstaden också, det är ju slutåkt denna säsong kan jag säga. 6 veckor för kåplackningen samt 8 v kö tid!

SUGER!

Men wtf, är hojen körbar eller måste du sätta dit blinkers fotpinnar och sånt.
Man kan köra med repiga kåpor, jag gör det varje gång. :tummenupp

Men wtf, är hojen körbar eller måste du sätta dit blinkers fotpinnar och sånt.
Man kan köra med repiga kåpor, jag gör det varje gång. :tummenupp

Hojen är körbar, det är igentligen bara sprukna kåpor och repor som är problemet så jag skulle kunna köra men ska ringa f-bolaget och höra för att vara säker på hur dom ställer sig till det med tanke på framtida skador, man kan ju vurpa igen osv osv.

Hojen är körbar, det är igentligen bara sprukna kåpor och repor som är problemet så jag skulle kunna köra men ska ringa f-bolaget och höra för att vara säker på hur dom ställer sig till det med tanke på framtida skador, man kan ju vurpa igen osv osv.

Genom vissa bolag så har man rätt till hyrhoj ifall olyckan är framme och man blir av med hojen ett längre tag.
Kan vara värt att kolla upp det:)

Gott det gick bra med dig! :)

Anmäl skadan, visa upp och få den besiktad av f-bolaget, sen lämnar du in den i vinter istället.
Ingen idé att få tillbaka den när det är dags att ställa in den, bättre att vinterförvara den på verkstan istället. :)

Gott det gick bra med dig! :)

Anmäl skadan, visa upp och få den besiktad av f-bolaget, sen lämnar du in den i vinter istället.
Ingen idé att få tillbaka den när det är dags att ställa in den, bättre att vinterförvara den på verkstan istället. :)

Det vore det absolut bästa, ska ringa bolaget och höra hur dom ställer sig till frågan!

/A

Gratulerar till första vurpan!

Har du ett någorlunda hyffsat ställt arbete har du troligtvis en olycksfallförsäkring genom företaget, även på väg till och från arbetet. Då ska du snacka med någon skadehanterare på firman så får du veta mera. Dels för företagets statistik men även för att t.o.m. skrubbsår kan ge bra (!) ersättning vid arbetsplatsolyckor som detta ju faktiskt blir!

Alltid lätt att vara efterklok men jag kan säga att jag gjore en inbromsning enligt konstens alla regler ( som man blivit lärd) bromsar faktiskt oftast med både bak och fram men givetvis med mera frambroms.

Sandström: Ej abs, dock tveksamt om jag klarat mig ändå eftersom däcket tappade fäste och det känns som att det hade hänt med abs också men ska inte svära på det!

Ja då försökte du i alla fall göra rätt. Använda båda bromsarna. :tummenupp
Kruxet är att ju halare det är, desto mindre går det att bromsa,
innan hjulen släpper och desto mindre man bromsar,
desto mindre av ekipagets vikt flyttas över på framhjulet.
Och desto mindre kraft behövs för att låsa framhjulet.

Måste man dokumentera på sjukan när man inte har någon liv försäkring ?

Jag är oförsäkrad :D

Måste måst edu inte men lika bra att göra det! Det behöver ju inte vara såna grejer som går på livförsäkringen som uppkommer:)

Pratade med F-bolaget, lämnar in cykeln för reparation senare istället, man har 3 år på sig. Däremot så täcker den inte saker som uppkommer under tiden iom skadan, typ rost men det händer ju inte av en sprucken kåpa!

/A

Pratade med F-bolaget, lämnar in cykeln för reparation senare istället, man har 3 år på sig...

Ville dom inte att nån skadereglerare skulle titta på den ens?
Så dom kan dokumentera skadorna innan du kör vidare?

Skönt att det verkar ha gått bra för dig iallafall. Ibland krävs det inte många km/h för att det ska gå illa tyvärr..

Sant, vurpade i vintras och krossade höger handled. I samma vrupar lyckades jag även slita av korsbandet i v-knä. Den gågnen gick det inte en km över 30 :3freak

Ville dom inte att nån skadereglerare skulle titta på den ens?
Så dom kan dokumentera skadorna innan du kör vidare?

Ska köra hem från jobbet idag, sen köra till Mc verkstaden på Måndag så får dom skadebesikta skiten.
sen efter det är det bara köra!

Ska köra hem från jobbet idag, sen köra till Mc verkstaden på Måndag så får dom skadebesikta skiten.
sen efter det är det bara köra!

OK, tnx!
Lycka till med ärendet och som sagts: lättare att fixa hojjen än dig! :)

Kör du oförsäkrat? Personskyddet ligger i trafikförsäkringen. I övrigt vet jag inte vad du har men du kan ha olycksfall i hemförsäkringen om du har sån, (nånstans är du väl skriven. Är du med i facket finns det sannolikt olycksfall och fritid som kan ge skydd. Gäller det resa till eller från arbete finns det skydd i arbetsgivaravgifterna, TFA om jag inte missminner mig. Finns bra info om det i trådar som rör försäkringar och olyckor.

SMC kan ge viss juridisk hjälp och guidning i den här djungeln.

Finns en del:

http://www.sporthoj.com/forum/forumdisplay.php?22-F%F6rs%E4kringsfr%E5gor-SMC-fr%E5gor-h%E4r

I den här tråden finns det en del kunnigt folk som ger vettiga råd:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?165054-Vad-har-ni-f%E5tt-i-invalidit%E9tsers%E4ttning/page10

Finns säkert mer.

Har du barn? Det kan ju vara vettigt att se om sitt skydd för dess/deras skull om inte annat.

/En som blivit varse vad ett bra försäkringsskydd kan vara värt.

Kör du oförsäkrat? Personskyddet ligger i trafikförsäkringen. I övrigt vet jag inte vad du har men du kan ha olycksfall i hemförsäkringen om du har sån, (nånstans är du väl skriven. Är du med i facket finns det sannolikt olycksfall och fritid som kan ge skydd. Gäller det resa till eller från arbete finns det skydd i arbetsgivaravgifterna, TFA om jag inte missminner mig. Finns bra info om det i trådar som rör försäkringar och olyckor.

SMC kan ge viss juridisk hjälp och guidning i den här djungeln.

Finns en del:

http://www.sporthoj.com/forum/forumdisplay.php?22-F%F6rs%E4kringsfr%E5gor-SMC-fr%E5gor-h%E4r

I den här tråden finns det en del kunnigt folk som ger vettiga råd:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?165054-Vad-har-ni-f%E5tt-i-invalidit%E9tsers%E4ttning/page10

Finns säkert mer.

Har du barn? Det kan ju vara vettigt att se om sitt skydd för dess/deras skull om inte annat.

/En som blivit varse vad ett bra försäkringsskydd kan vara värt.

Nu menar jag bara försäkringen på mig det har jag ingen.
Barn har jag.
Hemförsäkring har jag inte.
Inte med i facket.

Nu menar jag bara försäkringen på mig det har jag ingen.
Barn har jag.
Hemförsäkring har jag inte.
Inte med i facket.

Ingen försäkring på mc-n alltså?

Jag menar att du borde tänka på ditt försäkringsskydd för barnets/barnens skull, förutom barnets/barnens eget skydd. Det hänger liksom ihop med ansvaret att ha satt barn till världen.

Ingen försäkring på mc-n alltså?

Jag menar att du borde tänka på ditt försäkringsskydd för barnets/barnens skull, förutom barnets/barnens eget skydd. Det hänger liksom ihop med ansvaret att ha satt barn till världen.

Jo Försäkring på hojen har jag.

Men ingen försäkring om jag skulle gå ut & råka snubbla ner för en trappa & bryta ryggen :D

Ungen har försäkring på sig :tummenupp

Jo Försäkring på hojen har jag.

Men ingen försäkring om jag skulle gå ut & råka snubbla ner för en trappa & bryta ryggen :D

Ungen har försäkring på sig :tummenupp

Av vad man läst i dina trådar är det kanske inte primärt den typen av olyckor du skall vara rädd för.

För ditt barns skull och även din egen borde du skaffa dig nån slags person/livförsäkring. Om du inte sitter på en stor hög pengar redan som du eller barnet kan använda om det skulle gå tokigt.

Last edited:
Man ska också kolla att huvudet sitter kvar på axlarna, det är jävligt dumt (och farligt) att börja springa runt utan det....

Tänk på att pusta ut i 5 minuter innan du lyfter hojen, eller springer efter den osv. Så att du känner om du är skadad, adrenalinkicken du får oavsett om du kraschar i 20 eller 110, gör att du kan ställa dig upp med brutna ben och armar. Det värsta som kan hända är att man bryter nacken och börjar röra sig.

I det här fallet kanske det är lite överdrivet då du körde så otroligt sakta, men gör det till en vana att alltid pusta ut och känna efter.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT