Första sporthojen??

bstrand

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
R1 -03
Ny på forumet, som jag kom i kontakt med när jag letade efter sporthoj.

Har haft 1 glidare och 3 offroadare tidigare så nu är det äntligen dags att införskaffa första sporthojen.

Undrar därför vad som kan vara lämpligt att ha som förstahoj?

Jag har kärat ner mig lite grann i en gul Ducati 996 Biposto, men när man läser vissa trådar så drar man sig ju lite för Ducce...

SP-1 är också en het kandidat.

Jag har inga planer att köra nåt på bana utan mest fräsa runt i stan och på krokiga landsvägar.

Vad säger experterna??

Den mest kompletta sporthoj som fungerar bra till det mesta enligt mig.
Ett ord och några bokstäver.

Honda CBR :tummenupp

aprilia!! :tummenupp
du får ju en mille R för 80 loppor nu:tummenupp

polaren har en gul 996a till salu...

Varför köpa litet och sedan byta till stort? (som alla gör)
Köp en Suzuki TL1000R så tröttnar du aldrig!
De e mitt tips...

bstrand skrev:
Varför kör du inte Honda själv då?

Har haft en CBR600 -98 som jag trivdes kanon med. Bytade bort den och körde offroad hoj ett litet tag.

Visst Gixxern är grymt rolig hoj som trivs perfekt vid aktiv körning, Där slår den CBR:en.
Men CBR:en är den perfekta allround hojen enligt mig.
Bra chassi, bra bromsar, bra drag, sitter bra & väldigt drift säker.

Lyssna på Biifer!
Köp 1000 sitället för 600.

För att du inte ska behöva grunna på ditt val i efterhand så provkör en R6:a o sen en R1:a spelar igentligen ingen roll vilket märke men jag lovar att köper du en 600 så kommer du stå där efter ngt år eller kanske rentutav ngn vecka o vilja ha MER!

Det vill alla..fan min R1:a e slö. Provkörde en Gixxer 1000..slö! Men d håller fan så mycke längre innan du e sugen på mer

Skrattretande... Varför skulle man tröttna på en 600? Gillar man att göra annat än att köra rakt fram så har man betydligt roligare med en R6:a än en R1:a.

Tyckte han sa att han inte skulle köra bana!
Eller?

Dessutom så tror jag knappast du eller jag för den delen klarar av att bemästra en gixxer 1000 eller R1:a fullt ut på en kurvig landsväg.

Och...hehe..om vi ska dra upp det här me kurvor o landsväg så rekomenderar jag dig o införskaffa ett ex av Isle of man 2002 så kan vi ju se vilken hoj som går snabbast på kurvig landsväg.

Effekt är roligt, visst. Men med mycket effekt följer också bångstyrighet.

Det enda jag vill säga är att man inte behöver ha en 1000-kubikare för att ha roligt. Man behöver inte ha 150 bakhjulshästar för att ha roligt, absolut inte om det är en förstahoj det gäller.

MrGooFy: det var innan vi körde bana, och så vitt jag vet var väl en viss 600-kubikare snabbare än en viss 1000-kubikare? :D

KickAss_Prod´s skrev:
Och...hehe..om vi ska dra upp det här me kurvor o landsväg så rekomenderar jag dig o införskaffa ett ex av Isle of man 2002 så kan vi ju se vilken hoj som går snabbast på kurvig landsväg.

Jag har aldrig påstått att en 600 ÄR snabbare, bara att den är lättare att köra snabbt. :fakta

Strider skrev:
Jo, det är ju lätt ändra åsikt när det blåser upp lite motvind...

Du är välkommen att åka effektstarka hojar oxå! :D

Jag ändrar inte åsikter.

Jag har också kört effektstarkare hojar, både R1 och GSX-R 1000. Hade jag roligt? Japp. Känns det i magen när man gasar? Japp, och det känns skönt. Däremot kräver det sin man att tygla en sådan best och att köra den fullt ut. Därför menar jag att en oerfaren förare har roligare på en mindre hoj, där man inte behöver vara rädd för att hojen ska hitta på några sattyg så fort man gasar. Den är lättare att kontrollera, och därför också lättare att framföra på ett säkert, men ändå roligt och snabbt sätt.

fet

Strider skrev:
Nej, du skall absolut inte ändra åsikt. Hade du gjort det hade jag antagligen tyckt att du var en mes. Och det är du säkert inte.

Dock vill vill jag mena att det är en myt att man skall börja på en mindre hojar , att det är lättare, roligare, enklare, tryggare osv. Nej, kör med det värsta som finns direkt, då lär man sig snabbast.

Klart att man ska ha en fet hoj direkt!! Samma sukund som man känner att man kan utnyttna den fullt ut så börjar den att kännas tråkig!! =)

Har du tittat på ducce, så prova en ducce.

Kvalitén är bättre på något nyare hojar. Har MÅNGA polare som kör sina duccar hårt på gata och hårdare på bana.

Håller man efter med service och byter oljan var 500:e mil så funkar dom mycket bra.

Jag har under sommaren kört nästan 1000 mil med min 97:a som gått 3400 nu. Inte ett problem.

varför sitta i diskutera vilken av 600 och tusen som är snabbast på bana m.m killen ska säker använda hojen och då ska han ha en 1000 rekomenderar r1 04 om du har pengar. 600 så får du varva som satan den är hel död under 4000 och halvdöd under 8000,det är skillnaden vridlös cykel eller ej.
kul att växla ner när man tappar ner varven lite för att den inte orkar? jag kan ligga på 5an i 70 i en uppförsbacke och ändå göra en riktigt snabb omkörning så ska en cykel vara o då har jag en gammal en,provkör en 600 sen en 1000 jag är säker att du väljer 1000 om du ska använda cykeln uta att alltid varva 10000+

amullo skrev:
Har du tittat på ducce, så prova en ducce.

Kvalitén är bättre på något nyare hojar. Har MÅNGA polare som kör sina duccar hårt på gata och hårdare på bana.

Håller man efter med service och byter oljan var 500:e mil så funkar dom mycket bra.

Jag har under sommaren kört nästan 1000 mil med min 97:a som gått 3400 nu. Inte ett problem.

Om vi tittar på Ducatis enbart, vilken är bäst/roligast/mest hoj för pengarna där? Måste man varvar mycket mer med en 748 jämfört med 916/996/998 för att det skall hända nåt eller är det bara toppeffekten som skiljer? Det är ju lite billigare med 748, men det kanske är värt att satsa på en större?

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back