748: an är ju jämförbar med en rad4 600cc hoj i vikt och körbarhet, den har mindre effekt, men inte så pass mycket att den är handikappad på allt annat än bana och ibland inte ens där. Det beror på som sagt på föraren.
Fördelen med 748;an är att man har bra vrid i en motor som fortfarande gillar att varvas. Den ligger i klass 6 i försäkring, vilket ger något billigare premie. Jag älskar min 748 och tycker att det är en perfekt hoj.
916 är bara en större motor. Den har mer vrid och mer hästar. Effektmässigt är steget mindre än vad man tror från en 748 upp till en 916. Nackdelen med 916 är att de har ett par år på nacken, men det är fina cyklar, helt klart.
996/998 är en kanonhoj med vrid i massor. en hoj man kan krypa med på tvåan/trean och bara vrida så sticker den oavsett varv. Vissa upplever motorn som sävlig på snabba småvägar, eftersom det aldrig kommer någon effektkick i toppen som på rad4;orna. Det gör att man ibland hör kommentarer om att den är effektsvag. Det är ju en sanning med modifikation. Motorn är byggd för vrid och brett register. Det gör att man slipper varva skiten ur hojen för att få ut effekt.
Personligen så tycker jag 748:an räcker gott. Speciellt om man inhandlar en SP, SPS eller R modell, som är trimmad från fabrik.
Annars skulle jag rekomendera en vanlig 996 BiPoste. mycket hoj för pengarna. S SPS och R modellerna har mer kraft, men om du inte skall köra på bana så behövs det knappast.
Jag skulle även allvarligt titta på en SS 1000 eller en ST4 om du inte skall åka bana. Hypersportarna är inte så roliga om man åker långt, de är inte direkt bekväma hojar...
Skall du dock ha en "Hyper" så provkör en 748 och en 996, enda sättet att vara säker å vilken du skall ha. Man blir INTE trött på 748;an snabbt kan jag dock säga. Jag har haft min i två år och är fortfarande jättenöjd med draget i motorn.
Blir det en ny hoj så blir det en ny 749 S eller R..
men då är man ju såld på ducce också...