Första sporthojen??

Du vill ha en V-twin hoj, det är klart alltså?
De italienska är ju dyra begagnade i Sverige tycker jag, de japanska biligare att köpa.
Tycker inet du ska låsa upp dig på de där Ducati hojarna, testa nån japs med v-twin motor med, vem vet det kanske funkar tillräkligt bra för dig.

diskussionen angående R6 eller R1 är lite skum, det låter som om R1 vore en rakt fram maskin och det är den ju inte, men givetvis är den klumpigare än en R6, men det är ju grader på allt.

Ingen som kan berätta lite om skillnader på Duccarna?

Inköpspris spelar inte så stor roll för mig. Jag kan lika gärna betala 90 000:- för en Ducati som 75 000:- för nån japanare. Det som är intressant är ju värdeminskning och försäkringskostnader, och där blir ju förlusten vid försäljning ungefär samma.

Strider skrev:

Dock vill vill jag mena att det är en myt att man skall börja på en mindre hojar , att det är lättare, roligare, enklare, tryggare osv. Nej, kör med det värsta som finns direkt, då lär man sig snabbast.

Jag håller med fast av en lite annan anledning, Jag tror (vet) att om du köper en tnt-laddad raket så kommer du (om du inte är en mental fara för alla) att ha rejält med respect för hojen. det ska man alltid ha men den har en tendens at försvinna :rodnar

Om man har såpass mkt erfarenhet sen innan är det väl lika bra att köpa den sortens hoj man trivs bäst med direkt även om den är "farlig"?

Edit: OT
KickAss_Prod´s: Måste du ha den där avataren, man blir ju helt konstig och tappar koncentrationen så fort man försöker läsa dina inlägg ;)

Last edited:
bstrand skrev:
Ny på forumet, som jag kom i kontakt med när jag letade efter sporthoj.

Har haft 1 glidare och 3 offroadare tidigare så nu är det äntligen dags att införskaffa första sporthojen.

Undrar därför vad som kan vara lämpligt att ha som förstahoj?

Jag har kärat ner mig lite grann i en gul Ducati 996 Biposto, men när man läser vissa trådar så drar man sig ju lite för Ducce...

SP-1 är också en het kandidat.

Jag har inga planer att köra nåt på bana utan mest fräsa runt i stan och på krokiga landsvägar.

Vad säger experterna??
om du ändå skall köpa en fklass 7 hoj så köp det värsta, hojen är juh den "minsta" kostnaden,och tar du en med 110hk så kommer du snart att längta efter 140hk och ångra dig att du valde mindre.
vad gäller cc så välj så mycket som möjligt annars kommer du bara vara irriterad över att du inte har något vrid i hojen och måste hålla på växla ner hela tiden.

eftersom du har haft glidare och offroad så gäller nog vridet speciellt dig :rolleyes:

så köp en vursting.. :tummenupp

Provkör lite olika hojar.. om du nu måste ha en italiensk twin hade jag satsat på en Mille.. där man oxå åker lite bättre än på en ducce.. som du säger ska du ju inte köra på bana.. o då e väl ändå komforten lite intressant.. o millen har en skönare körställning jämfört me duccen.. men duccen e ju helt klart snyggast.. :) (fast 999/749 e ruskigt fula)

748: an är ju jämförbar med en rad4 600cc hoj i vikt och körbarhet, den har mindre effekt, men inte så pass mycket att den är handikappad på allt annat än bana och ibland inte ens där. Det beror på som sagt på föraren.

Fördelen med 748;an är att man har bra vrid i en motor som fortfarande gillar att varvas. Den ligger i klass 6 i försäkring, vilket ger något billigare premie. Jag älskar min 748 och tycker att det är en perfekt hoj.

916 är bara en större motor. Den har mer vrid och mer hästar. Effektmässigt är steget mindre än vad man tror från en 748 upp till en 916. Nackdelen med 916 är att de har ett par år på nacken, men det är fina cyklar, helt klart.

996/998 är en kanonhoj med vrid i massor. en hoj man kan krypa med på tvåan/trean och bara vrida så sticker den oavsett varv. Vissa upplever motorn som sävlig på snabba småvägar, eftersom det aldrig kommer någon effektkick i toppen som på rad4;orna. Det gör att man ibland hör kommentarer om att den är effektsvag. Det är ju en sanning med modifikation. Motorn är byggd för vrid och brett register. Det gör att man slipper varva skiten ur hojen för att få ut effekt.

Personligen så tycker jag 748:an räcker gott. Speciellt om man inhandlar en SP, SPS eller R modell, som är trimmad från fabrik.

Annars skulle jag rekomendera en vanlig 996 BiPoste. mycket hoj för pengarna. S SPS och R modellerna har mer kraft, men om du inte skall köra på bana så behövs det knappast.

Jag skulle även allvarligt titta på en SS 1000 eller en ST4 om du inte skall åka bana. Hypersportarna är inte så roliga om man åker långt, de är inte direkt bekväma hojar...

Skall du dock ha en "Hyper" så provkör en 748 och en 996, enda sättet att vara säker å vilken du skall ha. Man blir INTE trött på 748;an snabbt kan jag dock säga. Jag har haft min i två år och är fortfarande jättenöjd med draget i motorn.

Blir det en ny hoj så blir det en ny 749 S eller R..

men då är man ju såld på ducce också... :rodnar

Tack så mycket för svaret Amullo! Försäkringsklass 6 är ju inte fel, då kanske man tom har råd med helförsäkring!

Beträffande komfort och Ducati så väger nog utseendet mer än väl upp den lite sämre komforten. Utseendet på 748/996 mfl slår ju allt annat med hästlängder.

darker.jpg
*dreggel*

Last edited:
Köp inget effektmonster eftersom det är första sporthojen. 90 % av alla som kör R1 kan fan inte nyttja effekten ändå. Ducatin är klart överreklamerad, skitsnygg att kolla på men kass på landsväg, chassit är för extremt. Det funkar bara på bana men där är motorn för klen. Köp nåt i stil med suzuki sv 650. Kul hoj för vettiga pengar och hyffsat billig försäkring.

bstrand skrev:
Inköpspris spelar inte så stor roll för mig. Jag kan lika gärna betala 90 000:- för en Ducati som 75 000:- för nån japanare. Det som är intressant är ju värdeminskning och försäkringskostnader, och där blir ju förlusten vid försäljning ungefär samma.
När jag försäkrade min GSF1200 Bandit så gick den i touring-klassen och inte under sporthoj. Hade jag haft garage att låsa in den i hade jag kommit undan under 5000 helförsäkring helår.

Skall du inte rejsa bana, utan köra runt lite var som helst kommer du bli lyckligare med många kubik. Fler kubik = bättre vrid vid lägre varvtal. Min Bandit har ca 90NM vid 5000rpm, relativt flack vridkurva över hela registret. Mycket trevligt oavsett växel.

Du behöver inte välja Bandit, men provkör en i alla fall, så har du något att jämföra med. Chassit är ju inte lika bra som de flesta sport-hojjarna som finns representerade här, å andra sidan var det ju inte banåkning du var ute efter.

Det är ganska lustigt att läsa att folk är så allergiska mot att varva. Kör bil då!!!

Att säga att en 600 är död under vissa varv visar bara på okunskap. Givetvis går en 1000 som ett skott, men en 600 räcker gott o är ruskigt lätthanterlig.

och ja, jag har träffat människor som har klagat på för mkt effekt.

Bstrand, jag tänker inte argumentera varken för eller emot när det gäller kubik o så, MEN, jag vill ge dig ett tips. Om du skaffar sporthoj, vilken det nu än blir, så undvik INTE att köra bana. Du missar det roligaste du kan göra på hoj.

CorbenDallas skrev:
Det är ganska lustigt att läsa att folk är så allergiska mot att varva. Kör bil då!!!

Att säga att en 600 är död under vissa varv visar bara på okunskap. Givetvis går en 1000 som ett skott, men en 600 räcker gott o är ruskigt lätthanterlig.

och ja, jag har träffat människor som har klagat på för mkt effekt.

Bstrand, jag tänker inte argumentera varken för eller emot när det gäller kubik o så, MEN, jag vill ge dig ett tips. Om du skaffar sporthoj, vilken det nu än blir, så undvik INTE att köra bana. Du missar det roligaste du kan göra på hoj.

ähh skitsnack, utdrag ur cbr600rr ...6,6 kpm / 11000 varv

11000 VARV!!!!!! :skrämd

utdrag ur YZF-R6 68.5Nm (6.99kg-m) @ 12,000 rpm

12000 VARV!!!!! :skrämd

Last edited:
Biifer skrev:
Varför köpa litet och sedan byta till stort? (som alla gör)

Tsss... ...själv har jag gått från 750cc -> 900cc -> 600cc. Hojvalen gjordes tillika *före* jag övergav gatåkat till förmån för banåka till 100%. Vidare är det ju roligare att piska skiten ur 1000-kubiksgänget på gata med en mindre hoj... :rolleyes:

Film...

Killen som kör i filmen åker bestämt på en 600...

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back