Första rundan = 2:a på bes.

Dangerous Dave

Radical Quad-Riders
Gick med
14 Jan 2004
Hoj
Honda VTR1000F
Så var det då dags för första rundan för i år och med nya hojen. Det är dags för besiktning.
Perfekta väderförhållanden, soligt och 15 grader :)
Lite skakig var man väl dom första 200 metrarna, men sen gick det fin-fint.
Rullar lugnt och försiktigt till besikningen och kör in i hallen.
Killen som ska gå igenom hojen säger att den ser bra ut och att den går fint när han testkör den... MEN... Den förra ägaren hade på sin besiktning för 2 år sen fått en 1:a i protokollet för för lågt inställt halvljus, en grej som är lätt fixat. Tror ni att det fuck-huvet har behagat rikta den s*tans lyktan??? Nääääää då... Och vips, så får jag automatiskt en skarp 2:a i mitt protokoll istället.

Nu köpte jag hojen genom återförsäljare, så jag antar att dom borde ha gjort en nogrann koll på den när dom tog in den, men ändå.
Nu är det inte hela världen med en återbesiktning, men det är hyffsat tråkigt ändå att få en 2:a på första hojen innan man ens har hunnit köra med den. :huvet

Nu kommer frågan... Man får ju köra hojen till besiktningen när den är avställd, men får jag köra den till återförsäljaren = deras verkstad, så dom kan rikta lyktan och sen köra till bes. igen och fortfarande ha cykeln avställd???
Tacksam för svar.

// Tobbe

Ja till och från verkstad och till besiktningen. Dock INTE provkörning i samband med reparation.

Dangerous_Dave skrev:
Så var det då dags för första rundan för i år och med nya hojen. Det är dags för besiktning.
Perfekta väderförhållanden, soligt och 15 grader :)
Lite skakig var man väl dom första 200 metrarna, men sen gick det fin-fint.
Rullar lugnt och försiktigt till besikningen och kör in i hallen.
Killen som ska gå igenom hojen säger att den ser bra ut och att den går fint när han testkör den... MEN... Den förra ägaren hade på sin besiktning för 2 år sen fått en 1:a i protokollet för för lågt inställt halvljus, en grej som är lätt fixat. Tror ni att det fuck-huvet har behagat rikta den s*tans lyktan??? Nääääää då... Och vips, så får jag automatiskt en skarp 2:a i mitt protokoll istället.

Nu köpte jag hojen genom återförsäljare, så jag antar att dom borde ha gjort en nogrann koll på den när dom tog in den, men ändå.
Nu är det inte hela världen med en återbesiktning, men det är hyffsat tråkigt ändå att få en 2:a på första hojen innan man ens har hunnit köra med den. :huvet

Nu kommer frågan... Man får ju köra hojen till besiktningen när den är avställd, men får jag köra den till återförsäljaren = deras verkstad, så dom kan rikta lyktan och sen köra till bes. igen och fortfarande ha cykeln avställd???
Tacksam för svar.

// Tobbe

Om man har körförbjud pga utebliven besiktning och nu åker till besiktningen, får Jag köra en månad dåom Jag skulle få en 2:a eller är det fortfarande köris på hojen?

Tack killar.
Nu verkar det lösa sig.
Ska få det justerat på Fredag, sen ut på återbesiktning direkt så det blir lite lugn och ro inombords :)

Silwer skrev:
jag brukar ha verktyg med mig för justeringen o göra det omedelbart på plats, men jag antar tat det beror på var man besiktar med.
Nja, det beror väl snarare på att jag aldrig har "pillat" med hojar...
Jag kör... Andra får mecka he he, ska dock försöka lära mig en del.

Silwer skrev:
jag brukar ha verktyg med mig för justeringen o göra det omedelbart på plats, men jag antar tat det beror på var man besiktar med.

Eller som här i stan så ställde besiktningskillen in ljuset åt mig, det tog honom ca: 2min att fixa.

Ett tips till alla kan ju vara att fråga snällt nästa gång kanske?

Last edited:

Tveksamt att man får köra ett avställt fordon i trafiken. Jag tror om man skall hårddra det hela att man inte ens får bogsera ett.

En bil får INTE köras avställt, däremot obesiktat till och från verkstad och besiktning, ser ingen skillnad när det gäller en hoj.

Bullsnah skrev:
Eller som här i stan så ställde besiktningskillen in ljuset åt mig, det tog honom ca: 2min att fixa.

Ett tips till alla kan ju vara att fråga snällt nästa gång kanske?
Han sa att han kunde ha fixat det, men han hittade inga skruvar eller andra pinaler så han kunde öppna lyktan.
Så han var snäll men kunde inget göra.

faktiskt får mna inet köra den ens till besiktningen avställd.
Den måste var försäkrad för tat få framföras på allmän väg, gäller alla fordon.
Du hade tur att inte farbror polisen dök upp.

Silwer skrev:
faktiskt får mna inet köra den ens till besiktningen avställd.
Den måste var försäkrad för tat få framföras på allmän väg, gäller alla fordon.
Du hade tur att inte farbror polisen dök upp.
Man får köra ett avställt fordon till och från besiktning och till och från verkstad, men den måste minst ha trafikförsäkring.
man kan ha sitt fordon försäkrat och avställt, men inte på ställt och oförsäkrat.

He he, det blev ett jädra drag om det där med avställd/påställd/försäkrad/oförsäkrad :tungan

Min hoj är tecknad på helförsäkring, men avställd

Till verkstad :squid
Till besiktning :squid
Runt runt runt i stan :kulspruta :machinegu :fatta! :smasha

Wolfskin skrev:
Man får köra ett avställt fordon till och från besiktning och till och från verkstad, men den måste minst ha trafikförsäkring.
man kan ha sitt fordon försäkrat och avställt, men inte på ställt och oförsäkrat.
Inte så lätt o ha trafikförsäkring på ett avställt fordon..

Dangerous_Dave skrev:
He he, det blev ett jädra drag om det där med avställd/påställd/försäkrad/oförsäkrad :tungan

Min hoj är tecknad på helförsäkring, men avställd

Till verkstad :squid
Till besiktning :squid
Runt runt runt i stan :kulspruta :machinegu :fatta! :smasha

Men jag hittar inte till svensk bilprovning, Har letat i flera timmar nu :Bugar

Maverick skrev:
Inte så lätt o ha trafikförsäkring på ett avställt fordon..

Fast.. jag har för mig att man kan.
Om man ringer å säger att man ska till besiktningen så fixer de det iaf
Men det kan vara jag som har fått för mig nåt också

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...