Första rundan = 2:a på bes.

Wolfskin skrev:
Man får köra ett avställt fordon till och från besiktning och till och från verkstad, men den måste minst ha trafikförsäkring.
man kan ha sitt fordon försäkrat och avställt, men inte på ställt och oförsäkrat.

det är ju bara hårklyverier eftersom det är så att man ställer på när man vill försäkra, varför skulle man inte ställa på men ändå försäkra hojen.

Försöker du köra ed den påställd men inte har förskring komer du få ett jättekul bev från trafikförsäkringsföreningen, ett dyrt brev.

så mao ingen åkning i trafik oförsäkrat överhuvudtaget, det säger ju sig självt med.

utan riktiga bevis skulle jag inte köra på garageförsäkring, den täcker ju inte trafikförsäkring på nåt sätt, jag betalar 80 spänn månaden i garageförsäkring men över 1500 i halvförsäkring liksom, det hörs ju att nåt blir fel redan där.

Last edited:
Silwer skrev:
utan riktiga bevis skulle jag inte köra på garageförsäkring, den täcker ju inte trafikförsäkring på nåt sätt, jag betalar 80 spänn månaden i garageförsäkring men över 1500 i halvförsäkring liksom, det hörs ju att nåt blir fel redan där.

Enligt f-bolagen (if samt folksam) och SBP fungerar "garageförsäkringen" precis som trafikförsäkringen, men BARA mellan hem och besiktning (verkstad vet jag inte då det inte varit aktuellt för mig att fråga om).

Suomalainen skrev:
Enligt f-bolagen (if samt folksam) och SBP fungerar "garageförsäkringen" precis som trafikförsäkringen, men BARA mellan hem och besiktning (verkstad vet jag inte då det inte varit aktuellt för mig att fråga om).

det var som fan, då skulle man ju kunna tjuvåka lite då, fast jag antar att man måste ha en tid på sbp, fast det fins ju drive in.

igår ringde jag till bilprovningen för att betställa en tid och då passade jag på att fråga för säkerhets skulle.
jag sa så här:
min hoj är avställd och har körförbud. jag har ingen garageförsäkring på den. får jag köra min hoj fram och tillbaks till besiktningen.
hon sa:
nej det får du inte. du måste ha minst en trafikförsäkring på den.

bmwjohan skrev:
igår ringde jag till bilprovningen för att betställa en tid och då passade jag på att fråga för säkerhets skulle.
jag sa så här:
min hoj är avställd och har körförbud. jag har ingen garageförsäkring på den. får jag köra min hoj fram och tillbaks till besiktningen.
hon sa:
nej det får du inte. du måste ha minst en trafikförsäkring på den.

Det var det jag trodde förut, bäst man fortsätter tro det.

Suomalainen skrev:
Räcker med tex "garageförsäkring"... se denna tråd, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=35586&page=5

Om du inte tror på det så snälla innan du vräker ur dig en massa så lyft luren och ring själv och fråga. Trött på nissar som "vet" men vägrar ringa och kolla själva... :(
men en garageförsäkring e ju inte en trafikförsäkring.. så fortfarande.. det e inte så lätt o ha trafikförsäkring på ett avställt fordon.. när man ställer av sitt fordon så försvinner ju trafikmomentet på fordonet.. men visst.. det kanske räcker med garageförsäkring för att köra till o från sbp.. men om man inte har garageförsäkring (om man enbart körde trafikförsäkring o ställer av så har man ju inte nån garageförsäkring) så måste man ju ställa på för att få trafikförsäkring..

Silwer skrev:
det var som fan, då skulle man ju kunna tjuvåka lite då, fast jag antar att man måste ha en tid på sbp, fast det fins ju drive in.
Japp... o drive in-kön e ju mkt mindre i staden brevid.. så därför åker man ju givetvis dit.. fast det råkar vara 10 mil dit.. :D

Suomalainen skrev:
Räcker med tex "garageförsäkring"... se denna tråd, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=35586&page=5

Om du inte tror på det så snälla innan du vräker ur dig en massa så lyft luren och ring själv och fråga. Trött på nissar som "vet" men vägrar ringa och kolla själva... :(
Men snälla Suomalainen. Har du inte gett dig än...
Jag HAR ringt/mejlat och fått två olika svar. Detta beror med andra ord på vem man frågar. Hannes (tror det var Hannes) fick ju också olika besked!
Och du måste väl ändå förstå att man inte tar någon på allvar som börjar med att påstå nåt om att SBP eller Vägverket skulle bjuda på en försäkring till/från SBP? Lika troligt som att säga att man just har fikat med Elvis Presley.
Eftersom vi är flera stycken som fått varierande besked så föreslår jag att du lägger ner diskussionen ist f att flytta den till en annan tråd!

Själv chansar jag inte, jag ser till att ha en tf innan jag åker överhuvudtaget, inte bara för bylingens skull utan framförallt därför att jag inte vill bli skadeståndsskyldig om jag skulle ställa till med något.

Robban C: jag kom just tillbaka efter en fika med Elvis Presley.
Det blir inget tjuvåka mao, tänkte väl som sagt 80 spänn månaden som jag har i garageförsäkring borde inte täcka nån form av körning i trafik.

Last edited:
:-))))

Det finns en till anledning att inte åka på garageförsäkring.
Ingen av oss har lust att stå och snacka med bylingen, inte ens om vi har rent mjöl i påsen, har åkt lagligt etc. Om vi åker med en tf så ser bylingen detta på regnumret, åker vi på gf så ser de bara att den till synes är oförsäkrad = läge att bli stoppad. Även om man nu har klara papper och alltså åker lagligt så föredrar jag att de kan läsa på regnumret att allt är ok.

Edit: Och olika bolag kanske har olika regler för gf men en tf är och förblir en tf.

Robban_C skrev:
Men snälla Suomalainen. Har du inte gett dig än...
Jag HAR ringt/mejlat och fått två olika svar. Detta beror med andra ord på vem man frågar. Hannes (tror det var Hannes) fick ju också olika besked!
Och du måste väl ändå förstå att man inte tar någon på allvar som börjar med att påstå nåt om att SBP eller Vägverket skulle bjuda på en försäkring till/från SBP? Lika troligt som att säga att man just har fikat med Elvis Presley.
Eftersom vi är flera stycken som fått varierande besked så föreslår jag att du lägger ner diskussionen ist f att flytta den till en annan tråd!

Själv chansar jag inte, jag ser till att ha en tf innan jag åker överhuvudtaget, inte bara för bylingens skull utan framförallt därför att jag inte vill bli skadeståndsskyldig om jag skulle ställa till med något.

Anledningen till att jag inte gett mig är för att jag tycker personerna som verkligen behöver rätt information får det. Att jag och hannez fick olika information från folksam är jag inte direkt förvånad över, han hade pratat med en telefonissa vilket jag också gjorde. Men förra året när jag hade samma problem med avställt osv ringde jag if, tjejjen i luren var lite osäker så hon koppla mig till en skadereglerare som gav grönt ljus direkt, han förklara lite snabbt hur det funkade också men det minns jag inte riktigt längre så det får vara osagt... Därför är jag 99.999% säker på att det verkligen är lungt att åka till o från besiktning.

Nu orkar jag inte tjöta längre om detta, de som inte vill tro och vägrar ta reda på fakta själva kommer aldrig ändra sig heller...

God jul lr nåt... :hej

Suomalainen skrev:
Anledningen till att jag inte gett mig är för att jag tycker personerna som verkligen behöver rätt information får det. Att jag och hannez fick olika information från folksam är jag inte direkt förvånad över, han hade pratat med en telefonissa vilket jag också gjorde. Men förra året när jag hade samma problem med avställt osv ringde jag if, tjejjen i luren var lite osäker så hon koppla mig till en skadereglerare som gav grönt ljus direkt, han förklara lite snabbt hur det funkade också men det minns jag inte riktigt längre så det får vara osagt... Därför är jag 99.999% säker på att det verkligen är lungt att åka till o från besiktning.

Nu orkar jag inte tjöta längre om detta, de som inte vill tro och vägrar ta reda på fakta själva kommer aldrig ändra sig heller...

God jul lr nåt... :hej
Du har rätt när det gäller IF... Jag frågade 389.024 gånger (eftersom jag VERKLIGEN ville va säker på min sak) om jag fick åka till bes. och ha hojen avställd.
: Ja, det får du, men det ska vara kortaste möjliga väg.

Dangerous_Dave skrev:
Du har rätt när det gäller IF... Jag frågade 389.024 gånger (eftersom jag VERKLIGEN ville va säker på min sak) om jag fick åka till bes. och ha hojen avställd.
: Ja, det får du, men det ska vara kortaste möjliga väg.

Äntligen nån som vågat ringa och fråga istället för att bara hacka emot, va lite ensamt på min front ett tag där... :tummenupp

Men vafan. DET ÄR FÖR FAN FLERA SOM RINGT OCH FÅTT ANNAT BESKED!
Eller räknas bara de som fått samma jävla besked som du? :kocko :kocko :kocko :kocko :kocko

Robban_C skrev:
Men vafan. DET ÄR FÖR FAN FLERA SOM RINGT OCH FÅTT ANNAT BESKED!
Eller räknas bara de som fått samma jävla besked som du? :kocko :kocko :kocko :kocko :kocko

Jaså... inte nån som skrivit det iaf! Bara hannez som ringde folksam, då slog jag själv en signal dit och den han hade pratat med hade fel enligt killen jag snacka med... så :kocko :kocko :kocko på dig själv du.... :lol

Men din dumma jävla hedning, vi är flera stycken som ringt och fått olika besked, har du fortfarande inte fattat det? Ska man behöva skriva brev för att budskapet ska gå fram? Eller hacka in budskapet i stentavlor och slå in dom i skallen på dig?
Bara ett par inlägg ovan skrev jag att även jag har fått olika besked, läs för faan!

Dangerous_Dave skrev:
har behagat rikta den s*tans lyktan??? Nääääää då... Och vips, så får jag automatiskt en skarp 2:a i mitt protokoll istället.

Otur, när jag besiktigade min knarr förra året så började besiktningsmannen att skruva och sen ställde han in det åt mig, sen var det bara att ut och räjsa... ibland har man tur. :)

Robban_C skrev:
Men din dumma jävla hedning, vi är flera stycken som ringt och fått olika besked, har du fortfarande inte fattat det? Ska man behöva skriva brev för att budskapet ska gå fram? Eller hacka in budskapet i stentavlor och slå in dom i skallen på dig?
Bara ett par inlägg ovan skrev jag att även jag har fått olika besked, läs för faan!

Du är ju sanslös... 13 år? vilka du pratat med framgår inte ens, din osynliga kompis mollgan?? Presentera lite mer utförligt så kanske man kan tro på nånting du säger. Pratar du med f-bolag så be att få prata med reglerare eller nån mer insatt än telefonissorna.

Hur som helst kan du ställa på dina hojjar innan besiktning och betala dyra f-pengar helt i onödan, varsåågoood.. Finns ingen anledning att diskutera vidare med en grottmänniska som hotar o slåss osv, det jag skrivit är vad:
Folksam sagt
If sagt (skadereglerare som dessutom förklarade hur det funkade)
SBP

Jag har pratat med Folksam och IF och, precis som jag skrev ovan fått olika svar. Orsaken till att jag kollade med just dessa bolag är att du tog dem som exempel.

Och svar på dina frågor:
39, du borde veta eftersom du redan har frågat OCH FÅTT SVAR PÅ FRÅGAN!
Grottmänniska? Ska det komma från han som började dilla om att VV eller SBP skulle bjuda på försäkring?

Och skadereglerare är inte ett dugg imponerande att prata med, deras enda uppgift är att göra lägsta möjliga värdering av fordonet, det borde du veta.

Du skulle ju lämna ämnet ("Nu orkar jag inte tjöta längre om detta"), det skrev du ju ovan men likförbannat ska du ta varenda chans att argumentera. Hopplöst fall. Gå du och ta en fika med Elvis istället!

Nu kommer säkert många att vilja :fatta! , :kulspruta och :machinegu mig.

Vissa kanske ironiskt kommer att :klappar .

Det var den här tråden som fick mig att ringa IF IGEN idag och be lilla damen att kolla igen, eftersom vissa fått ICKE OK att köra till verkstad och andra (bl.a jag själv) fått OK.

Jodå... För bara ett kort tag sen så hade dom fått ändrade direktiv från Vägverket vad gällde vissa regler... Däribland att köra avställd hoj till verkstad. Besiktning går bra, men inte verkstad alltså.

Jag är ledsen om jag retat gallfeber på vissa med att jag tidigare varit så säker på min sak. :Bugar

Ni får gärna spotta och fräsa på mig om ni tycker jag förtjänar det :(

// Tobbe - inte besserwisser

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!