första olyckan för mig.

Är det den cirkelformade utformningen du menar? :va

Ja, de borde bygga raka rondeller, hehe.
Nej vad jag menar är att rondeller antingen är så pass tighta eller har flera filer samt har annan trafik, dålig beläggning m.m. man behöver anpassa takten till, vilket gör det svårt att ta svängen, eller snarare svängarna på ett för mc särskilt bra sätt. Helst skulle man ju kunna hålla jämn fart och använda en gnutta gaskontroll som i andra kurvor, men det är sällan som det går.

När jag kör bil upplever jag mer rondellen som en sväng, medan jag på mc mer upplever den som en oförutsägbar hinderbana, om du är med på jämförelsen. Därmed inte sagt att jag kör bilen genom rondeller som om det vore en vanlig sväng ;)

Jag har hittat lagningsgrus i några rondeller, det är rätt otrevligt när båda hjulen på hojen börjar förflytta sig lite hur de vill. Ta det lugnt i de där satans påfund.

Bor i sveriges rondelltätaste stad(?).
Många rondeller blir det, de flesta i krypfart.
Dessutom finns ett antal hål i asfalten i våra rondeller. :dummer
Ett 20-30cm djupt 50-60cm långt mitt i idealspår i utgången av Gråda-rondellen. :huvet
De har lagats flera ggr med sån där skitasfalt som lastbilarna dundrar bort på 2 veckor.
Har ringt flera ggr om det, men det lär inte fixas permanent innan nån hojjare klotar rejält. :crash

Hur är erfarenheten i snustorra rondeller utan grus då? Jag har ju försökt få puckskrap genom att köra norska varianten (max 10 varv) men förjäves ändå... :död
Kör på diablo däck tror jag

Även om rondellerna inte är jättehala när de är torra så är de ändå ofta halare än vägar i allmänhet. Inte för jag strävar efter knäskrap men nog har jag fått lätta bakhjulssläpp i rondeller även när de inte är regnblöta.

Har gjort samma grej i typ samma hastighet för ca 5 år sen, mitt i morgonruschen i Stockholm :)
Motorkåpan sprack så det rann ut olja överallt och hjulaxeln hade fastnat i någon kavitet så svingen knyckla ihop sig... Stackars cbr 600... men jag klarade mig med typ en blånagel :P

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien