första olyckan för mig.

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
yamaha xj6
Hejsan.

Nyss hemkommen från st:göran efter en vurpa i rondell...

Jag och en polare väntade in till att det skulle sluta regna så förbannat, tillslut när det hade slutat bestämde vi oss för att åka ut och köra en kort sträcka på 1mil från mitt hem till hans förre detta låsas farsas boende för att besöka han. Efter som väglaget var blött och halt så körde jag i lungt tempo.
Men redan efter 10min så kommer jag in i rondell som brukar vara rätt trafikerad, men tack och lov inte denna gång. Jag placerar mig i innerfilen och när jag ska gasa ut lungt som vanligt så får jag släpp på bakhjulet och hojjen glider mot ytterkanten på rondellen och får kantträff och upp på en gräsplätt.
Själv glider jag en 3m och rester mig upp frustrerad och tankeställd och säger till mig själv varför just nu!?

Har bara haft kortet i 2 månader och visste redan från början att någon gång kmr man vara inblandat i en olycka om det är om 10år eller om för min del redan efter 2 månader.

Men med detta inlägg vill jag upplysa er som inte varit i någon olycka än att redan i 35km/h i en blöt rondell så kan man få släpp. Ber även till gud om att jag inte blev mer skadad än att axeln hoppa ur led för 10e gången(ska bli opererad efter sommaren) och att en bil inte var vid sidan.

Ett stort tack till er som stannade till med bil och höll mig varm och kontrollerad!!..
Vet dock inte ännu hur jag ska tackla chocken som lär komma senare, än att ringa till närstående.

För er som måste hävda något dumt eller liknande kan söka sig till annan tråd.

Väldigt lätt hänt, mycket dieselspill och oljespill i rondeller, har själv inte druttat omkull men släpp har man haft några ggr i regn. Undviker regnåka nuförtiden, inget roligt ändå!

Tur att det gick bra för dig, hoppas att hojen klarade sig utan större skador.
Fattar inte att det ska släppa så lätt i en rondell, kan det ha varit diesel eller liknande på vägen också?
Krya på dig i alla fall :krama

fick prexis som du toksläpp i en rondell vid regn .... men lyckade hålla mig på hjulen tack o lov...

Olycka kan hända den bäste.. Det viktigaste är att du klara dig så pass bra som du gjorde.När det gäller axeln så känner jag igen det hade samma problem med min.
Ett tips är att du tar rehab träningen på allvar !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tur att det gick bra för dig, hoppas att hojen klarade sig utan större skador.
Fattar inte att det ska släppa så lätt i en rondell, kan det ha varit diesel eller liknande på vägen också?
Krya på dig i alla fall :krama

Påväg hem från sjukan så åkte jag och morsan förbi och jag gick ut i vägen för att se. Men kan bara konstatera att regn = värre vägläg än jag trott för hoj samt att vägen är inte direkt rak, utan finns grova hjulspår från bilar.
Hojjen är rätt mörbultad, läcker olja samt repor på hela vänstra sidan samt styret är snett och fram fälgen är skev m.m. lägger upp bild snart.

Rondeller ska man passa sig NOGA för även när det är torrt, snarare regel än undantag att det är ngn sorts oljespill där, & i regn...då leder jag fan hojen igenom! :hihi

Skönt att du klarade dig såpass bra.

Jag har aldrig haft nån incident i en rondell men jag har hört och läst om så många så jag kör alltid överdrivet lugnt genom rondeller. Kan ju ligga vafan som helst där :crash
Tur det gick hyffsat bra iaf!

Skönt att du klarade dig bra.
Trist med axeln men du verkar ju van så att säga.

Trist med hojen! Låter som den fick sig en ganska bra omgång.
Hoppas på inlösen eller? I så fall får du förmodligen en hoj snabbare igen.

Ta alltid för givet att det ligger olje/dieselspill i rondeller.

Skönt att du klarade dig bra.
Trist med axeln men du verkar ju van så att säga.

Trist med hojen! Låter som den fick sig en ganska bra omgång.
Hoppas på inlösen eller? I så fall får du förmodligen en hoj snabbare igen.

Ta alltid för givet att det ligger olje/dieselspill i rondeller.

Skulle vilja framför allt få den lagad men lär nog inte bli så, ska ringa försäkringsbolaget imorgon och prata. Annars står jag hojlös och vet inte vilken hoj man ska köpa. kawan va riktigt behaglig att köra dock :/

OM du kör med orginaldäck från Kawasaki så har de också ett finger med i spelet. Dåligt grepp som de är men de håller i en evighet, kör pilotroad eller liknande istället. Kan ju ha varit andra faktorer också, typ släpp på gasen = inge grepp osv. :) Tur att du klara dig, hojen kan man ju reparera! Ut och kör igen, och låt dig inte skakas av detta...

Som sagt välkommen till klubben:tummenupp. En mc polare sa till mig när jag fick kortet "Det är inte frågan OM du kommer trilla utan NÄR" och det verkar stämma för dem flesta.

Skönt du klarade dig och hojen blir säkert lagad fort

Last edited:
OM du kör med orginaldäck från Kawasaki så har de också ett finger med i spelet. Dåligt grepp som de är men de håller i en evighet, kör pilotroad eller liknande istället. Kan ju ha varit andra faktorer också, typ släpp på gasen = inge grepp osv. :) Tur att du klara dig, hojen kan man ju reparera! Ut och kör igen, och låt dig inte skakas av detta...

Vad levereras det för orginaldäck på Kawasaki ER6 då:va

Vad levereras det för orginaldäck på Kawasaki ER6 då:va

Bridestone något... Har de just nu, märker när det regnar och det är blött. Riktigt dåligt grepp, fått sladd på bakhjulet 4-5 gånger men aldrig gått omkull. Däcken är inte speciellt varma heller. Men de slits mindre än < 1 mm när 2 personer kör 200+ mil på det :s

Tar man av sig skinnstället som vanligt med axeln ur led eller är det stora saxen som gäller? Låter som det gör jävligt ont oavsett hur.

Bridestone något... Har de just nu, märker när det regnar och det är blött. Riktigt dåligt grepp, fått sladd på bakhjulet 4-5 gånger men aldrig gått omkull. Däcken är inte speciellt varma heller. Men de slits mindre än < 1 mm när 2 personer kör 200+ mil på det :s

Är det Bridgestone BT014 så är det rena skiten, släpper precis när som utan påfrestning och är livsfarligt.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien