Första intryck, slirkoppling....

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Hmmm... Så har man kört ZX-10'an på banan för första gången, och därmed kört med slirkoppling för första gången också.

Första intrycket var: Skönt, inge bakhjuls-studs i inbromsningarna, mjuka och sköna nedväxlingar. Kunde peta ner växlarna ganska tidigt, och bara "dumpa" kopplingen. Kändes rätt bra...

Men sen när jag blivit lite varm i kläderna märkte jag vid flertalet tillfällen att jag kom in i kurvan på fel växel. I och med att man knappt känner någon motorbroms alls, så är det svårt att känna om man har rätt växel in i kurvan, men måste hålla lite koll på varvräknaren (vilket jag är dålig på, och inte underlättas av en otydlig digital variant).

Nu måste man oxå hela tiden tänka på villken växel man ska ha i varje kurva eftersom man inte känner av nån märkbar motorbroms när man växlar ner. Förut har jag mest kört på känslan. Kan tänka mig att det är som att köra tvåtakt (I just det avseendet, jag vet att ZX-10'an inte är nån RIKTIG racer, så blåryksmaffian behöver inte säga nåt... :D ).

Innan har ju knappt tänkt på vilken växel jag har på ett visst ställe på banan, bara ungefär. Och om jag brukar peta ner en, eller två, i inbromsningen.

Är säker på att det är en vanesak, och att jag snart kommer in i det. Men jag funderar ändå på om man kanske inte vore hjälpt av en växelindikator (Vart kan man köpa det förresten? Vilka märken finns? osv...) som kanske underlättar lite i början, innan jag kommer in i det här tänket.

Ni som kör blåryk? Tänker ni ofta på exakt vilka växlar ni kör på, och exakt vart på banan vi växlar?

Växelindikator har Mitónga racing, mfl. Men den ska du också titta på. Vänj dig vid att räkna antalet nerväxlingar istället...

/Joakim

Macke skrev:
Ni som kör blåryk? Tänker ni ofta på exakt vilka växlar ni kör på, och exakt vart på banan vi växlar?

Jag räknar och håller koll på vilken växel jag har och vilken jag bör ha.

Efter ett tag sitter det där inte i ryggmärgen, så att man vet vilken växel man ska ha i utan att räkna ?

/R

Jag räknar varje nerväxling, enklast så. Gör jag även vid de tillfällen jag kör fyrtakt.

Hum, jag tycker slirkopplingen på ZX6RR är en av guds stora gåvor till oss. Lurigt att du säger att du knappt känner av nån motorbroms. På zx6an har du snudd lika mycket motorbroms som vanligt bara det att du slipper studset. Det går även att växla fel till tvåan istället för till fyran efter start-o-mål-böjen på Brno utan att en katastrof inträffar :)

Är slirkopplingen ställbar på 10an?

ha koll på varver är mitt tipps.. :tummenupp Inte för att jag kör bana men kört blårök nu 3e året.. det är mitt sätt att veta vilken växel jag ska ha i.. Trots att jag inte alltid har koll på vilken växel som är i så vet man ju vilket varv den orkar mest på i kurvor och efter nedbromsning.. inte alltid lätt att hålla koll på vilken växel man kör i. Sen om du har koll på hastigheten så vet du ju vilken växel du har vid ett visst varv.. sånt man vänjer sig vid och inte tänker på efter ett tag.
Lycka till! :tummenupp

Jag räknar. Alltid 2 ner inför den kurvan osv. Det är mitt tips...

philsson skrev:
ha koll på varver är mitt tipps.. :tummenupp Inte för att jag kör bana men kört blårök nu 3e året.. det är mitt sätt att veta vilken växel jag ska ha i.. Trots att jag inte alltid har koll på vilken växel som är i så vet man ju vilket varv den orkar mest på i kurvor och efter nedbromsning.. inte alltid lätt att hålla koll på vilken växel man kör i. Sen om du har koll på hastigheten så vet du ju vilken växel du har vid ett visst varv.. sånt man vänjer sig vid och inte tänker på efter ett tag.
Lycka till! :tummenupp

Lite svårt att hålla koll på räknaren när det är dags för nerväxling på bana...

Macke skrev:
Första intrycket var: Skönt, inge bakhjuls-studs i inbromsningarna, mjuka och sköna nedväxlingar. Kunde peta ner växlarna ganska tidigt, och bara "dumpa" kopplingen. Kändes rätt bra...
Låter ju bra för oss bandagsåkare :)
(Har till och med växelindikator original på min)

oscar skrev:
Lite svårt att hålla koll på räknaren när det är dags för nerväxling på bana...
i af på tvitakt är de skitlätt att höra varvet .. sällan man behöver kolla på mätaren. Sen har RGVn nåt spec ljud över 8k.. man känner igen det lätt..

Hoppas 2006ans R1 har slirkoppling. Just nu får jag lov att köra manuell slirkoppling där jag släpper ut kopplingen sakta. Gör att man har lite lättare för "heta" imbromsningar som annars skulle innebära studs.

Swedie skrev:
Hoppas 2006ans R1 har slirkoppling. Just nu får jag lov att köra manuell slirkoppling där jag släpper ut kopplingen sakta. Gör att man har lite lättare för "heta" imbromsningar som annars skulle innebära studs.
Du byter lameller ofta va.. :D
Men hur blir det med slirkoppling vid axxeleration?.. är de inte lätt att få upp för högt varv och okontrollerad effekt då?. :confused:

Teddy skrev:
Just det, du ska räkna så högt i hjälmen att flaggvkterna hör dig. FEM! FYR! TRE! TVÅ!

Så gör jag med. Men däremot har jag inte sinnesnärvaro att räkna "bakvänt" så jag räknar antalet nerväxlingar istället. Det förutsätter ju att man kör "fullt" så man har rätt växel i vid bromspunkten.
Men om man inte har så bråttom så är det inte viktigt med växlingarna heller.

Slirkoppling är så jävla häftigt, sjukt vad det funkar fint. När det gäller er utan slirkoppling och som vill slippa problem med studsande bakhjul så rekommenderar jag att ni skruvar upp tomgången. På en tvitaktare kankse det inte funkar... :va

Det kommer sitta iryggmärgen efter ett tag, på nya banor får jag räkna och ha mig, men på de banor jag kan så funderar jag inte ens, det sitter rätt växel ändå.

philsson skrev:
i af på tvitakt är de skitlätt att höra varvet .. sällan man behöver kolla på mätaren. Sen har RGVn nåt spec ljud över 8k.. man känner igen det lätt..
Hallå, när du kommer i 270 och ska bromsa till 70 och växla ner 4 växlar på en gång, så har man inte riktigt tid att släppa upp kopplingen efter varje tryck på växelspaken och höra efter vilket varvtal hojen har. Sen har de flesta ingen hastighetsmätare heller.

philsson skrev:
Du byter lameller ofta va..
Men hur blir det med slirkoppling vid axxeleration?.. är de inte lätt att få upp för högt varv och okontrollerad effekt då?.
Vid ACCELERATION så slirar liksom inte kopplingen längre.
Så fort kraften från motorn blir större än/lika med kraften från bakhjulet så greppar kopplingen igen.

Last edited:
eus skrev:
Hallå, när du kommer i 270 och ska bromsa till 70 och växla ner 4 växlar på en gång, så har man inte riktigt tid att släppa upp kopplingen efter varje tryck på växelspaken och höra efter vilket varvtal hojen har. Sen har de flesta ingen hastighetsmätare heller.

Jag släpper upp kopplingen mellan varje växel! Det måste väl vara standard eller?

*/ ?>
Back