Första hoj?

• Thread starter Thread starter Mr A
  • Start date Start date
Första hoj för en annan (snart) nyblive A-kortare

Jag har resonerat liknande. När jag gick och väntade på att mina körtider skulle börja planeras in (var ute sent och har fått vänta hela sommaren på tider typ) så trodde jag att jag var gjorde för en Fireblade (trillade bort när jag insåg att jag kommer dö på en sådan om jag börjar med det). Sedan var jag inne på streetfighter, Trajja Speed Triple var en kul första hoj. Sedan blev det Hornet 900 (den trillade bort pga försäkringspris).

Jag vet att jag ska ha något med mer klös i än den Honda CB75a som jag kört på. 750cc kör jag bara för att få ett riktigt A-kort. Det senaste jag har tittat på är Fazer 600 och det verkar vara den det bli när kortet väl ligger i min hand...

Jag är nog inte ensam om den kurvan!

Min första hoj var en 400cc sporthoj och den var riktigt askalscool samt perfekt för att lära sig köra.

Jag föll för grupptrycket och sålde min 400 och köpte en 750cc. Visst, det var mer pulver i motorn och det gick lite snabbare - rakt fram ja :rolleyes:

Året därpå körde jag en trimmad 900cc och det var jätteroligt, fast den var fortfarande rätt så tungstyrd och det var svårt att utvecklas som förare, men det gick framåt ;)

Nästa år, detta året skaffade jag tillbaka en likadan 400cc-maskin och gick ner från 140HK till kanske 75HK...... detta är den roligaste hojen jag nånsin kört och är riktigt helnöjd med den :)
Jag anser att jag har större kontroll över min lilla hoj än min stora som bara far upp i vädret om jag är oförsiktig. Sen är viktskillnaden ungf. 50kilo mellan dem båda.....

Jag har skjutsat på både min lilla och min stora hoj och det går hur fint som helst. Kanske jobbigare att sitta en längre tur på den lille men sen är det heller ingen touringmaskin....

Oavsett vilken literhoj du köper så kör Kajlyl ifrån dig på Knutstorp med sin RS125 :rofl

Testa dig fram på vilken hoj som passar dig bäst, tyvärr kommer man inte på att hojen är fel för en efter nån vecka eller så då man verkligen testar hur allting fungerar.

Lycka till och säg till vilken det blev :tummenupp

750RR

Det är alltid roligt att se vilka argument folk har. Antingen är folk för eller emot tunga sporthojar. Tja det är ju trots allt ett diskussionsforum.

Många har rätt i att förespråka hojar som mer eller mindre lämpar sig för nybörjare. Även om man kör ihjäl sig snabbare på en sporthoj som väger 170kg och har 120 hästar så kör en idiot ihjäl sig på vad han/hon än sitter på/i.

Jag ska dra en parallell.

När jag tog bilkörkort började jag köra en risig bil med runt 100Hk. Känslan att få köra själv var ju superb! Sedan har jag iofs aldrig varit den som försökt pressa gränserna på något sätt med hastighet osv. Jag har genomfört min beskärda del av olagligheter och gränspressningar, men ändå har jag aldrig kört över min förmåga.

Jag är tvärsäker på att om jag hade haft en bil med 300Hk från början så hade jag fortfarande velat ha mer men jag hade kanske även krockat redan.

Nu är det så att jag kommer köpa en R-6:a som förstahoj. Jag vet mycket väl om hur svårt det är att hålla igen handleden när den bara vill neråt, men JAG tänker på konsekvenserna av mitt handlande. Däremot ska jag inte sitta här med en gloria ovanför huvudet, för alla mc-förare med sporthoj kör för fort. Men det finns dom som kör för fort utan att tänka och dom som tänker efter och sedan kör fort.

Jag vet med mig att jag kan köpa en R-6:a och inte tro mig kunna saker jag inte kan. En 600 är ganska snäll och förlåter mycket av ens fel. Men man måste lära känna sin motorcykel och det gör man fan INTE genom stoppies och wheelies. Ni som tycker er vara dötuffa när ni gör sådant, tänk på vad folk skrivit, det är inte en jävel som känner igen er!!

Köper jag en motorcykel och byter ner mig två hjul så håller jag mig för fan på dessa också. För inte fan kommer Bosse Centrum fram och klappar mig på axeln och säger "Du, fan vilken jävla häftig wheelie du gjorde genom stan!".

Är jag då dum i huvudet för att jag vill köpa en R-6:a som förstahoj?

Säkerligen enligt många här...

Men jag vet vad jag är för människa och jag är fullt medveten om vilka risker jag tar varje gång jag sätter mig på maskinen.

Varför ska jag köpa en motorcykel som jag inte ens vill ha för att börja köra med? - Svarar ni för att lära mig på den frågan så kan jag ju kontra med att jag lär mig fan minst lika bra, om inte bättre, på en R-6:a som jag gör på en ER-5:a. Enda skillnaden är att ER-5:an tar kortare tid att lära sig begränsningarna på.

Jag köper inte en R-1:a av den enkla anledningen att OM jag vill byta upp mig så blir det knivigare att byta om jag har en R-1:a än om jag har en R-6:a.

Ni som borgar för att nybörjare inte ska ha snabba sporthojar... er vill jag delge en sak för.

Innan ni slutar med era stoppies/wheelies så känns det som att ni är lika dubbelmoraliska som Agda 75 år på fyllan.

Långt inlägg här från mig men ja... Ingen tvingar er att läsa...

/Mvh Mattias

Så man lär sig INTE hantera en hoj bättre genom att göra stoppies och wheelies?

Silwer skrev:
Ett ganska ointressant inlägg tom, du vet ju vad du vill och du vet ju hurdana vi är och hur alltihop fungerar.
Stick o hoppa på några andra fåne

Tycker du det är kul att demoralisera och hoppa på folk?

Gillar du inte vad jag skriver välkommen att debattera men använd dig då av något sakligt och inte bara "ta din lyftkran ur sandlådan och stick fåne"...

Gustav1 skrev:
Så man lär sig INTE hantera en hoj bättre genom att göra stoppies och wheelies?

Sist jag kollade så går det inte snabbare i kurvor och i trafiken genom att man gör stoppies och wheelies. Fast du kanske har en annan teori?

Att hantera en motorcykel, tja där är manöverprovet ett väldigt bra exempel. Sedan gäller bankörning. Men att du skulle vara proffs på motorcykel för att du kan göra wheelies i 10km köper jag inte. Men du måste ha ett jävla bra balanssinne. ;)

Okej nu efter allt kackel skulle jag vilja veta om det nu skulle bli en 600a vilka ska man då välja?

Vilken väger minst och har flest hingstar och mest prisvärd?
inte över 50tusen.

Gärna för o nakdelar tack.

M.G.F skrev:
Tycker du det är kul att demoralisera och hoppa på folk?

Gillar du inte vad jag skriver välkommen att debattera men använd dig då av något sakligt och inte bara "ta din lyftkran ur sandlådan och stick fåne"...
Vad ägnar du dig åt då som hoppade på alla som förespråkade mindre hojar i tråden? Vi körde ju på slangen i stan och höll på påstod du.
Sen sätter du inte ung ålder och stark hoj i sammband med antalet olyckor, vilket gör att du diskvallifierar dig själv att ens utala dig.

Mr A klart du ska köpa dig en Kawasaki... :D
Å gå med i våran eminenta Ninja club sweden :rock

Zx9R är en ganska trevlig hoj.. köpte en -96 som första hoj, och är helt klart nöjd med den, en väldigt duglig sådan som första hoj... :tummenupp

Kan varmt rekomendera en Zx9R.. :hej

Det jag menar är att man blir bättre på att köra hoj om man kan göra stoppies och wheela. Faktiskt.

Det bara kan ju inte göra dig till en sämre förare.

Gustav1 skrev:
Det jag menar är att man blir bättre på att köra hoj om man kan göra stoppies och wheela. Faktiskt.

Det bara kan ju inte göra dig till en sämre förare.

Kanske inte, men om du kan hantera sånna saker så har du större kontroll på fordonet i andra sammanhang.
Sen att man inte ska slanga i stan och liknade är en annan femma.
Du har ju en XT, inte fasen håller du den på 2 hjul jämt, det är bara nyttigt att balansera litet där man har möjlighet till sånt.

Men jag menar på intet sätt att dessa saker ska vara nåt krav för att vara godkänd hojåkare, men på senare år har det ju blivit mer och mer det första folk vill kunna göra med hojen.

En billig R6:a eller gixxer är vettiga 600:or för bana, men CBR 600 och zx-6r om du ska åka mycket landsväg.
Tycker jag ialla fall...

// PMR

Silwer skrev:
Kanske inte, men om du kan hantera sånna saker så har du större kontroll på fordonet i andra sammanhang.
Sen att man inte ska slanga i stan och liknade är en annan femma.
Du har ju en XT, inte fasen håller du den på 2 hjul jämt, det är bara nyttigt att balansera litet där man har möjlighet till sånt.

Men jag menar på intet sätt att dessa saker ska vara nåt krav för att vara godkänd hojåkare, men på senare år har det ju blivit mer och mer det första folk vill kunna göra med hojen.

Ja det är precis det jag menar. ;)

Silwer skrev:
...Men jag menar på intet sätt att dessa saker ska vara nåt krav för att vara godkänd hojåkare, men på senare år har det ju blivit mer och mer det första folk vill kunna göra med hojen.

Ja synd på ett sätt för hojåkande är så mycket mer. Jag tror att filmerna bär en del av skulden när det gäller att hjärntvätta blivande hojåkare till att man MÅSTE stunta för att vara motorcyklist.

Nu tycker jag också att den kan vara kul att titta på men jag gör det inte själv eftersom jag inte är säker på att jag klarar det och då blir det dyrt.

Problemet är att 18 åringar oftast inte har den självinsikten utan tänker fan ba! Nä ja får min nya R6:a ska ja dra jenom hela stan på slangen det första jag gör, fy fan va häftigt!...

M.G.F skrev:
Innan ni slutar med era stoppies/wheelies så känns det som att ni är lika dubbelmoraliska som Agda 75 år på fyllan.
:confused: Hä? Vad har jag missat? Agda 75 år på fyllan? Är det liksom dubbelmoralen personifierad? Jag fattar noll. Men då är ju allt som vanligt, och ingenting att hänga upp sig på. :)

rerell skrev:
:confused: Hä? Vad har jag missat? Agda 75 år på fyllan? Är det liksom dubbelmoralen personifierad? Jag fattar noll. Men då är ju allt som vanligt, och ingenting att hänga upp sig på. :)
Du är inte ensam om det, men nån slags idiotförklaring är det tror jag.

Diversion skrev:
Ja synd på ett sätt för hojåkande är så mycket mer. Jag tror att filmerna bär en del av skulden när det gäller att hjärntvätta blivande hojåkare till att man MÅSTE stunta för att vara motorcyklist.

Nu tycker jag också att den kan vara kul att titta på men jag gör det inte själv eftersom jag inte är säker på att jag klarar det och då blir det dyrt.

Problemet är att 18 åringar oftast inte har den självinsikten utan tänker fan ba! Nä ja får min nya R6:a ska ja dra jenom hela stan på slangen det första jag gör, fy fan va häftigt!...

Jo, på min tid var det här inget man tänkte att man måste kunna på det sätt som de som tar kort idag(det har ändrat sig fort).
Jag känner en del som just tänkt som en del i tråden, dvs stort o starkt direkt, så har de suttit och talat om att de minsan inte ska köra så hårt alls utan lära sig.
Sen efter någar veckor är gasen parkerad i maxläget och det körs hur som helst.
Sen *PANG!* olycka, man lär sig inte snabbare för att man har en snabbare hoj.
Men dessa kör oftast bara nån säsong eller 2 för att sen köpa nåt annat, vet man med sig att man kommer åka länge förlorar man ju inget på att åka på nåt äldre och svagare ett tag och sen uppgradera?

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025