Första hoj?

• Thread starter Thread starter Mr A
  • Start date Start date
Mr A skrev:
Okej nu efter allt kackel skulle jag vilja veta om det nu skulle bli en 600a vilka ska man då välja?

Vilken väger minst och har flest hingstar och mest prisvärd?
inte över 50tusen.

Gärna för o nakdelar tack.

Det skiljer ju inte så mycket mellan 600orna. De ligger på 100-120 hk och ca 170 kg. Lättast är väl R6:an och den har väl mest hästar också.

Köp min ZX6R -98 tycker att den funkar bra på både gata och bana.

Tänk på att f-bolagen tar ut mycket pengar idag på r-hojarna. Skulle köpa en motard om jag vore i din sitts. Roligt och billigare premier. samt du lär dig åka hoj(för att man blir bättre hoj åkare med stoppies och wheelies), broms och kurvteknik är väl det som nybörjare(samt erfaran) klottar mest med på.
Mvh ANders
Ps. lycka till med hojköpet.

Silwer skrev:
Du är inte ensam om det, men nån slags idiotförklaring är det tror jag.

Då ska jag förklara vad jag menar.

För det första har jag inte idiotförklarat någon som gör wheelies och stoppies. Det jag stör mig på är folk som pysslar med sådant och sedan klankar ner på folk som vill köpa en sporthoj a'la R-6 som förstahoj!

Jag kan säga på rak arm att varken wheelies eller stoppies kommer finnas i mina tankar under de första åren med sporthoj. Oavsett vad Las Vegas Extremes pysslar med. Idioter finns det ju överallt...

I vilket fall som helst så menar jag på att om man själv inte sköter sig i trafiken och kör vårdslöst på ett eller flera sätt så kan man komma med råd men INTE klanka ner på andra för att dom vill uppfylla en dröm.

M.G.F skrev:
Då ska jag förklara vad jag menar.

För det första har jag inte idiotförklarat någon som gör wheelies och stoppies. Det jag stör mig på är folk som pysslar med sådant och sedan klankar ner på folk som vill köpa en sporthoj a'la R-6 som förstahoj!

Jag kan säga på rak arm att varken wheelies eller stoppies kommer finnas i mina tankar under de första åren med sporthoj. Oavsett vad Las Vegas Extremes pysslar med. Idioter finns det ju överallt...

I vilket fall som helst så menar jag på att om man själv inte sköter sig i trafiken och kör vårdslöst på ett eller flera sätt så kan man komma med råd men INTE klanka ner på andra för att dom vill uppfylla en dröm.

Ok, då lät det ju mer förståeligt, men du menar att vi klankar ner på han som frågar i tråden?
Jag tycker han ber om råd och får våra personliga råd bara, sen hur han gör i slutändan det vet i tusan om vi kan påverka mer.
Det kanske ligger nåt i det vi säger med, alltså att det kanske inte är så optimalt att börja med det starkaste man kan hitta, kanske har vi erfarenheter?
Det där med att kunna slanga o göra stoppies är populärt nuförtiden, tyvärr mitt i stadstrafik med.

Silwer skrev:
Ok, då lät det ju mer förståeligt, men du menar att vi klankar ner på han som frågar i tråden?
Jag tycker han ber om råd och får våra personliga råd bara, sen hur han gör i slutändan det vet i tusan om vi kan påverka mer.
Det kanske ligger nåt i det vi säger med, alltså att det kanske inte är så optimalt att börja med det starkaste man kan hitta, kanske har vi erfarenheter?
Det där med att kunna slanga o göra stoppies är populärt nuförtiden, tyvärr mitt i stadstrafik med.

Det är ju alltid ett evigt diskuterande om vilken hoj som lämpar sig som förstahoj. Jag är av den åsikten att beroende av vad man är för människa så lämpar sig olika motorcyklar till en.

Personligen är det bra att höra era åsikter men mig gör faktiskt era åsikter detsamma, för jag vet hur jag kör. Men många andra kanske får sig en tankeställare. Folk som tror dom är Rossi på gatan eller har idolposters hemma på Las Vegas Extremes.

Men ja va fan... alla är vi olika! :)

M.G.F skrev:
Det är ju alltid ett evigt diskuterande om vilken hoj som lämpar sig som förstahoj. Jag är av den åsikten att beroende av vad man är för människa så lämpar sig olika motorcyklar till en.

Personligen är det bra att höra era åsikter men mig gör faktiskt era åsikter detsamma, för jag vet hur jag kör. Men många andra kanske får sig en tankeställare. Folk som tror dom är Rossi på gatan eller har idolposters hemma på Las Vegas Extremes.

Men ja va fan... alla är vi olika! :)

Jag tänkte mer vilken hoj man får mest för pengarna....?

Mr A skrev:
Jag tänkte mer vilken hoj man får mest för pengarna....?

Beroende på vad du ska använda den till naturligtvis.
Du hade ju fastnat för en 600a sa du tidigare, det är väl bara att handla, förluster blir det alltid med att ha motorcykel.

Vikt och effekt kan du nog lätt söka upp på nätet.

Silwer skrev:
Beroende på vad du ska använda den till naturligtvis.
Du hade ju fastnat för en 600a sa du tidigare, det är väl bara att handla, förluster blir det alltid med att ha motorcykel.

Vikt och effekt kan du nog lätt söka upp på nätet.

Jag ska inte åka bana eller något sånt.
Skulle vilja ha någon hoj som har runt 110-120hk och väga ca: 170-180kg..

Sen fattar jag inte att alla hojar spelar ingen roll hk kostar nästan likadant? Alltså 600orna kostar som 750orna hur kommer det sig? När det gäller bilar så är det ju tvärtom.... :confused:

Varför inte Bandit 600???? Leta på en svart, snygg och fräsch sån!!

Det är ju i slutändan milen som räknas tycker jag. Hellre ha lite lägre posörfaktor men pengar över till åka (med allt vad det innebär, soppa, förs. mm.) än att ha en värstingsporthoj ståendes i garaget för att man inte har råd att åka...

Och ska man dessutom posera för tjejer så fattar dom oftast inte om det är en R1 eller en 600 Bandit... OFTAST!!

Jag har en kompis som precis håller på att ta kort som resonerade ganska vilt i början, men som har kommit ner på jorden nu och köpt en VFR -86 och trivs skitbra!!

juha01 skrev:
Varför inte Bandit 600???? Leta på en svart, snygg och fräsch sån!!

Det är ju i slutändan milen som räknas tycker jag. Hellre ha lite lägre posörfaktor men pengar över till åka (med allt vad det innebär, soppa, förs. mm.) än att ha en värstingsporthoj ståendes i garaget för att man inte har råd att åka...

Och ska man dessutom posera för tjejer så fattar dom oftast inte om det är en R1 eller en 600 Bandit... OFTAST!!

Jag har en kompis som precis håller på att ta kort som resonerade ganska vilt i början, men som har kommit ner på jorden nu och köpt en VFR -86 och trivs skitbra!!

Inte riktigt det utseendet jag skulle vilja ha..
Mer som Gsxr 600 och Zx6r då från 96 o uppåt..

juha01 skrev:

Är man så patetisk att man köper en hoj för att glida och se tuff ut så får man fan skylla sig själv om man får tjejer som inte kan skilja på en R-1:a och en Bandit... :D

För att frångå pajkastningen en smula... :rolleyes:

Mr A, någon av de japanska 600orna skulle nog jag ha valt i ditt ställe. Har själv förbrukat två cbr600 och det är en helt ok hoj. Det går att köra bana med cbr600:an alldelens förträffligt för den delen också, det måste inte var en R6:a eller gixxer.

Mitt tips: Köp en billig 600:a i år (som du kommer att tappa/klota med) och byt nästa år om du inte är nöjd.

Oavsett vad du väljer, lycka till med hojköpet så ses vi på vägarna! :)

Mr A skrev:
Jag ska inte åka bana eller något sånt.
Skulle vilja ha någon hoj som har runt 110-120hk och väga ca: 170-180kg..

Sen fattar jag inte att alla hojar spelar ingen roll hk kostar nästan likadant? Alltså 600orna kostar som 750orna hur kommer det sig? När det gäller bilar så är det ju tvärtom.... :confused:
tvärtom? hur menar du lika fast tvärtom?

M.G.F skrev:
Är man så patetisk att man köper en hoj för att glida och se tuff ut så får man fan skylla sig själv om man får tjejer som inte kan skilja på en R-1:a och en Bandit... :D

Det finns för många av den sorten.... Posörer alltså.. :D

Tur man är mer en touringkille med packväskor, handtagsvärmare osv. mest hela helgerna!! :D Dom enda som blir impade av det är mammor och dylikt... :rolleyes: :rolleyes:

juha01 skrev:
Det finns för många av den sorten.... Posörer alltså.. :D

Tur man är mer en touringkille med packväskor, handtagsvärmare osv. mest hela helgerna!! :D Dom enda som blir impade av det är mammor och dylikt... :rolleyes: :rolleyes:

Trodde jag inte... :confused:

Men mammor är inte helt fel, vissa av dom iaf... :D :tummenupp

Att åka iväg en Fredageftermiddag och inte veta vart man ska, utan bara åka tills man tröttnar, ta in på ett vandrarhem och fortsätta nästa dag.. och nästa... Det är fint!! Givetvis på små krokiga vägar och gärna i ganska raskt tempo!! Varje helg är som en semester då. Veckorna kan man använda för att "dagsåka" lite kortare vändor.(inte fel det heller,bara kul på ett annat sätt..) :tummenupp

Är det guldvingevarning på mig nu? :confused:

juha01 skrev:
Att åka iväg en Fredageftermiddag och inte veta vart man ska, utan bara åka tills man tröttnar, ta in på ett vandrarhem och fortsätta nästa dag.. och nästa... Det är fint!! Givetvis på små krokiga vägar och gärna i ganska raskt tempo!! Varje helg är som en semester då. Veckorna kan man använda för att "dagsåka" lite kortare vändor.(inte fel det heller,bara kul på ett annat sätt..) :tummenupp

Är det guldvingevarning på mig nu? :confused:

Krävs semester, hoj, stor ryggsäck och pengar på kontot för en sådan resa. Inte alltid alla dom parametrarna sammanfaller på ett organiserat sätt. :D

Back