Första hoj?

• Thread starter Thread starter Mr A
  • Start date Start date
Re: Re: Första hoj?

Lucky Luke skrev:
Jag var inne på en SV650, men eftersom jag skjutsar väldigt ofta så tyckte körläraren att: Minst 900cc skall du ha om du ska skjutsa ofta annars kommer du att vilja byta hoj efter någon månad.
Jag råkade provsitta en Blackbird, och blev "såld".
Blackbirden blev alltså min förstahoj, men då var jag 30 år ung.
Jag är glad att jag inte tog KK och köpte en sån hoj när jag var yngre, jag kör ju bil betydligt lugnare idag än förr.
Hojen har nu gått ca 3300mil och jag är fortfarande lika nöjd.
Har provkört ett ganska stort antal hojar, och det finns ingen jag skulle kunna tänka mig att byta bort Blackbirden mot.

Jo jag hade tänkt mig minst 750...
Har också tänkt i dem banorna att köpa något svagare i början för min säkerhetskull, man vet ju hur det va när man tog B-kort. Ursch att sätta sig bakom ratten på en bil med minst 200hk djävulen vaknar i en :D

Re: Utrustning för 10000:-?

Chrille skrev:
BILLIGASTE jag vet ....
Skinnställ 5000:-
Hjälm 2000:-
Stövlar 1500:-¨
Handskar 800:-
Ryggskydd 900:-

Mer Troligt är...
Skinnställ 7000:-
Hjälm 3000:-
Stövlar 2000:-
Handskar 1200:-
Ryggskydd 1100:-
Extra visir, regnkläder osv...

Ska du sen säga R1 som första hoj så skulle jag rekommendera att du söker på forumet. Då kommer du inse att hälften av oss kommer kalla dig idiot och hälften heja på för det är sketfräckt att åka och spänna i stan och dom har minsann inte kört omkull fast dom har kört 200mil per år i .....säkert en o en halv säsong.

Okej. Så jag ska räkna med ca: 15000?
Jag skiter nästan i hur många pollar det finns i hojen bara den har minst 750cc och ser "arg" ut :)
Sen ifall folk vill kalla mig idiot eller inte bryr jag mig mindre om, däremot välkomnar jag råd o tips!

Mr A skrev:
Verkar som du o jag nästan har samma smak på hoj :)

1: gsx-r 750 årsmodell 96--->
2: zxr 750 ligger på gränsen..
3:VFR 750 inget för mig...

Tack för tipsen.

GSX-R 750 verkar vara något! Några komentarer?

Jag kan rekommendera! Har en 97:a som jag är väldigt nöjd med. Något lam på lägre varv kanske (allt är relativt) men sen blir det åka av! Den går även utmärkt att toura med även om det kan bli lite mosigt i arslet strax före tankningarna.

Tips dock: Jag körde 600:a i tre säsonger innan jag skaffade gixxern. Jag rekomenderar detta som en del andra här. Dels för att man lär sig köra (på bana tex?) med också för att de ligger inom möjligheternas gräns för en vanlig knegare att försäkra...

Underligt nog är gixxern dock skönare att åka längre med än GSXF:en som jag hade innan. Luften träffar i bröstet istället för kring hjälmen och man slipper en massa turbulens...

GSXF:en var ockå kul att köra på bana med om du funderar på nåt mindre.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Vill du lära dig att KÖRA hoj (alltså svänga och spårval och sånt som är roligt), då köper du en vettig hoj som tex SV650 och liknande. Vill du posera på stan, köra på bakhjulet och TRO att du kan köra hoj, men bli ifrånåkt av en gubbe på en XT600 när det svänger, köp en R1 eller liknande. Varför? Jo, därför att köper du en sporthoj som förstahoj så kommer hojen att vara ute och åka med dig, köper du en vettig, lite svagare maskin som förstahoj så kommer du att vara ute och åka med hojen och bli en bra förare.
Ni som köpte en sporthoj som förstahoj får gärna komma med ert gnäll nu, jag ändrar mig inte ändå. Jag hävdar att oavsett om man är 40 eller 20 när man tar hojkort så är det ett nytt moment som du aldrig varit utsatt för tidigare, nämligen att du ska ha full koll på dig, din hoj och alla runtomkring. De flesta är mer mogna vid 40 och klarar sig troligen bättre på en sporthoj än vad 20-åringen gör, men en sak har ni gemensamt, och det är att kontrollen över fordonet inte finns där, det är en träningssak som tar många år och mil. Ett misstag brukar bli mycket lindrigare med 70hk än med 150hk.

Sant...
Jag känner nu efter en halv sommar på en 900 att jag lika gärna kunde köpt en 600. Jag körde en gammal 1100 innan och den kunde man inte riktigt kasta runt hur som helst direkt...
Så visst känns det bättre på en modern hoj men fortfarande tycker jag att en liten lätt hoj skulle vara "häftigare".
Fast där skulle jag nog sakna lite av touringegenskaperna.
Och iochmed att jag har passagerare då och då så kanske inte det skulle funka lika bra.
Fast om du känner att du kan köra med insidan så tror jag inte att det spelar nån roll om du köper en retta eller 600 från -91.
Bara en massa mer pengar när du vurpar.

Re: Re: Utrustning för 10000:-?

Mr A skrev:
Okej. Så jag ska räkna med ca: 15000?
Jag skiter nästan i hur många pollar det finns i hojen bara den har minst 750cc och ser "arg" ut :)
Sen ifall folk vill kalla mig idiot eller inte bryr jag mig mindre om, däremot välkomnar jag råd o tips!

Du missförstod mig.
Rådet är: Var inte en idiot utan skaffa något mindre till att börja med.

Tror du verkligen på nötterna som säger att 600 inte är tillräckligt?!? 110-120hk på 180 kg?!

Hoppas att du inte skadar dig.

Teo skrev:
Jag tror du nåste vara ärlig mot dog själv och känna av hur du kommer vara bakom ett styre.. Jag tror inte det är helt fel att köpa värstin dirrekt, "rallyanders" här på forumet köpte en 929 som första och han har kört bra många hundra mil nu på en månad, han säger att han har respekt för hojen och det är viktigt. Jag har kört med honom och han kör jättebra, med insidan av pallet och Jag kör hellre med honom än många andra som haft både två och tre hojar innan.

Sen finns det ju människor som ALDRIG ska ha en så´n hoj så det hänger inte bara på hur färsk man är.

Respekten finns där tro mig, jag hade respekt för min MT5 med 7hk på den gamla goda tiden. Vet hur det är att vurpa också tyvärr...

OLJEKYLD GSXR skrev:
Vill du lära dig att KÖRA hoj (alltså svänga och spårval och sånt som är roligt), då köper du en vettig hoj som tex SV650 och liknande. Vill du posera på stan, köra på bakhjulet och TRO att du kan köra hoj, men bli ifrånåkt av en gubbe på en XT600 när det svänger, köp en R1 eller liknande. Varför? Jo, därför att köper du en sporthoj som förstahoj så kommer hojen att vara ute och åka med dig, köper du en vettig, lite svagare maskin som förstahoj så kommer du att vara ute och åka med hojen och bli en bra förare.
Ni som köpte en sporthoj som förstahoj får gärna komma med ert gnäll nu, jag ändrar mig inte ändå. Jag hävdar att oavsett om man är 40 eller 20 när man tar hojkort så är det ett nytt moment som du aldrig varit utsatt för tidigare, nämligen att du ska ha full koll på dig, din hoj och alla runtomkring. De flesta är mer mogna vid 40 och klarar sig troligen bättre på en sporthoj än vad 20-åringen gör, men en sak har ni gemensamt, och det är att kontrollen över fordonet inte finns där, det är en träningssak som tar många år och mil. Ett misstag brukar bli mycket lindrigare med 70hk än med 150hk.

Som sagt övning o respekt kommer man långt med.

Kubik är inte allt... jag har haft tre hojar innan, en gsxr-1100 och två Aprilia Falco 1000.

Det är inte helt omöjligt att jag köper en R6a som nästa hoj, jag vill köra fortare och känna att jag verkligen behärskar hojen. Och en mindre smidigare hoj känns helt enkelt roligare också om man inte bara vill rejsa rakt fram.

Felix skrev:
Kubik är inte allt... jag har haft tre hojar innan, en gsxr-1100 och två Aprilia Falco 1000.

Det är inte helt omöjligt att jag köper en R6a som nästa hoj, jag vill köra fortare och känna att jag verkligen behärskar hojen. Och en mindre smidigare hoj känns helt enkelt roligare också om man inte bara vill rejsa rakt fram.

Nej det är klart men jag vill kunna skjutsa utan att det ska kännas segt.. Sen hade jag tänkt att ha hojen ett tag också..

Mr A skrev:
Nej det är klart men jag vill kunna skjutsa utan att det ska kännas segt.. Sen hade jag tänkt att ha hojen ett tag också..

Det är ju frågan på vad som deffinieras som segt, min tös brukar inte gilla några längre högfartsorgier eller när det går för fort i svängarna, Jag skjutsade en sväng på en Hornet 600a och tyckte det gick helt okej, Men sporthoj är rätt kass att skjutsa på oavsett kubik, passageraren sitter som en skitandes groda där bak..

Sen får du ju tänka på hur ofta du kör med skjuts, kör du 5% av milen med en till där bak så är det ju inte så jätteviktigt, elr?

Som förstahoj kan jag rekommendera en SV 650 eller en lite äldre CBR 600 om du inte vill slänga ut hur mycket pengar som helst.

Mr A skrev:

Segt med skjuts under 1000 kubik är en inbillning från 80-talet! Sen kom VFR och efter det har även 600'orna fått maskiner som duger utmärkt till att skjutsa med. Så ska du inte skjutsa till Medelhavet och tillbaka är det inte ett vettigt argument.

Att du kommer ha hojen ett tag är troligtvis även det inbillning. Jag känner till en kille som hade sin första hoj i tre år(undertecknad) men de flesta brukar byta oftare än så.... Och de allra flesta brukar allt vurpa innan dess också.

Chrille skrev:
Segt med skjuts under 1000 kubik är en inbillning från 80-talet! Sen kom VFR och efter det har även 600'orna fått maskiner som duger utmärkt till att skjutsa med. Så ska du inte skjutsa till Medelhavet och tillbaka är det inte ett vettigt argument.

Att du kommer ha hojen ett tag är troligtvis även det inbillning. Jag känner till en kille som hade sin första hoj i tre år(undertecknad) men de flesta brukar byta oftare än så.... Och de allra flesta brukar allt vurpa innan dess också.

Håller med dig om skjutsningen helt, sen som sagt att inte byta ofta.. det brukar man göra om man inte klotar, eller får hojen stulen som jag fick :(

Vad jag menade med att ha passagerare (om Chrille menar mig) så var det mera hojvalet (ZX-9R) än cc som spelade roll.
Finns det en bekvämare hoj som har mindre cc?. VFR då men den kostar juh mera. Äldre 1100R är inte så dumma med de är juh ännu tyngre att svänga med.

det går att skussa ganska bra på en 125a med..

vet en kille så åkte till småland eller va det dalarna (?) och tillbaka med en offrad 125a...

min flicka får ofta åka med så skjussa på en 600 ska väll funka fint det med!

soppatorsken skrev:
Vad jag menade med att ha passagerare (om Chrille menar mig) så var det mera hojvalet (ZX-9R) än cc som spelade roll.
Finns det en bekvämare hoj som har mindre cc?. VFR då men den kostar juh mera. Äldre 1100R är inte så dumma med de är juh ännu tyngre att svänga med.

Jag menade inte dig, jag menade generellt.

Vad gäller passagerarkomfort så borde väl ZX6R, CBR och Thundercat ha bra komfort? Det är ju när det inte är riktig limpa(som vi säger i Bohuslän) som bönpallen börjar bli löjlig.

Som liknelse på "segt" så kunde jag inte ge fullt under 100 med min VFR750 -89 när jag hade någon på pallen utan att den blev ordentligt lätt på framhjulet. Effekten är inget problem, och är man för lat för att växla har man ju hojar som XJ900 - vrid och femväxlat.

Chrille skrev:

VFR finns väl inte i 600kubik?!

Sen med inbillning jadu... Kan ju säga så här att dem flesta inbillar sig att dem är coola när dem åker på ett hjul för att dem inbillar sig att folk vet vilka dem är hmmm vad jag vet så ser man aldrig vem som kör, men ändå allt detta stylande på stan i onödan. Det tycker jag är inbillning!

Felix skrev:
Håller med dig om skjutsningen helt, sen som sagt att inte byta ofta.. det brukar man göra om man inte klotar, eller får hojen stulen som jag fick :(

Beklagar... Har precis varit med om att komma ut till bilen med smashade rutor o ljudgrejorna borta plus att bilen stog på skivbromsarna... Andra gången man blir utsatt...

Mr A skrev:
VFR finns väl inte i 600kubik?!
....

Jag bara menade att VFR (vad jag vet) är den första hojen som kombinerade riktigt sportiga egenskaper med ett brett register och goda landsvägsegenskaper.

Jag håller med dig om stadsposande. Helt rätt!

Förklara min följdfråga istället: HUR vet du att 600 är för klent?

Chrille skrev:
Jag bara menade att VFR (vad jag vet) är den första hojen som kombinerade riktigt sportiga egenskaper med ett brett register och goda landsvägsegenskaper.

Jag håller med dig om stadsposande. Helt rätt!

Förklara min följdfråga istället: HUR vet du att 600 är för klent?

Om du koller lite längre upp säger folk att 600 är för klent o även körskolorna för att skjutsa. Alltså ingen egen erfarenhet utav 600 bara 750.

Back