Första hoj?

• Thread starter Thread starter Mr A
  • Start date Start date
Mr A skrev:
Jag sa bara att det är dem hojjarna jag ska leta efter! Sen frågade jag om era erfarenheter när det gäller dem hojjarna?! Och du man kan cykla ihjäl sig om det är så. Och som du berättar så verkar det vara så att du har lite svårt att behärska dig när det gäller dina hojjar...

Verkar vara så i det här forumet att den som hackar på flest folk mest vinner... Synd när alla har samma intresse.. Men tack för din insats i den här diskusionen -MLM-

Det är ofta svårt att behärska sig med en värsting om man är nybörjare. Så är det bara!

Om man bestämt sig att köra lugnt och vara försiktigt med gasen varför ska man välja en av de "värsta" när det finns snällare och lämpligare hojjar att välja på.

Jag hackar inte på dig utan jag försöker bara berätta lite del av mina erfarenheter och du kommer inte bli besviken på en 600cc 100häst hoj. Dom går som fan kan jag lova..

-MLM- skrev:
Det är ofta svårt att behärska sig med en värsting om man är nybörjare. Så är det bara!

Om man bestämt sig att köra lugnt och vara försiktigt med gasen varför ska man välja en av de "värsta" när det finns snällare och lämpligare hojjar att välja på.

Jag hackar inte på dig utan jag försöker bara berätta lite del av mina erfarenheter och du kommer inte bli besviken på en 600cc 100häst hoj. Dom går som fan kan jag lova..

Okej... Och vilken hoj menar du då? Och ingen som ser ut som en vanlig cykel tack.. :)

Verkar inte vara någon som har några kunskaper om dem hojar jag räknade upp?!

Kanske fel ställa att fråga på... Jag frågar om hojarna inte om jag kan köra dem eller inte!

Vfr750 har jag känt flera som haft, men det är inte min typ av hoj. Dels är den dyr i inköp och dels är motorn klen om man jämför med vikt och "klumpighet" på maskinen (vet dock att inte alla delar den uppfattningen). En yzf750 -93 var jag på väg att köpa själv, men jag tyckte jag fick mer hoj för pengarna med en gixxer 1100.

Varför inte en Triumph TT600?

Den är dessutom billigare i försäkring än de flesta. If har specialförsäkringar för de.

Bifogat

• tt600liten.jpg
    tt600liten.jpg
    51.6 KB · Visningar: 194
Mr A>> Hoppas att du inte tar illa upp när vi som har kört ett par år (10 i mitt fall) Kommer med inlägg som kanske totalt skjuter sönder dina drömmar. Vi har tyvärr sett på tok för många gånger nybörjare som köper en för snabb hoj som de inte kan hantera och kör ihjäl sig eller blir invalid för resten av livet.
Det blir lite hönsmamma över det hela men det är i all välmening, vi vill helt enkelt inte att sådana som du skall avsluta hojkarriären på ett väldigt abrupt sätt lika fort som den har börjat.
Det är trots allt bättre att börja på en lite klenare hoj för att vänja sig vid hur en mc fungerar och hur man ska hantera en sådan.

Om vi t.ex tar en hoj som R1 så är det en extremt kompetent mc som kan gå väldigt fort. Den kräver dock en väldigt kompetent förare för att komma till sin rätt och inte vara farlig. Den kan vara svårhanterlig och det är lätt att köra över sin egen förmåga med en sådan.

Nu inte sagt att en nybörjare inte kan hålla igen och köra med insidan av skallen men det har visat sig gång på gång att många och speciellt yngre har svårt att inte falla för frestelsen att ösa på fullt. Fullt på en stor sporthoj är fruktansvärt mycket.

Bandit 600?
Fazer 600?

De ligger i F-klass 6 svjv, så de är lite billigare att försäkra.
Det gör iofs många, lite äldre sporthojar åxå men...
Båda har runt 95hk (på vevaxeln). Banditen är lite lättare vill jag minnas.

Bandit 1200 ska tydligen vara hyggligt billig att försäkra åxå. Finns väl även med kåpa tror jag.

SV650 är en trevlig hoj om man gillar V-twin. Själv är jag inte så förtjust i den flacka effektkurvan, men det är ju en smaksak.

Min Fazer är inne på andra säsongen nu och jag har inte tröttnat ännu. Om det är jag som är en kärring ska jag inte uttala mig om. :-)
Skjutsa går rätt bra tycker jag. Visst märker man av att den blir lite tröttare, men inte så att jag störs av det. Jag kör ändå lugnare med passagerare på så... Sen kör jag inte så jättemycket med någon på bönpallen heller iofs.

Man vet egentligen ingenting om vad som är segt och vasst om man mummlar om en mt5a sammtidigt.
Jag tycker du ska provåka en 750 eller vad du nu ville ha o se om du tycker den är seg, jag gissar att du kommer klara dig bra några år på en sån i vilket fall.
Det kommer beroende på var du bor bli väldigt dyrt att försäkra en nyare stark sporthoj, troligen mer än vad du kan gissa ens.

På sätt och vis låter det fruktansvärt trist det här med att inte börja med värstinghoj, det är ju inte bara nybörjarna som kör ihjäl sig direkt... Men om man inte är stormrik så är om inte annat försäkringarna en stor anledning att avstå, har man inte haft kortet i åtminstone 5 år så är en klass 7:a extremt dyr.

Jag är själv rätt glad att jag inte hade råd med ett effektmonster direkt. Ett par år med 125:an, ett par år med 400:an, sen ett par år med 750:n behövdes gott och väl innan jag gav mig på en 114+kW-historia. Undrar hur länge jag hade levt om jag haft gixxern vid 16, då var man ju inte klok! Skjutsade upp tramcyklar i 110 och lekte som en dåre inne i stan och på småvägarna :skrämd Å andra sidan hann man ju "leka av sig" och körde 10 gånger lugnare än polarna när de tog kort senare.

Har läst igenom hela denna tråd och inte sett en enda som gett tips om att börja sin Mc-karriär på en Motard eller liknande, ingen som tycker att detta kunde vara en bra nybörjarhoj? Detta är ju ett utomordentligt komplement för att lära sig allt som finns att lära sig om Mc:ns värld. Vill man leka med den så går ju detta väldigt enkelt, samt att som vissa sagt det gör mindre ont o klota med en motard som i vissa fall toppar runt 140-180 knyck. Dessutom som sagt tidigare att det känns mindre i plånkan om man klotar med en motard också. Ok att det kommer vara ett stort steg att sedan köra sporthoj som dem flesta beginners vill, men det är ju som att cykla, när man väl lärt sig grunderna(stegra, stoppie osv :D ) så klarar man detta lätt med vilken cykel man än använder sig av. En Mc som lutar åt motard hållet är något som jag anser är ett "bra" förstahandsval för en nybörjare.
Lycka till med att hitta din båge vare sig det blir en motard eller sporthoj... :tummenupp

amlin skrev:
Har läst igenom hela denna tråd och inte sett en enda som gett tips om att börja sin Mc-karriär på en Motard eller liknande, ingen som tycker att detta kunde vara en bra nybörjarhoj?

Jag gav ju ett förvridet tips om en XT. :rolleyes:

Mr A skrev:
Nej nu tror jag att jag vet vad jag ska leta efter!!!

1:SUZUKI GSX-R 750 -96-->

2:KAWASAKI ZX-7R NINJA -96-->

3:Yamaha YZF 750R -93 -->

4:Honda VFR750F - 91 -->

Vilken utav dem här är mest prisvärd?
Vill höra både plus o minus på dem här hojjarna tack.

tycker bäst om GSX-R 750 själv.

Det överlägset bästa av dina alternativ är VFR'n ochdet är inte snack.Bra på allt vare sig det är långåka eller allmänåkning på bana. En snudd på outslitlig maskin och hojvärldens läckraste ljud

ZXR och YZF känns gamla och har ofta levt hårda liv. Jag vet faktiskt inte varför man skulle välja dem om det vore fråga om sunt förnuft. ...men det är det ju sällan med hoj.

GSXR'en är ju den givna raketen i sammanhanget, kanohoj på många sätt och vis men med en förmåga att kräva dyra ingrepp i maskin. Framförallt har vissa årsmodeller begåvats med klena vevstaks-lager vilket inte är roligt alls om det skär. I den familjen hade jag satsat på 600'an som känns som ett säkrare köp.

Även om Sukkan är bra så är VFR-motorn i stort sett odödlig från -86 och framåt. Det tycker jag gör den till en överlägsen kandidat. Om man inte ska köra så mycket utan slå sönder hojen med wheelies och stoppies kan du ta en Sukka - sämre landsvägskomfort och så kan du låte Hondorna gå till de som vill köpa en äldre körmaskin.

amlin skrev:
Har läst igenom hela denna tråd och inte sett en enda som gett tips om att börja sin Mc-karriär på en Motard eller liknande, ingen som tycker att detta kunde vara en bra nybörjarhoj? ...

För mig var motard aldrig ett alternativ. Jag hade älskat att ha det som alternativ men jag vill köra långt och kunna ta med mig någon på pallen om jag vill.

Men ditt resonemang är inte dumt alls...

mna får förstå svaren om mna utgår från att detta är ett sporthojsforum.
Egentligen behövs ju inte 150 hästar, en offroad kan mna ha jäkligt kul med om man bor där det finns mycket grusväg.
Man lär sig köra på ett annat sätt då också.
Men det var ju sporthojar det frågades om.

Back