Första hoj: 250cc, 600cc eller 1000cc?

Saker är redan sagda men en ~600 har en betydligt lugnare effektutveckling vilket gör att man även med medioker gaskontroll har koll på läget.

En literhoj gjorde bra över 100 på ettan redan på nittiotalet.

Min första bekantskap med 1000cc var en väjningsplikt-vänstersväng på en hårt trafikerad led.
Släppa ut koppling, smyga på gas och lägga ner samtidigt.
Jag blev MYCKET överraskad hur det bar iväg och var inte helt långt ifrån att driva ut i diket på vägen jag svängde ut på.
Ett mycket snabbt övergående problem när man vant sig men på en 600 hade det aldrig hänt oavsett ifall det handlar om en Dragstar650 eller en R6.

Men mest är jag tveksam till körställningen på en sporthoj i trafik ifall man inte ska åka bana med den också, den ger inte direkt bra överblick eller avslappning. En neutral rättuppånerhoj ska man nog ha men estetiken verkar jätteviktig för nya.

Jag sitter också och funderar på att köpa första hojen och.. Tänker ungefär såhär:

Effekten är rätt irrelevant för mig. :fakta
Jag är oerfaren på att köra hoj, med andra ord behöver jag nåt som jag kan kontrollera. Så jag kikar mera år touringhållet (har till och med tittat på en TransAlp..) för att få en körställning som ger mig lite bättre uppsyn och visst, påminner mer om körskolehojen som jag kommer att få mest erfarenhet av.
Om det nu sen råkar vara 600 eller 1200cc bryr jag mig faktiskt inte så mycket om, jag tror att hojtypen är lite mer avgörande för om jag kommer hem helskinnad eller inte.

Fast å andra sidan har jag kört rätt mycket bana med bil och vet hur dumt det är att försöka köra så på allmän väg.. :gnissla

En 600 är i mitt tycke det sämsta valet - tillräckligt med kraft för att snabbt infinna sig i hög fart och ett register som bäst lämpar sig för inspirerad körning.

En V2 1000 framför en I4 600, tycker jag.

håller nog inte med riktigt, av den anledningen att med en 600:a händer det inte så jäkla mycket om man inte verkligen vill, en twin 1000cc som man råkar langa på lite för mycket gas i utgång av sväng kan snabbt bita tillbaka medans en 600:a låter som en trött fiat 500 tills den når 10000rpm.

En TransAlp må inte vara det mest spännande man kan hitta men jag tror att det är en utmärkt första hoj. ER-6 tror jag också är mycket bra.

Visst de går tillräckligt fort för att köra ihjäl sig (som i princip alla motorcyklar) men de tar en stund på sig att komma dit. Det gör att man som oerfaren får mer tid på sig att märka och agera på att man är på väg att hamna i en situation man inte klarar.

En supersport (oavsett storlek) går från lugn och fin till att "nu jävlar går det åt helvete" avsevärt fortare. Det kräver (i mitt tycke) mer erfarenhet.

Mvh,
Ingvar

Är inte det största problemet bromsarna egentligen? En RR-hoj med sina feta bromsar riskerar ju att ganska enkelt övermanna en oerfaren förare.

Vad skall ni med all effekt till? Det enda användningsområdet för massor av effekt är att göra tråkiga vägar roligare. Välj roliga vägar istället.....

Vad skall ni med all effekt till? Det enda användningsområdet för massor av effekt är att göra tråkiga vägar roligare. Välj roliga vägar istället.....

Eller en hoj med spagettiram, då behöver man inte alls mycket effekt för att ha skoj.

Strunta i budgethojjar då de ofta har brister i chassi/bromsar/och även ofta däck.
När det gäller effekt, pröva allt så inser du vilken motortyp som du föredrar.
Jag föredrar I4 på minst 1000cc, och köra med insidan.
Mindre hojjar har för kort register för min smak.

Köp något du har råd att äga och försäkra, alla ska vi börja någonstans. Honda CBR600F från 1991 och framåt är ett säkert första val :tummenupp

Köp något du har råd att äga och försäkra, alla ska vi börja någonstans. Honda CBR600F från 1991 och framåt är ett säkert första val :tummenupp

Min första var en Honda CBR600F från -95. En underbar hoj som jag fortfarande har kul med.

Två månader efter att jag tagit A-kortet köpte jag min drömhoj, en Yamaha YZF-R1 från -12. Men det är en annan historia...

Nej du förstår uppenbarligen inte vad jag menar.

Jag har redan hållit med dig om personlig mognad.
Däremot anser jag att inte alla motorcyklar är identiska. Att olika modeller kan vara olika lämpliga beroende på person, användningsområde, etc.

Prova dig fram. Finna aå många faktorer som inte syns på pappret samt vad du gillar. Du kanske inte alls diggar den hoj som avgudar o tvärtom.Jätte svårt att rekomendera, jag gillar långa kvällsturer, köpte en hoj därefter, vill du korvmojs stila. Eller köra norgetur/jorden runt. Eller är du ute efter adrenalin. Köp hoj därefter, o köp på eget bevåg, det som känns rätt för dig, även om nån annan tycker du skall köpa en annan hoj, dock skall du självklart lyssna på råd från oss gamla rävar:)

Last edited:
250 för trött om du kör på vägen
1000 för mycket för de flesta
600 tillräckligt för de flesta, om man kan använda hojen.

En liten hoj köper man när man har blivit tillräckligt gammal för att veta vad man vill med livet och inte bry sig vad andra tycker:tummenupp

Har man självinsikt är det enkelt. Vet personen om att han/hon är har problem att hålla nere hastigheten, ofta sätter sig i situationer som skulle kunna sluta illa i trafiken.
Ja, då kanske man ska köpa en effektsvag hoj.
Är man tvärtom väldigt försiktigt/medveten o mogen i trafiken så kan man köpa en hayabusa turbo som första hoj och antagligen hamna i färre farliga trafiksituationer än herren ovan på en honda 650 dominator.

125:a är ju det bästa för då kan man börja i tid :tummenupp
Går bra att både hänga på och köra ifrån literhojar bara vägen är tillräckligt rolig. Bättre att göra sina första misstag med en klen maskin än en 200 hk best. Det gör oftast mindre ont :tungan

massa text om en gsxr 1000 med turbo...
Nej du förstår uppenbarligen inte vad jag menar. Och när har ja rekommenderat en turbohoj?:va
Är man Guds bästeson och håller hastigheten spelar det mindre roll om du har 100 eller 200hk för du kör mest troligt inte på det sättet. Är du son till hadez? så kanske du inte har den begränsningen och skiter i vad det står på skyltarna, då spelar det stor roll vad du har "mellan benen". Därför anser jag inte och kommer inte motivera till mer än 600RR som förstahoj och de går alldeles utmärkt att köra ihjäl sig på.

Vad fan?!? Vad har jag gjort?:confused:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...