Förspänning, kompression & returdämpning?

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
Hej,

Jag har insett att jag måste justera in stötdämparna på min Kawasaki ZZR 1400 07:a så att hojjen matchar min vikt på ca 100 kg inkl skinnstället & hjälm för att hojjen inte ska "jazza" runt i bakdelen i kurvorna m.m. Problemet är bara att jag inte fattar hur man ska utföra en korrekt justering :va

Nu undrar jag om någon kan tipsa mig om hur detta ska gå till mer exakt?

Finns det kanske någon som kan hjälpa mig att utföra denna justering i Stockholmsområdet, mot ersättning så klart?

Jag vet att det finns 3 st inställningar: Förspänning, kompression & returdämpning, men hur används på korrekt sätt i mitt fall på min hoj?

Alla tips mottages tacksamt :Bugar
 
Det brukar ofta finnas med en jättebra guide till det där i manualen som hör till hojen =)

Men lycka till iallafall =)
 
Det finns en massa fina guider på nätet om detta, tyvärr är de flesta på Engelska. Öhlins hittar Du här.

Först och främst är hänget viktigast, vilket justeras med fjäderförspänningen. I beskrivningen ovan kallas den för SAG. För att kolla den är det bra om man är två eller tre personer - en som mäter, en som håller i hojen och Du som sitter på. Framgaffel är enkel att justera, bakdämparen justeras med en speciell haknyckel, i nödfall med "dorn" och hammare.

Utgå från de rekommenderade inställningarna när Du börjar.

I guiden rekommenderas 25-35 mm bak och 30-40 mm fram, egentligen innebär det 25-30% av total fjädringsväg och det bör stämma rätt bra för Din hoj. De högre värdena ger en mjukare och mer komfortabel hoj, de lägre ett sportigare uppträdande.

Lycka till!
 
Det finns en massa fina guider på nätet om detta, tyvärr är de flesta på Engelska. Öhlins hittar Du här.

Först och främst är hänget viktigast, vilket justeras med fjäderförspänningen. I beskrivningen ovan kallas den för SAG. För att kolla den är det bra om man är två eller tre personer - en som mäter, en som håller i hojen och Du som sitter på. Framgaffel är enkel att justera, bakdämparen justeras med en speciell haknyckel, i nödfall med "dorn" och hammare.

Utgå från de rekommenderade inställningarna när Du börjar.

I guiden rekommenderas 25-35 mm bak och 30-40 mm fram, egentligen innebär det 25-30% av total fjädringsväg och det bör stämma rätt bra för Din hoj. De högre värdena ger en mjukare och mer komfortabel hoj, de lägre ett sportigare uppträdande.

Lycka till!

Kanon beskrivet, men glöm inte frihänget, den ska sätta sig ca 10mm utan att någon sitter på hoje, Så lyft i bakändan och släpp ner den och se så att den hänger ner ca 10mm.
 
Visst är det så, det beskrivs också i guiden och används primärt för att bedöma om vi har rätt fjäder. En annan sak som kan och bör göras är att kolla varje mått två gånger (första gången lyft-släpp, andra gången tryck-släpp) för att kolla inre friktion, eller slitaget på prylarna. För Er som verkligen vill dokumentera korrekt rekommenderas denna blankett med en bra anvisning på sidan 2, framtagen av Spiff och diskuterad i denna tråd.

Går man sedan in på retur och slutligen hög-/lågkomp i kombination med att läsa däcksslitage tror jag tyvärr att det till slut avskräcker till och med ett lejonhjärta att våga röra inställningsskruvarna:)

Så för att hålla det rimligt vettigt att pilla fram en grundinställning brukar jag rekommendera:

1 - skriv upp alla inställningar innan vi börjar ratta
2 - utgå från fabriksinställningen om vi inte har mycket bra verifierade alternativ
3 - Kolla fri- eller som det också kallas statiskt häng och förarhäng
4 - justera förarhäng
5 - Kolla att returdämpningen fram och bak är synkroniserade ( d v s att hojen går tillbaks lika snabbt både fram och bak.

När detta är gjort tror jag de flesta har en inställning som räcker hyfsat. I nästa steg kommer vi in på finlir med komp och retur.

Viktigaste chassijusteringen sitter väl till syvende och sist i vår egen högernäve (gasen)?:)

Kanon beskrivet, men glöm inte frihänget, den ska sätta sig ca 10mm utan att någon sitter på hoje, Så lyft i bakändan och släpp ner den och se så att den hänger ner ca 10mm.
 
Last edited:
Det brukar ofta finnas med en jättebra guide till det där i manualen som hör till hojen =)

Jag förstår, men i detta fall gör det tyvärr inte det...

När detta är gjort tror jag de flesta har en inställning som räcker hyfsat. I nästa steg kommer vi in på finlir med komp och retur.

Härliga tips, ska genast ut och kolla måtten :tummenupp Ska bara hitta några polare som kan hjälpa mig mäta & hålla idag :va
 
Last edited:
Eller så åker du till effektbolaget och får hjälp för en 4-hunka. :tummenupp

Det där tipset satt som en smäck polarn, ska ringa dom måndag morgon sharp - tackar :tummenupp

PS: Har du anlitat dom själv menar du?

Det brukar ofta finnas med en jättebra guide till det där i manualen som hör till hojen =)

Ähum, jag hade visst fel, klart den fanns en guide, men inte i manualen - utan i Verkstadshandboken...som jag inte fick med. Här är info ang hur man ställer in fram- och bakfjädringen.

Läs gärna den, och ge mig tips på hur jag ska ställa in antal "click" på alla skruvarna baserat på min vikt på ca 100 kg samt att jag kör gata och ganska hård körning bitvis på krokvägar:

FrontFork_Rebound_Damping_Z.jpg


FrontFork_Rebound_Damping_Z.jpg


RearShock_Rebound_Damping_Z.jpg


RearShock_Shock_Absorber_ZZ.jpg


Tacksam för alla tips :banana
 
Last edited:
Går man sedan in på retur och slutligen hög-/lågkomp i kombination med att läsa däcksslitage tror jag tyvärr att det till slut avskräcker till och med ett lejonhjärta att våga röra inställningsskruvarna:)

Nej då! :)

Du får gärna beskriva lite om hur det funkar :yoparty
 
Det där tipset satt som en smäck polarn, ska ringa dom måndag morgon sharp - tackar :tummenupp

PS: Har du anlitat dom själv menar du?



Ähum, jag hade visst fel, klart den fanns en guide, men inte i manualen - utan i Verkstadshandboken...som jag inte fick med. Här är info ang hur man ställer in fram- och bakfjädringen.

Läs gärna den, och ge mig tips på hur jag ska ställa in antal "click" på alla skruvarna baserat på min vikt på ca 100 kg samt att jag kör gata och ganska hård körning bitvis på krokvägar:


Hur gammal är hojen, är gaffeloljan någonsin bytt? Det kan vara bra att börja med att byta den, det brukar vara en grå filliknande substans i gaffelbenen när den är gammal.

Sen gör du som Roffe säger, ställ in hänget med och utan dig i sadeln. Glöm inte att du skall ha full mundering på dig. Om du är intresserad av att mecka med att byta fjädrar så gör du den "stora" mätningen för att ta reda på om fjädrarna är rätt eller inte, annars så skiter du i det och mäter bara max utdragen och hur mycket den sjunker med dig i sadeln.

Dämpningen ställer du i standardläge enligt boken. Sen börjar du jobba med enbart returen. Öka den tills hojen börjar kännas stabil, speciellt när du gasar ut ur kurvor. Kompressionen rör du bara om du upplever att hojen sjunker och bottnar fram när du bromsar. Med dessa enkla justeringar kommer du säkert att få ett positivt resultat:tummenupp

Nästa steg är att börja jobba med att byta fjädrar, speciellt fram som är något för mjuka. Sen kan man öka oljemängden i gaffeln för att få mer progressivitet. Om detta inte räcker så måste du börja titta på eftermarknadsgrejer. Ombyggnad av gaffeln och en ny stötdämpare bak. Penkse, Öhlins, WP m fl.

Men glöm inte att du har en sporttourer avsedd för snabba, jämna motorvägar. Lång hjulbas med relativt moderata chassimått, mjuk fjädring avsedd för komfort... Du kan inte få både och på en motorcykel. Antingen komfort eller sport, det finns inget mellanting tyvärr:)
 
Kör du på gata eller bana när du upplever att den gungar i kurvorna?
Är det fram eller bak det gungar?
Hur som helst så kanske man inte ska göra en höna av en fjäder. Dra åt lite på komp och retur så kanske det räcker med det.
 
Kör du på gata eller bana när du upplever att den gungar i kurvorna?

Kör endast gata & och slingerbultar m.m, aldrig bana...

Är det fram eller bak det gungar?

Bak...

Dra åt lite på komp och retur så kanske det räcker med det.

Har precis gjort det, ett par klick, ska ut nu & testa, återkommer med feedback :tummenupp

tror han heter Tommy på effektbolaget han är kanon tar ca 20-30 min att ställa in sen är det som att åka ny hoj därifrån

Toppen, jag ringer dom omg på måndag som sagt, det låter som om Effektbolaget blir den proffsiga lösningen på detta...

Tack för alla Era sköna tips så här långt :Bugar

Hur gammal är hojen, är gaffeloljan någonsin bytt?

Hojjen är en 07:a som gått 1500 mil, tror inte att gaffeloljan är bytt, men tro kan man göra i kyrkan i.o.f.s :D
 
Last edited:
Nja, som tråden utvecklar sig delar jag Niklas princip att hålla det enkelt. Många blir helt enkelt skakis, tycker det verkar så svårt och avstår helt enkelt från att prova själv.

Så - i denna tråd kvarstår de tidigare rekommendationerna. Förarhäng styr hela hojens geometri och är därför viktig att ha koll på, sedan kommer returen som avgör om hojen skumpar, svajar eller tappar linjen ut ur kurvorna...

För husbehovsjustering (vilket är vad jag gör) finns det lite matnyttig info på http://www.crstuning.com/tuning_guide.htm

Hans (Dave Moss) videos finns för nedladdning lite här och var, samt denna enkla kom-i-håg guide för däckslitage.

Till TS - Lycka till:tummenupp

...Du får gärna beskriva lite om hur det funkar :yoparty
 
Bra skit, 1. Bra skit, 2.

Suspension for mortals is a two DVD seminar in basic motorcycle suspension understanding and setup.

Max McAllister of Traxxion Dynamics takes you through most of what a sport and track day rider needs to know about the way suspension effects handling and performance and what can be done in order to set it correctly and fix problems.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top