Förspänning bak

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Hur mycket förspänning är lämpligt att ha i bak?
 
Känns lite som fel fråga - borde vara: Jag tycker att hojen uppför sig dåligt/konstigt på "det här sättet", vad kan jag göra?
Har själv ställt frågan om hur jag skulle få hojen mindre tungstyrd och snabbare att byta från höger till vänstersväng (o vise versa)
Fick bra tips av bla Josef

Börja med att googla "motorcycle suspension settings" - finns en del läsvärt där.

Har du någon av hojarna i denna lista?

Sedan är frågan vad du vill ha för egenskaper, vad är redan bra på hojen och vad vill du förbättra?
Är fjädringen justerbar åt alla håll (förspänning, kompression, rebound, justerbart länkage)
 
Helt omöjlig fråga att svara på utan betydligt mer indata.

Förspänning är bara fjädringsposition. Mer förspänning ger en position högre upp i stötdämparens slaglängd. Mindre förspänning ger en position längre ned i stötdämparens slaglängd.

Ett exakt och ”bra” nummer beror på en mängd faktorer. Vill du åka högre eller lägre på grund av hojens geometri…? Vill du åka högre eller lägre för att du träffar stötdämparens ena ändläge allt för ofta…? Vad har du för fjäderkonstant…? Har din stötdämpare en så kallad topoutfjäder…? Vad har du för länkageutväxling…?
 
Känns lite som fel fråga - borde vara: Jag tycker att hojen uppför sig dåligt/konstigt på "det här sättet", vad kan jag göra?...
Jag vet hur en hoj med för mycket förspänning känns.
Föregående ägare hade ställt in 25 mm och det är alldeles för mycket.
 
...Vill du åka högre eller lägre på grund av hojens geometri…
Jag tänker inte använda förspänningen för att maskera den felaktiga geometrin.
Den felaktiga geometrin tänker jag bygga om på annat sätt.

...Vill du åka högre eller lägre för att du träffar stötdämparens ena ändläge allt för ofta…
Hojen är för låg i bak OCH träffar det övre ändläget för ofta.

...Vad har du för länkageutväxling…
När jag säger förspänning, pratar jag om hur mycket jag har på hjulet, inte hur mycket fjädern är komprimerad.
 
Med ”förspänning bak” menas normalt hur mycket fjäderförspänning man har gängat på stötdämparen, antingen i millimeter eller omräknat till kraft.

Ska du mäta något motsvarande på bakhjulet istället för stötdämparen så pratar man snarare om ”åkläge” eller ”sag” om man gillar utrikes termer. Att hänga upp hojen i luften för att mäta förspänningskraften under bakhjulet blir inte produktivt.

Åkläge kräver definition av belastningsfallet, t.ex. om man menar med eller utan förare. På en normal och hyfsat modern sporthoj med ~ 120 mm fjädringsväg för bakhjulet brukar väl ~ 30 mm ”åkläge med förare” vara en bra startpunkt, alltså runt 1/4 av fjädringsvägen.

Om hojen är för låg bak OCH träffar det övre ändläget ofta så låter det som att du 1) har för mjuk fjäderkonstant och 2) ingen eller för svag så kallad topoutfjäder.
 
Med ”förspänning bak” menas normalt hur mycket fjäderförspänning man har gängat på stötdämparen, antingen i millimeter eller omräknat till kraft...
Jag vet att de flesta använder det språkbruket.
Jag tycker att det är ett dåligt sätt att uttrycka sig på, då de enda som förstår vad man pratar om, är de som har samma motorcykelmodell.

...Ska du mäta något motsvarande på bakhjulet istället för stötdämparen så pratar man snarare om ”åkläge” eller ”sag” om man gillar utrikes termer...
Sag är en kombination av förspänning och fjäderkonstant. Jag tycker att dessa två parametrar, skall hanteras var och en för sig.

...Om hojen är för låg bak OCH träffar det övre ändläget ofta så låter det som att du 1) har för mjuk fjäderkonstant...
Jag kan i dagsläget inte bedöma om fjäderkonstanten är rätt. Om man mer eller mindre konstant åker på Droop Stop:en, kommer hojen att upplevas som hård, även om fjäderkonstanten är för låg.
 
Jag vet att de flesta använder det språkbruket.
Jag tycker att det är ett dåligt sätt att uttrycka sig på, då de enda som förstår vad man pratar om, är de som har samma motorcykelmodell.


Sag är en kombination av förspänning och fjäderkonstant. Jag tycker att dessa två parametrar, skall hanteras var och en för sig.


Jag kan i dagsläget inte bedöma om fjäderkonstanten är rätt. Om man mer eller mindre konstant åker på Droop Stop:en, kommer hojen att upplevas som hård, även om fjäderkonstanten är för låg.

Om inte sedvanliga branschtermer duger så är du välkommen att hitta på egna. Börja i så fall med att hissa upp hojen i luften och samtidigt fixera hojen. Mät sedan den utfjädrade bakhjulskraften vertikalt mot marken med t.ex en lämplig våg. Glöm inte att räkna bort bakhjul, sving och eventuellt länkage om massor och fjäderkrafter ska ”hanteras var för sig”. Blir detta för krångligt så får du skaffa ett vettigt chassieprogram där du kan rita upp din hoj.

Om man frekvent träffar ”drop stop” men ändå upplever att hojen går för lågt i slaget så finns fortfarande bara ett alternativ från fjädringens sida - du har för hög kraft i toppen av slaget och för låg kraft i botten av slaget. Alltså 1) för mycket förspänning på en alltför mjuk fjäderkonstant och / eller 2) en alltför fjuttig topoutfjäder.
 
...Börja i så fall med att hissa upp hojen i luften...
Den hänger redan i taket.🪝

...Blir detta för krångligt så får du skaffa ett vettigt chassieprogram där du kan rita upp din hoj.
Chassiprogrammet skriver jag själv. Jag har redan gjort ett för Raseribilen (det kommer att gå fortare att skriva det för en tvåhjuling).

Om man frekvent träffar ”drop stop” men ändå upplever att hojen går för lågt i slaget så finns fortfarande bara ett alternativ från fjädringens sida - du har för hög kraft i toppen av slaget och för låg kraft i botten av slaget. Alltså 1) för mycket förspänning på en alltför mjuk fjäderkonstant...
Hojen är för låg och går för högt i slaget.
 
Hojen är för låg i bak OCH träffar det övre ändläget för ofta.
Hojen är för låg och går för högt i slaget.

Exakt vad är det som är för lågt...?

Fjädringspositionen...?
Geometrin...?
Sätet...?
Tyngdpunkten...?

Oavsett detta - om du träffar stötdämparens övre ändläge våldsamt och frekvent så har du för mycket fjäderkraft i toppen av stötdämparens slaglängd.
 
Geometrin, för mycket Rake, för lite Swing Arm Angle.

Vad är det i så fall för hoj, för värden du jämför mot och i vilken situation…?

Gaffelvinkel och svingarmsvinkel själva är inte direkt avgörande för en motorcykels egenskaper, utan delar av andra parametrar som betyder mer. De kan också justeras på många andra sätt än med just förspänning (som verkar vara trådens ämne).
 
Här är nog en kille som du skulle kunna ha mycket diskussioner med.

 
Mina, fully extended, målvärden är: Rake 23.5, SAA 13.25

Dom värdena ligger ju ganska nära en generell modern sporthoj. Kanske till och med på branta sidan. Nittiotalets hets mot överjävligt branta gaffelvinklar har snarare mattats något under de sista åren.

Dock - var försiktig med att utgå från fixerade mått i fullt utfjädrad position. Ingen motorcykeltillverkare jobbar så. Man bedriver snarare utvecklingen kring sina chassiemått i de olika körlägena, t.ex. färd rakt fram på plan väg, inbromsning och mitt i sväng. Måtten i fullt utfjädrad position blir vad de blir på grund av körlägena.
 
...var försiktig med att utgå från fixerade mått i fullt utfjädrad position. Ingen motorcykeltillverkare jobbar så. Man bedriver snarare utvecklingen kring sina chassiemått i de olika körlägena, t.ex. färd rakt fram på plan väg, inbromsning och mitt i sväng. Måtten i fullt utfjädrad position blir vad de blir på grund av körlägena.
Jag utgår från fully extended måtten för att slippa få problem med stiction, som f-ckar upp mätningarna.
Se'n räknar jag ut hur fordonet rör sig, när det utsätts för acceleration.
Hur gör hojåkare med den transversella acceleration, behåller ni markreferensen eller lutar ni referensplanet lika mycket som hojen lutar?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top