Försnack inför Assen, MotoGP-klassen

Om det regnar så blir prispallen på Assen:
1. Rossi
2. Xaus
3. Gibernau

Det är dags för Xaus att ta ett steg uppåt, och med den förhoppningsvis förbättrade Ducatin så har han en god chans på pallen.

Nyteknik skrev:
Ska Cajback och Fredriksson köra EM på Assen!? Kvalar de in?

:confused:

Peo Rosenqvist ska också köra. Kvalgräns på Assen lär hamna kring 2.20 och det kommer knappast ett par av svenskarna att fixa, kul som fan att de försöker dock, jag kan tänka mig att det är en oförglömslig upplevelse att bara rulla ut och köra fria träningar och kval på hela GP-slingan med allt folk runtomkring. Det står helt klart uppskrivet på "Göra innan karriären är över-listan".

Chris Ash skrev:
Peo Rosenqvist ska också köra. Kvalgräns på Assen lär hamna kring 2.20 och det kommer knappast ett par av svenskarna att fixa, kul som fan att de försöker dock, jag kan tänka mig att det är en oförglömslig upplevelse att bara rulla ut och köra fria träningar och kval på hela GP-slingan med allt folk runtomkring. Det står helt klart uppskrivet på "Göra innan karriären är över-listan".

Får "vem som helst" anmäla sig och delta i träningar och kval? Kostnad?

Edit: Rosenqvist?! Han kvalade 0,6 sek bättre än jag på Sviestad!

Last edited:
Nyteknik skrev:
Xaus före Gibernau i regn?

:hihi
Ja, det vore väl en kul liten skräll? Det är det som är tjusningen med race. Man måste köra om det. Det räcker inte med vad man har presterat tidigare. Jag hoppas att f.d. kraschkungen Xaus tar ett steg uppåt i MotoGP nu och kniper en pallplats.

Relapse skrev:
Ja, det vore väl en kul liten skräll? Det är det som är tjusningen med race. Man måste köra om det. Det räcker inte med vad man har presterat tidigare. Jag hoppas att f.d. kraschkungen Xaus tar ett steg uppåt i MotoGP nu och kniper en pallplats.

Jag gillar inte Xaus.

:5sure

Nyteknik skrev:
Får "vem som helst" anmäla sig och delta i träningar och kval? Kostnad?

Edit: Rosenqvist?! Han kvalade 0,6 sek bättre än jag på Sviestad!

Vem som helst som har A-licens och blir godkänd av Svemo som jag fattat det. Det där sista är jag dock osäker på.

Kostnad: 90 euro tror jag, friträningarna kostar väl 45 euro.

Ska bli kul att se vad toppfartena kommer ligga på. Assen är ju en rätt snabb bana vad jag vet.

Swedie skrev:
Ska bli kul att se vad toppfartena kommer ligga på. Assen är ju en rätt snabb bana vad jag vet.

Inte så snabb i toppfart, däremot är toppfarten i slutet av Veenslang, ett av världens mest ondskefulla banpartier där man kör en 500/MotoGP-cykel fullt på sexan medan det svänger hejdlöst. Schwantz var en mästare av Assen, världens svåraste bana enligt många.

Assen är den bana på kalendern som har högst snittfart, mellan 175 och 180 km/h, trots att den saknar en raka i egentlig bemärkelse. Hur fett är inte det?

Angående Svenskarna som ska ställa upp i EM tycker jag att de gör helt rätt - varför inte?
Banan verkar vara en dröm att köra.

Last edited:
Chris Ash skrev:
Inte så snabb i toppfart, däremot är toppfarten i slutet av Veenslang, ett av världens mest ondskefulla banpartier där man kör en 500/MotoGP-cykel fullt på sexan medan det svänger hejdlöst. Schwantz var en mästare av Assen, världens svåraste bana enligt många.

Veenslang är ett riktigt häftigt parti. Onboard-bilder därifrån framkallar rysningar... :kär

Checa och Rossi snabbast på den blöta friträningen. Lite blandad kompott i toppen som vanligt när det är regn.

Bifogat

• Friträning.jpg
    Friträning.jpg
    68.6 KB · Visningar: 80
Vad jag vet ha de dessutom rätat ut Veenslang, den svängde ännu mer på 500-boysens tid.

Barros är snabb på Assen,räkna inte ut honom.

Rossi kommer tyvärr vurpa detta race!

Sete vinner, Barros tvåa (legat bakom Rossi innan han gick av). Melandri trea.
Checha femma trots att han kommer vara av banan vid minst ett tillfälle. :fakta

Rossi vurpa? Nu måste du skoja...
Så här kommer det att sluta:

1. Rossi
2. Checa
3. Gibernau
4. Biaggi
5. Barros

Yamaha har gjort sin hemläxa och Checa är med i toppen pga. regnet... :banana

btw. Snygg hoj RGV_250, me like it a lot! :yoparty

Checa har väl ganska bra självförtroende just nu, kanske lite för bra :confused:

Relapse skrev:
Det är dags för Xaus att ta ett steg uppåt, och med den förhoppningsvis förbättrade Ducatin så har han en god chans på pallen.

Får verkligen d'Antin-teamet tillgång till Twin-Pulse-motorn nu på direkten innan den är ordentligt testad av fabriksteamet? Hittar inga nyheter om det på d'Antins hemsida...

McB skrev:
Får verkligen d'Antin-teamet tillgång till Twin-Pulse-motorn nu på direkten innan den är ordentligt testad av fabriksteamet? Hittar inga nyheter om det på d'Antins hemsida...

Har väldigt svårt att tro det med tanke på vad fabriksteamet presterat hittils.

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back