Förslag på kolfiberhjälm

Kollade på HJC RPHA10+ carbon (t.ex HÄR) men vill ha grafik istället för kolfibermönster, men blir inte klok på om de andra RPHA10+ är av samma material eller varför dom med grafik blir typ 100 gram tyngre osv.
jag har en rpha10 den vanliga som är några år gammal står bak på hjälmen 1100gr och är strl S men när jag provade rpha10+ så stod det 1250gr om jag inte minns fel, så om du vill ha en lättare hjälm kanske du får kolla på föregående modell.

Arai har ju sin RX-7 GP RC hjälm i kolfiber numera - ang att de inte har någon hjälm i kolfiber i inlägget från 2009. I dyraste laget för de flesta skulle jag tro dock. Finns det någon på forumet som köpt en?

Dom hade den redan då men då var det specialbeställning som gällde, numera kostar den ju bara 30kkr....

Louis.de har X-Lite 802R som verkar klart intressant. Beroende på grafik så finns den hos olika återförsäljare för mellan 4000-6000 SEK. T ex MotoIn.de. X-Lite X 802R direkt.

Tänk på att X-Lite 802R, precis som andra X-Lite och Nolan är gjorda för rundskallar. Skallen är rund sett uppifrån.
Som min skalle. Jag har en X-Lite 802R. Dock ej carbon.
Jag passar inte i ARAI eller SHOEI. De klämmer mig på sidorna av skallen.

Ett alternativ till carbon är att börja träna upp hals/nackmuskulaturen. Men tänk på att inte låta muskelträningen gå till överdrift ! :) Men tre gånger i veckan på gymmet är OK.
I varje fall om man inte har högre ambitioner med sitt MC-åkande än Ian Hutchinson.
Om jag fattade honom rätt vid intervjun i Closer to the Edge.

Jag kör med en Bell Star Carbon! Skön hjälm med mycket god ventilation. Kanske inte den lättaste av alla Carbon hjälmar men snygg och bra aerodamik.:)

Har två Uvex-krukor, ganska stora i storlekarna och kan inte påstå att de känns lika gedigna som Shoei. Använder mest XR 1100 men så sitter Scalan i den också.

Uvex%20Carbon%20Kevlar%20Enduro%20Helmets.jpg

Uvex-onyx-carbon.jpg

Kollade på HJC RPHA10+ carbon (t.ex HÄR) men vill ha grafik istället för kolfibermönster, men blir inte klok på om de andra RPHA10+ är av samma material eller varför dom med grafik blir typ 100 gram tyngre osv.

Och nu har det kommit en RPHA11 också :huvet Jag hinner ju inte ens välja hjälm (-modell) innan den är gammal... Men den finns inte ens på HJCs hemsidor, varken .com eller .co.uk.

Och nu har det kommit en RPHA11 också :huvet Jag hinner ju inte ens välja hjälm (-modell) innan den är gammal... Men den finns inte ens på HJCs hemsidor, varken .com eller .co.uk.
Har du hittat vikt på den ?

Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back