Förslag på kolfiberhjälm

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Kollade på HJC RPHA10+ carbon (t.ex HÄR) men vill ha grafik istället för kolfibermönster, men blir inte klok på om de andra RPHA10+ är av samma material eller varför dom med grafik blir typ 100 gram tyngre osv.
jag har en rpha10 den vanliga som är några år gammal står bak på hjälmen 1100gr och är strl S men när jag provade rpha10+ så stod det 1250gr om jag inte minns fel, så om du vill ha en lättare hjälm kanske du får kolla på föregående modell.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Arai har ju sin RX-7 GP RC hjälm i kolfiber numera - ang att de inte har någon hjälm i kolfiber i inlägget från 2009. I dyraste laget för de flesta skulle jag tro dock. Finns det någon på forumet som köpt en?

Dom hade den redan då men då var det specialbeställning som gällde, numera kostar den ju bara 30kkr....
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Louis.de har X-Lite 802R som verkar klart intressant. Beroende på grafik så finns den hos olika återförsäljare för mellan 4000-6000 SEK. T ex MotoIn.de. X-Lite X 802R direkt.

Tänk på att X-Lite 802R, precis som andra X-Lite och Nolan är gjorda för rundskallar. Skallen är rund sett uppifrån.
Som min skalle. Jag har en X-Lite 802R. Dock ej carbon.
Jag passar inte i ARAI eller SHOEI. De klämmer mig på sidorna av skallen.

Ett alternativ till carbon är att börja träna upp hals/nackmuskulaturen. Men tänk på att inte låta muskelträningen gå till överdrift ! :) Men tre gånger i veckan på gymmet är OK.
I varje fall om man inte har högre ambitioner med sitt MC-åkande än Ian Hutchinson.
Om jag fattade honom rätt vid intervjun i Closer to the Edge.
 

Word

åskådare
Gick med
9 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSB1000FACTORY 08, KTM Superduke 05
Jag kör med en Bell Star Carbon! Skön hjälm med mycket god ventilation. Kanske inte den lättaste av alla Carbon hjälmar men snygg och bra aerodamik.:)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Har två Uvex-krukor, ganska stora i storlekarna och kan inte påstå att de känns lika gedigna som Shoei. Använder mest XR 1100 men så sitter Scalan i den också.

Uvex%20Carbon%20Kevlar%20Enduro%20Helmets.jpg


Uvex-onyx-carbon.jpg
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Kollade på HJC RPHA10+ carbon (t.ex HÄR) men vill ha grafik istället för kolfibermönster, men blir inte klok på om de andra RPHA10+ är av samma material eller varför dom med grafik blir typ 100 gram tyngre osv.

Och nu har det kommit en RPHA11 också :huvet Jag hinner ju inte ens välja hjälm (-modell) innan den är gammal... Men den finns inte ens på HJCs hemsidor, varken .com eller .co.uk.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Och nu har det kommit en RPHA11 också :huvet Jag hinner ju inte ens välja hjälm (-modell) innan den är gammal... Men den finns inte ens på HJCs hemsidor, varken .com eller .co.uk.
Har du hittat vikt på den ?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Last edited:
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top