Förslag på kolfiberhjälm

whitebeard

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2009
Ort
stockholm
Hoj
95 kawasaki ninja
Svar

Vet inte hur uvex, hjc osv har löst sina konstruktioner men varken arai, shoei eller agv erbjuder kolfiberhjälmar då de inte går att få ett rimligt pris på en hjälm HELT i kolfiber!

Arai har dock en de gör för specialbeställingar som kostar +60 000:-

Är man bara ute efter utseende så funkar de andra men en istället för att lägga pengar på en superlätt hjälm kan du börja träna alt. gå på toaletten innan du åker så har du sparat lika mkt vikt!

Uvex hjälmen är gjord 100 % av kolfiber(skalet alltså),Bmw har en kolfiber hjälm för ,är ej helt säker på pris 10-12 tusen,Uvex har från 4000- 7500kr.
Men nuskulle ja gärna vilja veta va f.... du menar alt. gå på toaletten innan du åker så har du sparat lika mkt vikt.
En lätt hjälm vill man ha för att det är skönare att åka med,tro mig ja vet.
Men du verkar inte ha hjälmen på samma ställe som vi andra(huvudet)eftersom varje gång du nyttjar toan så blir ditt huvud lättare.:arsele
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Funderar på en kååålfiberkula:

21-4336.jpg


51-1800-X.jpg


Är texterna på hjälmarna tryckta/under klarlacken eller dekaler utanpå? Gärna tips på andra modeller helst under 5000:- och med kolfibermönstret synligt. Av dessa två tycker jag Marushin ser trevligast ut men tycker texterna förstör lite.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
måste också ha ny kruka efter en vurpa..
Men jag vill ha en utan så jäkla mkt vindsus !!
blir galen på det !!

Finns det nån kolfiberkruka med aceptabel ljudnivå ?
 
Last edited:

Knäpucko

Upp & iväg
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I ett hus
Hoj
Lånar
[url]http://www.lazerhelmets.com/medias/catalog/products/big/product_724_1.jpg.jpg[/url][IMG]
Testade denna senast jag bytte hjälm. väger dock 1,5kg
[URL="http://www.lazerhelmets.com/en/catalog/motorcycling-1/full-face-2/product/carbon-light-724"]http://www.lazerhelmets.com/en/catalog/motorcycling-1/full-face-2/product/carbon-light-724[/URL]
 

Bonnie850

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph 1965
måste också ha ny kruka efter en vurpa..
Men jag vill ha en utan så jäkla mkt vindsus !!
blir galen på det !!

Finns det nån kolfiberkruka med aceptabel ljudnivå ?

Schubert´s S1 Carbon lär väl vara en av de tystare, dock inte superlätt med sitt inbyggda solvisir, men det brukar vara passformen som är den största boven vad det gäller ljudnivå i hjälm.

Jag brukar rekommendera mina kunder "-Är den skön ?, då är den för stor!

Be alltid att få provköra, den kanske inte fungerar på just din hoj!

Lycka till!

Micke
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Som någon annan nämnt. Schubert S1 eller R1 är de tystaste hjälmar som finns på marknaden idag. Båda är dock så kallad narrow i passform.

Så om du har normalt eller smalt ansikte så är dessa perfekta. Om du däremot är lite rund om kinderna eller har runt huvud så är dessa i trångaste laget.

Prova med fördel i en svensk butik och beställ från Tyskland för bästa pris.

/Hepp
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
min nya kolfiberkruka... införskaffades nu i sensommar inför hojköp under höstrean :yoparty
Jag var halvskeptisk till den efter att jag såg bilderna på nätet men jag fick den grymt billigt från italien så jag kunde inte motstå :) När jag väl fick den insåg jag att den är hundra gånger snyggare i verkligheten än på bild!:tuttar Ska ta egna bilder på den i helgen så ni får se skillnad mellan dålig reklam och underbar verklighet!
Premier Dragon Carbon
carbonG.jpg
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld

1190 +-50gram enligt Premier (vilket visade sig va bra) vägde in min på 1160 :yoparty med ljusa visiret, har beställt mörkt så får väga om den sen :)

Slänger upp två krympta bilder jag tagit för att få en hum om hur den ser ut, mycket trevligare i verkligheten än den från deras hemsida iaf :tummenupp
 

Bifogat

  • prem_mini.JPG
    prem_mini.JPG
    73.6 KB · Visningar: 248
  • prem_mini2.JPG
    prem_mini2.JPG
    68.5 KB · Visningar: 248

hulten

#29 r1000
Gick med
20 Nov 2005
Ort
Alinge-Texas
Hoj
yama r1 räser
Rekommenderar starkt Lazer Fiber-Pro Carbon Light, väger 1200g!
 

Bifogat

  • lazer 2009 Fiber Pro Carbon Light.jpg
    lazer 2009 Fiber Pro Carbon Light.jpg
    206.6 KB · Visningar: 144
Last edited:

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Marushin RS-2

blev en Marushin RS-2 för min del.

Den är lätt (min 1156 gr)och skön, men inte direkt tyst...
ventilationen känns jag inte om den är av eller på, men jag brinner inte upp så det funkar :tungan dock känns "reglagen" uppe på toppen lite b, och mitt ena går inte att stänga längre.....

Uppgraderingarna från RS-1 verkar bestå av:
  • annan färg på inredningen
  • silvriga luftintag ist. för svarta.
  • det går numera att stänga ventilationen fram :tummenupp (dock ej under färd pga att den manövreras från insidan och drag-skyddet är ivägen)

köpte deras spegelvisir som är ganska lagom tonat
samt ett gult photocromvisit, som skiftar mellan nästan klart och gult, det är störtskönt på våren & hösten när det skymmer. nu kör man ju med spegeln :)

och visir-mekanismen är jag nöjd med, precis lagom krongligt att byta visir :)

Priset och vikten är svårtslagen, så därför blev det denna :tummenupp
 
Last edited:

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Schubert´s S1 Carbon lär väl vara en av de tystare, dock inte superlätt med sitt inbyggda solvisir, men det brukar vara passformen som är den största boven vad det gäller ljudnivå i hjälm.

Jag brukar rekommendera mina kunder "-Är den skön ?, då är den för stor!

Be alltid att få provköra, den kanske inte fungerar på just din hoj!

Lycka till!

Micke

Provköra hjälm? Yea right, lycka till att sälja den sen.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Provköra hjälm? Yea right, lycka till att sälja den sen.

när jag jobbade i butik nekades det aldrig provkörning om någon frågade.

annars köper du ju grisen i säcken.

den är ju redan demo iom att den står på hyllan, eller ?
tappad eller på annat sätt förstörd hjälm är ju såklart köpt hjälm, så är det väl överallt.


hur vet du att hjälmen du köper ALDRIG blivit provad innan ?
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
när jag jobbade i butik nekades det aldrig provkörning om någon frågade.

annars köper du ju grisen i säcken.

den är ju redan demo iom att den står på hyllan, eller ?
tappad eller på annat sätt förstörd hjälm är ju såklart köpt hjälm, så är det väl överallt.


hur vet du att hjälmen du köper ALDRIG blivit provad innan ?

När jag jobbade i butik nekades det alltid provkörning om någon frågade =)

Är det inte skillnad på en provad hjälm i butik och en provkörd? Iofs kan man väl rengöra skiten..
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
När jag jobbade i butik nekades det alltid provkörning om någon frågade =)

Är det inte skillnad på en provad hjälm i butik och en provkörd? Iofs kan man väl rengöra skiten..
Det är stor skillnad. Kunder blir sällan svettiga om huvudet när de provar en hjälm. Men kör en runda får du se... De kan ju knappast stå och tvätta hjälmar i affären heller. Kul att försöka sälja en Arai med döda insekter i ventilationen för 9990:-

Men det brukar lösa sig, många gånger åker folk till handlare och provar ut utrustning, en del skriver t.o.m upp storlekar och färger på en minneslapp, sen beställer de skiten på internet. Så provkörning av utrustning? Nånstans måste handlarna dra gränsen.
 

dexxent

R.I.P #58 1987-2011
Gick med
2 Dec 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha FJR1300-06
Trådlyft modell större :7peta
Ja, det borde hänt lite på marknaden kring det här med hjälmar i kolfiber, så era nya tips och rekommendationer kring tillverkare och modeller mm ser jag och kanske någon mer framemot att få ta del av. Funderar på att byta hjälm till nästa säsong, därav mitt intresse.
Min egen erfarenhet av kolfiberhjälm är Marushin och RS-1 (skrotad) samt den nuvarande RS-2.
Skillnaden att åka med ca 1000 g på skallen i istället 1300-1400 g och uppåt var så stor och positiv så jag vill gärna vara kvar i den teknologin :smasha.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Arai har ju sin RX-7 GP RC hjälm i kolfiber numera - ang att de inte har någon hjälm i kolfiber i inlägget från 2009. I dyraste laget för de flesta skulle jag tro dock. Finns det någon på forumet som köpt en?
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Kollade på HJC RPHA10+ carbon (t.ex HÄR) men vill ha grafik istället för kolfibermönster, men blir inte klok på om de andra RPHA10+ är av samma material eller varför dom med grafik blir typ 100 gram tyngre osv.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top