Förslag på 6V batteriladdare

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Eftersom jag har en dragning till mindre, och äldre farkoster, som har 6V system, så tänkte jag att man skulle skaffa en smart laddare till det.
CTEK hade en, men den verkar ha utgått ur sortimentet.
Det är alltså någonting liknande jag är ute efter.
Har hittils laddat med ett egenbyggt spänningsaggregat, men tänkte mig någonting smartare.
Dels behövs aggregatet ofta till andra saker, och så önskar jag någonting som man kan plugga in och "glömma", som optimerar batteriets livslängd.
Ser att det finns varianter på de flesta varuhusen, så om ni har någon erfarenhet eller upplevelse av dessa är jag tacksam för info.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag köpte en sådan här https://www.biltema.se/bil---mc/bil...e-for-blysyra--och-lifepo4-batteri-2000040498 då akut behov av LiFePo-laddning uppstod och den var enda tillgängliga och nu har den gjort god tjänst ett tag både på bilbatteri och hojbatteri.
Dock bara 12V men borde ju inte krångla med 6V.
Tack för infon.
Dock så tror jag att laddarens karakteristik förutsätter att det är ett 12V batteri i det fallet, så den kommer att driva på spänningen, och koka batteriet.
Ser bra ut annars.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tack för infon.
Dock så tror jag att laddarens karakteristik förutsätter att det är ett 12V batteri i det fallet, så den kommer att driva på spänningen, och koka batteriet.
Ser bra ut annars.
Den har ett specifikt 6V-läge.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Biltemas billigaste 500 miliampere dummladdare och en vanlig timer som går 15 minuter var 4 timme i mitt fall och detta håller batteriet på hojen på 12,8-13 ich volt för mindre än en hundring.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En laddare som optimerar 6V batteriets livslängd får du bygga själv.
En sådan ska ge en konstant spänning på ca 13,7 V / 2 = ca 6,85 Volt
enligt
Citat: Denna typ av laddning brukar kallas underhållsladdning och innebär att man genom att lägga en spänning på cirka 13,7V över ett 12V batteri tvingar en mycket liten laddningsström att flyta genom batteriet och som då kompenserar för den självurladdning som alltid pågår.
slut citat.
Jag kör med 13,7 Volt till Yuasa i min GSX1300R -08 och det batteriet monterades i hojen 2007 i Japan.
För första notering av hojen i Sverige är hösten 2007. Hojen står i "varmgarage", aldrig kallare än ca +5C.

En lösning är ett aggregat som ger mer än 6,8 Volt följt av ett motstånd och sedan 6,8 Volt Zenerdioder # mellan Plus och minus.
# En Zenerdiod eller flera Zenerdioder i parallell.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Jag använder Julas. Hur bra som helst, funkar till både 6 och 12 volt. Den känner själv av vilket som behövs, och den varnar för felaktigt batteri eller felvända poler. Ingen risk för överladdning, när batteriet är fulladdat går laddaren över till underhållsladdning.

 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har också 6v hojar och köpte en laddare på Lidl. Den laddar 6v och 12 v. Om den var billig? Japp...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
En laddare som optimerar 6V batteriets livslängd får du bygga själv.
En sådan ska ge en konstant spänning på ca 13,7 V / 2 = ca 6,85 Volt
enligt
Citat: Denna typ av laddning brukar kallas underhållsladdning och innebär att man genom att lägga en spänning på cirka 13,7V över ett 12V batteri tvingar en mycket liten laddningsström att flyta genom batteriet och som då kompenserar för den självurladdning som alltid pågår.
slut citat.
Jag kör med 13,7 Volt till Yuasa i min GSX1300R -08 och det batteriet monterades i hojen 2007 i Japan.
För första notering av hojen i Sverige är hösten 2007. Hojen står i "varmgarage", aldrig kallare än ca +5C.

En lösning är ett aggregat som ger mer än 6,8 Volt följt av ett motstånd och sedan 6,8 Volt Zenerdioder # mellan Plus och minus.
# En Zenerdiod eller flera Zenerdioder i parallell.

Enkla lösningar är inte din grej. Alls.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
En laddare som optimerar 6V batteriets livslängd får du bygga själv.
En sådan ska ge en konstant spänning på ca 13,7 V / 2 = ca 6,85 Volt
enligt
Citat: Denna typ av laddning brukar kallas underhållsladdning och innebär att man genom att lägga en spänning på cirka 13,7V över ett 12V batteri tvingar en mycket liten laddningsström att flyta genom batteriet och som då kompenserar för den självurladdning som alltid pågår.
slut citat.
Jag kör med 13,7 Volt till Yuasa i min GSX1300R -08 och det batteriet monterades i hojen 2007 i Japan.
För första notering av hojen i Sverige är hösten 2007. Hojen står i "varmgarage", aldrig kallare än ca +5C.

En lösning är ett aggregat som ger mer än 6,8 Volt följt av ett motstånd och sedan 6,8 Volt Zenerdioder # mellan Plus och minus.
# En Zenerdiod eller flera Zenerdioder i parallell.
Tack, det är ju helt rätt för livslängden, och så kör jag ju idag, fast med ett egenkonstruerat spännings/ström aggregat.
Men nu tänkte jag mig någonting som både kan ladda, och sedan "glömmas" kvar utan att det överladdar batteriet.
Så det duger med en "smart" laddare.
Men helt rätt i sig, och så fungerar ju många laddare till husvagnar och husbilar.
Bra livslängd på batterierna, men kan bli lite segt att ladda fullt när det är urladdat, och man vill gärna kunna driva på spänningen lite i slutet samtidigt som strömmen ska begränsas.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag köpte en Noco för några år sedan när jag behövde ladda litium-batterier, den laddar 6v också. Nu har jag visserligen förra generationens, men dom nya verkar kunna ännu mer: https://no.co/products/charging/multipurpose

Synd bara att Kjell&Co slutade sälja dom :(
Den verkar ha fått bra kritik, tack!
Ser att den finns på Amazon mfl, så jag kanske provar den.
Tack för tipset!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag kör med Julas variant, köpte fem stycken då dom hade nersatt pris. Dom verkar ju funka och är prisvärda, det enda jag saknat är snabbkontakt men det kan man ju lösa själv om man vill.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Biltemas billigaste 500 miliampere dummladdare och en vanlig timer som går 15 minuter var 4 timme i mitt fall och detta håller batteriet på hojen på 12,8-13 ich volt för mindre än en hundring.
Men hur går det med 6V?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag kör med Julas variant, köpte fem stycken då dom hade nersatt pris. Dom verkar ju funka och är prisvärda, det enda jag saknat är snabbkontakt men det kan man ju lösa själv om man vill.
Ja, helt rätt.
Blev dock sugen på att testa NOCO som "Hoztic" tipsade om.
Den har snabbkontakter likt CTEK, och när jag läser om den så kan den även ge spänning ut mot ett "dött" batteri, dvs om den inte känner någon spänning från det.
Så jag ska prova den, så får vi se.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top