Förslag på 6V batteriladdare

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men hur går det med 6V?
Köpte min 2009. Och inga problem byta mellan 12 Volt och 6 Volt. Men det är ingen smartladdare. Toppspänningen är ca 17 Volt vid 12 Volt och ca 8,5 Volt i 6 Volt läget.
Så ska batteriet inte överladdas måste man ha någon form av begränsare typ motstånd (kan vara en 12V 5W halogenlampa och 6,8 Volt 5W Zenerdiod). Eller försöka sig på moddlaren's lösning med tidur.
Gissar att den jag köpte 2009 inte finns kvar idag.
Den laddare Biltema har idag som påminner om den jag köpte har annat utseende.
Och kanske också annat innehåll.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Återkopplar lite i tråden efter att ha testat NOCO Genius.
Väldigt nöjd med den, den uppfyller de önskningar jag hade.
Man kan säga att den motsvarar en CTEK vad avser laddningsförlopp, och har också anslutningskontakt likt CTEK, så man kan sätta en "svans" till batteriet om man vill.
Och om man vill är det bara att "glömma" den ett tag, den har minne för senast inställda läget, så vid strömavbrott så kommer den tillbaka till tidigare inställt läge.
Och på en punkt så är den bättre än CTEK, och det är att den har ett speciellt läge för att försöka att väcka ett "dött" batteri, även om batterispänningen är nära noll.
Så, jag är helnöjd så långt, och funderar även på att testa en kraftigare variant nu.
Tack för alla tips från er, och speciellt till Hoztic som vinklade in mig på denna produkt :tummenupp

NOCO.jpg
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag har den nya Noco Genius 5. Köpte den från nkon.nl Köpet fungerande friktionsfritt och laddaren är bra, skall man säga nåt negativt så är det att det inte är superlogiskt hur man för över den till tex ”katastrofrädda ett kasst batteri” läget, blir lätt så på designer med en knapp.

Jag har fått liv i två 12V moppe/ATV batteri som varit stendöda där andra laddare har gått bet men det är lite konstgjord andning, dom blir aldrig vad dom varit. har även försökt med ytterligare två eller tre batterier som laddaren gick bet på, det ena satt i en moppe som ställdes undan för 10 år sen så det var kanske inte oväntat.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top