Försök till Wheelie, men

Är absolut inget bakhjuls proffs, långt ifrån, men det första jag lärde mig var att power wheela på ettan med min gamla retta, och sedan efter ett bra tag prova lite försiktigt att koppla på 2:an, nu har jag som ni ser en zx9r och visst går det att gasa upp den, men då ska man ligga på över 8000 varv också, jag tycker att det är bra mkt roligare att koppla upp på 2:an i kanske 50 km/h, och sedan köra hela 2:an ut, (försöker lära mig växla till 3:an men det går bara inte, den bara dyker, har en kompis som är grym på bakhjulet och han säger att jag har perfekt höjd på hjulningen på 2:an, och jag tycker inte jag växlar så långsamt, men men dyker gör den iaf) tror inte det är någon ide att fråga vad jag gör för fel här, är nog som allt annat att man får lära sig själv, prova sig fram tills det släpper.
:mad:
 
Nu drar jag upp tråden igen.

Har äntligen fått in det där med att få upp hojjen och någorlunda det där med att hitta balansläget med min r6a (första växeln) men sen då?
Hur växlar jag, så fort jag bara tänker tanken av att dra in kopplingen för o snabbt sätta in 2an dyker hojjen ner :(
Tips?
Är det verkligen ok att växla utan att koppla?
 
Umiss skrev:
2469395Är det verkligen ok att växla utan att koppla?


visst är det, det sliter lite mer.. men när man e bra på det, så kan man göra det snyggt & mindre påfrestande för lådan.

se till att inte vara i slutet på växeln när du skall växla, utan när du precis dragit upp den i 1:an, så upp högt, slå av ½ sekund & peta i nästa växel.
 
rayback skrev:
2145768 Var ute i helgen och övade lite wheelies (koppla i tvåan), och det gick bra.
Men idag så skulle jag testa igen, och då bara spann det hela tiden.
VAD GÖR JAG FÖR FEL DÅ??????

Kan det ha med ditt lufttryck att göra?
Fick också hjulspinn när jag övade med min Hornet 900 förut. Släppte ut lite luft och vips var oron borta. Sen att jag wheelade som ett klappträ...det är en annan sak!!

Kör så det ryker, koppla om du vill, tror i alla fall att det blir lamellerna som stryker med först innan kopplingskorgen pajjar och lameller är förhållandevis billiga. :tummenupp
 
Gih, jag har seriösa problem att få häng på 2an. Det är ju för f*n svårare än att lära sig få hojjen att lyfta >_<

Antingen åker den ner direkt när jag kopplar, eller så håller den på att slå över, eller så åker den ner sakta men säkert fastän jag vrider max på rullen pga att den inte är lika stark som ettan... wää..
 
Köp en motard att träna på , så går allt så mkt lättare..:) . Fick ihop min gsxr 750 -01 igår o var ute i testade den för första gången. Har inte kört sporthoj sen förra våren , utan bara motard.... Kunde aldrig växla innan på 929:an jag hade , utan bara upp på 2:an eller 3:an o sen åka den växeln ut.
Köpte motard mitt i sommaren o det gick på 1 vecka att lära sig växla....

Som sagt...var ute igår..första repan...efter 500 m när bakdäcket fått liiiite värme...gasa upp på 2:an , i med 3:an o sen 4:an...sen var det bara att åka tills rakan tog slut !:tungan

Wow !!! Underbar hoj !!!
 
Umiss skrev:
2469395 Nu drar jag upp tråden igen.

Har äntligen fått in det där med att få upp hojjen och någorlunda det där med att hitta balansläget med min r6a (första växeln) men sen då?
Hur växlar jag, så fort jag bara tänker tanken av att dra in kopplingen för o snabbt sätta in 2an dyker hojjen ner :(
Tips?
Är det verkligen ok att växla utan att koppla?
Skit i ettan....

Jag testade en R6a för ngn månad sen.

Gasa fullt på 2an ..in med koppling (fort) -drog in koppling med ett finger, *pang* - ut - upp på slangen direkt till balansläge, körde kanske 800 meter till varvbrytet, sen gick jag ner. Precis som med R1an. Inga problem.

Öva...

Gasa fullt på 2an, max vrid på rullen ..dutta in kopplingen med vänster långfinger, in -sen släpp ut helt/fort dvs fimpa kopplingen, och var inte rädd för att slå runt, det gör den inte..

Det funkar från 60 km/h upp till 120 ...vad jag hann testa på 2an.

Jag är dessutom ganska tung, 95 kg, körde med full tank, inga problem.
 
Folkezx9r skrev:
2496222 Köp en motard att träna på , så går allt så mkt lättare..:) . Fick ihop min gsxr 750 -01 igår o var ute i testade den för första gången. Har inte kört sporthoj sen förra våren , utan bara motard.... Kunde aldrig växla innan på 929:an jag hade , utan bara upp på 2:an eller 3:an o sen åka den växeln ut.
Köpte motard mitt i sommaren o det gick på 1 vecka att lära sig växla....

Som sagt...var ute igår..första repan...efter 500 m när bakdäcket fått liiiite värme...gasa upp på 2:an , i med 3:an o sen 4:an...sen var det bara att åka tills rakan tog slut !:tungan

Wow !!! Underbar hoj !!!

Tar du med din hojj nån dag så kan vi öva? :hej
Skämt åtsido, jag har tyvärr inte råd att köpa någon motard så jag får kämpa vidare på det jag redan har :)


IronMike skrev:
2496224 Skit i ettan....

Jag testade en R6a för ngn månad sen.

Gasa fullt på 2an ..in med koppling (fort) -drog in koppling med ett finger, *pang* - ut - upp på slangen direkt till balansläge, körde kanske 800 meter till varvbrytet, sen gick jag ner. Precis som med R1an. Inga problem.

Öva...

Gasa fullt på 2an, max vrid på rullen ..dutta in kopplingen med vänster långfinger, in -sen släpp ut helt/fort dvs fimpa kopplingen, och var inte rädd för att slå runt, det gör den inte..

Det funkar från 60 km/h upp till 120 ...vad jag hann testa på 2an.

Jag är dessutom ganska tung, 95 kg, körde med full tank, inga problem.


:confused: Du får upp en r6a vid 60 km/h?
Det var mig något nytt, måste ligga runt 10 000 varv (lite mer än 100 km/h) innan den reser sig med 2an i, vilket stämmer överrens med vad många andra sagt om 2an :va

Du rycker alltså inte upp den eller på något annat sätt underlättar att den går upp?

Fint väder här idag, får åka ut och träna innan snön kommer. Ska se om jag kan få upp den i så låga hastigheter på 2an

EDIT: Det var visst inte så svårt att få upp den i 60 med 2an i ^^ *öva öva*
 
Last edited:
Hur vågar man egentligen? jag hade gärna lärt mig att wheela men jag har bara kört i 3 månader och man vill ju inte lägga sin fina hoj. Tips???? Kan man göra det utan att lägga sig första gången???
 
gluffis skrev:
2145812 Dumt o köpa bakelitsulor kanske ? Ninjan reser på ettan o tvåan utan koppling om man är lite aggressiv på gasen :P

Jag har en ninja men att få upp den på bakhjulet är inte lätt. jag måste upp till 5-6 tusen varv först men då har jag för hög fart. Det blir inte det sköna bakhjulskörningen som det är annars i låga farter. Eller gör jag nå fel?:confused:
 
Kawakex skrev:
2496600 Hur vågar man egentligen? jag hade gärna lärt mig att wheela men jag har bara kört i 3 månader och man vill ju inte lägga sin fina hoj. Tips???? Kan man göra det utan att lägga sig första gången???

Jag har haft min r6a i inte ens 2 månader än skulle jag vilja påstå.
I början vågar man helt enkelt inte. Jag har fått byta kalsonger många gånger.

Jag började hursomhelst med att titta på en fin instruktionsvideo efter att mina försök att wheela på moppesättet inte var särkilt lyckade (ni vet, stå stilla, in med kopplingen, varva, släpp... Skratta ni)

Hursomhelst, efter att jag lärt mig det där med "slipping the clutch" började man lite lätt att testa på fenomenet, otroligt nog lyfte det, hjärtat hoppade nästan ur bröstkorgen och jag tog mig en 2 min paus innan jag försökte mig på det igen. Efter en halvtimma kunde jag utan att pissa på mig få upp den på ett hjul åtminstonde.

Nästa dag kunde jag köra ettan ut (testade bakhjulsåka på en vanlig cykel för att få häng på det där med balansläge som alla pratar om :tungan )

Så för att sammanfatta: Ta reda på hur man gör, och ta det LUGNT och FÖRSIKTIGT när du tränar. Börjar du sakta tror jag inte du behöver lägga hojjen. Jag behövde inte det iaf.
 
Last edited:
Umiss skrev:
2496614 Jag har haft min r6a i inte ens 2 månader än skulle jag vilja påstå.
I början vågar man helt enkelt inte. Jag har fått byta kalsonger många gånger.

Jag började hursomhelst med att titta på en fin instruktionsvideo efter att mina försök att wheela på moppesättet inte var särkilt lyckade (ni vet, stå stilla, in med kopplingen, varva, släpp... Skratta ni)

Hursomhelst, efter att jag lärt mig det där med "slipping the clutch" började man lite lätt att testa på fenomenet, otroligt nog lyfte det, hjärtat hoppade nästan ur bröstkorgen och jag tog mig en 2 min paus innan jag försökte mig på det igen. Efter en halvtimma kunde jag utan att pissa på mig få upp den på ett hjul åtminstonde.

Nästa dag kunde jag köra ettan ut (testade bakhjulsåka på en vanlig cykel för att få häng på det där med balansläge som alla pratar om :tungan )

Så för att sammanfatta: Ta reda på hur man gör, och ta det LUGNT och FÖRSIKTIGT när du tränar. Börjar du sakta tror jag inte du behöver lägga hojjen. Jag behövde inte det iaf.
Men du jag har inga moppe erfarenheter och jag skulle nog inte ens våga på en cykel. Är det svårt att hålla balansen?
 
Kawakex skrev:
2496624 Men du jag har inga moppe erfarenheter och jag skulle nog inte ens våga på en cykel. Är det svårt att hålla balansen?

Förlåt...

Om du inte skulle våga på cykeln kanske du bör börja där innan du ger dig på din hojj :tummenupp
Bara på att få känna på hur det känns att hitta balansläget.

Jag tycker inte det är svårt att hålla balansen, jag tycker det är lättare än att hålla balansen på en cykel, men sen är jag ju ingen wheeliekung heller. Det kommer automatiskt när man börjat träna :)
 
Umiss skrev:
2496625 Förlåt...

Om du inte skulle våga på cykeln kanske du bör börja där innan du ger dig på din hojj :tummenupp
Bara på att få känna på hur det känns att hitta balansläget.

Jag tycker inte det är svårt att hålla balansen, jag tycker det är lättare än att hålla balansen på en cykel, men sen är jag ju ingen wheeliekung heller. Det kommer automatiskt när man börjat träna :)
Hur får jag upp en cykel då? Nä jag bara skojar. men du.. om jag nu skulle lyckas då skulle det vara en gång då jag är själv och sen skulle jag aldrig våga göra det igen.:(
 
Kawakex skrev:
2496641 Hur får jag upp en cykel då? Nä jag bara skojar. men du.. om jag nu skulle lyckas då skulle det vara en gång då jag är själv och sen skulle jag aldrig våga göra det igen.:(

Det är bara att sätta igång med kämpandet :)
På med knä- & armbågsskydden o hoppa på cykeln din :yoparty
 
Kawakex skrev:
2496641 Hur får jag upp en cykel då? Nä jag bara skojar. men du.. om jag nu skulle lyckas då skulle det vara en gång då jag är själv och sen skulle jag aldrig våga göra det igen.:(

cykel? helt onödigt, jag kan inte cykla på bakhjulet alls. Ett tips att börja med är att prova dig fram lätt på första växeln. Kör på ettan upp till runt 7000varv, släpp av gas och ge snabbt ordentligt med gas igen. Framhjulet borde lyfta utan större problem. Gör det inte det så får du prova dig fram med lite mer gas vid påslaget. Då får du iaf känna lite hur det känns...OBS! skynda långsamt! D.v.s du kanske inte behöver dra fullt på gasen det första du gör, första växeln kan vara lite hetsig :näsblod
Balansen behöver du nog inte bry dig om i början, tippa åt sidorna kommer du inte att göra och slå över är inte riktigt lika lätt som man tror. Men bara för det ska du ändå vara försiktig

en 600:a är långt ifrån ultimat att öva bakhjulsåka med om man nu inte håller på och plågar hojen på första växeln. Man får varva utav helvete när man ska koppla upp den på 2:an. Lär man sig slanga ordentligt med en 600:a så kommer en litershoj vara rena barnleken.
Motard is the shit när det kommer till slangning!
 
Att koppla upp min hoj suger jag mega snabel på :tomten

Alla andra kan ju, så tänkte jag innan jag kunde gasa upp den med men det måste ju handla sjukt mkt om teknik?

Gasar iaf upp R1an på 1an vid ungefär 30km/t

Vart i registret plockar jag upp den med bara gas på tvåan? Det är ju ganska stor skillnad mellan dessa två växlar.. Power wheelies ( när man inte tänkt wheela igentligen ) kommer ju så jävla olika. Ibland undrar jag om min hoj har olika humör :rolleyes:

Aja kan ju inte öva nå mer i år iaf så :mad:
 
Last edited:
Anderzzon skrev:
2496707 Att koppla upp min hoj suger jag mega snabel på :tomten

Alla andra kan ju, så tänkte jag innan jag kunde gasa upp den med men det måste ju handla sjukt mkt om teknik?

Gasar iaf upp R1an på 1an vid ungefär 30km/t

Vart i registret plockar jag upp den med bara gas på tvåan? Det är ju ganska stor skillnad mellan dessa två växlar..

Aja kan ju inte öva nå mer i år iaf så :mad:

Ja, det handlar om en massa teknik om du enbart skall gasa upp den på 2:an.
Testa "dutta" till på kopplingen runt 5000varv när du kör på 2:an ska du få se :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top