Försök till Wheelie, men

westinrobert skrev:
2146005 Snyft... Efter att ha kört R1 och bytt ner sig till zx7r så får man försumma sådana trevligheter som att köra på slangen :(


Tsss.. vad är det för snack?? Min gamla ZX-7R ´96 är inga problem att få upp framhjulet.. :yoparty
 
peteR1000 skrev:
2496714 Ja, det handlar om en massa teknik om du enbart skall gasa upp den på 2:an.
Testa "dutta" till på kopplingen runt 5000varv när du kör på 2:an ska du få se :tummenupp

När man duttar.....skall det vara full trottel då??
 
peteR1000 skrev:
2496714 Ja, det handlar om en massa teknik om du enbart skall gasa upp den på 2:an.
Testa "dutta" till på kopplingen runt 5000varv när du kör på 2:an ska du få se :tummenupp

Ja men va fan ja kan ju inte dutt tekniken :D

För mig lyfter den lika mkt på femman som på tvåan när jag försöker koppla dvs ett par dm :mad:

Min koppling kanske är slut :va

Aja nästa säsong ska det bara gå, men för satan jag har redan nu en sjuk abstinens hur ska jag överleva ett halvår till :confused:
 
peteR1000 skrev:
2496677 cykel? helt onödigt, jag kan inte cykla på bakhjulet alls. Ett tips att börja med är att prova dig fram lätt på första växeln. Kör på ettan upp till runt 7000varv, släpp av gas och ge snabbt ordentligt med gas igen. Framhjulet borde lyfta utan större problem. Gör det inte det så får du prova dig fram med lite mer gas vid påslaget. Då får du iaf känna lite hur det känns...OBS! skynda långsamt! D.v.s du kanske inte behöver dra fullt på gasen det första du gör, första växeln kan vara lite hetsig :näsblod
Balansen behöver du nog inte bry dig om i början, tippa åt sidorna kommer du inte att göra och slå över är inte riktigt lika lätt som man tror. Men bara för det ska du ändå vara försiktig

en 600:a är långt ifrån ultimat att öva bakhjulsåka med om man nu inte håller på och plågar hojen på första växeln. Man får varva utav helvete när man ska koppla upp den på 2:an. Lär man sig slanga ordentligt med en 600:a så kommer en litershoj vara rena barnleken.
Motard is the shit när det kommer till slangning!

:tummenupp Thanks. men är du säker på att det inte är så lätt att välta. jag skyller på dig om jag hamnar på sjukan. :tungan
 
Pizzabagarn skrev:
2496747 När man duttar.....skall det vara full trottel då??

Njae. Prova dig fram istället! Och kopplingsdutten ska INTE vara "helt indragen" och släppa rätt ut. Gasa-dra in kopplingen liite så motorvarvet ökar och släpp. Dvs det ska bara slira en aning. Du ger accelerationen en skjuts liksom när kopplingen greppar igen.
 
Pizzabagarn skrev:
2496747 När man duttar.....skall det vara full trottel då??

det finns säkert mängder med olika tekniker när det gäller detta. I början när jag lärde mig så drog jag sakta upp hojen i fart tills jag kände att det där lilla extra pulvret var på väg att komma ut, då fjuttar man till snabbt med kopplingen och ger mer gas. Du får testa hur mycket gas som krävs, fullgas kan va farligt innan du har kontroll över tekniken.

Anderzzon skrev:
2496748 Ja men va fan ja kan ju inte dutt tekniken :D

För mig lyfter den lika mkt på femman som på tvåan när jag försöker koppla dvs ett par dm :mad:

5:an är en rätt kass växel att testa koppla upp hojen på :D

Läs svar ovan...bara att öva öva!

Kawakex skrev:
2496763 :tummenupp Thanks. men är du säker på att det inte är så lätt att välta. jag skyller på dig om jag hamnar på sjukan. :tungan

hehe...har aldrig i min slangningskarriär varit nära på att välta åt sidorna iallafall. Man har faktiskt mer kontroll än vad man kan tro på slangen, tänk på att försöka sätta ner framhjulet relativ rakt bara så slipper du styrvobbel.

En annan grej som brukar inträffa är rädslan över att slå över så fort framhjulet lyfter och instinktivt släpper gasen, hojen åker då blixtfort ner i backen och har man otur hamnar "juvelerna" på tanken...nicht shööönt alls!
 
peteR1000 skrev:
2496883 det finns säkert mängder med olika tekniker när det gäller detta. I början när jag lärde mig så drog jag sakta upp hojen i fart tills jag kände att det där lilla extra pulvret var på väg att komma ut, då fjuttar man till snabbt med kopplingen och ger mer gas. Du får testa hur mycket gas som krävs, fullgas kan va farligt innan du har kontroll över tekniken.



5:an är en rätt kass växel att testa koppla upp hojen på :D

Läs svar ovan...bara att öva öva!



hehe...har aldrig i min slangningskarriär varit nära på att välta åt sidorna iallafall. Man har faktiskt mer kontroll än vad man kan tro på slangen, tänk på att försöka sätta ner framhjulet relativ rakt bara så slipper du styrvobbel.

En annan grej som brukar inträffa är rädslan över att slå över så fort framhjulet lyfter och instinktivt släpper gasen, hojen åker då blixtfort ner i backen och har man otur hamnar "juvelerna" på tanken...nicht shööönt alls!
Jaja det är ju inget jag behöver oroa mig för.:tuttar

kan nån säga mig hur man får in bilder i sitt garage?:va
 
Last edited:
Tack för svaren.....nu måste jag hem och öva :tummenupp

Hittills har jag bara gasat upp den på 1:an vilket är ganska enkelt.
Dock har jag en bit kvar till balanspunkten vilket gör att man måste gasa för att hålla cykeln uppe. Dags att ta det till nästa level, mao 2:ans växel.

Smygtränar på min mountainbike för balansträningens skull.
Där gör det inte lika mycket om man tappar hojen.
 
Last edited:
Föresten är det någon som vet om det är svårt att sälja hojen i oktober/november får veta då om jag får ett jobb i zimbabwe som sjuksköterska :nurse och behöver extra cash.:)
 
Kawakex skrev:
2496947 Föresten är det någon som vet om det är svårt att sälja hojen i oktober/november får veta då om jag får ett jobb i zimbabwe som sjuksköterska :nurse och behöver extra cash.:)

testa och inte för att jag är moderator men håll dig gärna till topic
 
Pizzabagarn skrev:
2496935 Tack för svaren.....nu måste jag hem och öva :tummenupp

Hittills har jag bara gasat upp den på 1:an vilket är ganska enkelt.
Dock har jag en bit kvar till balanspunkten vilket gör att man måste gasa för att hålla cykeln uppe. Dags att ta det till nästa level, mao 2:ans växel.

Smygtränar på min mountainbike för balansträningens skull.
Där gör det inte lika mycket om man tappar hojen.

Såg nu att du kör twinmotor...är lite osäker på hur dessa beter sig när det gäller slangning :va
 
peteR1000 skrev:
2497131 Såg nu att du kör twinmotor...är lite osäker på hur dessa beter sig när det gäller slangning :va

På 1:an så är det hur enkelt som helst om man hjälper till lite med ett ryck alternativt att man flyttar tyngdpunkten.

Har försökt stressa upp den på 2:an men inte fått till det (utan koppling alltså)

Tvi den som ger sig!

Dessutom har jag skaffat mig en gammal Yamaha TT 600 med däck för gata
som jag också skall öva på. Det blir nog den som jag skall lära mig att koppla upp den på för 1:an är så annorlunda utväxlad så jag knappt drar från en moppe :va ....men på 2:an finns det gött om vrid!!!
 
Last edited:
Pizzabagarn skrev:
2497136 På 1:an så är det hur enkelt som helst om man hjälper till lite med ett ryck alternativt att man flyttar tyngdpunkten.

Har försökt stressa upp den på 2:an men inte fått till det (utan koppling alltså)

Tvi den som ger sig!

Dessutom har jag skaffat mig en gammal Yamaha TT 600 med däck för gata
som jag också skall öva på. Det blir nog den som jag skall lära mig att koppla upp den på för 1:an är så annorlunda utväxlad så jag knappt drar från en moppe :va ....men på 2:an finns det gött om vrid!!!

haha :D gissar på att den borde komma upp rätt lätt på 2:an med ett lätt ryck plus gas. Min 660 är snuskigt enkel att få upp, nästan fuskigt :hihi

:rofl haha såg just nu din avatar, är det du som har målat? Nåt som har hänt eller?
 
Clic! skrev:
2148321 Jag må va gammal o dum men varför tycker ni att det är så förtvivlat viktigt att åka på bakhjulet? Rycka i styret, koppla upp den...Nånstans verkar det som "slangning" kommer före att ta sig igenom en kurvkombination snabbt o säkert på inlärningsschemat. Jag blir impad av en MotoGPräser som går på bakhjulet ur en böj på ren effekt och en förare som behärskar den, men allt fjantigt bakhjulsåkande o kopplingsryckande mellan rödljusen är banne mig patetiskt!

/Lasse
(kan inte åka på bakhjulet o har inget behov av att lära mig)
om du kunde slanga skulle du också åka på ett hjul mellan lysena
 
Pizzabagarn skrev:
2497136 På 1:an så är det hur enkelt som helst om man hjälper till lite med ett ryck alternativt att man flyttar tyngdpunkten.

Har försökt stressa upp den på 2:an men inte fått till det (utan koppling alltså)

Tvi den som ger sig!

Dessutom har jag skaffat mig en gammal Yamaha TT 600 med däck för gata
som jag också skall öva på. Det blir nog den som jag skall lära mig att koppla upp den på för 1:an är så annorlunda utväxlad så jag knappt drar från en moppe :va ....men på 2:an finns det gött om vrid!!!
Original får du nog slita som faan för att gasa upp den på 2:an.
 
peteR1000 skrev:
2497156 haha :D gissar på att den borde komma upp rätt lätt på 2:an med ett lätt ryck plus gas. Min 660 är snuskigt enkel att få upp, nästan fuskigt :hihi

:rofl haha såg just nu din avatar, är det du som har målat? Nåt som har hänt eller?

TT´n är en 83:a så det är inte jämförbart med din KTM. :gråta

En gång när jag övade på Tullinge Flygraka och framhjulet var på väg ner mot marken mot min vilja så kompenserade jag lite väl mycket på gasen vilket gjorde att jag för ett ögonblick var på väg att hoppa av cykeln.
Tydligen hade jag kommit upp rätt mycket, typ kl 11 och gjorde då nästan i brallan för jag hade inte lärt mig att kompensera med bromsen.

Utav detta fick jag inspiration till min avatar.
 
Pizzabagarn skrev:
2497178 TT´n är en 83:a så det är inte jämförbart med din KTM. :gråta

Ok, men det blir ju ändå en bra hoj att öva med :tummenupp

Pizzabagarn skrev:
2497178
En gång när jag övade på Tullinge Flygraka och framhjulet var på väg ner mot marken mot min vilja så kompenserade jag lite väl mycket på gasen vilket gjorde att jag för ett ögonblick var på väg att hoppa av cykeln.
Tydligen hade jag kommit upp rätt mycket, typ kl 11 och gjorde då nästan i brallan för jag hade inte lärt mig att kompensera med bromsen.

Utav detta fick jag inspiration till min avatar.

hehe...snyggt målat iaf :D funderar på att göra nåt snyggt själv :va
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top