Försök att undvika köpa motorcyklar från firmor som bara importerar hojar!

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Detta är bara min åsikt...
Firmor som bara importerar hojar är oftast oseriösa och bara ute efter snabba pengar.
Oftast så har hojarna manipulerade mätare, bristfälliga serviceböcker, samt varit kraschade m.m m.m. Och detta är verkligen sant, Dom tar hem hojarna i stora containers utan att ens ha sett hojarna. Hur ska man hinna gå genom dessa hojar och verkligen se så att dom är ok?
Att dom erbjuder 3 månaders garanti är väl ingen säkerhet att hojen inte har gått 4000 mil mer än vad det står på mätaren?
Oftast så har dom väldigt skabbiga lokaler med mekaniker som har noll kunskap.
Mitt råd är att lägga på några extra tusenlappar och köpa från en svensk återförsäljare och samtidigt stödja den svenska MC-industrin som går på tok för dåligt.
Säger det igen, det är enbart min åskit:gnissla
 
Även om det bara är din åsikt så vore det inte dumt att höra vad du baserar åsikten på. Egna erfarenheter, eller bara helt vanliga svenska fördomar?
 
Det finns jättefina privatimporterade motorcyklar som är intagna av seriösa personer.
Men när en firma tar in 20 motorcyklar i ett svep så kan du räkna med att dom inte går och provkör varje motorcykel och går genom dess historik.
1+1=2
 
Ska man vara helt ärlig så går det inte lita på svensk köpta heller...

Ingen går säker. Hoho.
 
Sen att motorcyklar är billigare i andra länder som Tyskland och Storbritannien från första början, med mer konkurrens på begagnadmarknaden kan ju inte göra det till en lönsam affär att importera till Sverige. Alla har ju "finaste Rettan i Sverige" och pris därefter på blocket.

Det finns minst tre Desmosedici RR till salu i UK, marknaden och konkurrensen är gigantisk, och motorcyklar är mycket vanligare där än här.
 
Last edited:
har blivit så pass vanligt med importerade hojar och detta är endast vad jag tror men skruvade mätare och kraschade hojar kanske är max 10-15% av alla hojar som kommer in, man ser ju flera med låga mil t.ex någon gsxr1000 k3 jag såg som hade gått 1200mil det känns nästan för lite för att vara sant men jag har även sett flera som gått runt 4000mil som dom tar hem.
 
Ja det kan som du skriver vara värt att hålla tungan rätt i mun vid hojköp, direktimport cyklar är ofta riskabelt.
Men att köpa svensksålt beg är ingen garanti för heder och ärlighet. Jag tittade på säkert 20 cyklar innan jag slog till och det är ju fantastiskt att nästan inga cyklar gått mer än 3-4 tusen mil oavsett ålder och antal ägare.
Tittade på en svensksåld 04 med 18 ägare som "garanterades" ha gått 1300mil,serviceboken hade kommit bort, jooda de va ju troligt. Min fråga är vilka hojtyper myglas det mest med? Sport, touring, Glidare, brukshojar.
Vilka erfarenheter har ni?
 
Sporthojar ska man väl va rätt försiktig med generellt. Dyra att äga och ofta i händerna unga förmågor med tveksam budget för underhåll och slangarkungambitioner lär många svensksålda plastraketer va rätt vissna under kåporna.
 
Jag litar inte på någon firma som massimporterar hojar.
Skulle jag köpa en importhoj så köper jag en som har blivit privatimporterad.
Sen vad det är för typ av hoj har nog inte så stor betydelse.
 
dom hojjar som "myglas" mest med är dom som kostar mest ... dvs Sporthojjar å Harleys , samma i bilbranchen , finns ingen jäääävel som tar hem en smälld gammal Opel från tyskand å fuskar ihop för snabba cash......

Samma gäller som alltid , sunt förnuft , låter det för bra så är det till 99% fuffens .... sen att importörerna kan ramla på fina objekt(marknaderna är betydligt större) och sälja billigare än "normalpris" på blocket är bara bra för konkurrensen
 
skillnad på import av en generalagent som står för garantier och dylikt på nya fordon och importerade beggade fordon med ibland tveksam historik
 
Dom ligger definitivt inte i en gammal lokal med 3 skiftnycklar och 4 skruvmejslar iaf.
Och oftast så har dom svenska importörerna registrerade telnr.
Vore det inte en prisfråga så skulle INGEN köpa import.
Fråga er själva varför:brynad
 
Fuskimporten hade kanske tagit slut om flertalet av de svenska mc handlarna slutat lägga minst 1000% på precis allt från till salu hojar och reservdelar med verkstadsbesök mm där man nu för tiden skyller på att man måste höja för att utlandet sänker hela tiden eller så surar man och lägger ner verksamheten !?.En egendomlig ekvation.Lite som att försöka sälja enkronor för en femma och inbilla köparen att det är fullt logiskt. :crash

För övrigt så spelar det knappast någon roll för stunden om hojen är svensksåld eller utlandsimporterad i en tid när mygel och fusk går före rykte och kvalitet oavsett var hojen sålts från början.Det som gäller är som vanligt en noga granskning av objektet innan köp.
 
Och vad kör du själv för hoj :peta

Alla hojar importeras mer eller mindre från Japan, Tyskland, Italien, Österrike, Usa.

Sen om hojen har rullat i ett annat land, jag bryr mig inte nämnvärt. Och vilken "svensk" handlare är INTE ute efter snabba pengar? Oftast är de så giriga i den svenska mc industrin så jag tycker importkonkurrensen skall applåderas :)(det vill säga de som plockar hit hojar från länder där hojarna har rullat efter ha lämnat sitt ursprungsland) Även om jag håller med att klåpare skall undvikas som jag även sett exempel på bland "svenska handlare"..
 
Last edited:
Jag fattar inte. Har du blivit blåst?

Varför orkar du annars sitta och reta upp dig på ting som torde vara allmänbildning 2012?

Sen får du allt komma med lite konkreta exempel på vem som är dålig och varför.
Svepande generaliseringar är sååå 2002.
 
Tur att dom svenska importörerna bedriver välgörenhet och skänker bort bågarna?

Med ditt resonemang kan man inte köpa en hoj begagnad varken den är svensksåld eller importerad. Konstigt jag tycks känna igen detta resonemang både från den marina branschen och från personbilssidan.
Dom som brukar skrika mest om sådana här frågor är ju bransch folk som får det tunnare i plånböckerna när svensson tröttnat på deras ocker priser och inser att samma varor i ett annat land kan handlas 30-40% billigare än vad den lokala nasaren försöker få.

Pirsa gud för internet och möjligheterna till att handla motorfordon och reservdelar från utlandet, Hade det inte funnits hade jag inte haft råd med båt,motorcyklar,bilar och snöskoter då dom svenska handlarna verkar tycka att alla fritidsintressen ska ruinera en.
 
Förr betydde svensk kvalitet just svensk kvalitet. För betydde import fiffel och båg,även i färsäkringsbolagens ögon. Grejen är att saker och ting ändras över tid. Svensk kvalitet ger inte jag mycket för numer och försäkringsbolagen har kommit in i matchen. Som jag ser det är det skitsamma av vem eller vad man köper om man inte har koll på läget, då bör man iallafall köpa nytt.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top