Försök att undvika köpa motorcyklar från firmor som bara importerar hojar!

Snälla du, jag generaliserar...
Jag vet själv om en person här på forumet som har en skitfin importerad Suzuki från -04!
Jag var själv och tittade på den och godkände den åt honom!
Om du nu är en lärare så borde du vara tillräckligt allmänbildad för att förstå att firmor som massimporterar hojar inte hinner gå igenom dom.
Dom tar oftast in en hög med skräp och hoppas på att dom håller i 3 månader... Det kallas för "snabba cash"
 
Snälla du, jag generaliserar...
Jag vet själv om en person här på forumet som har en skitfin importerad Suzuki från -04!
Jag var själv och tittade på den och godkände den åt honom!
Om du nu är en lärare så borde du vara tillräckligt allmänbildad för att förstå att firmor som massimporterar hojar inte hinner gå igenom dom.
Dom tar oftast in en hög med skräp och hoppas på att dom håller i 3 månader... Det kallas för "snabba cash"

Men snälla lilla vän, det är väl självklart att du generaliserar för det gör man när man inte har belägg för det man säger. Jag är tillräckligt allmänbildad för att förstå att det inte krävs en raketforskare för att gå igenom en hoj. Hur noga gjorde du arbetet när du "godkände" hojen åt din polare? Lämnade du garanti på godkännandet? Jag hoppas du lämnade 5 års garanti för annars är du ju inte ett dugg bättre än de som massimporterar hojar.

Ärligt talat, hur lång tid tar det att gå igenom 20 hojar för att sälja? Hur noga går de som köper svensksålda begagnade hojar igenom dem? Inte ett dugg bättre påstår min allmänbildning - har du bevis för nåt annat: låt höra.
 
Varför försvarar du importerade hojar så hårt???
Du förstår att det är väldigt skumt va?
Sen så är det här ett mc-forum. Jag har kört sporthoj i 15 år... Jag har haft allt mellan himmel och jord på 2 hjul:7peta
Tro mig när jag säger att ingenting passerar mina ögon när det kommer till motorcyklar, och det är just vad detta handlar om... Motorcyklar. Du har tydligen inte alls någon erfarenhet av motorcyklar, för det märks verkligen när du skriver. Du försvarar import men du säger inte varför. Du har hakat upp dig på att jag inte har belägg... Här har du lite belägg,,, Varför är 50 % av alla serviceböckerna på importhojar borttappade eller ofullständiga?
Varför matchar inte kåporna originalfärgsättningen i många fall?
Anledningen till att du försvarar import är för att du inte kan något om motorcyklar och därmed inte finna felen.
 
Varför försvarar du importerade hojar så hårt???
Du förstår att det är väldigt skumt va?
Sen så är det här ett mc-forum. Jag har kört sporthoj i 15 år... Jag har haft allt mellan himmel och jord på 2 hjul:7peta
Tro mig när jag säger att ingenting passerar mina ögon när det kommer till motorcyklar, och det är just vad detta handlar om... Motorcyklar. Du har tydligen inte alls någon erfarenhet av motorcyklar, för det märks verkligen när du skriver. Du försvarar import men du säger inte varför. Du har hakat upp dig på att jag inte har belägg... Här har du lite belägg,,, Varför är 50 % av alla serviceböckerna på importhojar borttappade eller ofullständiga?
Varför matchar inte kåporna originalfärgsättningen i många fall?
Anledningen till att du försvarar import är för att du inte kan något om motorcyklar och därmed inte finna felen.

Skärp dig. Men det är klassiskt, när man inte har argument angriper man de man debatterar med.

Jag har kört sporthoj i sju år (hälften så lång tid som du ungefär) och sysslat med roadracing och supermoto sedan 2007, både kört och jobbat som funkis och arrangör, så nog har jag sett, kört och skruvat med hojar i alla möjliga skick.

Att generalisera innebär att majoriteten av alla företag som importerar hojar i större skala är skojare och bedragare. Jag säger att när du säger så snackar du skit. Och du har onekligen inte presenterat några bevis för att jag har fel.

"Varför är 50 % av alla serviceböckerna på importhojar borttappade eller ofullständiga?
Varför matchar inte kåporna originalfärgsättningen i många fall?"


Visste du att 86% av all statistik är påhittad? (ja, jag hittade på en siffra, precis som du). I många fall matchar inte färgsättningen, är det alla fyra fallen du har sett eller? Du har fortfarande inte svarat på om majoriteten av alla massimportörer kollar hojarna sämre än de som köper stora mängder begagnade svensksålda hojar. Om de kollar hojarna lika lite så är det ju lika säkert att köpa en massimporterad som en svensksåld. Jag försvarar inte importhojar, jag bara ser till att de som är nya och läser på forumet lär sig starta sin bullshit-detector innan de köper allt som alla säger.

Som sagt, skärp dig. Ska man smutskasta en hel branch ska man nog ha lite att komma med.
 
Nej jag hittar inte på rookie:)
Jag gör en lång historia väldigt kort så att även du förstår... Fortfarande tror jag dock inte att du ens kan "köra hoj" Du tror att detta är ett examensprov och redan där du lost =(
Låt mig påminna dig igen. Detta är ett mc-forum och ingen debatt. Att prata hjälper inte dig nu.
Import är billigare i inköp för konsumenten, Det saknas i väldigt många fall historik på motorcykeln (historik är alltid bra att ha) Hojarna skeppas över i stooooora containers året runt, kan bli 20 minusgrader ibland = inte bra för motorcykeln. Man slår i billig olja innan man leverar dom till utlandet= inte bra för motorcykeln.
Man skiter i att åtgärda eventuella fel på motorcykeln, då säljaren tänker.. äh hojen ska ju till sverige, dom kommer inte ringa tillbaka och klaga= inte bra för importör eller konsument av motorcykeln.
Utan att hitta på nu så är 7 av 10 importfirmor INTE auktoriserade verkstäder för dom märkena dom tar in= inte bra för motorcykeln eller konsumenten. Mekanikerna behöver inte gå några kurser alls. Shit det blev ju en lång historia detta. Men lärare gillar ju att läsa mycket och göra lite i praktiken. Så detta passar dig perfekt:tummenupp
 
Last edited:
En servicebok säger väldigt lite om en motorcykel egentligen. I bilen förvarar man ofta serviceboken i handskfacket, men så är knappast fallet med en servicebok till en motorcykel. Det är nog väldigt lätt att de läggs undan och försvinner efter ett par år tillsammans med instruktionsböckerna och annat som följt med hojen sedan ny.

Det kvittar helt och håller om jag skulle köpa en import eller svensk såld hoj. Äger idag två bilar som båda importerats från Tyskland. Visserligen privatimporter och visst är historiken svårare att spåra för att inte säga omöjlig i många fall. Men det finns inget som säger att allt går att spåra på en bil som sålts i Sverige. Efter ett par år brukar ägarna serva bilarna på egen hand eller anlita någon mindre verkstad. Det är ju inte så att det är helt enkelt att få reda på allt som hänt med en bil som ursprungligen sålts i Sverige heller. Man kan få fram besiktningspapper och delar av service historiken men sen då? Finns firmor här som specialiserat sig på att skruva mätare. Vad säger att ägarna skruvat tillbaka mätare mellan service och besiktningar för att hålla nere miltalen på exklusivare bilar. De är så välbyggda att det inte märks. På en hoj kan man med fördel byta ut slitdelar som avslöjar motorcyklarnas verkliga körsträcka.

Man får studera varje enskilda objekt som unikt oavsett om det är import eller svensk sålt. Ändå kommer man att finna saker som tidigare ägare försökt dölja. Däri ligger risken att köpa begagnat.
 
Nu pratar jag inte om privatimport, nu pratar jag om firmor som sysslar med massimport.
Som tar hem en jävla massa skit i stöten och hoppas på att dom ska hålla i 3 månader.
Visst någon växellåda rasar då och då med det tjänas in om 3 av hojarna håller.
Jag blir så jävla äcklad när jag ser hur vissa firmor får in Ducati efter Ducati dagligen och nästan alla har gått lika långt trots att årsmodellerna skiljer på alla.
VFR efter VFR kommer in och det är exakts samma där lika miltal på olika årsmodeller.
Ring säljaren och försök och pruta... Här kommer svaret om säljaren tänker högt= nej köper inte du den här hojen så finns det fullt med andra idioter som inte fattar ett skit som kommer att köpa den istället.
 
Ska du köpa nytt så tycker jag att du ska betala 92900 :- istället för 84900:-
Den svensksålda hojen har mycket bättre andrahandsvärde och 5 års garanti! Det väger väldigt tungt.
Tveka inte en sekund. Satsa på den svensksålda.

Det finns inga hojar som har 5 års garanti när du köper dom som jag ser det.
Då skulle servicen i 5 år ingå i inköpspriset.
Eftersom 5 års garantin förutsätter att du varje år gör en tilläggsgarantibetalning i form av service hos den du köpt den av eller annan märkessäljare.
För de flesta klarar inte av att byta olja och filter själva. Eller hur?
 
Så sidimporterade hojar fraktas i stora containrar där det kan bli 20 minusgrader och då går dem sönder?

Hur fraktas då av generalagenten importerade hojar? Lyxkryssare med luftkonditionering och bubbelpol? Förstaklass på SAS? Inte konstigt dem är så dyra isåfall :va
 
Om du nu är en lärare så borde du vara tillräckligt allmänbildad för att förstå att firmor som massimporterar hojar inte hinner gå igenom dom.
Dom tar oftast in en hög med skräp och hoppas på att dom håller i 3 månader... Det kallas för "snabba cash"
Lite undringar: Det klagas en hel del på svenska firmor här på forumet också, mängder med trådar. Det är kanske lika bra att INTE köpa hoj enligt SH?
Sidoimportörer är ute efter snabba cash, till skillnad ifrån de som handlar med hojar ifrån svenska generalagenten som sysslar med ideell icke vinstdrivande verksamhet. Får man MedMera-rabatt också?

Jag har bytt in tre hojar till firmor här i Sverige, samma eftermiddag är de ute till försäljning. Min ena hoj var t.o.m. såld innan de fick in den. Även om detta är seriösa firmor så kan de väl inte mer än också hoppas på att de inte rasar efter tre månader för någon större genomgång på hojarna gjordes inte i två av dessa fallen. I det tredje fallet vet jag inte, jag tror de gjorde en service innan de sålde den. Det var iaf. dags för service. Samma resonemang när jag hjälpte grannen att köpa en en två år gammal hoj av en handlare, han lyckades förhandla sig till en service på köpet vilket innebär att den INTE var genomgången något speciellt innan försäljningen. Dessutom rasade lådan redan efter 100 mil då ett känt modellproblem inte var åtgärdat. Vad är det enligt dig som SD-handlare gör i form av genomgång innan försäljning?

Varför går det att sälja sidoimporterade hojar? Troligen för att efterfrågan finns och att priset blir lägre.
 
Last edited:
Nej jag hittar inte på rookie:)
Import är billigare i inköp för konsumenten, Det saknas i väldigt många fall historik på motorcykeln (historik är alltid bra att ha) Hojarna skeppas över i stooooora containers året runt, kan bli 20 minusgrader ibland = inte bra för motorcykeln. Man slår i billig olja innan man leverar dom till utlandet= inte bra för motorcykeln.
Man skiter i att åtgärda eventuella fel på motorcykeln, då säljaren tänker.. äh hojen ska ju till sverige, dom kommer inte ringa tillbaka och klaga= inte bra för importör eller konsument av motorcykeln.
Utan att hitta på nu så är 7 av 10 importfirmor INTE auktoriserade verkstäder för dom märkena dom tar in= inte bra för motorcykeln eller konsumenten. Mekanikerna behöver inte gå några kurser alls. Shit det blev ju en lång historia detta. Men lärare gillar ju att läsa mycket och göra lite i praktiken. Så detta passar dig perfekt:tummenupp

Men herregud, i en container så är dom ju skyddade från vind, vatten och salt m.m.
Att det blir minusgrader är ju ingen fara så länge man inte startar hojen, iaf. inte med 10w40 och liknande. Som att en bil aldrig förvaras och startas utomhus på vintern?

Att hojarna eventuellt inte fixas till innan dom skeppas spelar ju ingen roll om handlarna i Sverige kan göra det, vilket dom förhoppningsvis gör, annars är det ju rätt dåligt för deras business om dom säljer något trasigt varje gång.
Alla är kanske inte ärliga men majoriteten av säljarna har väl ändå ett samvete.

Häller dom i "kass" olja så är det ju inte så himla farligt så länge man inte kör vidare på det, man kan ju lika gärna skeppa hojen utan olja och bensin.

Att auktoriserade handlare inte sidoimporterar hojar är ju för att generalagenterna kollar snett på sådant och butiken kan bli av med märket.
 
Last edited:
Så sidimporterade hojar fraktas i stora containrar där det kan bli 20 minusgrader och då går dem sönder?

Hur fraktas då av generalagenten importerade hojar? Lyxkryssare med luftkonditionering och bubbelpol? Förstaklass på SAS? Inte konstigt dem är så dyra isåfall :va

Varje hoj har ju varsin hytt på lyxkryssare fattaru väl? :mad:
 
Om du nu är en lärare så borde du vara tillräckligt allmänbildad för att förstå att firmor som massimporterar hojar inte hinner gå igenom dom.

Eftersom du inte är lärare så är du förlåten för ditt generaliserande.

Vad säger att en importör inte skulle hinna gå igenom hojar?
Ett ombud i England som gör jobbet kostar inte många tusingar per hoj.

Det görs ju hela tiden när båtar importeras så det är klart att det fungerar med andra fordon.
 
Dom kommer i kartonger med frigolit och skyddsplast, Vätskor ej påfyllda ens.
Kul med kommentarer från folk som inte kan ett skit om import men ändå måste yttra sig.
 
Så sidimporterade hojar fraktas i stora containrar där det kan bli 20 minusgrader och då går dem sönder?

Hur fraktas då av generalagenten importerade hojar? Lyxkryssare med luftkonditionering och bubbelpol? Förstaklass på SAS? Inte konstigt dem är så dyra isåfall :va

fortfarande en jääävla skillnad på NYA hojjar från fabrik och BEGAGNADE , nya hojjar skeppas i lådor och skruvas ihop i importlandet ofta UTAN vätskor och annat som kan börja läcka i containern.
sen att en beggad med endast vatten i kylsystemet (som ofta är om den rullat på sydligare breddgrader) så fryser den sönder vid -20 ... tror knappast importören/exportören kollar frostskyddet på en beggad Gixxer som han säljer/köper för 15 papp
 
Till TS, jag håller med Imaster trots att jag har kört hoj i 20 år, jag kan hojar och hur man meckar med dom, har byggt en hoj från grunden (har två vinstpokaler från årets bästa bygge, en från Sverige och en från England)! Jag antar att du ville ha meriter innan du pratar med någon!

MC är maskiner, dom går inte sönder med en omgång sämre olja i dom (definiera sämre, billigare kanske). Även -20 klarar dom, fryser något sönder så syns det! Import är och förblir en billigare alternativ för konsumenten inget annat! Vid köp av fordon har man undersöknings plikt, varför tror du det är så? Det har kommit till för att folk generellt ska ta konsekvensen av sitt eget handlande och inte skylla på någon annan när deras beslut biter dom i arslet!
Mitt råd till dig är att sluta garantera för att dina fordonsbesiktningar är vettiga, du kommer förr eller senare att missa något du med!!!
När det gäller din statistik siffror så ska du veta att det skulle ta hela 30 minuter att få en firma (bil eller mc) att stämpla boken där stämplarna saknas, föresten det kostar 300-400 kr att göra en egen stämpel (eller kollar du upp att det finn en firma bakom varje eller om dom finns att dom faktiskt har gjort servicen).

För att summera, titta ordentligt på objektet, bilda dig egen uppfattning och slå till, har du missat något så är det ditt eget fel!

Ingen firma vill ha dåligt rykte och i all ärlighet det finns inte extrema pengar att tjäna i mc fiffel branschen! Bil branschen har desto större marknad och högre priser!
 
Dom kommer i kartonger med frigolit och skyddsplast, Vätskor ej påfyllda ens.
Kul med kommentarer från folk som inte kan ett skit om import men ändå måste yttra sig.

Och begagnatimporterade hojar ligger på hög i en container eller? Lite skyddsplast och frigolit för att hålla värsta fukten borta kan nog dom flesta kosta på sig.
 
Last edited:
Startar man en sån här tråd så:

1. Har man antingen blivit rejält blåst.
2. Jobbar/äger man (på) en firma som kränger sv-sålda hojjar och är bitter.

Om du bevisligen blivit blåst, så harkla upp firmanamnet för böveln, annars ter sig din tråd bara jävligt märklig.

Är du bara en bitter mc-handlare så är du en tönt.
 
Men ALLA kan inte skruva som du!
ALLA har inte den kunskapen du har... Kan man skruva så kan man köpa en krashad hoj med en rasad motor.
Men denna tråd riktar sig till vanliga dödliga motorcyklister som inte har den enorma kunskapen du har.
Jag vill inte att mina mc-bröder ska bli lurade av oseriösa importörer. Är man inte insatt i motorcyklar så kan man väldigt lätt bli lurad.
 
WOW har du kört i 15 år o är expert på mc, jag som har kört i över 30 år måste ju då vara SUPEREXPERT o då är jag ju bätre än dej, så jag säger med min 30 åriga SUPEREXPERT kompetens att du prater bullshit. förklara gärna detta lite närmare.. hur kan det bli minus 20 grader i containern om den kommer från sydliga breddgrader, är det kylcontainer ????? eller är det den specifika container som kommer hem som råkar komma precis en av dom dagar det så kallt i sverige du menar. det finns många som har sina hojar i kallförråd på vintaren, då går dom sönder o dom får köpa nya (importerade från sydligare bredgrader) på våren. billig olja va menar du med det?? min race hoj går på olja från biltema, det altså bara skit o den rasar närsom. HMMM konstigt den har hållt i så många år. o din kompetens säger dej att bara serviceboken finns o är stämplad då är hojen pedant sköt, wake upp om du bara viste hur många som stämplar sin egen servicebok.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top