Försäkrings jävlar! Ny klassindelning fr.om nästa år!

benkar skrev:
Jag, och min sura gamla VTR -99 , kostar 14.000 kr/år att hel(års-försäkra) Tar jag och skaffar mig tex en Mille R -99 kostar det 16.000 kr. Tar jag mig an en Mille R -01 kostar det 19.000 kr/år Och slår jag på stort och skaffar mig en Mille RSV -03 kostar det 32.000 kr/år.
/B

Jaja, men när ska du ta och skaffa en riktig hoj med fyra cylindrar?
Försäkringen är uppenbarligen inte ett skäl till att åka tung och trött hoj längre hör jag.

Victor skrev:
Visst resonerar du rätt benkar men jag tror itne att du kommer att få lägre premie för det. Däremot kommer andra med värre hojar att få högre premier.

I mina ögon är det helt klart att det ska "grupperas enligt olycksrisk". Men jag tycker ändå att bolagens bedömning av premier är som att stoppa upp fingret i luften för att känna efter vart vinden blåser.
Jag har en hoj med hyffsade egenskaper och mjukt gummi runtom, bara 80 hästar. Kamrater runt mig kan åka med mera potenta maskiner, och jag har häng hela tiden. Varför ska jag då skaffa en 160hk+ hoj, egentligen, när skillnaden i själva åkandet på allmän väg inte är så stort. Klart jag är avundsjuk när de lyfter framhjulet i 100+. Men är det poängen med hojåkandet?

X-Expert skrev:
Men är det poängen med hojåkandet?

För vissa är det just det. Och det är väl bra om ni på lite svagare Kl. 7-hojar inte känner att ni får betala andras olyckor.
Men samtigt kan man inte dra upp alltförsnäva kriterier när det gäller olika grupper. En försäkring är ju tänkt att fungera i ett kollektiv. Annars kan alla åka med bara trafik och betala sina egna skador.

zilver skrev:
kostar nog ingenting att åka fast utan förasäkring. men att äga en påställd mc utan att han en försäkring..........hmmmm inte skulle jag vilja öppna det brevet som kommer från trafikförsäkringsföreningen efter två/tre månader

Det blir mycket pengar rätt fort. När jag köpte min 600 och registrerade den i finland glömde jag att skicka in plåtarna här i sverige, efter två månader kom en räkning på 8000kr :huvet Efter att skickat ett kilo papper till fordons registreringen bla. på att jag faktist hade haft försäkring (finskt bolag) så sänkte dom det till 600kr..

(edit: ja, dom tog över 100kr/dag)

Tänk positivt hojåkare, nu har vi ju något roligt att skriva om under vinterhalvåret! :banana

Last edited:
Victor skrev:
Jaja, men när ska du ta och skaffa en riktig hoj med fyra cylindrar?
Försäkringen är uppenbarligen inte ett skäl till att åka tung och trött hoj längre hör jag.

Om man behöver 4 cylindrar för att hävda sig... så är det DITT problem... :rolleyes:

Du har inte ens läst mitt inlägg, där det ganska klart står att äldre hojar med mindre effekt har lägre premie. Läs om, gör om din kommentar...

Har du fått spelet nu när du lämnat storstaden?

/B

Victor skrev:
Visst resonerar du rätt benkar men jag tror itne att du kommer att få lägre premie för det. Däremot kommer andra med värre hojar att få högre premier.
Precis som det ska vara! De med dyrast hojar och som klotar oftast ska betala mest!

Victor skrev:
Annars kan alla åka med bara trafik och betala sina egna skador.

Och var är problemet, egentligen? Vi kanske förväntar oss en 110% ersättning på det vi skrotat? Och vi blir jävligt besvikna när vi inte får det.
Har vi missat något? Kanske vi behöver tänka en gång till, vi hade nog otur första gången när vi försökte.

X-Expert skrev:
Har vi missat något? Kanske vi behöver tänka en gång till, vi hade nog otur första gången när vi försökte.

Sånt händer mig hela tiden så det vore kanske inte så konstigt om det är så.

Fast ändå, när man har en försäkring betalar man till ett kollektiv som fördelar pengarna(-minus sina egna avgifter(som borde med råge täckas av inkomsterna allt kapital ger)) till de som drabbas av en olycka.
Det som är konstigt är att nästan alla andra sakförsäkringar verkar fungera helt problemfritt. Det verkar vara väldigt ovanligt att folk klagar över sina villahemförs.
Vad beror det på, för sånna kan kosta en massa flis oxå.

Victor skrev:
Sånt händer mig hela tiden så det vore kanske inte så konstigt om det är så.

Fast ändå, när man har en försäkring betalar man till ett kollektiv som fördelar pengarna(-minus sina egna avgifter(som borde med råge täckas av inkomsterna allt kapital ger)) till de som drabbas av en olycka.
Det som är konstigt är att nästan alla andra sakförsäkringar verkar fungera helt problemfritt. Det verkar vara väldigt ovanligt att folk klagar över sina villahemförs.
Vad beror det på, för sånna kan kosta en massa flis oxå.

Jag ska försöka ta oss tillbaka till tråden, Att kollektivt bekosta händelser via försäkring är OK, vi har bland annat vår sjukvård där. Där hamnar , ursäkta nu, "vurpoffren", i vart fall de som överlevde, andra hamnar någon annanstans. Detta betalar vi via skattepengar. Inga problem. Men det irriterar mig att jag ska ska betala delar av detta via hojjarnas försäkringspremie, när de själva tyckte att de var balla. När hojåkare sedan "extremar" sig, borde det belasta deras egen plånbok (läs försäkring) ser jag inget fel i.

Last edited:
litet tipps, sälj hojarna till någon ni litar på för en krona köp tillbaka den dagen efter och teckna en ny försäkring nu i år innan det nya klassningssystemet träder i kraft. Då har man juh åtminstånde 1år till med nuvarande priser.... :tummenupp

känner att ni får betala andras olyckor.
En försäkring är ju tänkt att fungera i ett kollektiv. Annars kan alla åka med bara trafik och betala sina egna skador.[/QUOTE]

Jag tycker att de fungerar dåligt, jag menar ska jag pröjsa 7000 extra för att nån gillar o leka för att sedan krascha och ta ut de på sin försäkring ?

Som premierna är nu kanske de vore bäst o pröjsa bågen själv o ta försäkringspengarna till o reparera bågen ifall man klotar..
//D

Slappa skrev:
känner att ni får betala andras olyckor.
En försäkring är ju tänkt att fungera i ett kollektiv. Annars kan alla åka med bara trafik och betala sina egna skador.

Jag tycker att de fungerar dåligt, jag menar ska jag pröjsa 7000 extra för att nån gillar o leka för att sedan krascha och ta ut de på sin försäkring ?

Som premierna är nu kanske de vore bäst o pröjsa bågen själv o ta försäkringspengarna till o reparera bågen ifall man klotar..

Precis vad jag alltid ansett. Har man 46 000 i helförsäkring och tar en sådan så tror man ju verkligen att man kommer att ha nytta av den. Sätter man istället 30 av dessa i en aktiefond varje år så lär det stora flertalet ha ganska duktigt med pengar efter ett tag. Tillräckligt för att täcka en ny hoj inom ett par år. Men med mina 2 000 om året för hel / halvår så är det inte så mycket att tveka om.

Jag fick min för året som gått. 1034 kr + 325 kr i garageförsäkring. :tummenupp

#Olsson# skrev:
Jag har dålig koll men det finns ju extremt starka lagar för "öppen" "fri" handel etc. Sedan finns det såklart undantag på en massa olika områden. Frågan kanske är - vill ett utlänkskt bolag sälja till en utlänsk-reggad hoj? Är de skyldiga att sälja en föräkring om man vill köpa?

Som försäkringsläget ser ut i Sverige i dag, så är det läge att göra en seriös undersökning om hur lagen förhåller sig till att försäkra en svenskägd hoj i ett utländskt bolag. Vad tror ni om att ett ett antal medlemmar här på sporthoj, gör en gemensam förfrågan på att teckna försäkring i ett lämpligt utländskt bolag?? Om vi blir många så kanske det kan påverka priset positivt för våran del. Dessutom så kan det påskynda processen med en etablering av utländska bolag i sverige.

Vart ska jag vända mig, med frågan om hur lagen förhåller sig till att försäkra en svenskägd hoj i ett utländskt bolag??? Möjligtvis Vägvärket???

(Jag har överskottseneri för att jag p.g.a. Brutet knä inte får köra hoj just nu!)

Jocke K skrev:
Som försäkringsläget ser ut i Sverige i dag, så är det läge att göra en seriös undersökning om hur lagen förhåller sig till att försäkra en svenskägd hoj i ett utländskt bolag. Vad tror ni om att ett ett antal medlemmar här på sporthoj, gör en gemensam förfrågan på att teckna försäkring i ett lämpligt utländskt bolag?? Om vi blir många så kanske det kan påverka priset positivt för våran del. Dessutom så kan det påskynda processen med en etablering av utländska bolag i sverige.

Det där lät ju riktigt bra, om de bara funkade men vem säger att de inte gör de.
Måste bli ett stopp på försäkringstjuvarna, polaren ger lika mycket för sin motard som jag ger för min szr o då bor ingen av oss i nån storstad :4skrika
//D

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...