Försäkrings jävlar! Ny klassindelning fr.om nästa år!

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
:4skrika Nu kanske alla ens planer går i stöpet med ny hoj! , ringde till Folksam som är för mig den billigaste jag hittat, och Kollade varför min hoj skulle kosta 474 kr/mån i avställningsförsäkring! Fick bara svaret att det är uträknat på stöldbegärlighet, var man bor osv..

Sen berättade han att jag inte BEHÖVDE ha den, MEN om jag tog bort den så skulle jag komma in i den nya klassindelningen direkt när jag tecknade om, d.v.s KLASS 11!!! :mad:
De ska alltså dela upp hojarna i 11 klasser och alla vi med sporthojar kommer upp i en ÄNNU enligt honom mycket dyrare klass! Halvförsäkring runt 20-25 papp om året spekulerade han i :3freak ...
vad en helförsäkring kommer att kosta vågar man fan inte tänka på!

Yamaha DT50 kanske blir något man har råd att försäkra....

Kongo skrev:
:4skrika Nu kanske alla ens planer går i stöpet med ny hoj! , ringde till Folksam som är för mig den billigaste jag hittat, och Kollade varför min hoj skulle kosta 474 kr/mån i avställningsförsäkring! Fick bara svaret att det är uträknat på stöldbegärlighet, var man bor osv..

Sen berättade han att jag inte BEHÖVDE ha den, MEN om jag tog bort den så skulle jag komma in i den nya klassindelningen direkt när jag tecknade om, d.v.s KLASS 11!!! :mad:
De ska alltså dela upp hojarna i 11 klasser och alla vi med sporthojar kommer upp i en ÄNNU enligt honom mycket dyrare klass! Halvförsäkring runt 20-25 papp om året spekulerade han i :3freak ...

Hmm, verkar inte så kul :död
Men 20000-25000 verkar lite mycket, vad fick du ge innan för liknande försäkring ?

Det enda alternativet nästa sommar kanske blir en XT600 alltså, 20000kr tänkte jag absolut inte ge när man är fattig student...

Inte kul att äga en R1 eller GSX1000 nästa år alltså...

Då kommer beg.priserna säkert att störtdyka !

Jag skulle betalat halvförsäkring á 29.000 redan i år hos Folksam, jag har trafik nu. Vet någon hur det kommer påverkas? Jag har mailat dem redan med frågan.

Dessa jävla premier gör en galen.. Hmmm ska man starta ett eget försäkringsbolag kanske?? Dom verkar ju gå med vinnst hur dom än gör... Kan va en lönande affär för oss hojåkare..:)

Folksams svar idag:
FOLKSAM skrev:
Hej Markus
Du behöver inte ha någon "garageförsäkring" när du ställer av din MC
eftersom det är en trafikförsäkring du har idag. Din MC blir oförsäkrad när
du ställer av och när du ställer på igen så blir det en trafikförsäkring
igen precis som du har nu.

Mattiaz skrev:
Va skönt det känns att man sålt hojen för några veckor sedan då :brinnerup
Nu hojlös tills våren

23-26 Juni: MotoGp i Assen

22-25 Juli: MC-dagarna i Västervik

21 Augusti: Knutters i Kisa

18 September: 2 veckors dykning i Karibien

18 November: Rammstein i globen

20 december: Könsbyte

Jaha då får det väl bli endast trafikförsäkring nästa år :mad:

JB

Last edited:
print_screen skrev:
Dessa jävla premier gör en galen.. Hmmm ska man starta ett eget försäkringsbolag kanske?? Dom verkar ju gå med vinnst hur dom än gör... Kan va en lönande affär för oss hojåkare..:)
Hoppas du har råd ifall det är några som klotar i början av säsongen.
Jäkligt trist att det går upp ännu mer, kommer även moderaterna få igenom sitt förslag att försäkringsbolagen ska betala alla sjukhusbesök så kommer trafikförsäkringen även skena iväg! :kocko

print_screen skrev:

Med tanke på att försäkringsbolagen än så länge går back på klass 7 så tror jag inte att din ide är så smart. :(

Kongo skrev:

men varför är försäkringarna så dyra då tro :va
säger sig juh självt att dom måste få in mer pengar än vad dom betalar ut...
skyll på alla hormonstinna idioter som kör över sin begränsning istället

Kongo skrev:

Hur länge kan man boka försäkring med det systemet som finns nu? Om man skaffar försäkring nu så kommer man väl ha de nästa år också? Alltså för samma priset..

Markus skrev:
Folksams svar idag:Hej Markus
Du behöver inte ha någon "garageförsäkring" när du ställer av din MC
eftersom det är en trafikförsäkring du har idag. Din MC blir oförsäkrad när
du ställer av och när du ställer på igen så blir det en trafikförsäkring
igen precis som du har nu.
Precis , Du BEHÖVER ingen garage försäkring enligt lag, MEN Om den blir stulen står du ju där.. Men det fula är att om du inte har någon garageförsäkring och ska ställa på så blir det ett nytecknande, alltså rätt upp i klass elva... Han som jag pratade med var faktiskt schysst nog att varna mig om det!

Kongo skrev:
Precis , Du BEHÖVER ingen garage försäkring enligt lag, MEN Om den blir stulen står du ju där.. Men det fula är att om du inte har någon garageförsäkring och ska ställa på så blir det ett nytecknande, alltså rätt upp i klass elva... Han som jag pratade med var faktiskt schysst nog att varna mig om det!

Jag tror inte det stämmer:

Markus (envis kund som skickar många mail) skrev:
Hej Inger.

Ingen ny klassindelning på motorcykeln pga att den varit avställd alltså?

Fick detta till svar:

FOLKSAM skrev:
Hej igen
Nej, det blir ingen ny klassindelning för att man ställer av MC:n.
Med vänlig hälsning
Folksam

Svart på vitt som jag ser det.

Kongo skrev:

Alltså skaffar man en årsförsäkring redan nu. Det gjorde jag. 1800 kr helåret för en halvförsäkring. :D
Efter nästa säsong är det bara att överge gatåkat och bli rundningsmärke i ERF-serien. Det finns redan många sådana....

Kongo skrev:

Vet du hur stor höjningen är i procent jämfört med nuvarande klass 7??

:D jag fick i dagarna sänkt min premie..... :D
Fick tillbaka 2kr på min he/hel försäkring.... Eftersom de inte betalar ut belopp under 50kr så behöll dom mina 2 spänn..... :mad:

Jag hamnar nu på svindlande 2505 kr helförsäkrat/helår.....Hos TryggHansa.

Detta med en hoj (som enligt fabriksuppgift) avverkar 0-100 på 2,8sek.....

Knepet? Har jag uppgivit att jag är 150år?

Nej, jag har svalt min stolthet & kör med en FZR1000 -87......
Den har grymt bra prestanda 0-160, men toppar endats 250....får börja sega lite redan vid 225 men då jag helst kör på kurviga 70 å 90 vägar är det heeelt ok....

Varför lägga 100000 på en hoj + 25000 på försäkring + driftkostnaderna?.....

Man får inga brudar för att man kör en R1:a......:-)

Last edited:
Markus skrev:
Jag tror inte det stämmer:

Fick detta till svar:

Hej igen
Nej, det blir ingen ny klassindelning för att man ställer av MC:n.
Med vänlig hälsning
Folksam

Svart på vitt som jag ser det.
Nä, inte om du STÄLLER AV, men om du väljer att inte ha någon garageförsäkring alls, DÅ räknar dom det som nytecknande... du får då samma beräkningsgrund som innan MEN om de ändrar hojens klass så åker du likt förbenat upp....

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti