Försäkringar på min stackars cykel

Fabbe, hur gammal är du? Är du under 25 så tycker jag själv att det är relativt "bra" priser du har fått från vanliga Folksam försäkringen och Trygghansa upp till halvförsäkring. Din hoj tillhör bland det värsta som man kan uppbringa om vi bortser från Desmosedici och 1098R. Så visst kostar det.

Billigaste trafikförsäkringen som jag hittade till min Superduke -06 ligger på 18000 genom folksam. Billigaste halvförsäkringen 45000 kr. Jag har garage, Abus värsting feting kätting och feting skivbromslås, och en bil som står framför hojen. Ända sättet för bovarna att ta hojen är genom att släpa upp dem över bilen, och då måste dem hinna att bryta upp garaget, bryta upp låsen och få ut hojen på något sätt förbi en blockande bil innan jag vaknar och slår ihjäl dem. Jag sover väldigt lätt, och vaknar snabbt över minsta lilla ljud. Så det är snabba puckar som gäller för dem. Garaget är dessutom 3 meter från mitt sovrum, så hallå liksom. Ändå är skillnaden mellan trafik och halv nästan 30000kr. Skrattretande. Jag ställer förövrigt aldrig hojen där jag inte kan se den.

Tror jag ska ringa runt idag till olika försäkringsbolag och kolla upp nya priser.
Dom går ju ändå bara efter statestik och papper när de sätter premierna. Det kvittar dem om du skulle dra hela den storyn för dem, för de skiter i vilket. Det enda de bryr sig om är om den står inlåst eller inte.

Personligen skulle jag vilja ha fler individuella bedömningar och premier därefter. men som vanligt vill jag tro gott om världen och alla i min omgivning.... Det skulle i praktiken förmodligen inte fungera, men det hade känts fan så mycket mer "service minded" om de bara hade ställt mig 2 eller 3 frågor om min personliga situation när de tog fram premien. Då hade min dag blivit mycket gladare redan där :)

finns väl en "typ" prisjakt på försäkringar väl?

Japp, dock är det inte alltid dem lyckas hitta de billigaste priserna :mattias Det var kul när en sådan handläggare ringde upp mig och berätta om ett bolag som jag ringt själv och fått ett bättre pris än vad dem kunde skrapa ihop :)

Dom går ju ändå bara efter statestik och papper när de sätter premierna. Det kvittar dem om du skulle dra hela den storyn för dem, för de skiter i vilket. Det enda de bryr sig om är om den står inlåst eller inte.

Sorry men du har fel där. Trygghansa ersätter olika % beroende på vilka förhållanden cykeln ÄR inlåst på. Hur många som har tillgång till garage, inlåst i en bur i ett flermansgarage, hur många har tillgång till buren? Bla bla
Så inlåst eller ej räcker inte där :mattias

Fabbe, hur gammal är du? Är du under 25 så tycker jag själv att det är relativt "bra" priser du har fått från vanliga Folksam försäkringen och Trygghansa upp till halvförsäkring. Din hoj tillhör bland det
Jag bor på ett förmånligt ställe, därför är priserna bra. Jämfört med när jag bodde på gamla stället så ligger jag på 20k billigare försäkringar nu :)

Har Folksam lagt av med den vanliga försäkringen som man kan ställa av/på när man vill? Om inte - kolla upp vad den kostar.
//F

Det är den jag tagit upp där som folksam+smc :)

Last edited:
Det är den jag tagit upp där som folksam+smc :)

OK - men det är fortfarande en årsförsäkring som de försöker kränga va?

Det jag körde med är vad som nu beskrivs (i Folksams pdf om försäkringsvillkor) som Bas-försäkring, där du kan ställa av- och på hur som helst. Tycker det verkar som om Folksam gömt den rätt långt ner i det finstilta.

Det var inte så stor skillnad mot årsförsäkringen i pris per månad för något år sedan om jag minns rätt. Har du dessutom möjlighet att låsa in hojen säkert vintertid kan du ställa av den helt under kanske ca 6 mån. Då behöver det inte bli de där ruggiga pengarna utslaget per år.

Kan hända här det ändrat sig nu sista året, men det kan kanske vara värt ett försök.

//F

OK - men det är fortfarande en årsförsäkring som de försöker kränga va?

Det jag körde med är vad som nu beskrivs (i Folksams pdf om försäkringsvillkor) som Bas-försäkring, där du kan ställa av- och på hur som helst. Tycker det verkar som om Folksam gömt den rätt långt ner i det finstilta.

Det var inte så stor skillnad mot årsförsäkringen i pris per månad för något år sedan om jag minns rätt. Har du dessutom möjlighet att låsa in hojen säkert vintertid kan du ställa av den helt under kanske ca 6 mån. Då behöver det inte bli de där ruggiga pengarna utslaget per år.

Kan hända här det ändrat sig nu sista året, men det kan kanske vara värt ett försök.

//F

Nej nej, det är av & på försäkringen jag tagit upp som exempel i listan(även den jag tecknat) :)
Jo, fixar man något bra stället att förvara över vintertid, tex inomhus så är det inte så dyrt om man drar ut det över året.. Trots 50 kronor per påställning :yoparty

Nej nej, det är av & på försäkringen jag tagit upp som exempel i listan(även den jag tecknat) :)
Jo, fixar man något bra stället att förvara över vintertid, tex inomhus så är det inte så dyrt om man drar ut det över året.. Trots 50 kronor per påställning :yoparty

Aha - där ser man.
Skulle alltså bli mellan runt 1100-1900 kr/mån halv beroende på om man gått utbildningen eller inte. Ungefär det siffrorna som gällde för några år sedan.

Inte så pjåkigt för att köra Formel 1 på två hjul.:tummenupp

Själv har jag för stunden valt bort f-klass 7 och betalar 2900 kr hel/hel.
Faktum är att min försäkringskostnad för året med R1:an (2006-2007) var runt 4500 kr/år halvförsäkring - helt avställd okt-slutet apr. Det går ju att komma undan hyfsat billigt.

//F

Är inte SuperDuken "hyfsat" klassad hos Bilsport-MC?

//F

Det var vad jag fick höra. Så jag ringde dem i samband med köpet av hojen i höstas och fick en premie på över 50000 kr för halv/hel. Ringde dem idag igen, nu går premien på 21000 kr. Självklart frågade jag dem inte hur det kunde vara så "billigt" nu jämfört med för några månader sedan ifall de skulle korrigera om det till "rätt" siffra igen:D

Jag gav 5000:- hel år trafik hos Bilsport och MC för min superduke 2005.
Gav 4300:- helår helförsäkring för min ER6'a hos Bilsport & MC
Kommer att ge 4700:- helår helförsäkring för min BMW 800 ST hos IF. Inga supersporthojar dock.

Min superduke skulle kosta mig 12300:- helår halvförsäkrat/ 22500:- helår helförsäkrat hos Folksam.

Och jag ligger i Zon 1 stockholm!

Den beemern verkar nice, samma hoj som Chris Pfeiffer har? Bra premie på den om något.

Personligen skulle jag vilja ha fler individuella bedömningar och premier därefter. men som vanligt vill jag tro gott om världen och alla i min omgivning.... Det skulle i praktiken förmodligen inte fungera, men det hade känts fan så mycket mer "service minded" om de bara hade ställt mig 2 eller 3 frågor om min personliga situation när de tog fram premien. Då hade min dag blivit mycket gladare redan där :)

Nja, att de går efter statistik och allt det andra är nog mer en täckmantel för slumpprogrammet de har i sina datorer. När Rouletten går igång så får du hoppas på att du har fru fortuna på din sida.

Bilsport & MC ställde mig faktiskt ett par frågor när jag ringde in till dem i höstas om hur jag förvarar hojen, vad för lås jag har till den osv. Då tänkte jag nu jävlar kommer vi någonstans. Då blev det ju över 50000 kr. Så näe tack.

Aha - där ser man.
Skulle alltså bli mellan runt 1100-1900 kr/mån halv beroende på om man gått utbildningen eller inte. Ungefär det siffrorna som gällde för några år sedan.

Inte så pjåkigt för att köra Formel 1 på två hjul.:tummenupp

Själv har jag för stunden valt bort f-klass 7 och betalar 2900 kr hel/hel.
Faktum är att min försäkringskostnad för året med R1:an (2006-2007) var runt 4500 kr/år halvförsäkring - helt avställd okt-slutet apr. Det går ju att komma undan hyfsat billigt.

//F
Gör precis likadant med min R6:a och landar då med min halv/halv som det blir på ca 5k. Och när det gäller sporthoj så är allt under 1000kr/mån ett klipp anser jag.

Mvh Fredric

Sorry men du har fel där. Trygghansa ersätter olika % beroende på vilka förhållanden cykeln ÄR inlåst på. Hur många som har tillgång till garage, inlåst i en bur i ett flermansgarage, hur många har tillgång till buren? Bla bla
Så inlåst eller ej räcker inte där :mattias

Fast de där frågorna fick inte jag när jag tog deras försäkring, så det är troligtvis bara ett spel för gallerierna skulle jag säga. Eller så har de gjort en förändring i sitt avtal. Men mig frågade de bara om den stod inlåst eller inte. :gnissla

Det var vad jag fick höra. Så jag ringde dem i samband med köpet av hojen i höstas och fick en premie på över 50000 kr för halv/hel. Ringde dem idag igen, nu går premien på 21000 kr. Självklart frågade jag dem inte hur det kunde vara så "billigt" nu jämfört med för några månader sedan ifall de skulle korrigera om det till "rätt" siffra igen:D

Lekte runt lite med Bilsport-MC:s räknesnurra. Helt klart att de är attraktivast om man är +30 och inte bor i storstad.

http://www.bilsport-mc.com/webservice/online.aspx

Går ju utmärkt att ange andra postnummer än det man är skriven på.
Hade jag bott kvar på gamla adressen i Gbg hade KTM SD -07 kostat mig runt 15000 kr/hel/hel. I Thn skulle det gå på 7300 kr (+30-försäkring med SMC-rabatt).

Noterar att nya KTM 990 SM är uppklassad jämfört med 950 SM och är lika dyr som 990 SD. Irriterande då den står högt upp på nästa-hoj-listan.

//F

15 k hel/hel för en superduke 07-08 hos bilsport var ju inte så farligt :)

30+ rokkar :yoparty

Fast de där frågorna fick inte jag när jag tog deras försäkring, så det är troligtvis bara ett spel för gallerierna skulle jag säga. Eller så har de gjort en förändring i sitt avtal. Men mig frågade de bara om den stod inlåst eller inte. :gnissla

Inget spel, kolla hur det ligger till i papprena så ska du se att du inte få rlika mycket ersatt om den står ute på gatan :näsblod

edit, kikade på villkoren. Verkar som att det bara gäller HD & Buell numera. :tummenupp

Last edited:
Jag håller mig till trafik betalar 7500 kr per helår på min R1

Mc försäkringar finns ju inte med:confused:

Vet inte varför dom utelämnat mc :va . jag skickade ett mail och fick kontakt med en Tim Öijermark som hjälpte mig. Tog 4 dagar sen damp det ner ett mail med hans förslag.

Back