Försäkringar på min stackars cykel

tänk på att du minskar din riska att klota om du går en utbildning med ännu ingen som har klagat på sin utbildning va jag har hört och dom flesta har väl gått dom nu

Haka du med upp en dag på gälleråsen i sommar när jag ska upp och köra instruktör finns plats på mitt släp jag lovar Fabbe du lär dig något :pannkyss

men visst satan av dyrt det är med Sporthoj på gata

Jag la ju ut va de kostar mig om jag haft "full utbildning" som snubben i telefon sa. Självriskerna sätter käppar i hjulen där. I helv att ja tänker betala 25% av hojens värde om någon stjäl hojen. Ok 25% av skadekostnaderna som kan tänkas bli. Men fan inte av hela värdet om jag aldrig får se cykeln mer :tummenner

Jo det tror jag säkert att jag gör, men änsålänge gynnar det mig inte något ekonomiskt att lägga pengar på en kurs :näsblod

Även om Folksams självrisk gällande stöld inte är riktigt kocher tycker jag ändå deras idé är långt bättre ... hos de andra får man ju betala oavsett vad, hos Folksam har man ju ändå chansen att sänka ... genom att åka så fort man vågar och förmår på Falken en hel dag och samtidigt bli bättre ... för mig sjönk priset med drygt 3 lök ... efter kostnaden för själva utbildningen.

\m/
Ja, om det inte vore för självrisken på stöld hade jag gärna gått utbildningen! En stöld är ju för böveln inget jag kan påverka. Allra minst där jag bor nu, fyfan. Där hjälper inga garage & burar inte.. :mad:

Nivån på försäkringspremierna är ju ett styrmedel som används för att få bort sporthojarna från gatorna. Men ger man oss inga alternativ (läs: motorbanor i storstadsregionerna) så blir resultatet att man kör oförsäkrat istället. Trångsynta politikerkärringar som har blivit skrämda av motorljudet från en hoj som kört om dem på motorvägen. Nu tar de ut sin hämnd.
Nivån på försäkringspremierna grundas på antalet skador, kostnad av skadorna etc.

Du är välkommen att starta ett försäkringsbolag där man kan helförsäkra en sporthoj för 10k!!

Tror säkert det är ett sätt att bort oss, men sen får vi betla för framtida & urtida kostnader också. Om jag minns rätt villsäga..

Det är väl just de dem vill att vi ska göra, och sluta leka på vägen :gnissla

jag har bara hunnit kolla med IF än så länge...

Trafik: 60.000:-
Halv: 86.000:-
Hel: beloppet överstiger 100.000:- vilket är ofärsäkringsbart hos dem...

Men visst är det underbart att äga en 8år gammal hoj.. :rolleyes: Fint med Racekåpor (ej krachkåpor, det finns en mental skillnad, har nån talat om för mig)

Hur fan lyckas du få högre premie? Ok att jag bor i en annan zon men ändå :huvet

Last edited:
Tror säkert det är ett sätt att bort oss, men sen får vi betla för framtida & urtida kostnader också. Om jag minns rätt villsäga.

Vilka är "dom" och på vilket sätt vill de ha bort motorcyklarna. Så länge försäkringsbolagen är privata och det inte finns en särskild motorcykelskatt så är det fritt fram att prissätta försäkringarna.

Men där är det isåfall en grym brasch att tjäna pengar i! Man skulle lätt kunna dominera marknaden vad gäller försäkringar för sporthojar om man kan få en hel/hel i storstan för 10000:-!

Antar att ingen vågar sig på detta...

Vilka är "dom" och på vilket sätt vill de ha bort motorcyklarna. Så länge försäkringsbolagen är privata och det inte finns en särskild motorcykelskatt så är det fritt fram att prissätta försäkringarna.

Men där är det isåfall en grym brasch att tjäna pengar i! Man skulle lätt kunna dominera marknaden vad gäller försäkringar för sporthojar om man kan få en hel/hel i storstan för 10000:-!

"Dom" är väl i det här fallet försäkringsbolagen. Försäkringsbolagen själva har ju uttryckt de helst inte försäkrar sporthojar och att det är därför de sätter såna besinningslösa premier. Kom in i matchen nu!

Dom är de som inte kör hoj själv. Även folk med nollvisioner.. :rolleyes:

Har Folksam lagt av med den vanliga försäkringen som man kan ställa av/på när man vill? Om inte - kolla upp vad den kostar.

När jag bodde i Götet och körde SV1000S (som då låg i f-klass 7) betalade jag ca 1600 kr/mån halvförsäkrat hos Folksam. Ställde av hojen helt på höstkanten, vilket blev ca 8000-10000 kr/år halvförsäkrat utslaget på en säsong.

Här uppe i Thn kostade min gamla R1:a 700 kr/mån halvförsäkrat ifjol. Även det hos Folksam.

Helårsförsäkringar och sporthojar fungerar kass.

//F

Det kostar att ligga på topp, och handlar om prioriteringar.
Det är ju ingen hemlighet att det är dyrt, och är man under 25 är det ännu värre.
I alla debatter, för eller emot SH, så är jag skeptiskt till om det någonsin kommer bli en förbättring. Det handlar nog tyvärr om att rätta sig i ledet.

Så då kanske även Fabbe börjar förstå varför inte jag har lust att köra ny sporthoj på gata, för jag anser mig inte ha råd, pga andra saker som intresserar mig, att betala 2/3 av en ny sporthoj i försäkring om året.

Börja köra enduro eller bana istället! :)
Men för oss som inte har andra intressen är det fritt fram att köra :banana

Men för oss som inte har andra intressen är det fritt fram att köra :banana

Kör så det ryker!
Syftade som jag hoppas du förstod på att valet är helt fritt utifrån de förutsättningar man har, samtidigt som det finns alternativ.

Last edited:
Fabbe, hur gammal är du? Är du under 25 så tycker jag själv att det är relativt "bra" priser du har fått från vanliga Folksam försäkringen och Trygghansa upp till halvförsäkring. Din hoj tillhör bland det värsta som man kan uppbringa om vi bortser från Desmosedici och 1098R. Så visst kostar det.

Billigaste trafikförsäkringen som jag hittade till min Superduke -06 ligger på 18000 genom folksam. Billigaste halvförsäkringen 45000 kr. Jag har garage, Abus värsting feting kätting och feting skivbromslås, och en bil som står framför hojen. Ända sättet för bovarna att ta hojen är genom att släpa upp dem över bilen, och då måste dem hinna att bryta upp garaget, bryta upp låsen och få ut hojen på något sätt förbi en blockande bil innan jag vaknar och slår ihjäl dem. Jag sover väldigt lätt, och vaknar snabbt över minsta lilla ljud. Så det är snabba puckar som gäller för dem. Garaget är dessutom 3 meter från mitt sovrum, så hallå liksom. Ändå är skillnaden mellan trafik och halv nästan 30000kr. Skrattretande. Jag ställer förövrigt aldrig hojen där jag inte kan se den.

Tror jag ska ringa runt idag till olika försäkringsbolag och kolla upp nya priser.

Fabbe, hur gammal är du? Är du under 25 så tycker jag själv att det är relativt "bra" priser du har fått från vanliga Folksam försäkringen och Trygghansa upp till halvförsäkring. Din hoj tillhör bland det värsta som man kan uppbringa om vi bortser från Desmosedici och 1098R. Så visst kostar det.

Billigaste trafikförsäkringen som jag hittade till min Superduke -06 ligger på 18000 genom folksam. Billigaste halvförsäkringen 45000 kr. Jag har garage, Abus värsting feting kätting och feting skivbromslås, och en bil som står framför hojen. Ända sättet för bovarna att ta hojen är genom att släpa upp dem över bilen, och då måste dem hinna att bryta upp garaget, bryta upp låsen och få ut hojen på något sätt förbi en blockande bil innan jag vaknar och slår ihjäl dem. Jag sover väldigt lätt, och vaknar snabbt över minsta lilla ljud. Så det är snabba puckar som gäller för dem. Garaget är dessutom 3 meter från mitt sovrum, så hallå liksom. Ändå är skillnaden mellan trafik och halv nästan 30000kr. Skrattretande. Jag ställer förövrigt aldrig hojen där jag inte kan se den.

Tror jag ska ringa runt idag till olika försäkringsbolag och kolla upp nya priser.

Är inte SuperDuken "hyfsat" klassad hos Bilsport-MC?

//F

Jag gav 5000:- hel år trafik hos Bilsport och MC för min superduke 2005.
Gav 4300:- helår helförsäkring för min ER6'a hos Bilsport & MC
Kommer att ge 4700:- helår helförsäkring för min BMW 800 ST hos IF. Inga supersporthojar dock.

Min superduke skulle kosta mig 12300:- helår halvförsäkrat/ 22500:- helår helförsäkrat hos Folksam.

Och jag ligger i Zon 1 stockholm!

Back