Försäkringar på min stackars cykel

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Trygghansa
Trafik: 16'885:-
Halv: 23'007:-
Hel: 38'007:-

Länsförsäkringar
Trafik: 18'000:-
Halv: -
Hel: -

IF
Trafik: 29'137:-
Halv: 35'157:-
Hel: 80'457:-

Folksam, SMC medlem
Trafik: 14'000:-
Halv: 23'000:-
Hel: 62'000:-

Folksam, SMC+utbildning (Idiotsjälvrisker, 25% av hojens värde vid STÖLD!)
Trafik: -
Halv: 13'700:-
Hel: 28'800:-

Tennant
Trafik: -
Halv: -
Hel: -

Nordea(Vesta)
Trafik: 45'000:-
Halv: 50'000:-
Hel: 85'221:-

Gratis är gott :mad:

folksam vill ha 21000 av mig för helförsäkring med SMC kurs! på min z1000:6surkart :näsblod

Nyhet?

Edit: Men visst är det segt. Störigaste är väl mest zonindelningen. Hur det kan skilja som satan bara för att det råkar vara "lite centralt" (läs: postnummer inom GBG).

Last edited:
Nyhet?

Edit: Men visst är det segt. Störigaste är väl mest zonindelningen. Hur det kan skilja som satan bara för att det råkar vara "lite centralt" (läs: postnummer inom GBG).

Knappast nyhet då jag försäkrade hojen förra året :mad:

Edit: Jo, speciellt när än till höjning på trafiken står runt hörnet inom några år :huvet
M en det är kul att se hur mycket det kan skilja :)

snart är det billigare att rejsa :rolleyes:
Det är väl just de dem vill att vi ska göra, och sluta leka på vägen :gnissla

jag har bara hunnit kolla med IF än så länge...

Trafik: 60.000:-
Halv: 86.000:-
Hel: beloppet överstiger 100.000:- vilket är ofärsäkringsbart hos dem...

Men visst är det underbart att äga en 8år gammal hoj.. :rolleyes: Fint med Racekåpor (ej krachkåpor, det finns en mental skillnad, har nån talat om för mig)

Är man halv gammal och bor mellan maskrosor och mördarsniglar så kostar en helförs helår 5200. Tripple då.

Även om Folksams självrisk gällande stöld inte är riktigt kocher tycker jag ändå deras idé är långt bättre ... hos de andra får man ju betala oavsett vad, hos Folksam har man ju ändå chansen att sänka ... genom att åka så fort man vågar och förmår på Falken en hel dag och samtidigt bli bättre ... för mig sjönk priset med drygt 3 lök ... efter kostnaden för själva utbildningen.

\m/

tänk på att du minskar din riska att klota om du går en utbildning med ännu ingen som har klagat på sin utbildning va jag har hört och dom flesta har väl gått dom nu

Haka du med upp en dag på gälleråsen i sommar när jag ska upp och köra instruktör finns plats på mitt släp jag lovar Fabbe du lär dig något :pannkyss

men visst satan av dyrt det är med Sporthoj på gata

snart är det billigare att rejsa :rolleyes:

ja det är fan det allså :rolleyes:

Last edited:
5100 helår helförsäkring för TDM-00 boende i Uppsala hos Bilsport och MC om man är över 30. Klart överkomligt. Fast den kvalar ju inte riktigt in som sporthoj förstås. :tungan

Strör lite salt i såren då fick en sänkning på min HD iår till 2200 hel/helår

Strör lite salt i såren då fick en sänkning på min HD iår till 2200 hel/helår

Det kostar att ligga på topp, och handlar om prioriteringar.
Det är ju ingen hemlighet att det är dyrt, och är man under 25 är det ännu värre.
I alla debatter, för eller emot SH, så är jag skeptiskt till om det någonsin kommer bli en förbättring. Det handlar nog tyvärr om att rätta sig i ledet.

Så då kanske även Fabbe börjar förstå varför inte jag har lust att köra ny sporthoj på gata, för jag anser mig inte ha råd, pga andra saker som intresserar mig, att betala 2/3 av en ny sporthoj i försäkring om året.

Börja köra enduro eller bana istället! :)

Last edited:
Nivån på försäkringspremierna är ju ett styrmedel som används för att få bort sporthojarna från gatorna. Men ger man oss inga alternativ (läs: motorbanor i storstadsregionerna) så blir resultatet att man kör oförsäkrat istället. Trångsynta politikerkärringar som har blivit skrämda av motorljudet från en hoj som kört om dem på motorvägen. Nu tar de ut sin hämnd.

Saxat från Folksams SMC-försäkring:

Självrisker

Trafik 1 000 kr (Är föraren under 24 år tillkommer 1 000 kr). Extra självrisker kan förekomma.
Brand 25% av skadekostnaden, men lägst 1 200 kr.
Stöld 25% av skadekostnaden, men lägst 3 000 kr.
Glas 35% av kostnaden, men lägst 500 kr.
Räddning Ingen självrisk.
Rättsskydd 20% av kostnaden, men lägst 1 500 kr.
Maskinskada 2 000 kr.
Assistans Ingen självrisk.
Vagnskada 25% av skadekostnaden, men lägst 3 000 kr. Extra självrisker kan förekomma.

På hemsidan verkar det vara 25% av skadekostnaden, inte av hojens värde. Du missuppfattade kanske den du talade med?

Blir inte det 25% av hojens värde om hojen inte hittas igen och fbolaget löser in den?? Bara undrar. tog ju mitt kort i somras och har bara haft hoj i nio månader så det har inte hunnit hända nått med den än. :)

Jo, så klart. Vad tänkte jag på?

så kan det vara ibland. :)
själv så är jag livrädd för att nån skulle försöka sätta tänderna i min älskling. *morr* men än så länge har jag fått ha han i fred. :D
Kanske underlättar att man har garage hemma. :D

Nivån på försäkringspremierna är ju ett styrmedel som används för att få bort sporthojarna från gatorna. Men ger man oss inga alternativ (läs: motorbanor i storstadsregionerna) så blir resultatet att man kör oförsäkrat istället. Trångsynta politikerkärringar som har blivit skrämda av motorljudet från en hoj som kört om dem på motorvägen. Nu tar de ut sin hämnd.

Nivån på försäkringspremierna grundas på antalet skador, kostnad av skadorna etc.

Du är välkommen att starta ett försäkringsbolag där man kan helförsäkra en sporthoj för 10k!!

Back