Försäkringar på bana

För alla er som kör lite baddagar på sommaren.

Trafikförsäkringen gäller på banan. Det är det lag på. Om du skadar någon annan så täcker försäkringen detta. Men vagnskadefärsäkringen gäller inte på bana. Om man vill så kan man teckna en separat olyksfallsförsäkring.

Nope, inte enligt Trafikskadelagen, TSL, som just Folksam skriver av här ovan i sina villkor. Det finns en grupp tillsatt av regeringen för att utreda TSL och göra den lättfattligare. Deras första försök gjorde det hela krångligare...:rolleyes: Så de fick ett förlängt uppdrag och juryn är fortfarande ute och förhandlar.

Kort sagt, om man tolkar TSL enligt lagens bokstav så gäller inte försäkringen på en bandag, punkt!

Undantantaget är när du kör med SMC, men då gäller även vagnskadan precis som på vanlig väg. Bolagen går då uttryckligen emot TSL.

Undantag två är Bilsport&MC vars försäkring gäller som vanligt utom specifikt vid tävlingskörning, de går också emot TSL.

Det som krånglar till det är att vissa bolag vid vissa tidpunkter i vissa ärenden HAR betalat som en skada som skett på vanlig väg, trots att det i alla bolags villkor (utom Bilsport) uttryckligen står att försäkringen INTE gäller, vilken även hänvisas till TSL.

Det är inte lite krångligt och mitt tips är att den grupp som undersöker om TSL går att förtydliga kommer att komma med ett lagförslag som helt omöjliggör försäkrad körning på bana, möjligtvis med undantag av SMC.

För alla er som kör lite baddagar på sommaren. Trafikförsäkringen gäller på banan. Det är det lag på. Om du skadar någon annan så täcker försäkringen detta.
Varför påstår du en sån sak när du uppenbarligen inte har en aning om hur Trafikskadelagen eller Lagen om motortävlingsförsäkring fungerar?

Last edited:
Jag hade en rätt intressant konversation med Folksam för ett par år sedan. Jag ringde deras kundtjänst för att få reda på om min trafikförsäkring täckte bankörning. Min fråga var just: "Gäller min trafikförsäkring vid körning på bana?" Detta var tydligen en knepig fråga att svara på. Jag blev skickad runt en stund mellan olika vänliga människor som inte riktigt vågade svara på frågan. Till slut hamnade jag hos en skadereglerare som verkade uppriktigt glad över att någon ville tal med just honom.:) Efter lite trevligt småprat så kom vi till pudelns kärna:

Jag: "Om jag kör på någon eller skadar mig själv under en bandag, kan jag räkna med att trafikföräkringsskyddet gäler då?"

Folksam: "Vi försäkrar inte träning inför tävling. Rent praktiskt dras vanligtvis gränsen vid tidtagning. Har du inte tagit tid, så är du enligt min bedömning försäkrad."

Jag: "Enligt din bedömning säger du. Gör du den bedömningen utifrån någon intern skriftlig policy?"

Folksam: "Njae, det är snarare en yrkesmanna- bedömning som jag i så fall gör i ditt fall."

Jag: "Det betyder alltså att din kollega skulle kunna bedömma en sådan skada till min nackdel, eller hur?"

Folksam: "Ja, så är det."

Slutsatsen då blev att det där med trafikförsäkring på bandagar är som livet i övrigt: Ett stort lotteri.:)

Sedan dess har Folksam blivit mycket tydligare i sina försäkringsvillkor. Sist jag läste villkoren gällde inte ens trafikförsäkringen på banområde. Enda undantaget var kurser arrangerade i SMC-regi.

Skall man tro rykten, så är även försäkringsskyddet under SMC-körningar i fara nu, eftersom försäkringsbolagen tycker att det kraschas för mycket på SMC- körningar. Någon som vet mer?

Vad många verkar missa är att det finns två lagar, de jag nämner ovan, som gäller. Gäller inte den ena så gäller den andra och de är bara till för att skydda dem som lider skada av något som det inte kan anses vara ansvariga för.

Att man får något skriftligt från sitt FB är ju alltid bra men det kan aldrig stå över en lag. Av samma anledning kan tex en bandagsarrangör aldrig friskriva sig från något som finns reglerat i dessa lagar, tex att man kör på egen risk etc (sånt funkar i USA men inte här).

Om nu tråden ska få nytt liv igen kanske någon vänlig admin kan flytta den till något relevant forum?

Skall man tro rykten, så är även försäkringsskyddet under SMC-körningar i fara nu, eftersom försäkringsbolagen tycker att det kraschas för mycket på SMC- körningar. Någon som vet mer?

Jag vett - det är koll på läget.
Och, det kan jag ha´når vi tillsammans crashar mindre!

Pratade med Trygg Hansa för någon vecka sedan och ställde frågan till dem och försäkringen gäller på bana såvida jag inte är proffs.
Deras definition av proffs är att 50% (tror jag det var) av din inkomst kommer från bankörning eller vilken idrott/hobby det nu må vara

kollade Bilsport o Mc:s villkor och där står det att den inte gäller "Under tävling eller träning inför tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former"

Vilket borde betyda att kurser på bana är okej eftersom det inte är tävlingsinriktat.

kollade Bilsport o Mc:s villkor och där står det att den inte gäller "Under tävling eller träning inför tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former"

Vilket borde betyda att kurser på bana är okej eftersom det inte är tävlingsinriktat.

Bilsport godkänner vanliga bankörningar, å andra sidan så försäkrar de inte sporthojar så de kan ta det ganska lugnt...:)

ja det går väl att diskutera: du kör så fort du kan på en tävlingsbana. hur kan det bli till att inte vara tävlingsinriktat. du tycker det skoj o vill köra lite fortare nästa gång alltså tävlar du mot dej själv.

ja men en kurs är en kurs och en tävling är en tävling. Kan nog gnatas i all evighet om vad som är tävling. Ibland tävlar jag mot klockan för att hinna hem i tid. Ibland tävlar jag för att hinna fram innan rödljusen slår om från grön.
Blir dock svårt för Bilsport o Mc att bevisa att jag tävlat mot mej själv om ingen officiell tidtagning äger rum.

Och visst bilsport försäkrar iofs inte särskilt sportiga hojar. Så har man en räjser är dom ju ute ur bilden direkt ändå :(

En polare frågade för några år sedan Folksam hur de såg på försäkring och bankörning och de svarade att det var en bedömningsfråga då olycka har inträffat...

Det är ju givetvis ett helt orimligt svar så polaren fick kontakt med den kille som skrev försäkringsvilkoren och gav några konkreta exempel på bankörning.

Hans svar då blev helt entydligt, det var i princip bara SMC kurser som var ok och det här var ett par år sedan så det är knappast bättre i dag.

Fråga till Folksam: Det verkar vara lite diffust om trafikförsäkringen gäller eller ej vid dom tillfällen som är aktuella för mig.
Därför så undrar jag om trafikförsäkringen gäller vid följande arrangemang?

http://www.lms.se/web/_pages/index_s...Id=1&SektId=86

http://www.actionpics.se/banakning.p...71784384627edb

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=969

länkarna visar tre lite olika typer av arrangemang gäller trafikförsäkringen vid något av dessa eller inget alls?
Jag skulle vara tacksam för ett så tydligt svar som möjligt med tanke på om jag ska deltaga eller inte.

Folksam svarar: Som ett svar på din fråga om de tre specifika exempel på arrangemang så är svaret initialt att de två översta gäller inte trafikförsäkringen för.
Det tredje arrangemanget som anordnas av SMC anser Folksam att det gäller för. Orsaken är just att det är SMC som arrangerar och att Folksam och SMC har ett samarbete. Skulle sedan en skada anmälas till oss så görs en bedömning i varje enskilt fall.

Man kan väl tycka att det är lite tokigt att vi krånglar till svaret på detta sätt, men frågan är ganska komplex. Ofta behöver vi veta mer om förutsättningarna för att kunna svara. Därför försöker vi så långt som möjligt vara neutrala i våra svar. Ett felaktigt besked kan ju ge stora ekonomiska följder för både den enskilde föraren (vid person- eller fordonsskada) som för försäkringsbolaget.

Det är alltid det avtal/försäkringsvillkor för det enskilda fordonet samt lagen (Trafikskadelagen, TSL) som ligger till grund för bedömningen om försäkringen omfattar den aktuella körningen/händelsen eller inte.

Bankörning innebär i sig en högre risk, alltså större risk för olycka genom extremare körning och högre hastigheter, än normal körning som ska följa trafik-anvisningar och -regler. Säkert skapar dock bankörning en bättre förare i det avseendet att han lär sig både sina egna gränser och sitt fordons.
Då kan kurvtagning, inbromsning m.m. tränas under säkra former och under överinseende av funktionär. Följer inte förare de regler som då finns kan funktionären ta föraren av banan. Dock kan ju dessa gränser ibland bli mer extrema än vad "normal" körning på väg är. Det är i de lägena man närmar sig "tävling" enligt lagen, och det blir tolkningsfrågor.

För din information vill jag också passa på att nämna att Folksam från den 1 maj 2008 ändrar försäkringsvillkoren vad gäller bankörning och liknande körningar. Före detta datum hade vi undantag för tävling och träning för tävling, efter detta datum är undantagen mer omfattande.

Pratade med Trygg Hansa för någon vecka sedan och ställde frågan till dem och försäkringen gäller på bana såvida jag inte är proffs.
Deras definition av proffs är att 50% (tror jag det var) av din inkomst kommer från bankörning eller vilken idrott/hobby det nu må vara

Trygg Hansa var det första bolaget som officiellt skrev in i sina villkor att bankörning inte gäller. Personen du pratade med hade ingen koll...

Bifogat

• Skärmavbild 2011-01-19 kl. 13.01.57.png
    Skärmavbild 2011-01-19 kl. 13.01.57.png
    26.4 KB · Visningar: 75
För alla er som kör lite baddagar på sommaren.

Trafikförsäkringen gäller på banan. Det är det lag på. Om du skadar någon annan så täcker försäkringen detta. Men vagnskadefärsäkringen gäller inte på bana. Om man vill så kan man teckna en separat olyksfallsförsäkring.

Förkyld?:D

Är det trafik eller olycksfall det frågas efter?

Trygg har en olycksfall som täcker bandagar som inte är träning eller tävling,definisionen av träning är "är det svemoträning gäller inte försäkringen" ,vanlig bandag är grönt.

Skandia hade en innan som även gällde träning och tävling dock bara på 20 basbelopp,vet dock ej om den är kvar,ring och fråga.

Henrik

Är det trafik eller olycksfall det frågas efter?

Trygg har en olycksfall som täcker bandagar som inte är träning eller tävling,definisionen av träning är "är det svemoträning gäller inte försäkringen" ,vanlig bandag är grönt.

Skandia hade en innan som även gällde träning och tävling dock bara på 20 basbelopp,vet dock ej om den är kvar,ring och fråga.

Henrik

Skandias försäkring har ingen pbb-begränsning. Den är samtidigt den vida överlägset billigaste försäkringen som ersätter tävling på inhängnat tävlingsområde. Enda undantaget är vid sponsring (inkomst av tävlandet, vilket få av oss har uppnått :) )

50pbb har jag..

Kan du utveckla lite? Tror mig förstå vad du menar men är lite kryptiskt...

Jag vett - det är koll på läget.
Och, det kan jag ha´når vi tillsammans crashar mindre!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman