Försäkringar och att "skena".

buLLit

Evil......Not!
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Boråstrakten.
Hoj
R1 -00
Funderar kring ämnet skenförsäkring och var man drar gränsen.

LF är ju stenhårda när det gäller deras specialförsäkringar, är det inte ägaren eller någon som är skriven på samma adress så gäller inte försäkringen pungt slut!

Men T-H's regler ser ju annorlunda ut: Plus 10000kr i självrisk om någon annan än försäkringstagaren sabbar hojen, alltså inga andra restriktioner eller förbud.
En försäkring med vettig premie men med hög självrisk, nackdelen är att vi måste skriva över MC'n på någon snäll vuxen (måste bara säga att jag känner mig ganska vuxen, även om inte F-bolag tycker att jag är det (snart 30år)).

Ligger inte detta i gråzonen mellan "ärlig" och "sken" -försäkring!? :5sure
 
Att låna ut hojen är ok men det medför högre självrisk.
En snäll vuxen köper en fin hoj och lånar ut den till dig någon gång.

Att skenförsäkra är något helt annat.
Skriver du över din MC på någon annan som då inte är den verkliga ägaren.
En snäll vuxen kan inte försäkra något som du köpt för dina pengar.
 
Anledningen till att jag surar och letar "kryphål" i försäkringsdjungeln (för andra gången i år) är:
Ställde av hojen i 9 dagar pga alldeles för mycket på jobbet, när jag sen ställer på den igen har IF höjt premien med över 4000kr!

Det är jobbigt när man börjar tänka på könsbyte, skaffa ny identitet (plussa på några år så man blir gubbe), råna en bank eller liknande eller rent av skenförsäkra, bara för att ha råd med sin heliga hobby.

Flytta till landet säger någon, eller byt hoj.
Ja fan, snart köper jag en ladugård i skogen. Men byter hoj gör jag inte, finns ju inga alternativ.
F-klass5: Inte en rolig båge så långt ögat når! :(
F-klass6: Ytterst få cyklar man vill äga. :)
F-klass7: Allt det roliga godiset, men här ligger jag redan och det är dyyyrt. :crash

MC ägandet har blivit en klassfråga, nästa gång man ringer försäkringsbolaget blir man dissad direkt om man inte heter "von"något, inte har föräldrar som är VD eller inte har 11miljoner på ett bankkonto i Balltorp.

Fy Fan! :mad:
 
buLLit skrev:

F-klass6: Ytterst få cyklar man vill äga. :)
F-klass7: Allt det roliga godiset, men här ligger jag redan och det är dyyyrt. :crash


MC ägandet har blivit en klassfråga, nästa gång man ringer försäkringsbolaget blir man dissad direkt om man inte heter "von"något, inte har föräldrar som är VD eller inte har 11miljoner på ett bankkonto i Balltorp.

Fy Fan! :mad:

Köp en motard minst lika kul!:mattias
Ps. Välkommen till Sverige år 2003 :(
 
Om man köper en gamal 80-räser...
och tok-trimmar den stackaren...
Får man högre försäkring då?
 
Ugglan skrev:
Om man köper en gamal 80-räser...
och tok-trimmar den stackaren...
Får man högre försäkring då?


Nej, men avviker du för mycket från original så kan försäkringsbolaget (och polisen) hävda att du skulle ha registrerad om den med den nya effekten och iom att den inte stämmer överens längre med reg.beviset kan de neka ersättning.
 
Nej, men avviker du för mycket från original så kan försäkringsbolaget (och polisen) hävda att du skulle ha registrerad om den med den nya effekten och iom att den inte stämmer överens längre med reg.beviset kan de neka ersättning.

Men om hojen redan går i f.kl. 7 så finns det ju inte fler klasser att välja på eller hur? Om du har vanlig 180 hästars Hayabusa eller borrad och turbotrimmad 280 hästars kan ju inte spela så stor roll då det inte finns mer än sju klasser och klass sju är 25-.
Så då borde 80-tals räcern kunna trimmas bortom all sans så länge den har ett vikt/effektförhållande hemmahörande i f.kl. sju redan ifrån början.
 
Nej, tyvärr är det inte så...

När du försäkrar din hoj så uppger du för f-bolaget vilka förutsättningar som gäller när du försäkrar hojen. De är dessa förutsättningar som sedan är de gällande för de försäkringsavtal som du och försäkringsbolaget kommer överens om.

Att teckna en försäkring är ju en överenskommelse mellan dig och f-bolaget. Du anger vilka förutsättningar du har och f-bolaget återkommer med en premie. Om du ändrar förutsättningar så kan inte avtalet mellan er gälla längre, eller hur?
Av precis samma anledning kan inte f-bolaget höja din premie mitt i en avtalsperiod (tex om du har årsförsäkring).

En annan tanke är också att f-bolaget förutsätter att din hoj är laglig och om den inte är det så kan även det vara en anledning till att neka ersättning. Polisen gillar heller inte när hojen inte är laglig och kan stoppa dig när du är ute och kör.

Om du skall trimma din hoj och vill vara säker på att försäkringen gäller skall du göra en ombesiktning (reg.besiktning) så att de nya förutsättningarna står i reg.beviset och sedan ringer du f-bolaget och försäkrar den. Eftersom (precis som du säger) du fortfarande hamnar i premieklass 7 kommer antagligen din premie inte bli högre. Det är dock helt säkert att du får ersättning vid en eventuell skada.
 
Ok. Lite konstigt verkar det nog då det medför en hel del extra administration och ändå så blir det samma försäkringsklass.
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top