Skenförsäkrar du? Läs detta!

Re: Re: Ang skenförsäkring..

Liwa1 skrev:
Det stämmer det du nämner ovan.

Sen har jag en annan sak. Vem avgör vem försäkringen ska stå på nedan???

2 bröder, Gustav 44 år och Sven 24 har en R1 hoj ihop. Det är årsmodel 01. Dom bor i samma by, grannar. Första året stod Sven som försäkringstagare och det blev dyrt, billigare om Gustav haft den på sig. Dom har köpt hojen ihop och åker ca lika mycket. Dom har betalt kontant halva summan var på hojen. Inget lån finns. Tyvärr kan bara en vara ägare åt gången. Sven var ägare när den var försäkrad på han. Efter säsongen 01 upptäckte man att Gustav kört 450 mil och Sven 444 mil. Till år 02 skiftade man, för den som nyttjar hojen mest skall ha den försäkrad på sig sägs var det moraliska rätta. Ägarbyte och ny försäkring. Gustav är ju äldst och haft körkort längst. Premien blev mycket billare för 02. Inför säsong 2003 ser läget ut att båda kört 462 mil var. Vem skall försäkringen stå på. Skall den stå på Sven för han är yngst bara för att vara moraliskt rätt enlig andra eller kan den stå kvar på Gustav då han kanske åker mest på hojen?

Allt beror på vilken typ av försäkring dom väljer och vad dess villkor är.

När jag tecknar en försäkring så struntar jag fullständigt i moral.
Jag ser till att uppfylla dom regler/krav som gäller och få en rimlig försäkringspremie. Jag tror nog inte att någon med handen på hjärtat har något att invända emot det.

När man granskar situation/inlägg av skenförsäkringarnas "motspråkare" i den här tråden så upptäcker man väldigt snart att ingen av dom har blivit drabbad av någon speciellt hög premie. Är man inte drabbad så är det ganska lätt att agera moraltant.
 
Re: TH

Teo skrev:
Jag har unjefär samma försäkring som du hos hansa (8.500/halvår) men min skälvrisk är tok hög. Vilket Jag inte har något i mot då Jag inte planerar att klota. och gäller det en mindre skrapvurpa kan Jag fixa det själv.

Varför tas det ingen hänsyt till erfarenhet bakom styret?
Jag har kört nästan 8.000 mil på ca två år!!!!!vilket Jag kan bevisa.
Min farsa har kört 0 sedan 67 eller när han tog kort men han skulle kunna försäkra nästan vad som helst tokbilligt!

Word!

Precis min åsikt... Jag förstår att klass 7 hojarna är en väldigt utsatt grupp, men dom borde beräkna premierna utifrån körkortsår, skadefria år mm.
Man borde även genom höjda självrisker kunna finansiera en sänkt premie.

Mvh
/Andreas
 
DwD skrev:
Bit i det sura äpplet och sälj klass 7 hojen och köp en supermotard istället,det går inte att argumentera mot försäkringsbolagen,det bara är så, lika dumt som att köra chicken race på en cykel mot en pansarvagn :fakta

jag sålde min VFR vtec 02a fklass 7 och köpte en xr650r :rock , jag vill inte sitta med en hoj som kommer att vara värd ingenting nästa år pga premien eller sossarnas förbud,och pga att jag inte vill betala för skenförsäkrarna.

ps har roligare med den nya hojen :slicka , förutom på motorvägen. :gråta

Smaken är som bekant delad och tur är väl det! ;)

Jag föredrar en sporthoj framför en motard...

Lösningen är att man måste vidga sina vyer lite! :tummenupp
 
Re: Re: Re: Ang skenförsäkring..

Andreas-LKPG skrev:
Allt beror på vilken typ av försäkring dom väljer och vad dess villkor är.

När jag tecknar en försäkring så struntar jag fullständigt i moral.
Jag ser till att uppfylla dom regler/krav som gäller och få en rimlig försäkringspremie. Jag tror nog inte att någon med handen på hjärtat har något att invända emot det.

När man granskar situation/inlägg av skenförsäkringarnas "motspråkare" i den här tråden så upptäcker man väldigt snart att ingen av dom har blivit drabbad av någon speciellt hög premie. Är man inte drabbad så är det ganska lätt att agera moraltant.
[/QUOTE


Moraltant??
Ja ja....
Själv så drabbades jag av superhög premie hos Salus och började då ringa runt till dom olika bolagen. Vilket lönade sig. Sen är det inte mitt fel att jag är tjej och får bra försäkrings premie. Att Jag även fick bra på R1an är för mitt bolag har märkesförsäkring. Så nog blev jag drabbad, men bet i äpplet och rigde runt. Det lönade sig
 
Re: Re: Re: Re: Ang skenförsäkring..

Liwa1 skrev:
Andreas-LKPG skrev:
Allt beror på vilken typ av försäkring dom väljer och vad dess villkor är.

När jag tecknar en försäkring så struntar jag fullständigt i moral.
Jag ser till att uppfylla dom regler/krav som gäller och få en rimlig försäkringspremie. Jag tror nog inte att någon med handen på hjärtat har något att invända emot det.

När man granskar situation/inlägg av skenförsäkringarnas "motspråkare" i den här tråden så upptäcker man väldigt snart att ingen av dom har blivit drabbad av någon speciellt hög premie. Är man inte drabbad så är det ganska lätt att agera moraltant.
[/QUOTE


Moraltant??
Ja ja....
Själv så drabbades jag av superhög premie hos Salus och började då ringa runt till dom olika bolagen. Vilket lönade sig. Sen är det inte mitt fel att jag är tjej och får bra försäkrings premie. Att Jag även fick bra på R1an är för mitt bolag har märkesförsäkring. Så nog blev jag drabbad, men bet i äpplet och rigde runt. Det lönade sig

Efter en rundringning till övriga bolag så upptäckte jag ganska snart att det var enda vara att satsa på samma bolag som förut, både villkors- och premiemässigt.

Ang "moraltant"... kände du dig träffad? ;)

Mvh
/Andreas
 
OJ OJ OJ vad jag är sugen.... tror nästan farsan ska köpa en R1 snart...
Sett en fin svart i helsingborg till salu... :rock
 
Håller med om att det är fel att skenförsäkra men personen i det här exemplet kan inte vara speciellt smart.
När mormor ringde Trygg Hansa för första gången så måste de ju ha hajat, det kan ju inte finnas nån 84 årig dam som kör hoj, än mindre en R-etta.
Ska man skenförsäkra på någon så är det nog bättre att välja en släkting som faktiskt har hojkort och som kan köra hoj.
/Mvh Eric
 
Bumpar tråden lite....

Tar upp en gammal tråd som vilat sedan 2003.
Har det hänt något på (sken-)försäkringsfronten?

Jag upplever det som att fsk-bolagen numera säkrat sig mot skenförsäkringar genom att sätta upp ramar och villkor kring att endast ägaren får försäkra mc:n och möjligen får någon skriven på samma adress med A-kort köra den med, ibland måste denne vara över 25år etc.

Är premiernas utveckling bättre nu, eller är det samma smyghöjning varje år som 2003?

Kraschas fortfarande 2 av 3 nya Rettor varje år pga "hare", "rullgrus" eller "blött på övergångsstället" måndagar efter en bandag (det där kommer jag att få äta upp!)?

Hur blev det med motardpremien som skenade när ingen hade råd att köra RR-hoj och många bytte till offroad och byggde motarder?

Kör numera själv en billig mc sett till fsk-premien (Honda X11-2001/Gubbe+/Lund/Svedea.se) och tycker 3.200 hel/hel är billigt, sett ur effektperspektivet.
Har en kompis som knappt fyllt 30, kör en 10 år gammal Retta och betalar 1.000:-/månad för trafiken enbart...

Svedea är rätt nya på marknaden och har generösa premier, kan tänka att dessa också smygs upp framöver...

Svar till "nyfiken".

Håller med om att det är fel att skenförsäkra men personen i det här exemplet kan inte vara speciellt smart.
När mormor ringde Trygg Hansa för första gången så måste de ju ha hajat, det kan ju inte finnas nån 84 årig dam som kör hoj, än mindre en R-etta.
Ska man skenförsäkra på någon så är det nog bättre att välja en släkting som faktiskt har hojkort och som kan köra hoj.
/Mvh Eric

Så sant Eric.
Men på den tiden var det möjligt att försäkra nästan vad som helst, ägare eller ej, bara premien kom in i tid.
Men du har helt rätt i att fsk-bolagen har ett eget ansvar i att avgöra vad som är rimligt eller ej, i tveksamma fall kan de ju alltid kolla upp var och när mc:n i fråga är besiktad, vem som betalar skatten osv.
Men då är ju skadan redan skedd.

Jag är nästan övertygad om att fsk-bolagen idag (2011) har mycket bättre kontroll de fordon som de "nog-skulle-vara-dyrare-premie-på-om-den-vi-tror-kör-den-betalar-själv"-misstänker är skenförsäkrade.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top