Försäkring kontra ägare?

crossenisse

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2006
Ort
hbg
Hoj
gixxer600
Hej.

Hämtar min första hoj i helgen och har tänkt ha försäkringen skriven på min far.

Måste han stå som ägare till fordonet också?
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
crossenisse skrev:
2169285 Hej.

Hämtar min första hoj i helgen och har tänkt ha försäkringen skriven på min far.

Måste han stå som ägare till fordonet också?
:huvet
 

Demp@

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2004
Ort
halmstad
Hoj
Gsxr 750 srad 98.k7 1000 motor.Yamaha r1-04 track
crossenisse skrev:
2169285 Hej.

Hämtar min första hoj i helgen och har tänkt ha försäkringen skriven på min far.

Måste han stå som ägare till fordonet också?

Hej och välkommen !
(för du måste vara ny här som ställer en sån fråga...)
till din fråga så måste han också stå som ägare om han ska försäkra den.

till alla andra go easy on him :hihi
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
crossenisse skrev:
2169285 Hej.

Hämtar min första hoj i helgen och har tänkt ha försäkringen skriven på min far.

Måste han stå som ägare till fordonet också?

ja, annars kan det bli problem (tror jag)...
Har själv inte hojen på någon av mina föräldrar så jag vet inte till 100%.
Men jag skulle gissa på att det är klokast att du har den skriven på din pappa om det är han som ska stå på försäkringen...
 

SGR

lever för upplevelsen
Gick med
11 Feb 2006
Ort
Malmö
Hoj
2007 Ducati S2R 1000
crossenisse skrev:
2169285 Hej.

Hämtar min första hoj i helgen och har tänkt ha försäkringen skriven på min far.

Måste han stå som ägare till fordonet också?



mrrrrrr :fatta!
 

crossenisse

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2006
Ort
hbg
Hoj
gixxer600
Vilka patetiska människor det finns som inte har något bättre för sig än att bete sig illa över internet mot okända personer.

Moget!

Tack för hjälpen då vet jag!
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
LayDeeOmega skrev:
2169302 ja, annars kan det bli problem (tror jag)...
Har själv inte hojen på någon av mina föräldrar så jag vet inte till 100%.
Men jag skulle gissa på att det är klokast att du har den skriven på din pappa om det är han som ska stå på försäkringen...

Den måste vara skriven på samma som försäkraren...

crossenisse skrev:
2169326 Vilka patetiska människor det finns som inte har något bättre för sig än att bete sig illa över internet mot okända personer.

Moget!

Tack för hjälpen då vet jag!

Va blir det för hoj då?
 

47

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Solna/sundbyberg
Hoj
StreetTriple R -10
crossenisse skrev:
2169326 Vilka patetiska människor det finns som inte har något bättre för sig än att bete sig illa över internet mot okända personer.

Moget!

Tack för hjälpen då vet jag!

öh, det var väl ingen betedde sig "illa" direkt, efter vad jag kan se...
En smiley som dunkade huvudet i väggen är väl inte så farligt om det ställs mot ett försäkringsbedrägeri...

Det finns grader i helvetet som man säger... :)

/47
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
crossenisse skrev:
2169326 Vilka patetiska människor det finns som inte har något bättre för sig än att bete sig illa över internet mot okända personer.

Moget!

Tack för hjälpen då vet jag!

Om du tänker lite längre så kommer du förhoppningsvis förstå varför!!

(Annars kan du alltid använda sökfunktionen och söka på skenförsäkring. Där har du många bra svar!)
 

SGR

lever för upplevelsen
Gick med
11 Feb 2006
Ort
Malmö
Hoj
2007 Ducati S2R 1000
du kan väl va gla för den hjälp du får. för det är inte vi som inte får ut nått på våra hojar när du kör av vägen på en skenförsäkrad hoj. så du kanske borde tänka om eller förstod du inte hinten? :va

crossenisse skrev:
2169326 Vilka patetiska människor det finns som inte har något bättre för sig än att bete sig illa över internet mot okända personer.

Moget!

Tack för hjälpen då vet jag!
 

Demp@

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2004
Ort
halmstad
Hoj
Gsxr 750 srad 98.k7 1000 motor.Yamaha r1-04 track
crossenisse skrev:
2169326 Vilka patetiska människor det finns som inte har något bättre för sig än att bete sig illa över internet mot okända personer.

Moget!

Tack för hjälpen då vet jag!


tack själv för det påhoppet :tummenupp

tycker du beter dig lika moget...


jag svarade trevligt och får skit tillbaka.
behandla andra som man själv vill bli behandlad eller hur går det nu......
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Nu har jag ingen lagtext att backa upp detta på, men är det inte så att det är den huvudsakliga brukaren som ska försäkra fordonet? Alternativt kan man göra så att ägaren betalar men premien ska vara beräknad på den huvudsakliga brukaren.

Jag får ju t.ex. köra min mormorsmormors bil och säger då till försäkringsbolaget att det är jag som kommer köra den, den måste inte ägas av mig för det.
 

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Ort
Skaraborg
Hoj
Jag ska ha en RSV
crossenisse skrev:
2169285 Hej.

Hämtar min första hoj i helgen och har tänkt ha försäkringen skriven på min far.

Måste han stå som ägare till fordonet också?

Vissa bolag låter dig använda en hoj som står på någon annan i hushållet. Se upp bara för hos vissa innebär samboende ( somboende under äktenskapsliknande förhållanden ) vilket du inte är med din far. För det nämnda gäller även att ni är folkbokförda på samma adress.

Vad dom andra försöker säga till dig dock i något ofina termer är att det är den som har det huvudsakliga "intresset" i hojen som skall teckna försäkringen.

Sen är det en tolkningsfråga om "intresset" är ägaren eller brukaren. Men du kan vara säker på att om det händer någonting så kommer du ha försäkringsbolaget mot dig. Var därför noggrann med detaljerna när du tecknar försäkringen.

Slutgiltigen så håller jag med resterande i mobben, om det är en "ren" skenförsäkring tänk om.
 

jontemyra1

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
zx6r
Nypan83 skrev:
2169829 Vissa bolag låter dig använda en hoj som står på någon annan i hushållet. Se upp bara för hos vissa innebär samboende ( somboende under äktenskapsliknande förhållanden ) vilket du inte är med din far. För det nämnda gäller även att ni är folkbokförda på samma adress.

Vad dom andra försöker säga till dig dock i något ofina termer är att det är den som har det huvudsakliga "intresset" i hojen som skall teckna försäkringen.

Sen är det en tolkningsfråga om "intresset" är ägaren eller brukaren. Men du kan vara säker på att om det händer någonting så kommer du ha försäkringsbolaget mot dig. Var därför noggrann med detaljerna när du tecknar försäkringen.

Slutgiltigen så håller jag med resterande i mobben, om det är en "ren" skenförsäkring tänk om.


Japp, och det där med "intresset" kollar dom garanterat upp om det rör sig om tillräckligt med pengar.
Så förberedd den som står på försäkringen att han aldrig avslöjar det riktiga ägandeförhållandet, inte ens i polisförhör, sen bör du helst övertala alla grannar om att knipa käft om det också för det finns stor risk att försäkringsbolaget ringer upp dom (och frågar vem som sätter sig på hojjen på morgonen).
Allt det här gäller förstås om det sker en allvarlig olycka där polisen är inblandad, vilket dom oftast ska vara vid mc-olyckor p.g.a. personskador.

hälsning från en som haft nog med problem med detta
 

reddevil

Off/On-road
Gick med
6 May 2006
Ort
Sthlm
Hoj
BMW GS 1200 Adv.
Om försäkringsbolagen hade vettiga priser på försäkringar för yngre människor hade vi inte haft detta problem.. För att ge ett exempel, min ER-5 som ni alla vet är riktigt liten i motorstorlek och kan definitivt inte kallas för sporthoj ändå ville t.ex. IF ha 57 000:- i helförsäkring för mig per år, trygg hansa ville ha 39 000:-
slutade med att jag valde folksam som hade halvförsäkring för 5500:- per halvår

inte undra på att folk som är yngre "måste" försäkra via sina föräldrar och försöka "fuska" sig till en försäkring på sin älskling..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
reddevil skrev:
2170170 Om försäkringsbolagen hade vettiga priser på försäkringar för yngre människor hade vi inte haft detta problem.. För att ge ett exempel, min ER-5 som ni alla vet är riktigt liten i motorstorlek och kan definitivt inte kallas för sporthoj ändå ville t.ex. IF ha 57 000:- i helförsäkring för mig per år, trygg hansa ville ha 39 000:-
slutade med att jag valde folksam som hade halvförsäkring för 5500:- per halvår

inte undra på att folk som är yngre "måste" försäkra via sina föräldrar och försöka "fuska" sig till en försäkring på sin älskling..
Eh? Om folk slutade klota å krocka så skulle försäkringarna också sjunka! :fakta Dessutom verkar det finnas nån slags hysteri om att alla måste ha en ny hoj, vilket bara gör dom ännu dyrare att försäkra.
 

Scrub

Guest
inget fel med att ha ny hoj, Märkesförsäkring! (idiotbilligt i 99 av 100fall)

//Peter
 

reddevil

Off/On-road
Gick med
6 May 2006
Ort
Sthlm
Hoj
BMW GS 1200 Adv.
Hoztic skrev:
2170174 Eh? Om folk slutade klota å krocka så skulle försäkringarna också sjunka! :fakta Dessutom verkar det finnas nån slags hysteri om att alla måste ha en ny hoj, vilket bara gör dom ännu dyrare att försäkra.


Sant, men du måste ju även erkänna att 57 000:- för helår för en 500 kubikare är lite väl saftigt


Edit: självklart spelar ju det mest roll i hur många som vurpar/krockar och skadar sig ang. priset men vissa priser är inte försvarbara. Kan ju säga att jag kollade på många begagnade oxå och priser var inte humant på någon jag kollade på, iallafall av hojar som intresserade mig, var inte intresserad av en rostig hoj från 70-talet ;)
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
reddevil skrev:
2170179 Sant, men du måste ju även erkänna att 57 000:- för helår för en 500 kubikare är lite väl saftigt


Edit: självklart spelar ju det mest roll i hur många som vurpar/krockar och skadar sig ang. priset men vissa priser är inte försvarbara. Kan ju säga att jag kollade på många begagnade oxå och priser var inte humant på någon jag kollade på, iallafall av hojar som intresserade mig, var inte intresserad av en rostig hoj från 70-talet ;)
Jag har blivit erbjuden 75000 för min 750F, det dyraste jag hittde för gixxern var 66000, hel/helår :huvet :skrika Nu betalar jag 5400 å 7800 halv/helår för dom, boendes ganska centralt i Tokholm, man, 26 år körkort sen -04. Det tycker jag är helt ok :)
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top