Försäkring fattar nada....

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
Jag blir helt förvirrad av försäkringsbolagen....

Har ringt och kollat på mig på rettan ca 48000kr hel/Halv

Kollat på farsan för skoj skull ca 19000 Hel/Halv men hallå 55år
borde inte han kunna köra en båge av den kaliber till en bättre premie???

sen har jag hört med andra som är mellen 25-35 som får betala ca 5000-10000kr Hel/halv?? Lägger de på xtra pengar iafall de mistänker att "jag" kommer köra bågen bara för att jag kollar premie på honom för skoj skull eller vad är problemet....

Jag menar hur många vill köra en båge som kostar 50papp att försäkra men sen iofs vem vill halv försäkra en båge som är värd emellan 70-80 papp??? men det är ju ända sättet för att kunna åka.... Men tar de siffrorna helt ur luften eller vad räknar de efter, får ju olika premier varje gång man ringer ju.... Har iofs bara kollat med läns och IF kanske borde ringa runt lite till.....men hos läns fick man ju inte försäkra ifall man inte skriver över hem, bil ja allt hos dem. Då sa jag jasså den va ny den har jag aldrig hört innan, killen började harkla sig och dra på de, jo men så är det nu...

Hoj åkat kommer ju att dö ut ifall det inte händer något, Jag menar alla vill ju faktiskt inte åka savager 650.... Hoj åkat ska ju vara en rolig gemensam grej tycker jag....

Va bara tvungen att skriva lite :)

///Micke

Last edited:
Att det kostar flis även för din far har sina anledningar.
En av dom är att fler skenförsäkrar sina hojar på föräldrarna som leder till
att även äldre människor alltså ses som riskfaktorer.

Om tillräckligt många skulle skenförsäkra så skulle det troligen inte skilja något alls i premie.

Kanske lika bra det för att få slut på fusket ???

Mr_Mike skrev:
2049697 Jag blir helt förvirrad av försäkringsbolagen....

Har ringt och kollat på mig på rettan ca 48000kr hel/Halv

Kollat på farsan för skoj skull ca 19000 Hel/Halv men hallå 55år
borde inte han kunna köra en båge av den kaliber till en bättre premie???

sen har jag hört med andra som är mellen 25-35 som får betala ca 5000-10000kr Hel/halv?? Lägger de på xtra pengar iafall de mistänker att "jag" kommer köra bågen bara för att jag kollar premie på honom för skoj skull eller vad är problemet....

På mig:

IF
56000 Hel/hel
24000 Halv/hel

Folksam
19000 Hel/hel
12000 Halv/hel

Efter kurs
hel/hel??
9000 Halv/hel

Som du ser skiljer det ganska mycket mellan bolagen 1/3 av priset hos IF får min far.

Visst är de konstigt med försäkringar men jag har bokat BKK kurs på gelleråsen för bättre premie nu:) 30% rabbat på försäkringen och kursen kostar 700kr

burner skrev:
2049712 Att det kostar flis även för din far har sina anledningar.

Om tillräckligt många skulle skenförsäkra så skulle det troligen inte skilja något alls i premie.

De där med skenförsäkring. Bara för att en del har den på sina päron finns inte.... Läs och lär.... Har kollat med både IF och Läns, Bor du hemma och betalar x-tra för att ha en försäkring som gäller hela familjen, och säger att det är du som klotat hojen när skada inträffar så får du även då bet mer i självrisk.... Så enkelt är det....Sen finns det väl dem som bor på annan ort och försäkrar på päronen men det är väl deras ensak ifall man vill göra det eller ej...

Men fusk kommer aldrig dö ut bara att inse...Nu gällde ju inte tråden ifall man skenförsäkrar eller ej bara hur man kan få så olika premier varje gång och olika krav vad man ska göra för att få försäkra sin båge. Jag menar det borde fan finnas tak och lagar på vad de kan ta betalt för olika hojar och åldrar,
Typ, Kille 23år R1:a kort 3år, Max 20 000, men andvänds godkännda lås och garage natte tid - 4000kr

Man 45år Kort 25år Gsxr 1000 inte vanligt men förekommer känner en själv som kör en... Max 5000kr

Detta är bara ett exempel... Men visst borde det finnas tak på vad de kan slänga ur sig för siffror...

///micke

burner skrev:
2049712 Att det kostar flis även för din far har sina anledningar.

Vilka belägg har du för detta, hur mycket av premien beror på det? Om du vet det så borde du även ha koll på hur många som åker dit för felförsäkring.

Rasorblade skrev:
2049713 Allt beror på ålder/ort/tur/bolag/säljare

Rena lotteriet.... :D

Verkar ju vara så tyvärr... Har polare som ringt och kollat på sig med alltid fått olika premier... Man kanske skulle komma in på deras kontor med en prinsess tårta och fråga snällt iförd kostym och spela svärmorsdrömmen för att kunna få en normal premie.......

///Micke

Mr_Mike skrev:
2049762 Verkar ju vara så tyvärr... Har polare som ringt och kollat på sig med alltid fått olika premier... Man kanske skulle komma in på deras kontor med en prinsess tårta och fråga snällt iförd kostym och spela svärmorsdrömmen för att kunna få en normal premie.......

///Micke

trafikförsäkra och skaffa krashkåpor. Har plats för 2 mc i bussen =)

MagnusK skrev:
2049780 trafikförsäkra och skaffa krashkåpor. Har plats för 2 mc i bussen =)

HAha skulle ju vara de... Funderar faktiskt på att skaffa en uppsättning kåpor och tank till.... kan ju vara bra att ha :)

///Micke

Har du kollat med T-H?

Försäkringspremier är en bunt lotter i en stor tombola..

När jag frågade om reducering av premie eller självrisk så blev jag utskrattad av vissa bolag. Har dubbla klass 3 kättingar samt skivbromslås med larm fram. Hojen står mestadels i låst varmgarage men ibland í ett kallgarage. Har golvankare och larm till hojen är på G.

Kanske skulle ha investerat pengarna i bilen iaf..

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8