Försäkring av classiker sport

• Thread starter Thread starter jyx
  • Start date Start date

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Tänkte bara upplysa dom som tänker skaffa en gsxr, cbrr, fzr eller liknande som är 20 år gamal o försäkra dom billigt via bilsport o mc, dom har tagit bort den förmånen, suzuki gsxr fanns dock kvar med endast årsmodell 85-87.

//M

Jag hittar ingenting om detta på http://www.bilsport-mc.com/mc-forsakring/classica/
Kan det vara så att du går igenom deras onlineberäknare så finns den inte med där?? isåfall står det: "Om din mc inte finns med i online-beräknaren är du välkommen att ringa vår kundservice på telefon 0470-201 25 för premieuppgift."
Så har du ringt och frågat om detta??

Jag blev oxå nyfiken. Det står inget på deras hemsida men om man går in och kollar på deras onlineberäknare ser man att det fattas många modeller.
Suzuki: Inga GSXR från 1988 och inga GSXR 1100
Honda. Inga CBR900 och inga CBR600 efter -89. Däremot vfr t.o.m.1992.
Kawa: ZXR750 89-90 är ok samt ZX10 t.o.m. 1990 om jag minns rätt.
Yamaha:Endast fzr600r men inga FZR1000.
Ducati: SS ok.
Tror inte att de försäkrar sporthojar från 90-talet och framåt alls.

Jag hittar ingenting om detta på http://www.bilsport-mc.com/mc-forsakring/classica/
Kan det vara så att du går igenom deras onlineberäknare så finns den inte med där?? isåfall står det: "Om din mc inte finns med i online-beräknaren är du välkommen att ringa vår kundservice på telefon 0470-201 25 för premieuppgift."
Så har du ringt och frågat om detta??

Inte direkt oväntat. Många av de där maskinerna accelererar och går lika fort som nya maskiner. De har ju bara sämre väghållning...

Suck. Hur är det med Swedea?

Edit: Det verkar vara kalla handen där också, de säger dock att man ska ringa dem men det vet vi ju alla hur det slutar.:3freak

Last edited:
Jag ringde o kollade när jag inte hittade en -92 gsxr i listan för classic, då berättade dom så snällt att dom fått lov att ta bort dom pga kostnader.

Jahopp, då är det officiellt - nu går det knappt att försäkra någon sporthoj för vettiga pengar :)

När jag skaffade min försäkring via telefon, så erbjöd dom mig trafikförsäkring, 25000kr/år.
Bad henne kolla igen, för det kunde väl inte stämma? En gsx-r 750 -87.
Då visade det sig att hon gick efter första datum i trafik, vilket i mitt fall var 1988. När hon gick på modellåret, så landade premien på ~1500 hel/hel :)
Så jag klarade mig precis!

Jag har min ZXR 750 -92 försäkrad hos Svedea, och det var inga som helst konstigheter när jag tecknade försäkringen i mars. Men de verkar alltså ha valt bort även de gamla sporthojarna nu? Att de inte vill ta i nya sportisar med tång visste jag ju, så det här kom väl kanske inte som någon överraskning... :gnissla

Ska bli kul att kontra mot folket som säger att man ska köpa en äldre sportis om man inte har råd att försäkra en nyare - för nu lär de i princip hamna på ganska snarlika premier, om detta ska gälla.

Jag har en gammal CBR600 som jag har försäkrat hos Folksam. Per månad ca 400:- och ställer då av den. Kan också säga upp försäkringen när jag vill(alltså, ingen årsförsäkring)
Bilsport-MC ligger på en cirka 3500/år.
Har också en bil försäkrad hos Moderna. Har tecknat en assistans till bilen och då ingår i den försäkringen även assistans på mina hojar som ligger hos Bil-sport. Utöver den förmånen så är det också halva priset på försäkringen på dom billigare försäkringarna.

Nu innan årskiftet ska jag säga upp min försäkring hos Folksam på CBR:en(står nu garageförsäkrad) Och teckna en årsförsäkring hos Svedea. Kostnad 1387:- för hel/hel Dom har en kampanj nu, om man tecknar innan årsskiftet så ingår XL(assistans osv)

Last edited:
Va?? Jag har min classic försäkrad där, och har inte hört någonting om det. :va

Kollade upp min CBR1000F nyss, och den kostar 1528:- hel/hel. (pustar ut)..

Last edited:
Va?? Jag har min classic försäkrad där, och har inte hört någonting om det. :va

Kollade upp min CBR1000F nyss, och den kostar 1528:- hel/hel. (pustar ut)..

tydligen gäller detta alltså sporthojar som slutar på R

För att ge lite klarhet i korvspadet..

Det går inte att teckna nya classica-försäkringar på nämnda R-hojar. Däremot, om man redan har en classicaförsäkring på t.ex. en fireblade 92:a, så får man behålla den premien.

Om den sedan gäller fram tills man själv avslutar försäkringen, eller om den bara gäller under någon form av löptid (t.ex. 1 år) låter jag vara osagt.

Kolla med "vanligt" bolag vad de tar för äldre hojar, kan ju skilja mycket. Min hoj är helt ok helförsäkra helår hel påställd hela tiden under 5K i folksam då iofs plus 40 så det blir billigt... Jag jämförde med annat bolag som ville ha runt 17 000 kr för samma typ av försäkring. Bästa sättet är att grabba luren, sätta sig någon timme och ringa runt :)

Men kommer inte bilsport dra sig ur streethojarna snart också då? Tex superduke, osv som lär ha lika hög olycksstatistik som sporthojarna.

Är någon förvånad att försäkringsbolagen täpper till kryphålen? Försäkringen var avsedd för att äldre herrar som hade samlarfordon vilka kördes några rundor per år och var mer än 20 år skulle kunna försäkra dessa billigt.

En GSXR1100 i buskigt skick körd av en 23åring representerar ju en ganska mycket större risk än ovannämnda herrar....

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT