Försäkring av classiker sport

  • Thread starter Thread starter jyx
  • Start date Start date
Är någon förvånad att försäkringsbolagen täpper till kryphålen? Försäkringen var avsedd för att äldre herrar som hade samlarfordon vilka kördes några rundor per år och var mer än 20 år skulle kunna försäkra dessa billigt.

En GSXR1100 i buskigt skick körd av en 23åring representerar ju en ganska mycket större risk än ovannämnda herrar....

Om det är ett utbrett problem är det knappast förvånande. Men man kan ju fråga sig om hur hårt försäkringsbolagen håller på sitt villkor för att teckna försäkringen om fordonet enligt deras utsago "Fordonet ska vara en landsvägsregistrerad mc eller mc-scooter (enligt vår klassificering) som är 20 år eller äldre och i välvårdat orginalskick.". Välvårdat originalskick borde automatiskt utesluta en hel del hojar som i själva verket egentligen är i bruksskick. Det här borde vara ett icke-problem kan jag tycka om man gått efter reglerna och granskat skicket på de hojar man accepterat.
 
ringde å kollade på min zxr 750rr 92:a. Bilsport sa nej men Svedea tog fortfarande den som klassiker. Enligt tjejen jag pratade med kom ändringen nu i somras. Frågade varför min inte gick och hon svarade då att den var för sportig
 
Det där med "välvårdat orginalskick" tror jag inte väger så tungt. Skickade in bild på min GSXR750 -87 med svarta fullackade kåpor samt 17" hjul. Det mötte inga problem. Tror inte att det finns speciellt många 25 år gamla sporthojar kvar i s.k. "välvårdat orginalskick".
Men jag antar att de förmodligen tycker att första generationens fireblade inte bör gå in under classicförsäkring, vilket i.o.f. känns rimligt.

Om det är ett utbrett problem är det knappast förvånande. Men man kan ju fråga sig om hur hårt försäkringsbolagen håller på sitt villkor för att teckna försäkringen om fordonet enligt deras utsago "Fordonet ska vara en landsvägsregistrerad mc eller mc-scooter (enligt vår klassificering) som är 20 år eller äldre och i välvårdat orginalskick.". Välvårdat originalskick borde automatiskt utesluta en hel del hojar som i själva verket egentligen är i bruksskick. Det här borde vara ett icke-problem kan jag tycka om man gått efter reglerna och granskat skicket på de hojar man accepterat.
 
Det där med "välvårdat orginalskick" tror jag inte väger så tungt. Skickade in bild på min GSXR750 -87 med svarta fullackade kåpor samt 17" hjul. Det mötte inga problem. Tror inte att det finns speciellt många 25 år gamla sporthojar kvar i s.k. "välvårdat orginalskick".
Men jag antar att de förmodligen tycker att första generationens fireblade inte bör gå in under classicförsäkring, vilket i.o.f. känns rimligt.

Det är synd att man inte tagit hårdare på det som man faktiskt skrivit in som en förutsättning för att få teckna försäkringen. Försäkringsbolaget har själv lämnat öppet mål till en kategori förare som bara varit ute efter att få billiga försäkringspremier i förhållande till prestanda. De som drabbas är entusiasterna som är rädd om sina hojar och sällan behöver anmäla några olyckstillbud, skador eller stölder. Det är väl främst dessa man hade som tilltänkt kundgrupp från början?
 
tydligen gäller detta alltså sporthojar som slutar på R
Vilken tur att min klassas som sporttouring idag ;)

Låter heltrist, jag tänkte uppgradera mig till en ZX-9R när den skulle bli classic, dvs 2014.
Vad som är R hoj idag och "då" (i mitt fall 90-94) skiljer sig markant, hur tänker bilsport & mc där?

En ZX-9R klassas väl nästan som sporttouring idag, precis som min GPZ.
 
Entusiast=Jag
Rädd om mina hojar=Jag
Anmäler sällan tillbud/skador=Jag
Kör knappt 200 mil på en sommar.


Det är synd att man inte tagit hårdare på det som man faktiskt skrivit in som en förutsättning för att få teckna försäkringen. Försäkringsbolaget har själv lämnat öppet mål till en kategori förare som bara varit ute efter att få billiga försäkringspremier i förhållande till prestanda. De som drabbas är entusiasterna som är rädd om sina hojar och sällan behöver anmäla några olyckstillbud, skador eller stölder. Det är väl främst dessa man hade som tilltänkt kundgrupp från början?
 
Tycker detta är helt rätt att man kör på det här viset, istället för att höja klassikerförsäkringen för hela gruppen.

Individualisering is the shit, idag har vi inte sånt! Sen lär väl inget försäkringsbolag individualisera försäkringarna åt deras nackdel. I det här fallet så är det självklart en fördel för bilsport-mc att "sålla" ut de dyra kunderna.
 
Entusiast=Jag
Rädd om mina hojar=Jag
Anmäler sällan tillbud/skador=Jag
Kör knappt 200 mil på en sommar.

Synd då att en massa andra klantskallar som kör likadan hoj som du fuckat upp försäkringspremien för dig då ;)

Tycker det är lite underhållande med gnälltrådar över försäkringspremier, det krävs ju inte precis kunskap på raketforsknings nivå för att klura ut varför premierna är vad dom är.:huvet
 
Synd då att en massa andra klantskallar som kör likadan hoj som du fuckat upp försäkringspremien för dig då ;)

Tycker det är lite underhållande med gnälltrådar över försäkringspremier, det krävs ju inte precis kunskap på raketforsknings nivå för att klura ut varför premierna är vad dom är.:huvet

Dock har vi med all rätt att gnälla över att det finns inga individuella försäkringar, bonussystem, poängsystem eller vad som helst.

19 800 kr i trafik på en panigale på mitt namn, 23 år - 19 800 kr i trafik på en panigale, på farsans namn som är 49. Låter det rimligt tycker du?
 
Känner mig inte "fuckad" på något sätt. Var fick du det ifrån? :va
Min hoj är fortfarande kvar på listan som ovanstående försäkringsbolag försäkrar som classic. :tummenupp

Synd då att en massa andra klantskallar som kör likadan hoj som du fuckat upp försäkringspremien för dig då ;)

Tycker det är lite underhållande med gnälltrådar över försäkringspremier, det krävs ju inte precis kunskap på raketforsknings nivå för att klura ut varför premierna är vad dom är.:huvet
 
Men vafan...

Men iof då finns det ingen motivering att harva gammalt skit :banana
 
Är någon förvånad att försäkringsbolagen täpper till kryphålen? Försäkringen var avsedd för att äldre herrar som hade samlarfordon vilka kördes några rundor per år och var mer än 20 år skulle kunna försäkra dessa billigt.

En GSXR1100 i buskigt skick körd av en 23åring representerar ju en ganska mycket större risk än ovannämnda herrar....

jag är 25 och min 1100 har rullat typ 20 mil sen i maj.
 
Dock har vi med all rätt att gnälla över att det finns inga individuella försäkringar, bonussystem, poängsystem eller vad som helst.

19 800 kr i trafik på en panigale på mitt namn, 23 år - 19 800 kr i trafik på en panigale, på farsans namn som är 49. Låter det rimligt tycker du?

DIN premie låter rimligt för en hoj i prisklass 200.000:- men din far borde ju få en helförsäkring för samma peng.
 
DIN premie låter rimligt för en hoj i prisklass 200.000:- men din far borde ju få en helförsäkring för samma peng.

Varför skall marknadsvärdet påverka min trafikförsäkringspremie? Enda gången jag får ersättning för skador på mc:en är när någon annan är skyldig, men då är det motpartens försäkringsbolag som täcker det.

Så egentligen så spelar inte marknadsvärdet någon roll då, eller har jag fattat allt fel nu?
 
jag tycker att det borde vara gratis att försäkra motorcykloner.
 
Varför skall marknadsvärdet påverka min trafikförsäkringspremie? Enda gången jag får ersättning för skador på mc:en är när någon annan är skyldig, men då är det motpartens försäkringsbolag som täcker det.

Så egentligen så spelar inte marknadsvärdet någon roll då, eller har jag fattat allt fel nu?

Priset brukar ha väldigt liten om någon inverkan. Brukar vara faktorer såsom ålder, bostadsort och antal år med KK. Men sen har de säkert random tillägg för vad de tror att en ägare av fordon XX kan tänka sig att betala i premie. Har man råd att köpa en Pangiale klagar man inte på premien...
 
jag tycker att det borde vara gratis att försäkra motorcykloner.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top