Försäkring av classiker sport

  • Thread starter Thread starter jyx
  • Start date Start date
Om man beräknar premier på risker borde det vara billigare att försäkra en nyare sporthoj än en äldre, det är ju helt andra vägegenskaper, bromsar osv på dem och då borde riskerna minska? Trots att där är mer effekt så gör ju ändå en 20-25 år gammal sporthoj säkert 250km/h men då med mycket mindre väghållning - lite konstigt då att de ska vara mycket billigare att försäkra. Som någon nämnt så har säkert tanken på classic-försäkringar tagits fram en gång i tiden då de var menade för dem som var lite äldre, körde lite då och då där riskerna var ganska små. På senare år har säkert många yngre utnyttjat detta för att få en låg premie och bra prestanda på sin hoj vilket förmodligen inneburit fler och dyrare skador för f-bolagen och nu börjar man plocka bort det. Blir det en utgift för dem är det inte intressant i längden att ha en sådan produkt och min gissning är nog att kostnaderna ökat en hel del på senare tid.
 
Om man beräknar premier på risker borde det vara billigare att försäkra en nyare sporthoj än en äldre, det är ju helt andra vägegenskaper, bromsar osv på dem och då borde riskerna minska? Trots att där är mer effekt så gör ju ändå en 20-25 år gammal sporthoj säkert 250km/h men då med mycket mindre väghållning - lite konstigt då att de ska vara mycket billigare att försäkra. Som någon nämnt så har säkert tanken på classic-försäkringar tagits fram en gång i tiden då de var menade för dem som var lite äldre, körde lite då och då där riskerna var ganska små. På senare år har säkert många yngre utnyttjat detta för att få en låg premie och bra prestanda på sin hoj vilket förmodligen inneburit fler och dyrare skador för f-bolagen och nu börjar man plocka bort det. Blir det en utgift för dem är det inte intressant i längden att ha en sådan produkt och min gissning är nog att kostnaderna ökat en hel del på senare tid.

Oavsett ålder på förare eller fordon så är försäkringsbolagens policy att du ska betala så mycket som möjligt för din premie och förvänta dig minimalt i ersättning vid stöld, skada osv där allt som vanligt är baserat på ålder och olycksfrekvens.Försäkringsbolagen är i sin tur aktieägda där aktieinnehavarna sitter och väntar på nya stora vinster och knappast ser milt på att deras vinstutdelning sjunker genom att försäkringsbolaget tar för stora risker vid dessa försäkringstecknanden av i sin tur fordonsägarna.Kryphål kommer det alltid att finnas som också täpps till i sin tur så fort de upptäcks som t ex klassikerförsäkringar genom en ökad kontroll av dess ägare och fordonet.I denna pågående cirkus har ju naturligtvis dessa försäkringsbolag konkurrens av i sin tur andra bolag där de ökar priset på en tjänst och släpper efter lite på någon annan.En balansgång där man utåt sett försöker verka som ett billigt alternativ genom olika premier men tar hutlöst betalt i andra där detta då skiftar en del mellan dessa bolag.Om de gjort affärer som de inte tjänat pengar på och och i sin tur inte kunnat ta ut vinster på hade de som försäkringsbolag varit borta för länge sedan.
 
Om man beräknar premier på risker borde det vara billigare att försäkra en nyare sporthoj än en äldre, det är ju helt andra vägegenskaper, bromsar osv på dem och då borde riskerna minska? Trots att där är mer effekt så gör ju ändå en 20-25 år gammal sporthoj säkert 250km/h men då med mycket mindre väghållning - lite konstigt då att de ska vara mycket billigare att försäkra. Som någon nämnt så har säkert tanken på classic-försäkringar tagits fram en gång i tiden då de var menade för dem som var lite äldre, körde lite då och då där riskerna var ganska små. På senare år har säkert många yngre utnyttjat detta för att få en låg premie och bra prestanda på sin hoj vilket förmodligen inneburit fler och dyrare skador för f-bolagen och nu börjar man plocka bort det. Blir det en utgift för dem är det inte intressant i längden att ha en sådan produkt och min gissning är nog att kostnaderna ökat en hel del på senare tid.

Oavsett ålder på förare eller fordon så är försäkringsbolagens policy att du ska betala så mycket som möjligt för din premie och förvänta dig minimalt i ersättning vid stöld, skada osv där allt som vanligt är baserat på ålder och olycksfrekvens.Försäkringsbolagen är i sin tur aktieägda där aktieinnehavarna sitter och väntar på nya stora vinster och knappast ser milt på att deras vinstutdelning sjunker genom att försäkringsbolaget tar för stora risker vid dessa försäkringstecknanden av i sin tur fordonsägarna.Kryphål kommer det alltid att finnas som också täpps till i sin tur så fort de upptäcks som t ex klassikerförsäkringar genom en ökad kontroll av dess ägare och fordonet.I denna pågående cirkus har ju naturligtvis dessa försäkringsbolag konkurrens av i sin tur andra bolag där de ökar priset på en tjänst och släpper efter lite på någon annan.En balansgång där man utåt sett försöker verka som ett billigt alternativ genom olika premier men tar hutlöst betalt i andra där detta då skiftar en del mellan dessa bolag.Om de gjort affärer som de inte tjänat pengar på och och i sin tur inte kunnat ta ut vinster på hade de som försäkringsbolag varit borta för länge sedan.
 
hmm... men tänk då på motpartens bolag, dyrt för en ung även där med endast trafikförsäkring. Han krockar med dig (hans fel) då vill de ju ha in pengar för att betala din dyra Italienare.:gråta I ditt fall gäller det tydligen även lite äldre:(

Varför skall marknadsvärdet påverka min trafikförsäkringspremie? Enda gången jag får ersättning för skador på mc:en är när någon annan är skyldig, men då är det motpartens försäkringsbolag som täcker det.

Så egentligen så spelar inte marknadsvärdet någon roll då, eller har jag fattat allt fel nu?
 
hmm... men tänk då på motpartens bolag, dyrt för en ung även där med endast trafikförsäkring. Han krockar med dig (hans fel) då vill de ju ha in pengar för att betala din dyra Italienare.:gråta I ditt fall gäller det tydligen även lite äldre:(

Vilket får oss att komma fram till att individualisering är av yttersta vikt för rättvisa premier, den killen som körde in i mig borde få betala för sig själv genom högre premie efter krocken, osv. Istället för att alla får en höjning.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top