försäkra sin r6:a

Betalat min hojpremie...och det skulle ju helt klart kännas bättre om man kunde fortsätta med det...gillar inte det heller...men gör inget fel "lagligt" sätt...kanske moraliskt...E lite chansning om nu försäkringsbolagen börjar muppa sig...

Ärlig å ärlig...tycker ju att försäkringsbolagen e rent utsagt diskrimenerade mot oss unga hojåkare...ibland får man utnyttja allt man kan...har blivit blåst av försäkringsbolag alltförmycket...trött på dom

Men det är lite såhär också...om jag (21 år) vurpar...så rycker min farsas bonus...vilket resulterar i en högre premie...så där fångar dom in bra med pengar sen iaf...Kör med halvförsäkring...så jag skiter i om jag inte får pröjs för min hoj om jag själv vurpar...Värre med folk som kör helförsäkrad isåfall...

halmstads_kung skrev:
Betalat min hojpremie...och det skulle ju helt klart kännas bättre om man kunde fortsätta med det...gillar inte det heller...men gör inget fel "lagligt" sätt...kanske moraliskt...E lite chansning om nu försäkringsbolagen börjar muppa sig...

Ärlig å ärlig...tycker ju att försäkringsbolagen e rent utsagt diskrimenerade mot oss unga hojåkare...ibland får man utnyttja allt man kan...har blivit blåst av försäkringsbolag alltförmycket...trött på dom

Men det är lite såhär också...om jag (21 år) vurpar...så rycker min farsas bonus...vilket resulterar i en högre premie...så där fångar dom in bra med pengar sen iaf...Kör med halvförsäkring...så jag skiter i om jag inte får pröjs för min hoj om jag själv vurpar...Värre med folk som kör helförsäkrad isåfall...

Det är väl inte skadorna på hojen vid en eventuell marksyning som höjer premierna mest det är väl personskador i form av invaliditet och i värsta fall död som orsakar gigantiska kostnader?

Men detta har väl redan diskuterats till leda utan att någon sida ändrar inställning.

sir Urban skrev:
Det är väl inte skadorna på hojen vid en eventuell marksyning som höjer premierna mest det är väl personskador i form av invaliditet och i värsta fall död som orsakar gigantiska kostnader?

Men detta har väl redan diskuterats till leda utan att någon sida ändrar inställning.

Ur försäkringsbolagens synpunkt är det bättre att man dör än att man blir invalid. Det blir mycket billigare så.

Med detta i åtanke kanske man borde få billigare premie om man kör UTAN skyddskläder och hjälm. :)

/a

halmstads_kung skrev:
Först vill jag gratulera alla grabbar därute som kan punga ut 1300-1800 spänn i månaden...

Tackar:) Men i mitt fall så valde jag en billigare hoj efter RSV'en,en hoj jag kan köra trafik på och som då kostar mycket mindre.

Blir jävligt sur nu när jag läser inläggen som följer....

Inget att bli sur över.Självklart blir folk som betalar ärligt sura när folk tar genvägar för ett bättre pris

Nu e det ju såhär....Att ni 25+ har lyckats trissa upp försäkringspremien ganska bra själva!!! Bara som info Så av 1600 R1:or i Sverige e 800 med
i någon olycka enligt försäkringsbolaget...och mörkersiffran e nog inte liten del heller...Så jävla lätt å sitta där på era feta rövar å gnälla när ni förmodligen kom undan med betydligt mindre premie när ni var 21...eller...det fanns kanske inte ens sporthojar av klass 7 när ni tog kort....

Jag gnäller inte på det,isåf skulle jag lika gärna var sur på alla som fick kortet gratis,eller avundsjuk på dom som fick se den första månlandningen live på svartvit tv.

Ja...precis så sa jag till kärringen på försäkringsbolaget...Sa som det var...Att jag ska hojen...Och HON plockade fram den här försäkringen till mig...så vafan har jag gjort fel!!! Skenförsäkra up my ass....

Du sa väl också at du köpte en sporthoj för egna pengar som du vill ställa på pappa?

Har familj och hus och försörja...Bara för att bolagen ogillar sporthojar och rånar folk på pengar så ska jag inte kunna utöva min passion...No way...

Egoistiskt tänkande.

Ser inga problem med 2:an heller då försäkringsbolaget själva godkänner sådana "sken"manövrar...E ni avundsjuka på att ni inte vågat säga sanningen till bolagen eller vad e frågan...Han får "låna" ut den precis hur mycket han vill....Hur länge han vill...Vart han vill....

Jag sa sanningen: "Hej jag har köpt en hoj jag vill försäkra"
Bolaget svarade:"Va trevligt:)..den här summan blir det"

Så till alla som bor i en lägenhet på 15 kvadrat och inte har några normala utgifter...Kul att ni kan äga era hojar...

Avundsjuk? Vissa har det bättre än andra.

E jävligt trött på folk på sporthoj nu...Verkar som ett stort antal antingen e
Östermalmbratz eller Bara kommit in i nåt för-klimakterie...Bara en jävla massa gnäll på att allt e fel...Tänk om ni var lika engagerade i hastigheter...

Jag tycker det är fint med lägre farter.Jag bor inte i sthlm.Klimakteriet drabbar väl enligt mitt vetande mest äldre damer.

Handlar inte om Pengar eller Ålder...Mognad...Tänk mer vad ni gör med högerhanden så kanske premien stannar upp snart....

Mognad är att ta ansvar för sina handlingar,att kunna betala för sig m.m.
Att inte handla över sina tillgångar.

Synd att man e en snorunge i era ögon...men jag e övertygad om att jag varit med om oändligt mycket mer än majoriteten här...

Du är ingen snorunge i mina ögon.Alla har vi våra lik i garderoben,tragiska händelser att bära på,vidriga minnen,förlorade kärlekar/vänner/anhöriga.

Min åsikt är iaf att man ska betala för sig.

Ledsen för den hårda tonen...

Hoppas på konstruktiv kritik...
//"Still the King"

..........

Last edited:
zache skrev:
AS-tät? fattar inte vad du snackar om :confused:
Om man är ung, så brukar man inte ha jättemycket pengar kanske. Och eftersom försäkringen för unga blir äcksligt dyr, så har inte man råd som ung att köra ngt annat än en gammal glidare.....

"AS-tät"= Jättetät=Jätterik capisch? :tungan

zache skrev:
hej
ska köpa en r6:a och jag undrar vad försäkring kan ligga på den. jag har aldrig haft försäkring innan och jag undrar vad det kan kosta, vad är det billigaste allternativet?

Om du tycker det är horibelt dyrt att försäkra en r6...kanske en annan hoj till att börja med vore inte så dumt....

Bonus är inget man får, det är något man FÖRTJÄNAR under alla år man lär sig och inte belastar FB....sluta snyllta, stå för kostnaderna. Det är så det fungerar i kollektivet. ALLA är med å betalar som är med å LEKER.

Vad är det som är så svårt att fatta ???

halmstads_kung skrev:
Först vill jag gratulera alla grabbar därute som kan punga ut 1300-1800 spänn i månaden...

Blir jävligt sur nu när jag läser inläggen som följer....

Nu e det ju såhär....Att ni 25+ har lyckats trissa upp försäkringspremien ganska bra själva!!! Bara som info Så av 1600 R1:or i Sverige e 800 med
i någon olycka enligt försäkringsbolaget...och mörkersiffran e nog inte liten del heller...Så jävla lätt å sitta där på era feta rövar å gnälla när ni förmodligen kom undan med betydligt mindre premie när ni var 21...eller...det fanns kanske inte ens sporthojar av klass 7 när ni tog kort....

Ledsen för den hårda tonen...

Hoppas på konstruktiv kritik...
//"Still the King"

Man kör det man har råd med. Bodde du kvar hemma iom att din far står på hojen och du nyttjar den annars skulle det aldrig ha slupit igenom hos försäkringsbolaget och om jag vore du skulle jag ringa försäkringsbolaget och få det på papper att du får nyttja hojen för vid en olycka så står du där ÄVEN fast att hon som gav dig försäkringspremien sa att det va OK och att du fick den premien. Då du inte ens är skriven på adressen antar jag då du tjatar om eget hus och barn (hade det varit min far hade han slängt ut mig om jag kom hem med 2 ungar) eller han kanske bor hos dig?

Jag hade ZX6R på den tiden skriven på min far men så fort det uppdagades att det va skenförsäkring (jag hade som dig helt OK från försäkringsbolag etc.) så valde jag att sälja den och köra offroad samt lågeffekthoj tills jag blev äldre. Nu är jag äldre och har själv råd med ZX6R igen och jag får hem den nästa vecka. Hållt mig ifrån dyra premiehojar i 3 år snart och det har gett mig en premie på överkomliga 6000:-/halv/helår

utdrag ur folksams villkor
Vem försäkringen gäller för
13 Försäkringen avser endast ditt eget lagliga ekonomiska intresse som försäkringstagare och ägare till den försäkrade motorcykeln. Skulle det visa sig att det är någon annan än du som äger motorcykeln gäller inte egendomsskyddet och någon ersättning kan inte betalas vid inträffad skada.

Sug på den slickepinnen. Du gör fel oavsett om du "fått OK" från försäkringsbolaget

/oXydex (som gör rätt för sig)

oXydex skrev:
utdrag ur folksams villkor
Vem försäkringen gäller för
13 Försäkringen avser endast ditt eget lagliga ekonomiska intresse som försäkringstagare och ägare till den försäkrade motorcykeln. Skulle det visa sig att det är någon annan än du som äger motorcykeln gäller inte egendomsskyddet och någon ersättning kan inte betalas vid inträffad skada.

Sug på den slickepinnen. Du gör fel oavsett om du "fått OK" från försäkringsbolaget

/oXydex (som gör rätt för sig)
Läs texten igen...suck!

"Skulle det visa sig att det är någon annan än du som äger motorcykeln gäller inte egendomsskyddet och någon ersättning kan inte betalas vid inträffad skada."
Det är ju troligen inte grabben som äger hojen... om farsan äger den så är det ok. Framförallt om han bor hemma också. Nu har han iof sagt att han har eget hus å familj m.m men det låter lite sjukt för att vara 21...
Men ditt söta citat kan du ju suga vidare på.... :7peta

fezt skrev:
Läs texten igen...suck!

"Skulle det visa sig att det är någon annan än du som äger motorcykeln gäller inte egendomsskyddet och någon ersättning kan inte betalas vid inträffad skada."
Det är ju troligen inte grabben som äger hojen... om farsan äger den så är det ok. Framförallt om han bor hemma också. Nu har han iof sagt att han har eget hus å familj m.m men det låter lite sjukt för att vara 21...

Det är ju hans pappa som äger hojen har han ju sagt och således så får kungen inte ut några pengar vid en olycka. Så läser iaf jag ut texten

Kungen står inte med nånstans på hojen om jag förstått rätt. Enda han gjort är att pynta för den till sin far och då kanske han får problem med gåvoskatt istället :confused: Eller gäller det bara kontanter för över 10 000? Jag är lite dålig på det där så det va bara en parantes

Kungen betalar hojen
Pappan äger hojen
Pappan betalar försäkring
Kungen kör hojen
Premien blir på pappan

Då kungen bara är brukare av hojen så har han inte rätt till ett enda öre iom att försäkringen står på annan person och annat hushåll. Ev. så har vissa bolag att man får betala dubbel självrisk vid en ev. olycka men det är nog lite beroende på vilken typ av försäkring man tecknat t.ex. över 40 försäkring om någon under 40 nyttjar den vid en ev. olycka

/oXydex

Last edited:
Sorry Zache för att vi "förstör" din tråd men fakta står fast

Det bästa men mindre roliga är att du köper en hoj du har råd med tills du har råd med den hoj du vill ha.

Finns många bra hojar att börja med såsom SV650, TRX850, Offroad, Supermotard där premierna inte är så avskräckande alla gånger.

Hoppas du hittar en hoj som passar dig utan att det blir svettig pga en så tråkig sak som premien.

Mitt råd är iaf att hålla sig ifrån olagligheter

/oXydex

oXydex skrev:
Det är ju hans pappa som äger hojen har han ju sagt och således så får kungen inte ut några pengar vid en olycka. Så läser iaf jag ut texten
/oXydex
Men om du har en hoj, försäkrad på dig, jag lånar den och kraschar.. menar du då att du inte skulle få ngn ersättning? de ska du ha... samma sak som om du lånar ut din bil!
Däremot vet jag inte vad som gäller iaf jag bränner mej på rumpan(får personskador)
Sen så ska man också väga in att Kungen bara har hojen halvförsäkrad, så det enda försäkringsärendet som kommer upp är om den blir stulen, å då är det ingen fråga om vem som kört..........

fezt skrev:
Läs texten igen...suck!

Det är den med det ekonomiska intresset i hojen som skall stå som föräkringstagare.Han har själv sagt att han köpte hojen för egna pengar och sedan försäkrade den på pappa.

Mycket bra skrivet. Jag väntade till jag blev 31 innan jag tyckte att jag hade råd (och tid) med kort, hoj, försäkring, garage (i Stockholm = dyrt bara det)
och annat. Halmstad kanske tror att det är en mänsklig rättighet att ha R-hoj till en rimlig peng. Det är det inte.

Jag som så många andra hoppas att skenförsäkring inte ger några pengar vid vurpa.

twinner skrev:

Last edited:
fezt skrev:
Men om du har en hoj, försäkrad på dig, jag lånar den och kraschar.. menar du då att du inte skulle få ngn ersättning? de ska du ha... samma sak som om du lånar ut din bil!
Däremot vet jag inte vad som gäller iaf jag bränner mej på rumpan(får personskador)
Sen så ska man också väga in att Kungen bara har hojen halvförsäkrad, så det enda försäkringsärendet som kommer upp är om den blir stulen, å då är det ingen fråga om vem som kört..........

Man kan väl som hojåkare och solidariskt kompitent iaf ta avstånd och avråda från att skenförsäkra då det förstör för oss alla.Det är min åsikt:=)

Nu ska jag jobba så att jag har råd att köra hojen i sommar :tungan

twinner skrev:
Man kan väl som hojåkare och solidariskt kompitent iaf ta avstånd och avråda från att skenförsäkra då det förstör för oss alla.Det är min åsikt:=)

Nu ska jag jobba så att jag har råd att köra hojen i sommar :tungan
Givetvis ska man avråda från att skenförsäkra, men han har ju varit så ärlig man kan bli och sagt till tantaluttan på fb hur han gjort, och sedan fått ett "ok" från henne. Så det är ingen skenförsäkring....
"förstör för oss andra"
Det som förstör premierna är alla j-vla bedragare, kör på bana-kraschar, å säger att det skett vid ngt annat tillfälle, tecknar helförsäkrat efter att man kraschat å rapporterar skadan senare, säljer hojen utomlands-rapport stulen...
Sån skit sabbar...! Sen är de märkligt att de unga ska pröjsa satan, när de är de sista i den äldre generationen som fick A-kortet på B-kortet som är den största olycksfallsgruppen... :va

vad jag skulle vilja veta e hur väloljat munläder å hur många kilo-ton tur man behöver föratt komma undan med en låg premie..

en annan som inte direkt bor i en storstad har högre premier än vissa andra som man sett som har likadana hojar å samma ålder .. men men..
grattis till er som har låg premie :fyllisar

heimdal skrev:
vad jag skulle vilja veta e hur väloljat munläder å hur många kilo-ton tur man behöver föratt komma undan med en låg premie..
Jag tror även det har lite att göra med hur mycket information man lämnar, och inte bara frågar "Vad kostar en försäkring på XXX-XXX", "Jag är 20år, här är mitt pers.".

Är ju som sagt lite märkligt att man får olika premier hela tiden, från samma bolag och på samma hoj. :va

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67291

Ja jag köpte den..delvis...mina päron stöttade med pengar...men alla papper e på far min...den står i hans garage i Halmstad...jag bor liite längre bort...

Ja jag har nu hus å 1 barn varannan vecka + ett på g....Jag bor INTE med mina föräldrar...som förtydling....

Svar till Twinner

Handlar om å göra rätt för sig..menförfan...

Är reglerna såhär hos försäkringsbolaget så e det förhelvete inget å tjafsa om!!!...Ja jag ska ha det på papper...men skulle hon ljugit för mig får jag ta en trafikförsäkring på mig själv!!!

Även Gubbar kommer i klimakterie...men på ett annat sätt...gamla, sura, ålderskris å tvära...

Förstör för kollektivet...well...världen e inte rättvis alltid...Personer som klotar å gör riktiga försäkringsbedrägeri e bovarna...

Hur får du mig till egoist förresten...hur tänker du då?...

halmstads_kung skrev:
Min farsa äger min hoj..jag som pröjsat...han tog en halvförsäkring på folksam...550 spänn måndaden...å billigare..typ 300 när man ställer av den...Han får låna ut till vem han vill....vet inte om det är det ni kallar
å fuska?

Ringde länsförsäkringar...hon rekommenderade min försäkring som jag redan har...i ett annat bolag....skulle bli mycket....mycket...

If skulle ha....89 000 för hel...

Halv....45 000....

Skulle inte tro att man kan äga en hoj när man e 21.....suck... :huvet

22, R1, Malmö, skenförsäkrar inte... Äger en hoj jag har råd med. Har man inte råd att försäkra bågen ska man inte köpa den. My 50.

Back