Förkyld hela tiden?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Har de senaste 9 månaderna varit förkyld hela tiden.

De gör över, men kommer igen. Slembildning, hosta och täppt i näsan hela tiden.

Förstår inte varför, aldrig varit så förr. Kan det bero på att jag inte äter så mycket frukt? Får inte in så mycket c vitaminer.. och en del andra som finns i frukterna. Äter dock grönsaker varje dag.

Kanske är lite stressad ? och sover dåligt ? får du i dig tillräckligt med mat ?

I vilket fall C-vitaminer finns att köpa på tex ICA som brustabletter.

Långa farbron skrev:
Kanske är lite stressad ? och sover dåligt ? får du i dig tillräckligt med mat ?

I vilket fall C-vitaminer finns att köpa på tex ICA som brustabletter.

Väldigt stressad och sover 5-6 timmar om dagen, tonåringar ska enligt biologiboken sova minst 8 timmar.

Men jag sover oftast på dagen 1-2 timmar för att kompensera...

Förkyld har jag varit i 20 år. Rätt vanligt med sånna problem.

Therudeboy skrev:
Förkyld har jag varit i 20 år. Rätt vanligt med sånna problem.

Vanligt? Jag har då aldrig hört något liknande. Vad kan du göra åt det? Ingenting?

Dåligt immunförsvar skulle jag tippa på. Vitamin/mineralbrist och sömnbrist är två variabler som inverkar negativt på immunförsvaret så börja med att göra något åt dom. Lägg dig tidigare och sov samt käka lite mera frukt/grönsaker.

H4 skrev:
Vanligt? Jag har då aldrig hört något liknande. Vad kan du göra åt det? Ingenting?

Mitt problem beror på brosk inne i näsan som gör att snoret inte kan komma ut. Opererar mig då och då, det hjälper ungefär ca 6-12 månader sen är det åter samma sak.

Men ditt skulle jag tro på nersatt immunförsvar pga sömnbrist osv.

H4 skrev:
Förstår inte varför, aldrig varit så förr.

Jag hade snarlika symptomer i våras. Hade diabetes typ-2. Numera är jag en frisk diabetiker utan hjälp av någon annan medicin än - motion.

Om du är trött (varje dag) efter jobbet... sover lite på natten... har "spring" i benen när du försöker somna in... harklig... kanske ser lite sämre/suddigt (speciellt på morgonen)... i vilket fall som helst, gå till en läkare på en gång och få HbA1c (långtidsblodsocker) och dina andra blodvärden testade.

<edit>Vill du inte gå till en läkare... testa dig själv i en veckas tid. Efter kvällmaten i 17-tiden, vänta sen en timme - ut och gå (snabb takt, bli svettig) i minst 30 minuter. Ät _inget_ mer på kvällen (dock drick vatten). Sover du då bättre och längre ska du definitivt uppsöka din lokala hälsovårdscentral. </edit>

Last edited:
jag hade huvudvärk i några år sen slutade jag ha glasögon på mig. (lite ot men lite kul grej)

Ät frukost. Ansträng dig i skolan. Ät i skolan. Gå hem o läs läxor. Ät middag. Skaffa dig en fritidsaktivitet där du rör på dig, tex. kickboxning. Gå hem och ät tills du spricker o kolla en kass serie på TV o somna med dig...

Gör om - tänk inte på näsan att den rinner utan bara att den kan knäckas på nästa träning ;)

andersbrink skrev:
Om du är trött (varje dag) efter jobbet... sover lite på natten... har "spring" i benen när du försöker somna in... harklig... kanske ser lite sämre/suddigt (speciellt på morgonen)... i vilket fall som helst, gå till en läkare på en gång och få HbA1c (långtidsblodsocker) och dina andra blodvärden testade.

. </edit>
nu skrämms du!!!!

Jag har det bra som aldrig blir förkyld. Måste ha varit 5-6 år sedan sist :)

Konstant snuva känns igen.
Var sådan för ett par år sedan och fattade inte varför riktigt först. Sen kom jag på den troligaste orsaken.
Jag var i Lysekil och dök och var lite för snuvig en gång. Kommer upp från ett dyk med en sprängande värk i bihålorna på grund av undertryck. Kändes som om någon stuckit in en kniv i pannan på mig ungefär. Värken släppte efter ca 5 min på land men då var skadan redan skedd.
Troligen är det rester a blod mm i bihålorna som låg kvar och orsakade återkommande snuva i år frammöver.

Har hört att man kan skölja rent sånt. Testa vet jag.

Kjelle skrev:
Jaa. EFTER att du varit konstant förkyld under 2-3 års tid...... :näsblod
Nja, lite småförkyld räknas inte. Det visar ju bara att immunförsvaret jobbar och att allt är i sin ordning. När det däremot bryter ut ordentligt så har försvaret råkat på problem. Det jobbar dock bäst om man har bra sömnrutiner, håller sig i skaplig fysik och inte utsätter sig för stress.

mb skrev:
Nja, lite småförkyld räknas inte. Det visar ju bara att immunförsvaret jobbar och att allt är i sin ordning. När det däremot bryter ut ordentligt så har försvaret råkat på problem. Det jobbar dock bäst om man har bra sömnrutiner, håller sig i skaplig fysik och inte utsätter sig för stress.

....OCH håller sig undan småväxta smittspridare. Kan i övrigt inte annat än hålla med dig.

Kjelle skrev:
....OCH håller sig undan småväxta smittspridare. Kan i övrigt inte annat än hålla med dig.
Hehe, ja kanske det.

Fast dom som jobbar på dagis blir ju nästan aldrig nånsin förkylda (annat än möjligtvis rejält första månaderna). Hur förklarar du det?

*/ ?>
Back