Du anar inte hur mycket jag vill förstå detta!
Men hur mycket jag än försöker så inser jag att man siktar på björnen men riskerar att träffa dagisgruppen som plockar svamp.
Du kan idiotförklara mig hur mycket du vill men SMC hjälper till att ta fram ett av dom trubbigaste verktygen som Polis/Åklagare kommer att ha i sin verktygslåda.
Här är orsaken enligt Maria på SMC:
- Listan med 30 punkter som Trafikverket ville att vi skulle arbeta med kommer inte att publiceras. SMC m fl ställde inte upp på detta varför listan aldrig blev verklighet. Den är död och begravd.
Hade inte SMC valt eller påverkat samarbetet som nu pågår, så hade denna listan blivit verklighet.
Då hade det varit helt andra saker som diskuterats.
Om jag kommer ihåg rätt, så var det bla. ´Hastighetsstrypning för MC, GPS-övervakning osv.
Att detta ens kommer på tal, är inte bara olyckornas fel.
Tänk på den mängden filmer och liknande som bland annat detta forums medlemmar spelar in och sen gör tillgänglig för allmänheten. De ser inte sakerna på samma sätt som oss.....de ser bara det som är farligt, lagöverträdelser och ett väldigt extremt beteende.
Och handen på hjärtat, skulle ni vilja köra barnen hem från skolan eller fritids och bli omkörda på båda sidorna av 5-8 motarder på bakhjulet, när ni kör centrumleden hem?
Eller möta 2-3 bombande sporthojspiloter på felsida vägen bara för att ni bor ute vid eller omkring Bogan/Bulten/Valfri bombarväg?
Och sen hitta film på samma händelse där den eller de som gjort filmen får massor av beröm för sin körning?
Vad skulle ni säga om det började visas "extremfilmer" från PRO's fester.
Det visas offentlig fylla, slagsmål inne på festen och provokationer och bråk ute på stan, gruppsex osv.'
Dessa filmer skulle spridas över internet och hamna i tidningen.
På PRO's forum försvarar sig dessa pensionärer med att det var bara på skoj, de hade full koll på läget och så vidare.... Ingen annan blev ju skadad.
Nu skulle det bli ramaskri bland de bestämmande och det skulle yrkas på att förbjuda eller begränsa dessa PRO-huliganer. PRO blandar sig i leken nu eftersom de inte kan hindra sina medlemmar att ha "kul".
Men de försöker att få tillstånd en lösning där de flesta bli glada och skadorna begränsas.
Detta drabbar ju då många inom PRO men de kommer inte åt de vildaste, för de är inte medlemmar inom PRO. Många är med på forumet och har åsikter om det då de blir drabbade. Högljudda protester bakom tangentbordet och bara skäll åt den organisation som försöker begränsa skadorna.
Men de flesta som håller på, skiter totalt i det. De hittar bara nån annan fest att krascha och en ny film att spela in.....
(ok, lite taskig liknelse men den är skriven med lite humor, eller försök till iallafall)
Vad jag menar är, att om ingen gör något, kommer vi snart att stå inför ett totalförbud eller en övervakning värre än Orson Welles "1984"
Nu har någon hoppat in och föröker göra något åt det.
Problemet är att ingen tycker om det och alla har åsikter om det.
Men nästan alla missar kärnan i det hela. Orsaken till varför saker är på sin spets nu.
Detta är inte riktat direkt till dig VBK, men jag använde din quote som bas för mitt inlägg