Förklaring till: SMC:s Extremt beteende-nyhet

Eller så kanske gemene man väljer ATT stanna istället då polisen bara kan åka hem till ägaren och hämta hojen vid eventuell smitning.

Och sen har jag ju väääääldigt svårt att tro att man kommer att beslag ta hojar hela dagarna, antagligen blir det när man stoppar folk utan kort eller är påverkade eller kommer i 100 blås på en 30-sträcka.

Men gäller lagen hojar så ska den gälla andra fordon också.

Alltså det är inte ägaransvar vi pratar om, polisen kan inte bara beslagta vilken hoj som helst närsomhelst utan de kan beslagta hojen på plats!

Ska försöka svara på några frågor som ställs i tråden innan jag drar till Bryssel. Många EU-förslag är på tapeten där SMC och andra behöver agera för att få rimliga regler.
- Listan med 30 punkter som Trafikverket ville att vi skulle arbeta med kommer inte att publiceras. SMC m fl ställde inte upp på detta varför listan aldrig blev verklighet. Den är död och begravd.
- Mycket hög hastighet är inte ett begrepp som skapats av SMC. Det används som begrepp av samtliga som arbetar med trafiksäkerhet och utgår från gränsen för körkortsindragning. De hastigheter som finns i dödsolyckorna är många gånger långt över + 30 km/h och har helt klart bidragit till att en tjej/kille dött på motorcykeln.
- Anhöriga är betydligt oftare ägare till motorcyklar i dödsolyckor som rör extremt beteende, 9 % jämfört med 3 % i övrigt.
- Inga fordon kan beslagtas för enbart hastighetsöverträdelser. Det krävs vårdslöshet i trafik. Det handlar om alla fordon. Det är som flera påpekat en lag som redan finns och ingen ny lag. Vad som händer om t ex en förälder står som ägare för en hoj men låter sitt barn utan körkort köra den - det är en fråga för polis och åklagare. Jag har efterlyst statistik över hur många fordon som har beslagtagits sedan lagen trädde i kraft men inte fått detta. Vid en krasch kan försäkringsbolagen jämka ersättningen.
- Det är inte SMC:s rapport. SMC har varit en av nio aktörer under ledning av Trafikverket. SMC har påverkat innehållet efter bästa förmåga samt vilka åtgärder som ska prioriteras för ökad säkerhet: synbarhet/uppmärksamhet mot motorcyklister, säkrare gator och vägar för MC-förare, extremt beteende, bättre hastighetsefterlevnad samt ökad ABS-användning.
- Sjukdom, självmord etcera ingår inte bland dem som dör i trafiken, slutlig statistik kommer därför först i april 2013 för dödsolyckor under 2012.
- SMC lyfter ur fyrhjulingarna då vi redovisar statistiken vilket inte Transportstyrelsen med flera gör i den officiella statistiken. Sker en olycka med MC på landsväg, då räknas den in i MC-statistiken, oavsett antalet hjul. Olyckor i terräng och på banor finns däremot inte med i statistiken. Se dagens nyhet: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Fortsatt-positiv-olycksutveckling/
- SMC säger i alla sammanhang att det inte är farligt att köra MC, om alla gör allting rätt. Olycksrisken är inte högre, däremot skaderisken om en olycka inträffar. Tyvärr väljer media vilket budskap man vill ha i artiklar - detta har SMC svårt att nå ut med när journalisten redan bestämt infallsvinkeln. Många journalister har varit mycket förvånade över statistiken som visar andelen "icke-motorcyklister" som dör på MC
- Ett antal motorcyklister dör varje år, trots att han/hon gör allt rätt men någon annan gör fel. Bristande uppmärksamhet är något SMC försökt visa under ett antal år genom Se Oss-sidan. Här finns statistik från dödsolyckor som visar denna typ av olyckor där bilisterna i de flesta fall gjort fel, men också att många MC-förare höll hög hastighet vid olyckstillfället. Här finns forskning om problematiken som klart visar att man måste arbeta för att andra trafikanter ska se MC-förare och inte bara ropa på varselvästlag och sänkta hastigheter för att lösa problemet. Här finns också statistik från svenska försäkringsbolag. Tyvärr har SMC inte fått bidrag för kampanjer och ingen annan part har genomfört detta. Genom att synbarhet/uppmärksamhet nu är en prioriterad åtgärd i strategin förväntar vi oss konreta åtgärder i framtiden. Läs pressklippen och kolla in den senaste notisen jag la in idag då en kvinna frikändes från vårdslöshet trots ouppmärksamhet som ledde till en motorcyklists död och flera svårt skadade. www.svmc.se/smc/Se-Oss/
- Till sist: på samma sätt som vi samlar artiklar om kollisioner MC-andra fordon, har vi börjat samla klipp om Extremt beteende. SMC kontaktar också media och ber dem skriva fakta i denna typ MC-olyckor vilket allt oftare sker, t ex om föraren var berusad, saknade körkort också vidare. De finns här:
svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Extremt-beteende/Typiska-olyckor-p-g-a-Extremt-beteende/

"citat" - Inga fordon kan beslagtas för enbart hastighetsöverträdelser. Det krävs vårdslöshet i trafik.

Vårdslöshet i trafik? Hm, och dit räknas ju grova hastighetsöverträdelser enl. lag...:va

Är bättre att förbjuda vänstersvängande bilister, då de står för fler olyckor där en mc är inblandad än singelolyckor..

Ta körkortet av de som innehar det, och ge fasen i hojen. Säger ingenting om att plocka hojen av de som kör utan lapp. Men är rädd för att fel målgrupp kommer bli drabbade när Fabbo Blå ska göra sina bedömningar vid ingripanden.

Last edited:
Vad som händer om t ex en förälder står som ägare för en hoj men låter sitt barn utan körkort köra den - det är en fråga för polis och åklagare. Jag har efterlyst statistik över hur många fordon som har beslagtagits sedan lagen trädde i kraft men inte fått detta. Vid en krasch kan försäkringsbolagen jämka ersättningen.

Det är precis samma där som annars, föraren åker på olovlig körning, föräldern, om han/hon inte säger att barnet stulit hojen, åker på tillåtande av olovlig körning som har samma straffsats. Hurvida motorcykeln beslagtas eller ej har inget att göra med om det är ägaren som kör, ett fordon som inom - jag tror det är 5, kan även vara 10 år - är använt till olovlig körning tre gånger beslagtas, detta är alltså bundet vid fordonet, inte vid ägaren eller föraren. Undantag kan säkerligen göras om ett fordon har körts olovligt två gånger under Juli 2001, bytt ägare 4 gånger och sedan körts olovligt en gång i Juni 2006, men som utgångsläge så har polisen möjlighet att beslagta fordonet om de vill. Detta är den info jag fått av en trafikpolis i Stockholm 2006, kan självklart ha ändrats men jag tar det fortfarande som sanning.

Last edited:
- Det är inte SMC:s rapport. SMC har varit en av nio aktörer under ledning av Trafikverket. SMC har påverkat innehållet efter bästa förmåga samt vilka åtgärder som ska prioriteras för ökad säkerhet: synbarhet/uppmärksamhet mot motorcyklister, säkrare gator och vägar för MC-förare, extremt beteende, bättre hastighetsefterlevnad samt ökad ABS-användning.
Dokumentet jag syftar på heter Gemensam strategi version 2.0 för åren 2012-2020 och har bl.a. SMC logotyp på sig.

Står ni bakom den eller inte? :va
Finns det delar i den som inte är gemensamma för alla parter som medverkat?

Det går i vilket fall inte utläsa vilka delar som SMC står för och vad som är skrivet av andra.

Last edited:
Ber om ursäkt, klär mig i säckväv och rullar mig i aska:)

Hehe.. den var ny :) Ja nä jag förstår nog varför vi missförstod varann när jag läser mitt egna första inlägg igen = artikeln handlar om "extremt beteende" = då kan man förslagsvis inte ta bort de ej behöriga = men det var inte det jag menade, ändå.

Jag tolkar Dig som att Du i huvudsak kritiserar presentationen. Visst kanske redovisning och diagram kan snyggas till, men håll i minnet att det inte precis är duvungar som kritiskt granskar SMC:s arbete från den mer trafikkonservativa sidan heller. Uppenbar manipulation av statistik äventyrar motorcyklisternas trovärdighet, jag tror vi vinner mer på att ha infrastrukturministerna med oss, än några missnöjda SH-medlemmar.

Min kritik handlar inte om att SMC ska pjoska med de ej behöriga motorcyklisterna, tvärtom bara bra att någon belyser problemet. Det jag kritiserar är på det sätt man gör det och då i första hand att man blandar in de som inte kört ihjäl sig p.g.a. "extremt beteende" i faktaruta nr ett, dessutom en smula luddigt. SMC värnar om den behörige motorcyklistens bästa men det gör man inte om man presenterar statistik på det sättet.

Om jag av någon anledning vill läsa hur många poliser som använt övervåld, hur många personer som skjutits ner på stan, hur många cyklister som cyklat ihjäl sig på fyllan under ett år så förväntar jag mig de siffrorna i sin enkelhet vid första anblick. Sedan om det går att fördjupa sig i statistiken med mer specifik sådan, fine, men knappast något man sätter i första rum.

Hypotetiska exempel:

Polisen hade 12 fall av fastställd övervåld under ingripanden år 2011.

Ok, 12 dumskallar eller kanske färre om en polis stått för flera händelser av övervåld.

Polisen hade 334 dokumenterade ingripande som krävde våld, ** med batong, ** med skjutvapen, *** handgemäng och/eller pepparspray och 12 av dessa fastställdes som övervåld år 2011

Kritikern ser 334 dokumenterade våldsingripanden.

Vad jag vet har rapporten stötts och blötts rätt intensivt bland ett par schyssta forskare, men har Du konkreta förslag är jag övertygad om att de skulle uppskattas av kansliet:tummenupp.

Texten i sin helhet är det inge större fel med utan det är just den statistik som presenteras i första hand jag reagerar på, dessutom inte helt matematiskt korrekt på en eller flera ställen i artikeln. Vill man belysa "extrema beteenden" så gör det men lämna de icke extrema utanför i första hand eller presentera det på ett enklare sätt.

Konkret (hypotetiskt):

2012 dog 5 motorcyklister p.g.a. extremt beteende.

2 onyktra

1 drogpåverkad

1 i kollisionshastighet över 220km/h

1 brann upp efter smitning från bensinpumpen

Blandar alltså inte in de som ej beror på "extremt beteende" i första hand, ska man göra det gör man det enkelt.

Konkret (hypotetiskt):

2012 dog 20 motorcyklister i trafiken, 5 av dessa p.g.a. extremt beteende.

L
i
s
t
a

Sen om man nu ska värna om de behöriga motorcyklisterna så kan man exempelvis lägga till den låga procent där motorcyklisten varit vållande vid olycka med motpart, ej extremt beteende med andra ord.

Men vi kanske skulle kunna enas i att de behöriga motorcyklisterna vunnit på debatten som visar på att det "extrema inslaget" i statistiken synliggjorts och är uppe på agendan i medier och bland politiker?

Både ja och nej, helt klart positivt att det tas upp men som du förstår tycker jag att man kunde presenterat statistiken på ett annorlunda sätt och det är inte att manipulera :)

Last edited:
"citat" - Inga fordon kan beslagtas för enbart hastighetsöverträdelser. Det krävs vårdslöshet i trafik.

Vårdslöshet i trafik? Hm, och dit räknas ju grova hastighetsöverträdelser enl. lag...:va
.

Det tror jag med. Dessutom är jag nästan säker på att "polismans ord" kan få dig fälld för "vårdslöshet i trafik". Har ingen källa på detta.

...eller så VILL Du helt enkelt inte förstå? :)

Du anar inte hur mycket jag vill förstå detta!

Men hur mycket jag än försöker så inser jag att man siktar på björnen men riskerar att träffa dagisgruppen som plockar svamp.

Du kan idiotförklara mig hur mycket du vill men SMC hjälper till att ta fram ett av dom trubbigaste verktygen som Polis/Åklagare kommer att ha i sin verktygslåda.

Det tror jag med. Dessutom är jag nästan säker på att "polismans ord" kan få dig fälld för "vårdslöshet i trafik". Har ingen källa på detta.

Klart att det baseras på polismans ord, vad skulle det annars baseras på.

Tur att alla poliser är ärliga och sanningsriktiga i sin rapportering...............

Eftersom det skulle kunna vara så att jag för sissådär 6-7 år sedan ingick i en liten grupp killar som eventuellt kan ha kört utan körkort så vet jag även exempel på folk som fått sina hojar förverkade just pga detta, så jo, den används...

Jag tänkte närmast på

Man får inte köra på fyllan
Man får inte stjäla andras grejer
Man får inte köra utan att ha rätt ålder
Man får inte köra utan körkort (Ok, den har används minst en gång, för en massa år sedan.)
Man får inte köra för fort (Ok, det har hänt :rodnar)

Alla har nog används några gånger speciellt förr när det fanns patrullerande poliser som jobbade med det men det verkar bli allt mer sällan.

Klart att det baseras på polismans ord, vad skulle det annars baseras på.

Tur att alla poliser är ärliga och sanningsriktiga i sin rapportering...............

Vårdslöshet blir ju rätt uppenbart om cykeln ligger helt söndertrasad på en trettiosträcka men då blir det ju en liten utredning ivf. Annars så fastnar man ju på film, lasermätning etc. Dvs bevis ist för en åsikt.

Du anar inte hur mycket jag vill förstå detta!

Men hur mycket jag än försöker så inser jag att man siktar på björnen men riskerar att träffa dagisgruppen som plockar svamp.

Du kan idiotförklara mig hur mycket du vill men SMC hjälper till att ta fram ett av dom trubbigaste verktygen som Polis/Åklagare kommer att ha i sin verktygslåda.

Här är orsaken enligt Maria på SMC:
- Listan med 30 punkter som Trafikverket ville att vi skulle arbeta med kommer inte att publiceras. SMC m fl ställde inte upp på detta varför listan aldrig blev verklighet. Den är död och begravd.

Hade inte SMC valt eller påverkat samarbetet som nu pågår, så hade denna listan blivit verklighet.
Då hade det varit helt andra saker som diskuterats.
Om jag kommer ihåg rätt, så var det bla. ´Hastighetsstrypning för MC, GPS-övervakning osv.

Att detta ens kommer på tal, är inte bara olyckornas fel.
Tänk på den mängden filmer och liknande som bland annat detta forums medlemmar spelar in och sen gör tillgänglig för allmänheten. De ser inte sakerna på samma sätt som oss.....de ser bara det som är farligt, lagöverträdelser och ett väldigt extremt beteende.
Och handen på hjärtat, skulle ni vilja köra barnen hem från skolan eller fritids och bli omkörda på båda sidorna av 5-8 motarder på bakhjulet, när ni kör centrumleden hem?
Eller möta 2-3 bombande sporthojspiloter på felsida vägen bara för att ni bor ute vid eller omkring Bogan/Bulten/Valfri bombarväg?
Och sen hitta film på samma händelse där den eller de som gjort filmen får massor av beröm för sin körning?

Vad skulle ni säga om det började visas "extremfilmer" från PRO's fester.
Det visas offentlig fylla, slagsmål inne på festen och provokationer och bråk ute på stan, gruppsex osv.'
Dessa filmer skulle spridas över internet och hamna i tidningen.
På PRO's forum försvarar sig dessa pensionärer med att det var bara på skoj, de hade full koll på läget och så vidare.... Ingen annan blev ju skadad.
Nu skulle det bli ramaskri bland de bestämmande och det skulle yrkas på att förbjuda eller begränsa dessa PRO-huliganer. PRO blandar sig i leken nu eftersom de inte kan hindra sina medlemmar att ha "kul".
Men de försöker att få tillstånd en lösning där de flesta bli glada och skadorna begränsas.
Detta drabbar ju då många inom PRO men de kommer inte åt de vildaste, för de är inte medlemmar inom PRO. Många är med på forumet och har åsikter om det då de blir drabbade. Högljudda protester bakom tangentbordet och bara skäll åt den organisation som försöker begränsa skadorna.
Men de flesta som håller på, skiter totalt i det. De hittar bara nån annan fest att krascha och en ny film att spela in.....

(ok, lite taskig liknelse men den är skriven med lite humor, eller försök till iallafall)

Vad jag menar är, att om ingen gör något, kommer vi snart att stå inför ett totalförbud eller en övervakning värre än Orson Welles "1984"
Nu har någon hoppat in och föröker göra något åt det.
Problemet är att ingen tycker om det och alla har åsikter om det.

Men nästan alla missar kärnan i det hela. Orsaken till varför saker är på sin spets nu.

Detta är inte riktat direkt till dig VBK, men jag använde din quote som bas för mitt inlägg

Var ju medlem bara några dagar på SMC innan jag gick ur igen pga att jag tycker landet redan har för många pekpinnebestämmare som ska tala om för andra vad de ska tycka och vad de ska göra utan att som vanligt höra efter först med de som nu kör mc.Har kört mc i över trettio år och sett det mesta bland förare på två hjul.De som bär sig vettigt åt är de som verkligen har både intresse och kunskap att framföra dessa mc på allmän väg.Buset utan körkort och på lånad hoj med ibland droger i kroppen kommer och går när de inte avlivar sig själv som en form av bonus i trafiken.Jag kör fort på hoj när tillfälle ges och hade i dessa fall fått hojen beslagtagen.Vad fan är det för mc organisation som vill ha igenom dessa förordningar !?.Gör man så med bilisterna !?.

Att hitta på nya bestämmelser som ibland slår hårt mot den första gruppen som varje säsong har denna mc åkning som seriös livsstil ger jag inte fem öre för oavsett om det är en organisation som påstår sig tillvarata mc åkarnas intresse.Vi är få mc åkare i trafiken jämfört med bilarna så här borde SMC ha satt ner foten för länge sedan och krävt diverse rättigheter för mc folket och inte backat undan en meter.Jag klarar mig säkert i framtiden med utan detta SMC när jag sedan många år som sagt var kört hoj och aldrig någonsin träffat någon från denna organisation ute i verkliga livet som verkligen förklarat vad de gör för att förbättra vårt mc åkande mer än pekpinnarna på en datorskärm.Lite som motormännens riksförbund.Bli medlem och var glad men förvänta dig inte några positiva förändringar.

Antingen gör vi något åt problemet (ja, samhället, ,majoriteten enligt de demokratiska reglerna tycker att det är ett problem) "Vi" som gör något är motorcyklisternas språkrör SMC och mig veterligen finns det ingen annan organisation som slåss för vårat intresse eller?

Om "vi" då "straffar" SMC genom att säga att vi går ur den enda organisationen som försvarar oss så är det samma sak som att såga av grenen vi sitter på eller lyfta oss själva i håret, det ger liksom ingen verkan annat än att vi försvagar SMC och gör det möjligt för myndighetspersoner att bestämma över våran frihet och vårat intresse.
SMC:S kansli och styrelse är INTE ett gäng gubbar och gummor som har någon sorts konspiratorisk tanke att förbjuda sporthojar eller andra liknande idéer som vissa stråltanter och foliehattar här på forumet tror. Det är faktiskt tvärtom. Vi har ju ex Roffe S här på forumet som förutom att vara extremt inbiten banåkare och sporthojspilot dessutom sitter i riksstyrelsen. Det finns fler i styrelsen som kör både sporthoj och bana. Dessutom är högsta chefen, Galne Dansken VÄLDIGT inbiten sporthojspilot.
Tror ni att dessa människor vill förbjuda sig själv? Tror ni det så är ni ju helt lost in space...

Samhället ställer regler och vi som samhällsmedborgare förväntas följa dessa regler, om vi inte vill följa dessa regler så får vi helt enkelt acceptera kritik och samhällsåtgärder för att vi skall följa dessa regler. Vill vi fortfarande inte följa dessa regler så får vi göra revolution och försöka få med alla andra samhällsmedborgare på iden att sporthojar skall få framföras fullständigt hänsynslöst i trafiken och rösta bort nuvarande styre, allt enligt demokratins regler.

Accepterar vi inte demokratins regler så är det ju bara att flytta till något annat land som inte har demokrati, enkelt. Eller menar ni att vi skall både ha kakan och äta den?

Är det extremt beteende att framföra sin cykel i 120 km/h på en 70 väg? Är det extremt beteende att bli klockad i 140 km/h på en bred och fin 90 väg?

Om ni smc representanter kan svara nej på denna fråga skulle många av oss "normala" motorcyklister känna oss mycket tryggare med vetskapen om att ni inte uppmuntrar polisen att beslagta våra cyklar för enbart fortkörning.

Och fallen ovan gäller enbart en fortkörning där piloten har kk,besiktigad hoj försäkrat och inte blir föremål för en utredning om vårdslöshet.

Så sluta nu gå som katter runt het gröt och besvara frågan istället. Den är ganska enkel är 30 + extremt är ens 50+ extremt?

Ska man behöva riskera hojen för en sådan överträdelse enligt smc´s förslag?

Finns ju fall från bil sidan där folk kört 220 km/h på motorväg och blivit friade från vårdslöhet i trafik och endast blivit dömda för fortkörning.

Är det extremt beteende att framföra sin cykel i 120 km/h på en 70 väg? Är det extremt beteende att bli klockad i 140 km/h på en bred och fin 90 väg?

Om ni smc representanter kan svara nej på denna fråga skulle många av oss "normala" motorcyklister känna oss mycket tryggare med vetskapen om att ni inte uppmuntrar polisen att beslagta våra cyklar för enbart fortkörning.

Och fallen ovan gäller enbart en fortkörning där piloten har kk,besiktigad hoj försäkrat och inte blir föremål för en utredning om vårdslöshet.

Så sluta nu gå som katter runt het gröt och besvara frågan istället. Den är ganska enkel är 30 + extremt är ens 50+ extremt?

Ska man behöva riskera hojen för en sådan överträdelse enligt smc´s förslag?

Finns ju fall från bil sidan där folk kört 220 km/h på motorväg och blivit friade från vårdslöhet i trafik och endast blivit dömda för fortkörning.

Maria har redan svarat på det och du svarar på det själv också.
Värt att komma ihåg är att SMC är ingen lagstiftare, däremot försöker få myndigheterna att rikta sina insatser dit de gör bäst nytta, så som jag förstått det.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back